X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
החמץ התופח מסמל את הגאווה של חברה הישגית "מתקדמת", ורק ביטול החמץ והגאווה מאפשר להתחיל את התהליך הנדרש של ענווה
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

מהי משמעות חג הפסח בימינו? מדוע משקיעה כל משפחה יהודית כל כך הרבה מאמצים עד לסילוק הפירור האחרון של החמץ מביתה? ומדוע נקרא החג "פסח"? אחרי הכל, העובדה שהשם פסח על בתי עם ישראל תוך כדי השמדת בכורי מצרים הינה פרט קטן, יחסית, במכלול המכות והניסים הקשורים לפסח. מדוע נבחרה הפסיחה הזו לסמל את החג ואת שמו העיקרי? הרי יכולנו לקרוא לחג "חג הניסים" או "חג המכות".
דומני שרמז למשמעות שם החג נובע מן העובדה ש"פסח" בהיפוך אותיות הינו "חפש" (ש' ו-ס' הינן אותיות מתחלפות). אבל החג לא נקרא חג החופש ("חג החירות" הינו שם מינורי לחג). לו החג היה נקרא "חג החופש" היינו מגיעים למסקנה המוטעית שתכלית החג הינה חופש פיזי לעם ישראל. אבל החופש הפיזי היה רק שלב א', תנאי להשגת חופש רוחני, חופש משעבוד לתאוות הגוף ולגאווה. החג הוא תחילת החיפוש אחר משמעות רוחנית לעם ישראל, ודרכו, לעולם כולו.
החיפוש נעשה על-ידי ספירת העומר, שמסמלת את תהליך העלייה הרוחנית, את החיפוש למשמעות רוחנית, ששיאה היה במתן תורה - 50 יום אחרי החופש הגשמי. בן-חורין אמיתי איננו עבד לתאוותיו, אלא מי שמודה שהוא בשר ודם, ולכן שבוי לצרכים גשמיים במידה מסוימת, אבל בו-זמנית הוא משתדל לעלות מעל לשעבוד גופו, ומשחרר את עצמו לרובד יותר פרמננטי, יותר אלוקי, יותר משמעותי - למעשים המקשרים אותו לחברו, לבוראו, לבניית חברה אידיאלית שהשם חפץ בה.

בין מצרים לארצות הברית

מצרים הייתה ה"ארצות הברית" של העולם הקדמון, האימפריה הגדולה, העשירה והמפותחת ביותר בזמנה. אבל מצרים הייתה גם אימפריה של גאווה אגוצנטרית, שראתה את עצמה כמרכז היקום. היא הייתה שקועה בריקבון מוסרי, ומלכה פרעה הכתיר עצמו בתואר "אלוקים"

אחד העקרונות החשובים ביהדות הינו שעם ישראל מצווה להידמות להשם ולחקות אותו. הוא רחמן ואנו מצווים להיות רחמנים. הוא ארך אפיים וזו גם שאיפתנו. הוא פסח על בתי היהודים בחיפוש המצרים, ולכן אנו מצווים לחפש את המצרים הרוחניים בקרבנו ולהשמידם אט-אט.
מה בעצם סימלה מצרים של לפני 3,300 שנה, שאנו מצווים להשמיד את אופייה מקרבנו היום? מצרים הייתה ה"ארצות הברית" של העולם הקדמון, האימפריה הגדולה, העשירה והמפותחת ביותר בזמנה. אבל מצרים הייתה גם אימפריה של גאווה אגוצנטרית, שראתה את עצמה כמרכז היקום. היא הייתה שקועה בריקבון מוסרי, ומלכה פרעה הכתיר עצמו בתואר "אלוקים". זו המצרים שהשם הביס במכת הבכורות ובים סוף. ואת הגאווה הזו שהאדם הוא האלוקים, והתאוות הללו של האדם לבשרו, אנו מצווים לבער ולבטל מקרבנו.
רוב עם ישראל, תוך 210 שנות שעבוד במצרים, הזדהה כל כך עם התרבות המצרית עד כדי כך שארבע חמישיות מהעם סירבו לנטוש את מצרים, ועל-פי רש"י הוכה ב"שואה" במהלך מכת החושך עבור חטא זה. יהודים אלו התחפשו למצרים, במקום לחפש את החופש האמיתי שמשה הציע להם. בזמננו, רק לפני כ-60 שנה, למרות כל ניסיונותיהם של יהודי גרמניה להמעיט, לדלל וכמעט לבטל את יהדותם, ולהתחפש ל"גרמנים טובים", הנאצים שרפו אותם בשואה שהייתה קטנה משואת מצרים.
היום, מיליוני אזרחים בתבל "מתים" להתחפש לאמריקנים, להיות כמותם ולחקות אותם. קשה להגזים בהשפעתה האדירה של ארה"ב על העולם כולו ועל עם ישראל בפרט. כמו מצרים הקדמונית, גם היא מייצאת תרבות של מימוש תאוות גשמיות, של השגת "החלום האמריקני" שכל כולו גשמי, חומרי ותאוותני. הפילוסופיה שארה"ב מפיצה "THE ME GENERATION” - דור ה'אני' - הינה הפילוסופיה של אגואיזם ואנוכיות.
אומנם ארה"ב אימצה ומיזגה לכלכלתה חסד ואכפתיות לעניים ולחלשים שאינם מסוגלים להתמודד בשדה הקרב הכלכלי. אלא שחסד, אכפתיות ורחמנות - הם התרומה היהודית לציביליזציה האמריקנית הקפיטליסטית, שמעדנת אותה ונותנת לה את פניה ההומניסטיים, האנושיים והמוסריים. ללא אלוקינו ותורתנו, ארה"ב והעולם כולו היו נשארים עולם של ג'ונגל היי-טקי שקוע בתאווה, בגאווה ובקנאה ללא מוצא. כי קל מאוד בעולם של טכנולוגיה דוהרת לחשוב ש"כוחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה", שאני הוא האלוקים, אני... אני... אני...
זו הסיבה שמאז יציאת מצרים ועד היום בכל פסח, כל בית יהודי עוסק בבדיקת חמץ, בביעור חמץ ובביטול חמץ. כי החמץ התופח מסמל את הגאווה של חברה הישגית "מתקדמת", ורק ביטול החמץ והגאווה מאפשר להתחיל את התהליך הנדרש של ענווה, של חיפוש אחרי ערכים רוחניים, ערכים של אהבת הזולת, אהבת ה' וההכרה ש"ה' מלך, ה' מלך, ה' ימלוך לעולם ועד".
מי שלא מבטל את החמץ שבתוכו, מחמיץ את משמעות חג הפסח ואת משמעות החיים.

חננאל ובר הינו רואה חשבון (ישראל וארה"ב), M.B.A., ופרשן פוליטי, שמאמריו מופיעים באתרי אינטרנט שונים.
תאריך:  25/03/2010   |   עודכן:  25/03/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ארנון אופנהיימר
השימוש במנוע חוקה משלים את הפתרון ומאפשר להוציא את הלוגיקה העסקית מתוך תוכניות המקור ולהעביר מידי התוכניתנים את ניהול החוקה לידי מומחה עסקי
מני ישי
מלאכת המשכן לא תמיד נעימה היא ואף על-פי כן, חובה היא על כל הכוהנים    מדוע? ומה חשיבותה של עבודה זו?
ד"ר אברהם בן-עזרא
במאבק לגיטימי, אך משיקולים זרים, של ציבור היזמים והקבלנים מול הוראות התקנות והתקנים, ונוכח התקפלות מחוקק המשנה, שונו הוראות ותקנות בכיוון של גריעה הדרגתית ומתמשכת באיכות המגורים וברמת הבנייה בישראל
רפי מן
כשהעיתונות מצטטת "שיחה נינוחה" שבמהלכה נאשם מותח ביקורת על עדת תביעה, הסוב-יודיצה נעלם למעשה    אולי הגיע הזמן לבטל אותו גם להלכה, ולמנות יחצן מטעם המדינה לפרקליטים, עדים, שופטים ונאשמים חסרי ממון
אולק נצר
המפתחות להבנת הנפש הקנאית הם תחומי-עיוורון שיש להם על מפת-המודעות שלהם    הם אנשים נורמליים ומוסריים לכל דבר ועניין - חוץ מפוליטיקה    בזירת הסכסוך בין קבוצת-הזהות שלהם ובין הקבוצה האחרת הם עיוורים מנטלית לכל מה שאנושי גם אצלנו וגם אצלם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il