ח"כ משה ארבל (שס) פנה (יום ג', 30.11.21) ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בבקשה להסביר, מדוע הוחלט על קיצור משך זמן ההפצה של תיקון לתקנות התעבורה שלדבריו יאפשר הרחבה של התחבורה הציבורית בשבת.
כפי שדווח אתמול לראשונה ב-News1, פרק הזמן להערות הציבור לחוק קוצר לשבועיים בלבד במטרה לעמוד ביעדי החלטת הממשלה בנושא. ארבל מלין על כך וכותב כי "תזכירים של דברי חקיקה ממשלתיים, בהם הצעות חוק ותקנות, מועלים לאחר החקיקה הממשלתי לשם קבלת הערות עליהם מן הציבור הרחב. פרסומם המוקדם של המסמכים ומתן האפשרות לציבור להגיב עליהם לפני קידומם לכדי נוסח רשמי נועד לקדם את השקיפות ולאפשר מעורבות ושיתופיות של הציבור בהליכי החקיקה וקביעת המריניות של הממשלה".
לדבריו, הפרסום לציבור מעוגן בהנחיית היועץ המשפטי לממשלה מס' 2.3005: "טיפול בהצעות חוק ממשלתיות" הקובעת כי ככלל תזכיר יפורסם לציבור לצורך הערות לפחות ל-21 ימים אולם הדבר תלוי גם בהיקפו, מורכבותו וחשיבותו הציבורית. עוד נקבע בהנחיה: "קיצור...עלול לצמצם את יכולת המשרדים והציבור להעיר לתזכיר. לכן, יש להימנע ככל האפשר מקיצור פרק הזמן למתן הערות לתזכיר. ככל שהתזכיר ארוך ומורכב יותר או שהנושא חדשני, רגיש או מעורר מחלוקת ציבורית, כך יש לשקול היטב האם נכון לקצר את התקופה העומדת לרשות הציבור כדי להעיר ליוזמה ממשלתית. הסמכות לאשר קיצור פרק הזמן למשלוח הערות נתון לפי ההנחיה ליועץ המשפטי או למשנה לו האחראי על התחום".
הוא הסביר כי מדובר בנושא רגיש ובמחלוקת ציבורית המשנה הסדרים ראשונים: "אתמול פורסמה לציבור באתר החקיקה הממשלתי טיוטת תקנות התעבורה (תיקון), התשפ"ב-2021, שעניינה הפורמלי בהגדרת 'הסעה מיוחדת' - 'כך שניתן יהיה להזמין מראש באמצעות טכנולוגיה רכב ציבורי המשמש או מיועד לשמש שמונה נוסעים ויותר, נוסף על הנהג, על-ידי גורם אחד או יותר ויתאפשר תשלום מגורם אחד או יותר'. למעשח מטרת התקנות המוצהרת כפי שפורסמה גם בתקשורת וגם ע"י שרת התחבורה והבטיחות בדרכים היא לתת היתר רחב לראשונה בתולדות המדינה לתחבורה ציבורית בשבת. למרות ההשלכות מרחיקות הלכת של התקנות, רגישותן והמחלוקת הציבורית שהן עוררו ועוד צפויות לעורר. התקנות פורסמו להערות הציבור לתקופה של 14 ימים בלבד.
"לא ברור מדוע דווקא תקנות שיש בהן כדי לשנות סדרי בראשית, לשנות מהסדרי הסטטוס-קוו שליוו את המדינה מראשיתה ואין בהן דחיפות מיוחדת, וכן לקיצור של שליש מהזמן הרגיל לפרסום תזכירים לציבור", כתב.
לדברי ח"כ ארבל, ספק בעיניו אם ראוי לבצע שינוי כה מרחיק לכת בהסדרים הנוגעים ליחסי דת ומדינה שלא בהליך חקיקה שמאפשר קיום דיון ציבורי במליאת הכנסת ובוועדותיה ושמיעת עמדות הציבור ונבחריו כהלכה. ההסדרים בתקנות, אף אם כוסו באצטלה של תיקון טכני ושולי בתקנות התעבורה, מהווים הסדרים ראשוניים עקרוניים, ועליהם להיות מוסדרים בחקיקה ראשית. כאמור, אין כל דחיפות בתקנות המבוקשות ותחבורה ציבורית בשבת לא הותרה ככלל מאז הוקמה המדינה. הארכת משך התזכיר לתקופה המקובלת והבאת העניין בפני הכנסת לא תטיל נטל חריג על המדינה, אלא תאפשר גם לעמדות האופוזיציה והציבור להישמע ולהחלטות להתקבל לאחר דיון נאות ושמיעת עמדות נבחרי הציבור, נציגי ארגונים מהמגזר השלישי וכד'".
במכתבו, הוא דורש לקבל את עמדת היועץ המשפטי לממשלה בדבר מעמדם של ההסדרים המבוקשים והאם שינוי מהסדר הסטטוס-קון עולה כדי הסדר ראשוני שיש לקבעו בחקיקה ראשית.