X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
מתי הופכת אמנות לפורנוגרפיה? מתי הסחר באמנות הופך אותה למוצר שוק כמו מוצרים אחרים? מתי אמנות מגוייסת הופכת לפוליטיקה?
▪  ▪  ▪

אמנות המתערבת בסוגיות פוליטיות אקטואליות, עלולה לספוג תגובות ופעולות הנהוגות בעולם הפוליטי עד כדי הסטת תקציבים, מחאות והפגנות.
מתי הופכת אמנות לפורנוגרפיה? מתי הסחר באמנות הופך אותה למוצר שוק כמו מוצרים אחרים? מתי אמנות מגוייסת הופכת לפוליטיקה? מהו הקו המפריד בין אמנות לאומנות? מבט אישי זה עוסק רק בקשר בין אמנות לבין פוליטיקה.
עד למאה ה-20 רוב האמנים לא השתמשו ביצירותיהם ככלי במאבקים הפוליטיים של תקופתם, לכן יכלו לדרוש עצמאות וחופש יצירה יחד עם תמיכה כלכלית של בעלי המאה והמדינות בהן ישבו.
במאה ה-20 חל שינוי מהותי בגישת אמנים רבים, ביצירותיהם, ובמטרות למענן יצרו אותן. הפוליטיקה שהשתלטה על רוב מימדי הקיום החברתי, תפסה עמדה מרכזית גם ביצירה האמנותית ובשיח סביב האמנות. במקביל, האמנות הפכה לנחלת ציבור רחב והחלה לשמש כלי יעיל בידי קבוצות פוליטיות להעברת מסרים.
אמנות יוצרת יופי ואסתטיקה, היא מנסה להבין ולפרש את תהומות הנפש ומתייחסת לערכים אוניברסליים. מאידך, חלק מהמסרים של אמנים הם פוליטיים-אקטואליים בעליל. האמנים משתתפים במאבקים פוליטיים.
בלי לקבוע כללים בתחום עמום כמו אמנות, יופי ונצחיות, אומר כי שלושה מהבוחנים של אמנות הם: האוניברסליות שלה, גם כשהיא משקפת פינות לוקליות צרות, יכולתה לרגש בני אדם, ומשך הזמן של השפעתה ורישומה על חברה אנושית.
מה ההבדל בין כרזה לבין תמונה? הרי יש כרזות בעלות ערך אמנותי, וישנן תמונות בעלות מסר פוליטי. היכן הגבול בין סרט אמנותי קצר לבין קליפ או פרסומת בעלי הישגים צורניים מרשימים?
תערוכות של פלקטים פוליטיים מוצגות במוזיאונים מכובדים. האם הצגת יצירה כלשהי במוזיאון הופכת אותה לאמנות? ננסה לתאר באמצעות דוגמה את ההבדל בין אמנות בעלת ערך אוניברסלי לבין אמנות פוליטית: פיקאסו צייר את גרניקה לאחר שמטוסים גרמניים תקפו עיירה ספרדית והרגו 270 מתושביה. למרות הקשר למאורע קונקרטי מבטאת יצירה זו ערכים אוניברסליים של טוב ושל רע.
לעומת זאת, המיצב שהוצג לאחרונה בשוודיה מבטא עמדה פוליטית קיצונית תוך כדי בעיטה בערכים אוניברסליים. כמובן, ישנן דעות שונות ומגוונות אפילו לגבי דוגמה זו.
עולם האמנות דורש שתי זכויות: חופש הבעה מוחלט נגד או בעד כל רעיון ומעשה, ומימון על-ידי גופים ציבוריים אפילו כאשר יצירותיו קוראות להריסתם. "אמנות מגוייסת היא המשך הפוליטיקה באמצעים אחרים". אמנות המתערבת בסוגיות פוליטיות אקטואליות נכנסת למגרש המשחקים הפוליטי. כאשר אמנים אומרים "הכל אמנות", רשאים הפוליטיקאים לומר "הכל פוליטיקה".
לכן, על אמנים אלו להתכונן לתגובות ופעולות הנהוגות בעולם הפוליטי עד כדי גינוי חריף ובוטה, שימוש באמצעים כלכליים, הסטת תקציבים, מחאות, הפגנות ואף אלימות לא-לגיטימית. אכן, אמנות מגוייסת - מותר להתגייס נגדה או בעדה.

תאריך:  31/01/2004   |   עודכן:  31/01/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם שרון
זה לא בסדר, זה לא תקין, אני לא אמור להיות מופרע על-ידי חברות שונות במהלך השוטטות שלי באינטרנט, אבל מי שואל אותי
רן ברץ
מי ייתן ויום זה יעורר את תחושת הצדק הטבעי של כל אחד ואחד, ויעמיד בפניו, כאמת שאין להפנות ממנה מבט יותר, את צדקת הציונות ונבלת אויבייה האכזריים והציניים
משה איפרגן
אין אני רוצה לעסוק במהות הוויכוח אלא לצאת כנגד השימוש המוטעה שהשתרש בשיח של הוויכוח, ולכן שאלתי היא: מיהו זה שמת בכבוד?
גל ברגר
בעוד הרמטכ"ל טוען כי החיזבאללה לא יעז להיכנס להרפתקה נוספת, מתריס נסראללה: בחטיפות הבאות נדאג שהחיילים יהיו בחיים; במקביל ממשיך החיזבאללה לבסס מעמדו בשטחים הפלשתיניים; ממה מתעלמת צמרת הצבא?
ד"ר חיים משגב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il