X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
סדרה הגרסה המקוצרת והמעודכנת של הספר "סינדרום אוסלו", בתרגום צור ארליך הפעם בטור זה: תהליך המעבר מ"האשמה עצמית" דרך "שנאה-עצמית" ל"אנטישמיות יהודית"
▪  ▪  ▪
להסתכל על יהודים אחרים ב"עיניים אנטישמיות" [צילום: AP]
"אמרו לנו 'אתם טפילים בארצם של אחרים' – ועקרנו עצמנו ממקומות מגורינו. אמרו 'אתם עם של מתווכים' – ולימדנו את ילדינו להיות חקלאים ולעבד את האדמה. אמרו 'אתם מתנוונים ונהיים רכיכות פחדניות' – אז התגייסנו והיינו לחיילים מצטיינים... בהמשך ויתרנו על ההגנה העצמית שלנו והעברנו את זכויותינו הבסיסיות לחסותו של המצפון האירופי. ומהי התוצאה?"

קנת לוין
סינדרום אוסלו (א')

קנת לוין
תולדות האוטונומיה היהודית

בשלהי המאה ה-18 ובראשית המאה ה-19, כאשר התעוררה במדינות מרכז אירופה הסוגייה של הענקת זכויות אזרח ליהודים, טענו מתנגדי המהלך שליהודים תכונות אופייניות הגורמות להם להיות בלתי כשירים לאזרחות. בכל פעם שהועלו טענות אלו, מופרכות ומקוממות ככל שהיו, נמצאו בקהילה היהודית כאלו שאימצו אותן אל ליבם.
נטען, למשל, שיידיש היא לשון גולמית, שפלה ומושחתת המשקפת את טבעם המנוון של היהודים וממחישה את אי-התאמתם לקבלת זכויות אזרח. באליטה התרבותית והמנהיגותית של היהודים היו רבים שאימצו עמדה זו כלפי יידיש. הפילוסוף משה מנדלסון, למשל, תיאר אותה כ"לשון עילגים, מושחתת ומעוותת, המעוררת את סלידתם של אלו היודעים לדבר באופן תקין וסדור". עוד כתב: "אני חושש שהז'רגון הזה תרם לא מעט לאי-מוסריותו של האדם הפשוט".
ביקורת נמתחה על היהודים גם משום שעיסוקם העיקרי היה מסחר. משלח יד זה פורש אף הוא כאות לניוונם של היהודים ולחוסר התאמתם לקבלת אזרחות. גם טענה זו זכתה לתמיכתם של כמה יהודים. ואכן, תנועת ההשכלה היהודית לא חסכה מאמץ לעודד יהודים, ולעתים אפילו לאלץ אותם, לנטוש את עיסוקיהם הבזויים לכאורה ולרכוש מקצועות נאותים כגון חקלאות ומלאכות יצרניות. כך, האמינו המשכילים, יהיו היהודים ראויים יותר להתקבל בקרב שכניהם.
יהודים רבים נטשו במהלך המאה ה-19 את היידיש כלשון הדיבור העיקרית שלהם, ועברו, למשל, לגרמנית "טובה". רבים אף הצליחו לעזוב את עולם המסחר, מורשת אבותיהם, ולהיות למשוררים, מלחינים, פילוסופים, ואינטלקטואלים בשלל תחומים אחרים. או אז החלה להישמע מפי אישים בעלי השפעה בחברה הגרמנית הטענה שגם כאשר יהודים שולטים היטב ברזי הלשון הגרמנית, יוצרים שירה בשפה הגרמנית ומוזיקה בצורות הגרמניות ומתמצאים בדקויות הפילוסופיה הגרמנית - עדיין שולטת בהם זרותן של החשיבה היהודית והרגישויות היהודיות. היהודים, נטען, אינם מסוגלים ליישם את הידע שרכשו וליצור יצירה אסתטית או רוחנית אמיתית, אלא הם מכפיפים ידע זה לתכלית פחותה וזרה. אפילו האשמה זו מצאה לה אוהדים בקהילה היהודית. הללו הסכימו שהיהודים אכן שתלטנים מדי ביומרותיהם התרבותיות החדשות, ומכניסים לתרבות הגרמנית הנאצלת יסודות "יהודיים" גסים וירודים.
התשוקה לפייס את התוקפן, ואמונת השווא שהוא עשוי להתפייס, הניעו את כל אותם גילויים של התקבלות ההאשמות האנטי-יהודיות בקרב יהודים. גם האבסורדיוֹת והמעוותות שבהאשמות אלו מצאו תמיד יהודים שיאמצו אותן אל ליבם ושיעודדו את אחיהם לתקן את דרכם לאורן, מתוך תקווה שכך תבוא הרווחה.

זיסאפל המצטיין ורנזהוף המסכן

לא רק מקס נורדאו זיהה את תופעת היהודים הרואים עצמם "בעיניים אנטישמיות". כפי שכבר הזכרנו, בראשית המאה העשרים נכתבה ספרות נרחבת על הנושא שכינויו הנפוץ היה "שנאה-עצמית יהודית".
המושג "שנאה-עצמית" נוגע בשורש מציאות חייהם של היהודים בגולה, ובתפיסת העצמי שלהם כפרטים החיים בתנאי לחץ. הילד היהודי, למשל, היה נתון להצקות מתמידות בבית הספר, ואף לאלימות פיזית, ובידודו החברתי הוביל אותו לעתים קרובות, ממש כמו ילד הסובל מהתעללות בביתו, לשאול את עצמו מה פסול נמצא בו ומה הוא יכול לשנות כדי להתקבל בחברה. תגובה כגון זו הייתה בלתי-נמנעת, אם המסר הנגדי שהעבירו לו הוריו וקהילתו של הילד לא היה חזק די הצורך. במקרים כאלו אך טבעי היה, שדפוס החשיבה של הילד ימשיך ללוות אותו אל הבגרות ויותיר אותו כמבוגר החש עצמו פגום ובזוי בשל זהותו היהודית.
מקרה מבחן לתופעה זו הציע תיאודור לסינג, יהודי גרמני שפרסם ב-1930 ספר ושמו "שנאה-עצמית יהודית". כמו בכתבים אחרים מסוג זה, כך גם אצל לסינג, ניתוח השנאה העצמית התבסס לעתים קרובות, לפחות בחלקו, על ניסיונו האישי של המחבר. בספר אחר שכתב, ביוגרפיה שכותרתה "פעם אחת ולא עוד: זיכרונות חיים", הוא מצייר בצבעים חדים את תמונתו של אדם שמסלול חייו הוביל אותו אל השנאה העצמית, אך לבסוף "ריפא" את עצמו.
לסינג מספר שבילדותו לא ידע כמעט דבר על יהדותו. "בבית לא אמרו דבר על היהדות. לא היה במשפחתי שמץ של שמירת מצוות... בקרב ילדי הנובר, המילה 'יהודי' הייתה כינוי גנאי... ולתומי השתמשתי בה כך גם אני. בכיתה ג' למדו איתי עוד שני ילדים יהודים, זיסאפל ורנזהוף. זיסאפל היה תמיד מצטיין הכיתה, ואילו רנזהוף, ילד מגודל וחלש, סבל הצקות קשות. ילדים הם אכזרים, וגם אני התעללתי ברנזהוף המסכן - עד שיום אחד, כשקראתי לו 'יהודי', הוא ענה 'גם אתה'. עניתי לו בזעם 'זה לא נכון'. בכל זאת, שאלתי את אמי מה זה יהודי. היא צחקה ונתנה לי תשובה מתחמקת, אולם בהזדמנות אחרת הצביעה על אדם לבוש קפוטה שעבר ברחוב ואמרה 'זה יהודי'. מכך הסקתי שאנו עצמנו איננו יהודים של ממש. המילה 'יהודי' הוסיפה להישמע לי מאיימת. כיוון שאוזניי הילדותיות ספגו את שלל הדעות הקדומות הלאומיות והדתיות שרווחו בבית הספר, ומה ששמעתי בבית לא איזן זאת, חשבתי שיהודי הוא משהו רע".
לסינג קיבל תוארי דוקטור ברפואה ובפילוסופיה, כתב רבות על פילוסופיה ועל תולדות הרעיונות, וניהל קריירת הוראה מוצלחת בהנובר, שבה התגוררה משפחתו יותר משלוש מאות שנה. אלא שבתקופה שלאחר מלחמת העולם הראשונה הוא חש שניסיונם של יהודים כמוהו להתנתק מזהותם היהודית ולהיטמע בחברה הגרמנית לא גרע ולו קורט מהעוינות שהגרמנים רחשו כלפיהם. הרציונליזציה לאנטישמיות והצדקות הסרק שלה נותרו אף הן בעינן. על-רקע מאורעות תרפ"ט בארץ ישראל, ועל-רקע התחזקות הימין האנטישמי בגרמניה, כתב בספרו "שנאה-עצמית יהודית" ב-1930:
"אמרו לנו 'אתם טפילים בארצם של אחרים' - ועקרנו עצמנו ממקומות מגורינו. אמרו 'אתם עם של מתווכים' - ולימדנו את ילדינו להיות חקלאים ולעבד את האדמה. אמרו 'אתם מתנוונים ונהיים רכיכות פחדניות' - אז התגייסנו והיינו לחיילים מצטיינים. אמרו לנו 'אתם נסבלים, לא יותר' - וענינו שכמיהתנו העזה ביותר היא להיות לא רק מושאים לסובלנות.
"אולם כשבחרנו לשמר את ייחודנו נאמר לנו: 'האינכם מבינים שהתבדלות עקשנית זו היא בגידה בכל הערכים ההומניים האוניברסליים?' כתשובה לכך פיזרנו בדממה את הלגיון היהודי, שספג כבר מאה הרוגים ופצועים. ויתרנו על ההגנה העצמית שלנו והעברנו את זכויותינו הבסיסיות לחסותו של המצפון האירופי. ומהי התוצאה?"
את ספרו על השנאה העצמית היהודית כתב לסינג לאחר ששב ליהדותו והיה לציוני נלהב. הוא הִרבה לכתוב על הציונות. הוא הִרבה גם לתקוף בכתביו את המפלגה הנאצית, וכאשר עלתה זו לשלטון, הוא נאלץ לברוח מגרמניה. הוא ואשתו עברו למארינבד שבצ'כוסלובקיה. אלא שהגרמנים קצבו פרס על ראשם, ובאוגוסט 1933 נרצח לסינג בידי מתנקשים נאצים.

פנטזיית התיקון של ה"אחרים"

עם זאת, ל"שנאה-עצמית" כהסבר לתופעת האימוץ של טיעונים אנטי-יהודיים בידי יהודים יש מגבלות. ראשית, המושג צובע במברשת גסה מדי מגוון רחב של אופני תגובה יהודיים למתקפה המתמדת נגדם. חשבו נא על קהילה יהודית החיה תחת מתקפה כגון זו, ועל אותם פרטים בתוכה הנוטים לייחס חשיבות לאישומיה של החברה הסובבת, התוקפנית. כמה מהם ינסו להימלט מזהותם היהודית, להרחיק עצמם לחלוטין מקהילה שבעיניהם אכן לוקה בפגמים הכעורים ששונאיה מייחסים לה. הם עשויים להמיר את דתם לדת השלטת, ולשאוף להיות חברים מלאים בקבוצת הרוב. אחרים ימשיכו לחוש קשורים לקהילה היהודית, לעתים אפילו יהיו ממנהיגיה, ויקדישו עצמם לתיקון בני עמם על-פי דרישותיה של החברה הסובבת. שתי הקבוצות מפגינות "שנאה-עצמית", בכך שהן מקבלות את ההאשמות כלפי היהודים כאמת - אולם הן עושות זאת בדרכים שונות בתכלית, למען מטרות שונות מן היסוד, ואפשר לשער שגם ההשלכות של מעשיהם על קהילת המוצא שלהם לא תהיינה דומות.
המושג "שנאה-עצמית" סובל מליקוי נוסף, אולי קשה יותר: השנאה שהוא מתאר אינה ממש "עצמית", שכן יהודים התופסים את הבדיות האנטי-יהודיות כאמת סבורים בדרך-כלל שהן נכונות לגבי יהודים אחרים - ואילו לגביהם עצמם הן נכונות במידה פחותה, או אינן נכונות כלל. תגובתם לשנאת היהודים מצד החברה הסובבת מתבטאת יותר כשנאת יהודים אחרים מאשר כ"שנאה-עצמית".
כך, למשל, באירופה של המאה ה-19 וראשית המאה העשרים האשימו רבים מיהודי גרמניה את יהודי מזרח אירופה כמקור לשנאת היהודים, וסברו שאליהם מתכוונים האנטישמים. תפיסה דומה רווחה בין יהודים חילונים כלפי יהודים אורתודוכסים, ובין יהודים סוציאליסטים כלפי הבורגנות היהודית. על דברי מקס נורדאו שיהודים החלו לראות עצמם בעיניים אנטישמיות אפשר להוסיף ולומר, שהם נטו אף יותר לראות כך יהודים אחרים - בפרט יהודים מהעֵבֶר האחר של השסעים הפוליטיים, הדתיים והחברתיים. משום כך, עם השנים העדיפו כמה מאלו שכתבו על הנושא את המונח "אנטישמיות יהודית" על פני הקטגוריה המוקדמת יותר "שנאה-עצמית יהודית".
היהודים שהסתכלו על יהודים אחרים ב"עיניים אנטישמיות" לא רק דקלמו את המלל המתחסד ששמעו מבחוץ, אלא בדרך-כלל גם שפטו יהודים אחרים על-פי סטנדרט כפול. איש מדעי המדינה וולטר ליפּמן, נצר למשפחה יהודית-גרמנית עשירה ואולי הפרשן הפוליטי המשפיע ביותר בארה"ב בין שתי מלחמות העולם, מִחזר בכתיבתו ללא הרף האשמות אנטי-יהודיות נפוצות והאשים את היהודים בַּשנאה המוטחת בהם. רונלד סטיל, בביוגרפיה עטורת השבחים שכתב על ליפמן, מספר על מאמר מסוג זה שפרסם ליפמן ב-1922, ומעיר: "הגסות, האכזריות אפילו, של התקפתו של ליפמן על בני עמו היהודים עמדה בניגוד דרמטי לרגישות שהפגין כלפי קבוצות מיעוט אחרות, וכלפי יחידים שסבלו אפליה או עוני. אי-אפשר היה להעלות על הדעת מאמר דומה שיכתוב ליפמן על האירים למשל, על האיטלקים או על השחורים...".
הסיבה להתנהגותו של ליפמן ברורה. הוא היה להוט לבדל עצמו מיהודים אחרים ולטהר את עצמו בעיני החברה האמריקנית. תגובתו להטיה האנטי-יהודית למעשה אמרה - כן, אתם צודקים לגבי היהודים; אבל אני שונה מכל היתר ואיני לוקה בפגמים שלהם, ולכן אני ראוי להתקבל על לבכם.
התופעה שבה אנו עוסקים התגברה, כאמור, עם היחלשותו של הממסד הקהילתי היהודי, אך גם קודם לכן, לכל אורכן של תולדות ישראל בגולה, היא הייתה יסוד של קבע בתגובה היהודית למצב המצור. מן הנמנע, כמעט, שלא יימצאו בקהילה גורמים שיאמצו משהו מן האיבה המופנית כלפיה, שיבחרו להאמין שהמשטמה היא תגובה להתנהגותה המגונה של איזו תת-קבוצה בתוך הקהילה, שיתלו את עיניהם ברפורמה פנים-יהודית שכביכול תשים קץ לשנאה.
הנוסע היהודי בן המאה ה-12 בנימין מטודלה כתב על ביקורו אצל יהודי קונסטנטינופול: "ביניהם אומנים של משי וסוחרים הרבה ועשירים הרבה... בגלות כבד הם יושבים. ורוב שנאה שביניהן על-ידי הבורסקין עובדי העורות, שמשליכים המים המטונפים שלהם בחוצות לפני פתח ביתם ומלכלכין מגרש היהודים. ועל כן שונאים היוונים [קונסטנטינופול עדיין הייתה אז, כידוע, בידי הביזנטים] את היהודים, בין טוב ובין רע, ומכבידין עולם עליהם ומכין אותם בחוצות".
ההיסטוריון חיים הלל בן-ששון מעיר על פסקה זו: "ידיעות אלה ודאי לא מפי הבורסקין באו לו. כך היו מסבירים העשירים לעצמם ולשומעים להם את שנאת היוונים ליהודים. היא נגרמת בעטיים של האומנים בעלי המלאכה הבזויה, אנשי ההרגלים הרעים. בגללם סובלים היהודים כולם, 'בין טוב', קרי, סוחר או אומן משי או רופא, 'ובין רע', קרי, בורסקי שפל גורם השנאה".
היהודים הנצורים בחרו להתעלם משורשיה האמיתיים של האיבה כלפיהם, אותה איבה שלא היה בידיהם לגדוע, ולכוון את זעמם כלפי גורמים בתוך הקהילה היהודית הנמצאים בצידו האחר של השסע החברתי-תעסוקתי. הם עשו כן מתוך פנטזיה ש"תיקונם" של אותם אחרים ישנה מן היסוד את מעמדה של הקהילה.
אכן, בקרב היהודים בגולה בעידן הטרום-מודרני, תחת לחץ מגפיהם של העולם הנוצרי ושל העולם המוסלמי, לא היה זה נדיר שיהודים תלו את האשמה במצבם ביהודים אחרים, או נטשו את הקהילה, המירו את דתם ולעתים אף הצטרפו אל הנוגשים. אולם שכיחותן של התופעות הללו הייתה נמוכה בהרבה ממה שאפשר היו לצפות בהתחשב במצבם של היהודים (אם לא ניקח בחשבון אירועים של המרת דת כפויה). ההסבר נעוץ, שוב, במוסדותיה החזקים של הקהילה היהודית. הללו נטעו ביהודים תחושה מתמשכת של משמעות, חיוניות, שליחות וציפייה לגאולה שלמה.
מוסדות אלו היו יותר ממוסדות דת: הם היו תשתית לחיזוקה של תחושת לאומיות, ואכן העניקו לקיום היהודי בגולה סממנים של לאומיות. בין כל מוסדות אלו, נראה כי המוסד הזר ביותר בעיני המתבונן המודרני, ועם זאת החשוב ביותר להבטחת ההמשכיות היהודית, היה האוטונומיה היהודית.

ד"ר קנת לוין הוא היסטוריון ופסיכיאטר, מרצה בבי"ס לרפואה באוניברסיטת הרווארד. הוא הרבה לכתוב על הסכסוך הערבי-ישראלי, ומחבר הספר The Oslo Syndrome.
תאריך:  05/03/2010   |   עודכן:  18/07/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סינדרום אוסלו בגולה (ב')
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
ממתין בקוצר רוח להמשך
zoomarch  |  6/03/10 11:59
2
שלום עכשו - דוגמא קלאסית
חיים טובים  |  6/03/10 23:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמוס גורן
ל"ח. אפריקני ונושי נוסעים לירושלים
יוסף אורן
הדיון המגדרי ב"ספרות נשים" כולא את האינדיבידואליזם של יוצרות ספרות בסד סוציולוגי, במקום לאפשר לביוגרפיה שלהן להסביר לקוראים את עולמן הרוחני
צבי גיל
במציאות הקיימת, בירת ישראל חופרת את עברה וקוברת את עתידה
מתי דוד
שתי אידיאולוגיות גלובליות מתמודדות כיום בעולם: הדמוקרטית מול האיסלאמית, זאת בעקבות התרסקות האידיאולוגיה הקומוניסטית, ומשבר התורה הקפיטליסטית, שהיו שתיהן דומיננטיות בעבר, במאה הקודמת
ד"ר מרגלית מולנר גויטיין
הסרט "יומן שחור" של הבמאי ההולנדי פול ורהובן מהווה את ההשראה ל"ממזרים חסרי כבוד" של טרנטינו    רגע לפני טקס האוסקר כדאי להיזכר במקורות
רשימות נוספות
צה"ל ביטל תרגיל גיוס גדול  /  איציק וולף
פגישה בדמשק: אסד, אחמדינג'אד ונסראללה  /  עופר וולפסון
"מוות בטוח לישות הציונית"  /  איציק וולף
התוכנית לנסיגה בשלבים מרמת הגולן  /  שלמה ברום
אני מאשים!  /  אורי גנני
ההצעה הסורית: מבחן לישראלים  /  קיריל הדר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il