X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מי שיצא לו להביט בנשמתו החשופה של הרב מוטי אלון, נשמה שניכרת בה האצילות, קרוב לוודאי שראה את האמת: הרב נקי מחטא
▪  ▪  ▪
להביט בעיני האמת. הרב מוטי אלון [צילום: איציק וולף]

כל כך הרבה קלסתרי פנים הלומי מבוכה ואובדן עברו על פניי ביום האתמול, עברו לבלי שוב, כדי לא להביט בפני איש. יש ימים אשר בהם העם הזה מדאיג אותי יותר מבימים אחרים, אתמול היה אחד מהם. אחת התכונות המסוכנות ביותר לקיומה של חברה חזקה או לקיומו של עם חפץ חיים היא, כשאנשים מסרבים לחשוב לבד.
נציגים של כל חלקי החברה הישראלית סובלים מהמחלה הזו באותה מידה. מסרבים להישען על עצמם ולבחור לבד. יש מי שמעדיף שהתקשורת, מערכת המשפט, האליטה האקדמית או התרבותית יכתיבו לו את קווי המתאר של עולמו; ויש מי שמעדיף שסמכויות רבניות יגדירו לו אמת ושקר. פעם נהגו לחשוב בציבור הסרוג שאופציה ב' טובה מ-א' בשל מעלתם התורנית והערכית של האחרונים, אבל אז בא הגירוש, מעטים מדי חשבו לבד והיום יש לנו פליטים יהודים.
'הכל ייתכן', אומרים, אולי פלוני צודק, אולי אלמוני, אולי אף אחד לא צודק, הרי הצדק רחוק ונשגב מהאדם הקטן. פוסט מודרניזם עם הסבה מחזיק באחיזת חנק חלקים בציונות הדתית. היות שיש רבנים - הכרעה בכל סוגייה כמעט נתפסת כנשגבת ורחוקה מבינתו של הפרט. ואז, כל משב רוח מעיף אותך בין הקרקע לרקיע, ואתה - מי אתה שתתלונן. כך בכל מישור: הפרטי, הקהילתי, הלאומי והאנושי.
אני מזהה אצל רבים וטובים את הנחת המוצא המעוותת, שהם לעולם לא מגדירים במילים - שהסיבה היחידה שהם זכו לחיות ולחשוב בדרך האמת, היא כי הם תלמידיו של רב מסוים, או כי הם גדלו בסביבה מסוימת או בחינוך מסוים, או כי הם הולכים לאורה של ספרות מסוימת דווקא. והאחרים האומללים חיים בעולם השקר ואין להם דרך להיגאל, אלא אם כן ישמעו על האמת מפי אחד מ"סוכני" אותו עולם אמת. צריך להזכיר להם שמיסיונריות אינה בבית ספרנו.
לא נותנת לי מנוח העובדה שאנשים המאמינים באמיתות מוחלטות בעולמו של ה' ברמת ההצהרה, לא מאמינים שהוא נתן לכל אחד ואחד מהם את הכלים לחצוב את האמת מתוכם. בכוחם מליבם ומעמקי הכרתם התרומית הבראשיתית. ולאור אותה הכרה פנימית מאירה, ללמוד ולחקור מכל חוכמת עמינו, גדולי עולם וגדולי הדור. מדאיג אותי שאותם "מאמינים" לא מכירים בכך שמי שמחפש את האמת ימצאנה בכל מקום הימצאו הוא. מי שמשייף ומאמן את שרירי חוש האמת הפנימית שלו ואת הכרתו הבראשיתית - נפשו מזהה נקודות אמת כאור הדבק באור. בכל סביבה, בכל חברה, בכל אידיאולוגיה או אמונה מכל דרך לימוד - ניתן לבנות נקודות-נקודות של אמת, בין אם על-ידי קבלה, שלילה, קבלה חלקית, או אפילו על-ידי ההבנה שהדברים נמצאים ברובד אחד בעוד יש רבים אחרים. אם לא היו אלו פני הדברים, זכות הבחירה שניתנה משמים לכל אדם הייתה כמו לחלק מחשבים לאוכלוסיה אנאלפביתית.
את כל המחשבות האלה חשבתי בעקבות פרשת הרב מוטי אלון. ויותר מזה, בעקבות תגובות האבלות שפשטו בציבור הסרוג. בחישובים על איזה רב להטיל את הצורך לחשוב, הפרשה הזו בילבלה את היוצרות. הרב אלון, אחד מחשובי רבני הציונות הדתית, שסחף בכוח הכריזמה שלו ושבה בקסמו אלפים. אם בו נפלה השלהבת - אנה אנו באים? אומרים ללא מילים הפרצופים החולפים על פניי, כשאחד ממסעדי עולם קורס לכאורה לנגד עיניהם. מי שרוצה להמשיך ולהחזיק בשיטה, שם על כפות המאזניים אל מול הרב אלון את כובד רבנותם המשותף של אותם רבני "תקנה", שפרצה לה מן האפלה, ומיני העדויות, הבירבורים, הניתוחים והפרשנויות, ומוצא שוב למוחו מנוחה ונחלה, שהם כבר יחשבו במקומו, שהם יכריעו.
מי שיצא לו, ולו לרגע קט, להביט בנשמתו החשופה של הרב מוטי באמצעות דרכי ביטויו, נשמה שניכרת בה האצילות והזכות המאירה, ומאפשר כעת לרעשי הרקע לכרסם במשהו את רגע האמת האבסולוטית הזו שחווה, רחמיי עליו. עניי האמת, אתם ועולמכם תלויים על בלימה. הנה לכם סעד, הנה המובן מאליו, הנה לכם האמת. הרב מוטי נקי מן הכיעור המדובר, לא בגלל הישגיו התורניים והחינוכיים, ולא בזכות תפקידו החברתי או כמות אוהדיו, ולא כי מיוחס לו צדק בלתי מעורער - אלא נקי הוא בגלל מה שיכול לראות בנפשו כל אדם שחושב לבד, שמכיר באמת כשהיא ניצבת לנגד עיניו. זהו היסוד, זוהי נקודת המוצא והיתר - עיוותים: מי קינא, מי שיקר, מי הטעה, מי הוטעה ומה היו המניעים - אלו כבר פרטים שהרב מוטי החליט להיות קורבן הציבור ולפתור את הרבים מהם.

הכותבת בת 26, תושבת אריאל, סטודנטית לתואר שני בארכיאולוגיה באוניברסיטת בר-אילן, ותלמידה במכללה למדינאות יהודית וחשיבה אסטרטגית.
תאריך:  18/02/2010   |   עודכן:  18/02/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 מרדכי אלון
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רבנים על כפות המאזניים - מי שוקל יותר
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
גיבוב של דעות במסווה של עובדות
יצחק מטורונטו  |  18/02/10 14:45
 
- דוגמא לחוסר הגינות אינטלקטואלי
אסף בן דור  |  18/02/10 15:36
2
נקודה למחשבה
אסף בן דור  |  18/02/10 15:43
3
יש מי שהעובדות לא מבלבלות אותו ל"ת
אפי אמיתי  |  18/02/10 16:10
4
התקשורת קובע זכאי או אשם "סכנ
ישע  |  18/02/10 16:36
5
לאסף בן דור ושאר המסנגרים
יצחק מטורונטו  |  18/02/10 17:02
 
- לא סינגרתי
אסף בן דור  |  18/02/10 17:41
6
לצערי לצערי את טועה
אליעזור  |  18/02/10 18:43
7
כמה נקודות כהערות והארות
הודיה  |  23/08/10 14:23
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אולק נצר
הסיכוי להתחדשות מוסרית בישראל הוא מזערי, אבל דבר זה לפחות אפשרי, ותלוי בנו, ולא במישהו אחר
איתמר לוין
ארון הברית היה מורכב משלושה ארונות זה בתוך זה. חז"ל למדו מכך לקח מוסרי, ואנו יכולים להוסיף לכך 2 עקרונות יסוד ביהדות
אהרון רול
בעוד 40-20 שנים מהיום ייפתח חלון הזדמנויות אמיתי לפתרון הסכסוך באזורנו    בינתיים, אסור לנו להגיע להסכמי שלום עם אויבינו
יעל ארצי
העוולות של מנהיגי המדינה כלפי ענייה כבר מזמן חצו את גבול הסבירות, שלא לומר הגינות    הגזירות הכלכליות האחרונות, כולן פרי באושים מצטבר של מדיניות כלכלית חברתית אטומה, שלא לומר עוינת את השכבות החלשות, נוסקת לגבהים מפלצתיים
עמית שי-גרין
הפרעות בתפקוד השעון הביולוגי, יכולות לגרום למחסור שינה כרוני, שלאורך זמן עלול לגרור הפרעות למידה וזיכרון, בעיות קשב וריכוז, סף תסכול נמוך ובעיות התנהגות קשות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il