X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
הנחת העבודה של ממשלת ישראל צריכה להיות כאילו אירן היא כבר מדינה גרעינית כל מסקנה אחרת מתכחשת למציאות הקשה העומדת להתרגש בפתח ביתנו
▪  ▪  ▪
אירן תשלם מחירים גבוהים מאוד אך לא תוותר. אחמדינג'אד בכור אירני [צילום: AP]

אירן היא מדינה גרעינית. זוהי הנחת העבודה שממשלת ישראל והעומד בראשה צריכים לפעול לאורה החל מהבוקר. ניתוח אופן התנהלותה של אירן בעבר מלמד כי מרגע שהיא הציבה את השגת הפצצה כמטרה לאומית, לא תקבל אירן כל מעורבות חיצונית שתוביל לשינוי החלטתה. אירן לא תשעה לדרישות המערב לזנוח המיזם הגרעיני ותחתור בעקשנות חסרת פשרות אל הפצצה. יהיה אשר יהיה המחיר. רק כוח צבאי משמעותי עשוי לשנות את המגמה המסתמנת ולאלץ את אירן לזנוח את שאיפותיה. ואולם, הזרוע הצבאית האמריקנית, האמצעי היחידי שביכולתו למנוע את התגרענותה של אירן, מתוחה עד תום ולא תוכנס לזירה בטווח הנראה לעין.
המסקנה אם-כן ברורה. גם אם תיזום ישראל מהלך צבאי רחב שיוביל להשמדת אתרי המפתח של מיזם הגרעין האירני, אירן של היום שאחרי תשעט לעבר הפצצה ביתר שאת. גם אם תצליח הקהילה הבינלאומית להתאחד סביב ארה"ב ולהטיל סנקציות משתקות על משטר האייטולות בטהרן, תתגבר אירן על מכלול הקשיים ותעמוד לבסוף ב'משימה הקדושה' אותה לקחה על עצמה.
הדיון המתקיים בישראל בסוגיית הגרעין האירני סובל מליקוי מהותי. מעטים הם החוקרים והמנתחים המוסיפים לשיקולים האסטרטגיים הרלוונטיים סוגיות של מאפיינים לאומיים ואופי לאומי. אלו שכן, קולם שקט או שההתייחסות אליהם שולית.
אירן היא אומה בת אלפי שנים. מאפייניה התרבותיים מעוצבים וברורים ואופיה הלאומי חקוק בסלע. אלו, מבַדלים את אירן ממרבית אומות העולם ומהווים מרכיבים משמעותיים מאוד באופן התנהלותה בזירות האזורית והעולמית. עקשנות וחתירה בלתי מתפשרת אל המטרה כמו גם נטייה מוקצנת מאוד לטריטוריאליות, הם מהסממנים המובהקים ביותר באופן התנהלותה של אירן בזירות הפנימית והבינלאומית. שניהם גם יחד יובילו את משטר האייטולות בטהרן להשיג את הפצצה. מוקדם יותר מאשר מאוחר.
ארה"ב, הגדולה והחזקה במעצמות, קוצרת עד היום את זרעי מעורבותה בהפלת ראש ממשלת אירן, מוחמד מוצאדק, באוגוסט 1953. למרות המחירים העצומים אותם שילמה אירן בגין בידודה הפוליטי והכלכלי בידי ארה"ב, לא סטתה טהרן מהקו התקיף והנוקשה אותו אימצה כלפי וואשינגטון. מאז נפילת השאה ועליית חומייני ב-1979, נוקטת אירן באופן חסר פשרות בקו לוחמני זה. מעולם לא נסוגה אירן בפני דרישות ארה"ב ולא ויתרה במאום על עקרונותיה.
מאפיין תרבותי זה הוביל את אירן לשלם מחירים גבוהים מאוד גם בזירה האזורית. עמדתה מול אויבה משכבר, סדאם חוסיין, הייתה זהה. עלויות מלחמתה עם עירק בשנות השמונים היו עצומות והקורבנות רבים. למרות זאת, לא ויתרה אירן במאום על עקרונותיה עד לנפילת המשטר העירקי והעלאתו של סדאם לגרדום.
נטייתה המוקצנת של אירן לטריטוריאליות טבועה אף היא באופיה הלאומי. היא מתבטאת בהתנגדות עזה ובלתי מתפשרת לאפשר מעורבות חיצונית כלשהי בענייניה הפנימיים. נטייה זו התבטאה במלוא עוזה לעיניים מערביות בתחילת שנות החמישים, עת ראש הממשלה מוצאדק הלאים את חברת הנפט האנגלו-אירנית. פעולה אשר זכתה לאהדה גורפת של המוני העם האירני שמילאו את הרחובות. מכונן שושלת פהלווי רזה שאה, פעל גם הוא לאור נטייה זו ובשל כך הוסר מכסאו על-ידי הבריטים. בנו, השאה מוחמד פהלווי, החרה החזיק אחריו ופעל גם הוא כאביו. ואולם, הבנתו כי המשך דבקותו בקו זה תוביל גם אותו לוותר על כסאו ריככה את התנגדותו. לבסוף, נאלץ השאה לוותר על כסאו כתוצאה מאותה סיבה: דרישת האליטות והמוני העם האירניים לשחרר את אירן מהכוחות הקולוניאליסטיים אשר שלטו לטענתם בחצר המלוכה והעומד בראשה.
זיהוי והבנת מקורות העומק התרבותיים הללו והכללתם בתוך הניתוח האסטרטגי, צריכה להוביל את הקברניטים בירושלים למסקנה וודאית אחת. אירן תהיה מדינה גרעינית בטווח הזמן המאוד קרוב. ישראל, כמי שאירן גרעינית תשנה באופן מהותי את כל אורחות חייה דורות לעתיד, חייבת לפעול לאור הנחה זו באופן מיידי ובכל רבדי החיים: הביטחוניים כמו האזרחיים. כל מסקנה אחרת מתכחשת למציאות הקשה העומדת להתרגש בפתח ביתנו ועלולה להוביל את מדינת ישראל והעם היהודי כולו לעברי פי פחת.

ד"ר עופר ישראלי הינו חוקר אורח באוניברסיטת ג'ורג'טאון שבוושינגטון, שם הוא מבצע את מחקר הפוסט-דוקטורט שלו בתיאוריות מורכבות של היחסים הבינלאומיים.
תאריך:  12/03/2010   |   עודכן:  12/03/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אירן היא מדינה גרעינית
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
אירן מדינה גרעינית
ואנחנו בבונים  |  12/03/10 18:15
2
ישראל חייבת לחסל סכנת השואה
הטלסקופ  |  12/03/10 19:17
3
אירן כוח גרעיני
יעקב גרין  |  16/03/10 08:50
4
ומה אתה מציע לעשות באופו מעשי  ל"ת
כדי לנטרל הסכנה?  |  16/03/10 12:51
5
חשיבה חדשה
יוסף המספר  |  16/03/10 18:10
 
- תשובה
המחבר  |  16/03/10 20:58
6
מאמר זה ראוי שיפורסם בראש חוצו
תותחי עכו  |  17/03/10 10:05
7
iran
shoshi spain  |  17/03/10 11:21
8
מסקנה נוקבת
ארז ש  |  17/03/10 11:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בתיה רודד
במדינת ישראל קיים יחס הפוך בין מספר התושבים ברשות מקומית, לבין שיעור השטחים בכלל ברשות
יובל ברנדשטטר
דווקא יוזמתו של ה"ימין" לתיקון חוק האזרחות והכניסה לישראל, מזכירה לנו שהוא כבר חילק את הארץ לפי הקו הירוק: לערבי שבצד האחד שלו יש זכויות אזרח גם אם הוא ג'יהאדיסט, ולזה שבצידו השני - אין
בועז ארד
הכל מתלוננים על מזג האוויר, אבל איש אינו עושה דבר כדי לשנותו    מצד שני, יותר מדי אנשים עושים יותר מדי כדי לשכנע אותנו שצריך לשנות אותו    לתוך ההמולה הזאת נקלע לאחרונה ד"ר גבי אביטל
קנת לוין
בחלקה השלישי של סדרת המאמרים המבוססת על הגרסה המקוצרת, בתרגומו של צור ארליך, של הספר "סינדרום אוסלו", נדונה השפעתו של הקיום היהודי האוטונומי במערב אירופה החל מן המאה השמינית, בחסדי השליטים
נצ"מ (דימ.) אבי דוידוביץ
הפריצה וגניבת הנשק מהמשטרה היא מטרידה ומעוררת שאלות נוקבות    נכון, תקלות וליקויים לעולם יהיו, אולם עולה השאלה מדוע ביקשה המשטרה איסור פרסום גורף על הפרשה    השקיפות, שאינה קיימת במשטרת ישראל, היא הערובה לקיום תקין של תהליכים המתנהלים על-ידי הרשויות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il