X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בתנ"ך, ספר הספרים, מתוארים סיפורי אהבה לא מהאגדות - כאב וצער נשזרים בהם מאהבת דוד ובת-שבע ועד שמשון ודלילה
▪  ▪  ▪
דוד המלך בפסלו של מיכלאנג'לו

כאב ואהבה שלובים בספרות המקראית והאחד אינו מרפה מהשני. כשלמרבה הצער, נראה שהכאב עוטף את האהבה בייסורים קשים, לעתים קשים מנשוא. ולנו הקוראים נותר רק לקבל אהבה כואבת ומתייסרת בספר התנ"ך, ספר שכה אהוב עלינו.
ההצהרה הראשונה של התנ"ך בנושא האהבה מופיעה בספר בראשית ב' 24, בו נדרש כל בן "לעזוב את אביו ואמו ודבק באשתו", וכל זאת כדי ש"יהיו לבשר אחד". להצהרה זו ממתינה הצהרה סותרת וכואבת בפרק הבא. ההצהרה הראשונה ניתנה טרם גילו בני הזוג את הלהט שבמגע המיני. רק לאחר הגירוש ידע אדם את חווה והם חוו חוויה רגשית של מגע בין המינים. או ליתר דיוק, הם נענשו כי העזו לתת ביטוי לכמיהה טבעית וגם לחוות אהבה.
שיר השירים פורם את כל הכבלים ומתאר את החדווה שבכמיהה האינטימית, על הכאב ועל ההתייסרות הטמונים בה - "מים רבים לא יוכלו לכבות את האהבה ונהרות לא ישטפוה..." [שיר השירים ח, 7].
אהבה כואבת
כל סיפור מקראי הפורס בפני הקורא תמונה של אהבה, מייד האהבה מתכסה בקדרות של כאב. מיכל, מתוך אהבה לדוד, יוצאת בגלוי נגד אביה, מסכנת את חייה ומצילה אותו. ה"פיצוי" לו היא זוכה במרוצת השנים הוא בהתאכזרות של דוד כלפיה כולל רצח ילדיה.
געש התפרצות האהבה בין דוד לבת-שבע הוא במחיר של כאב ושל רצח מי שהיה אישהּ, מפקד בכיר בצבאו של דוד.
האהבה של דוד ובת-שבע מקבלת ממדים כואבים, כאשר בת-שבע נאלצת לשאת בדממה את כאבה ולהשלים עם קיומה של נערה צעירה ויפה בשם אבישג, שבאה לפתור בעיות של צינה, שאחזו בדוד המזדקן ובכך תופסת את מקומה של בת-שבע.
במקום להציג לנו תמונת חיים של זקנה יפה, זקנה אוהבת ומכבדת את הזולת, אנחנו מקבלים תמונה כואבת. תמונה כואבת המשפילה את אבישג הצעירה, שצריכה להפקיר את עלומיה, ומנגד מנות גדושות של כאב, השפלה ונבגדות של בת-שבע, אם-שלמה.
אומנם הגמרא במסכת סנהדרין דף כ"ב ע"א "מרגיעה" אותנו, שהיו שלוש-עשרה ביאות של דוד לבת-שבע ואף לא ביאה אחת לנערה אבישג שנועדה רק לתכלית אחת ויחידה לחמם את גופו. אבל אי-אפשר ללכת שבי אחרי "הסיפור המרגיע".
פורצת-גבולות
הכאב לובש גם מחיר דמים קשה מנשוא לאחר מותו של דוד, כאשר אדניה מבקש לשאת את אבישג. הדבר עולה לו בחייו. שלמה בן דוד, בהשראת האם בת-שבע, נותן פקודה לרצוח את אדניה אחיו.
אם נפנה מבט אל סיפורי האבות, נספוג, למרבה הצער, גם שם אהבות דומעות ולא שמחות. יצחק מגלה אהבה רבה לרבקה, אך רבקה עומדת מאחורי המרמה שמסיתה את בנה לשקר לאבא עיוור. ואותו בן, יעקב, ששיקר לאביו יצחק, בערוב ימיו "זכה" לכך שבחייו בניו של יעקב ישקרו לו יותר מדי פעמים.
אם נתייחס לסיפור של שכם נראה שהוא אוהב את דינה בת יעקב. אבל אהבה זו הייתה מלווה בכאב וגרמה בסופו של דבר למותו. לכן היא גם הניעה את יעקב לקלל את שני בניו, שהיו מעורבים ברצח, באומרו לכתובתם - "שמעון ולוי כלי חמס מכורותיהם. בסודם אל-תבוא נפשי בקהלם אל-תחד כבודי, כי באפם הרגו איש...".
ואין מעמד כואב יותר מאשר לראות את שמשון, האוהב את דלילה, משלם מחיר כה כואב עבור אהבה פורצת גבולות. שמשון, שניתב את חייו בנתיב של אהבה חסרת מעצורים לאישה, בת פלשת, מעלה את חייו על נתיב של כאב, השפלה ומוות.
  • בחלקו השני של המאמר נמשיך לשוטט על פני סיפורי האהבה, שלצערי היא תמיד דומעת וכואבת.

תאריך:  25/04/2010   |   עודכן:  26/04/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אהבות ודמעות בספרות המקראית (א')
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
יפה שאיש שמאל קיצוני קורא בתנך
קןרא ותיק (בתנ"ך)  |  25/04/10 10:52
2
אני מרחם עליך.........
מורה נבוכים  |  25/04/10 11:41
 
- תגובה
איתן קלינסקי  |  25/04/10 13:03
3
חמוד-אין דבר כזה ספרות מקראית.
יפה עיניים  |  26/04/10 00:36
 
- תגובה
איתן ק.  |  26/04/10 05:16
 
- כותב הרמ"ע מפאנו בשם האר"י-
יפה עיניים  |  26/04/10 10:41
 
- בספר שמואל ב פרק ו פס.כג כתוב:
יפה עיניים  |  27/04/10 12:33
 
- ב שמואל א פרק יח פס.יט" כתוב:
יפה עיניים  |  30/04/10 02:51
4
איתן, אל תענה ל"טרחנים"
יוספה  |  26/04/10 09:23
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלכס נחומסון
איני מכיר את הסדנה שמייצרת יועצי תדמית, אך אם נקיש מהתנהגותם של מקבלי הייעוץ (מנהיגינו) נוכל להסיק כי במרכז תוכנית הלימודים יש הנחת מוצא פשוטה שגורסת כי העם הוא מטומטם
ראובן לייב
מסעדת "ג'ויה" הוותיקה מצטיינת בייחודיות תבשיליה, כמו ריבוליטה וספומה, אבל ידה נטויה גם בכל השאר
שייקה מונדרי
בעוד אתם משתתפים במסיבה של הולילנד, עליכם לדעת כי לאחריה יתקיים אפטר-פארטי, בו תיחשף פרשיית שחיתות גדולה הרבה יותר
רות פורסטר
יעקב כץ מהאיחוד הלאומי אינו חפץ שבכנסת יסתובבו לו הומוסקסואלים    חבל, מר כץ, כי אינך מזדעק לשמור על כבוד הכנסת
ענבל בר-און
ניתן לדבר על 'עיקרון שלטון החוק' במובנו המהותי, כמו גם הפורמלי    הגם שבעניין מסוים נדרש דיון בעיקרון שלטון החוק במובנו המהותי, בית המשפט העליון בחר להתמקד בפן הפורמלי של עיקרון זה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il