X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
כציד יש לערוך את ליל הסדר באופן שיכניס לתוכו כל אחד מבני המשפחה? הילד יראה את הסבא או את אבא קורא את ההגדה בשמחה פשוטה וידע שהוא שייך אליו וממשיך אותו כטבעת בשרשרת הדורות
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

לא מעט מתחבטים בשאלה כיצד יש לערוך את ליל הסדר. כאנשים שחפצים בקרבת השם, ומעוניינים שחיינו יהיו חיי עבודה ואהבה רוחנית, אנו יודעים ומרגישים שהחגים טומנים בחובם עומקים רוחניים כבירים. אנו רוצים להרגיש את הארת הימים, וחפצים להיפגש עם התוכן הרוחני המיוחד המאיר בכל חג ומועד.
לכל חג יש את האווירה המיוחדת האופיינית לו, את התכנים היצוקים בו, ואפילו את הריח שמריחים בו. אינו דומה הריח של סוכות לריח של פסח ושניהם אינם דומים לשבועות, לפורים יש ההתרגשות העוטפת ומייחדת אותו כך גם לכיפורים.
דברינו יהיו מיוחדים לליל הסדר שאנו עומדים בפתחו, וניתן ללמוד מהם על היחס לשאר הזמנים (אמנם אולי בליל הסדר הדברים מורכבים יותר, כפי שיוסבר להלן, אבל העיקרון נכון בכל המועדים).
הצפייה הרוחנית והאכזבה
ליל הסדר מהווה הזדמנות טובה לערב של התעלות רוחנית, שמחה והרגשה טובה. אבל, למרבה הצער, יש אנשים שחשים שמלשבת סביב שולחן ולקרוא את ההגדה הם לא יגיעו למחוז חפצם. הסיבות לכך הם רבות ומגוונות, שהראשונה שבהם היא תחושת הרלוונטיות והמובנות של הדברים, עבור דרך פערי גילאים בלתי סבירים של הסובבים, והמשך בפערי הדרישות של משתתפי הסדר. עד כאן תאור המצב על קצה המזלג, ונפנה לפתרונות אליהן פנו האנשים.
דרכי התמודדות
יש מי שהתייאש, מבחינתו ליל הסדר רק שיעבור, במקרה הטוב אולי יצליח ליהנות בחיק המשפחה, אך גם זה אינו פשוט כלל ועיקר כשמסביב מתרוצצים קטנטנים, רעש והמולה והמון בלגאן. טעם חמוץ של אכזבה ילווה אותו בסוף הערב, ובשארית כוחותיו אחרי לילה מפרך הוא יעדיף להשכיחו מעל לבבו.
יש מי שקורא להתחדשות! המרכז של הערב יעבור מקריאת ההגדה המסורתית לבחירת נושא רלוונטי הקשור ונובע מתכני החג המרכזיים ונוגע בחייהם של האנשים, והוא יהפוך למרכז הערב, מתוך תקווה שנרגיש שהיה ליל סדר משמעותי (כגון, "חרות ואני", "שעבוד מודרני", "יציאה מהמיצרים בחיי", "ארבעה בנים שקיימים בכל אחד" ועוד). לילדים נמצא תעסוקה הולמת את גילם, שקשורה לחג כמובן (חידות, הצגות, משחקים נושאי פרסים, ועוד - כפי יד הדמיון הטובה עליכם), כך שגם הם יחוו את החג, אך לא יפריעו למבוגרים לערוך את הסדר בהתאם לצפיותיהם.
בחזרה ל"מעשה הפשוט"
לשם הבהרת כוונתנו ניתן דוגמה מיום אחר, ראש השנה. כולנו מקווים שראש השנה יהיה יום משמעותי וגדול - יום המלכת השם. לשם כך אנו מתחילים להתכונן מראשית חודש אלול ועד לבוא יום ראש השנה. והנה בפועל, בהגיע היום מעשינו יהיו זהים למעשיו של כל יהודי הפוקד את בית הכנסת ביום זה. המרכז ללא ספק יהיה תקיעת שופר והתפילות הארוכות והיפות. היכן אם כן באה לידי ביטוי ההכנה הרוחנית שעברנו? היכן מרגישים את ההבדל בין ראש השנה עם הכנה לכזה שהגענו אליו כך סתם? כנראה שכל השאלה היא עם איזה אוזן נקשיב לשופר, היכן יהיו מחשבותינו נתונות, באלו מקומות ישוטטו.
גם את ילדנו נביא עימנו לשמוע קול שופר, הוא הילד, ישמע את אותו הקול, אבל יחווה משהו שונה בתכלית, הוא יחווה ראש השנה של ילד הרואה את אביו נחרד לקול השופר יחד עם הציבור כולו, ואלו הרשמים שייחקקו באישיותו.
ההתכוננות ליום הגדול היא שתמלא את המעשה "הפשוט" בתוכן עמוק! שכך גם בפסח. ליל סדר כמתכונתו בעל חוויה משמעותית הוא כזה שה"סבא רבא" יושב בראש, לידו יושב הסבא ומסביבם מכונסים הילדים הנכדים והנינים. כולם סביב שולחן אחד.
מה שהילד יחווה הוא עמוק לאין שיעור. הילד יראה את הסבא או את אבא קורא את ההגדה בשמחה פשוטה וידע שהוא שייך אליו וממשיך אותו כטבעת בשרשרת הדורות.
הילד שלי לידי
ומתי יגיע תור התורות העמוקות והנשגבות, מתי נדבר את הדברים הנוגעים בנו, בנפשנו באישיותנו? האמת, אולי הם לא יגיעו כלל. או משום שלא יתאפשר בהרכב כה "מורכב" לנסות לעבור ולהעביר אותם, או משום שלא יזדקקו אליהם. העומק יהיה ב"מעשה הפשוט".
אין ספק שיש להתכונן לערב כזה. וככל שההכנה תהיה עמוקה ונשגבה יותר היא תטעין את "המעשה הפשוט" במשמעות עליונה יותר. כל מילה מובנת תאיר בשמחה ותקפוץ לפנינו בריקוד עליז, שמחה גדולה תהיה נסוכה על פנינו אם נעמיק חקר במהות השעה.
את הילד שלי אני רוצה בשעה כזאת לידי! הוא רואה ממה אבא ואמא, סבא וסבתא שמחים, הוא חש זאת וזה עובר אליו, ללא מילים, רק באוויר.
לכזה לילה אני שואף, לילה שלכולם יש מקום. כל אחד בא עם מה שהוא. מי בפשטותו ומי בעמקותו, מי בילדותו ומי בזקנותו, וכולם יושבים סביב שולחן אחד.

תאריך:  26/03/2010   |   עודכן:  26/03/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
את הילד שלי אני רוצה לידי בסדר ובכלל
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
מוזיאון "ביאטה אוזה" איננו עוד מוזיאון-סקס. זהו בית-נכות אמנותי לכל דבר, עם כל המטענים התרבותיים וההיסטוריים שלו
איתמר לוין
כיצד פרסום טבלאות שכר המנהלים רק ממריץ אותם להשוות "למי יש יותר גדול"    כיצד סגן שר הבריאות אינו יודע כבוגר ישיבה לעשות שיקול של "ממה נפשך"    על אבי לוזון ועל מכון ויצמן וגבעת חלפון
ליהי רוזמן-פפיר
האם גם אתם תוהים איך להעביר את החג הזה בשלום עם הילדים? כשהשגרה אינה שגרה, הזמן בבית ארווווווך ויש המון הצעות נפלאות לחג - חוגים, טיולים, צעצועים חדשים ועוד - אך מכלול העלויות לא קטן
עו"ד יראון פסטינגר
החקירה בעניינו של ליברמן נמשכת קרוב לעשר שנים ונשאלת השאלה האם אין כאן רצון מצד התקשורת, המשטרה והפרקליטות להמשיך וללבות את השנאה כלפיו    המוטיבציה שלהם בפרשה זו מעלה סימני שאלה חמורים ביותר
עליס בליטנטל
העוז והאומץ של בית צבי להעלות את המציאות של צעירי ימינו, מבלי להתחנף למבוגרים - קולעים היישר ללב הצעירים, שימצאו פה את עצמם
רשימות נוספות
מתנה במשביר לצרכן לכבוד חג הפסח  /  דניאלה רייבנבך
לקראת החגים - האם בדקתם תוקף דרכונכם?  /  סבין חדד
אפיקומן לילדים ומתנה לחמות  /  גלית יצחק-אוגנוב
עושים פסח בהוצאות  /  רונה אזוב
המשמעות של פסח בימינו  /  רו"ח חננאל ובר
זמן מכושף, זוהר אחר  /  הרצל חקק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il