X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
גם בין אלה המתנערים מדין תורה ומצוות, רבים הם הנזקקים לתיווך המציאות בעזרת מי שנתפסים בעיניהם כפרשני הדור וכמנהיגי "דת זכויות האזרח" החדשה
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]
לאחר שנים שבהן נתפס שמעון פרס כעסקן מפא"יניק השואב את כוחו ממניפולציות מקייאבליסטיות, הוא החליט לעבור "מתיחת פנים" ומיתג עצמו כ"איש הספר" אשר לנגד עיניו "ההיגיון האוניברסלי" ו"הרצון הכללי", בניגוד למה שמזוהה כפוליטיקה מקומית, עסקנית וטרחנית

לכל חברה, דת או כת יש האדמורי"ם שלה - דמויות בעלות סמכות המשמשות "מנהיגי דעה". הן המתווכות עבורה את המידע הקיים שם בעולם החיצוני, ומַבנות את המתרחש בו בנרטיבים שונים המיתרגמים לתפיסות עולם ולדרכי פעולה.
ערב מבצעים צבאיים או נסיגות טריטוריאליות, ממהר שר הביטחון הישראלי לשלוח לאולפני הטלוויזיה מיני אלופים בדימוס, שרי ביטחון לשעבר ושלל דמויות מסוג "מר ביטחון", כדי שיסנגרו על תוכניותיו. אצל חלק גדול מהישראלים - אלה הם "המתווכים" שימסגרו את הערכתם באשר לצרכי הביטחון ואת יחסם למדיניות הננקטת. לעומתם, אותו שר ביטחון, שהוא עצמו סמכות צבאית בעיני מרבית האזרחים, ימהר לביתו של הרב יוסף שלום אלישיב, או של הרב עובדיה יוסף, על-מנת לשכנעם בנחיצות הפעולה או אי-הפעולה. אימוץ עמדתו של השר על-ידי הרב ונכונותו להעביר למאמיניו מסר כי אין בכך משום חילול השם, יעניקו לה תוקף ולגיטימציה ויקלו על אימוצה בקרב חסידיו. ואם הרב לא ייתן לה את תמיכתו - לא יועילו ניתוחיהם של שלל אלופים וחוקרי אסטרטגיה שיתייצבו לצידו של שר הביטחון: לקהל חסידיו של הרב -
דברי השר וחבר מרעיו יהיו בחזקת פרכות, דברי שרלטנות, מעשי בוגדנות והפקרה של עם ישראל.
אכן, יש קבוצות חילוניות יותר, התופסות את עולם היומיום על-פי הערכות אישיות או משפחתיות. עידן תקשורת ההמונים וריבוי הערוצים כמו הפריט את עידן מנהיגי הדעה והפך רבים לעצמאיים יותר בגיבוש השקפותיהם, בלא שיזדקקו לתיווך המידע הפוליטי או החברתי על-ידי "אחרים משמעותיים". אך בחברה הישראלית, דווקא במגזרים המאפיינים את עצמם בחילוניות יתר באשר לשמירת תורה ומצוות, ניכרת גם השפעתם הגדולה של אדמו"רים חילוניים, המעצבים תפיסות של קהלים רחבים.

חסידויות לייבוביץ ופחימה

אדמו"ר כזה היה למשל פרופ' ישעיהו לייבוביץ'. כשזה הגדיר את הכיבוש כאבי כל חטאת והביע תמיכה בסרבנות שירות, ידעה מערכת הביטחון כי יש לה בעיה: לא יעזרו ניתוחיהם המלומדים של משפטנים או של אנשי מדעי המדינה בדבר החומרה שבסרבנות סלקטיבית, גם לא דעתם של אסטרטגים ואנשי צבא, חלקם מן השמאל, בדבר הכורח לדכא טרור בשטחי יש"ע; אצל חלקים באליטה החילונית-ליברלית קריאתו של לייבוביץ' לסירוב הינה כציווי דתי הממסגר את פקודות הרמטכ"ל כבלתי תקפות בעליל. את חסידיו של לייבוביץ' לא ניתן היה לשכנע כי מומחיותו של אינטלקטואל זה היא כימיה ופילוסופיה של המדע – מיסגורו כאיש המוסר האולטימטיבי הפך את ביתו אתר עלייה-לרגל של מי שטרם גיבשו את הכרעתם באשר לאימוץ או דחייה של הוראות השעה.
גם שמעון פרס ידע ימים בהם השכיל למתג את עצמו כאדמו"ר. לאחר שנות פעילותו החשובות במשרד הביטחון, ולאחר שנים רבות אחרות שבהן נתפס בדמות העסקן המפא"יניק השואב את כוחו ממניפולציות מקייאבליסטיות במרכז מפלגת העבודה בפרט ובפוליטיקה הישראלית בכלל (ששיאן במה שכינה יצחק רבין "התרגיל המסריח"), החליט לעבור "מתיחת פנים". במסגרתה מיתג עצמו – בעזרת מאמצים יח"צניים ותקשורתיים של אוהדיו הקרובים – כ"איש הספר" אשר לנגד עיניו "ההיגיון האוניברסלי" ו"הרצון הכללי", בניגוד כמובן למה שמזוהה כפוליטיקה מקומית, עסקנית וטרחנית. שיאה של תקופת אדמו"רותו היה לאחר תהליך אוסלו, שאז הוצג כמי שראה את "האור" ופיתח קשרי רעות עם מנהיג אש"ף, כאישיות ממלכתית המצויה "מעל" לפוליטיקה הקטנה ומודעת לעומק מחויבותה כ"אבי מחנה השלום" האמור להנהיגו. אין זה מוזר אפוא כי אחד האלופים עלה אז לרגל לביתו, לאחר שקיבל הוראה לכך מן השר הממונה עליו, כדי לזכות בהתייחסותו ובהמלצותיו – עלייה לרגל שהזכירה את אותן עלייות לרגל של שרי ביטחון לבתיהם של גדולי התורה חובשי הכיפות.
לאדמו"ר שכזה הפך גם אהרן ברק, פרופסור למשפטים, אחד מיני רבים, אשר למרות שמחקרו האקדמי התמקד דווקא בתחום המשפט הפרטי, הצליח לכפות את "המהפכה החוקתית" על מדינת ישראל. לקבוצות רבות – האישור שלו, על גבי פסקי דין, את מדיניות הממשלה, הוא שמקנה לגיטימציה מוסרית להוצאתה אל הפועל, ובמיוחד ההיפך מכך – שלילתו את מדיניות הממשלה כמוה כקריאה מוסרית לדחיית הכרעות הממשלה.
על אדמו"רותו של ברק עוד תיכתבנה עבודות מחקר בפסיכולוגיה חברתית: עמידתו מול ממשלת ישראל ושמירתו על בית המשפט העליון "נקי מאג'נדה" כאתר מונוליטי המשמש בית לקבוצת מיעוט ישראלית (חילונית-ליברלית-יונית) המעדיפה את ה"גלובלי" על ה"לוקלי", נכונותו לקיים תחרות סמכויות בין הזירה המשפטית לזו הפוליטית והביורוקרטית, והכל בשם "חירות האדם" ו"זכויות האזרח" – מיצבה את בית המשפט העליון, בקרב כל אותן קבוצות שלאחר מהפך 1977 ביקשו "להחליף את העם", כבית הכנסת הליברלי ואת ברק – כראש מועצת גדולי התורה המכהנים בו.
בנשימה אחת ניתן להזכיר גם את מעמדו של פרופ' נועם חומסקי בקרב קהל מאמיניו בפקולטות למדעי הרוח, או זה של פרופ' זאב שטרנהל בפקולטות למדעי החברה. בהקשר זה, אולי מן הראוי לציין גם את מי שאינם בחזקת אדמו"רים אלא סלבריטאים לרגע, הזוכים להון תקשורתי בר-חלוף: סרבני שירות או חותמי עצומות פרובוקטיביות נגד המדיניות הישראלית. את נוכחותם התקשורתית של חלקם מיהרו מי מאנשי התקשורת להפוך לרחבה ומחמיאה, ולארחם בתוכניות אירוח, בין כמרואיינים ובין כמנחים. וכמובן שעוד תידרש העמקה במיתוגם הסלבריטאי של מרדכי וענונו, טלי פחימה וענת קם – כידוענים המייצגים את הנאורות הברנז'איסטית החדשה.
כל קבוצה ורבניה, כל קהילה ואדמו"ריה. נראה כי ההגדרה של קבוצות בחברה הישראלית כחילוניות היא שטחית מדי. הן אומנם מתנערות מעול תורה ומצוות, אך נזקקות פסיכולוגית-סוציולוגית לתיווך המציאות בעזרת מי שנתפסים בעיניהן כפרשני הדור וכמנהיגי "דת זכויות האזרח" החדשה. זוהי למעשה מעין המרת דת בדת בעלת שפה משלה, ציוויים משלה, אורתודוכסיה משלה וגם – אדמו"רים משלה שעל פיהם יישק דבר.

ד"ר אודי לבל הוא מרצה לפסיכולוגיה פוליטית במכללה האקדמית ספיר ובמרכז האוניברסיטאי באריאל
תאריך:  04/06/2010   |   עודכן:  04/06/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אמור לי מיהו אדמו"רך ואומר לך מי אתה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אוסף של שטויות
אחד העם  |  5/06/10 22:50
2
אז אתה הוא החריג-לך ללמוד ל"ת
P.ר.  |  7/06/10 20:59
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אמנון לורד
הבקשה שניסח אברמ'ק הייתה כפולה: שימצאו לו איזה סידור צנוע, איזו דירה קטנה    והבקשה השנייה, אם אפשר, אם יש מקום, כשייקרא על-ידי הקדוש ברוך לישיבה של מעלה, להיקבר בבית הקברות של עין-התבור
יוסף אורן
אנשי השמאל מכהנים כראשי החוגים לספרות באוניברסיטאות וכחברים בוועדות השיפוט של הפרסים לספרות    בשליטת "מחנה השלום" נמצאות שתיים מהוצאות הספרים הגדולות, מרבית במות הספרות ותפקידי העריכה, ואפילו אגודת סופרים נפרדת מאגודת הסופרים העבריים הוותיקה
שלמה אברמוביץ'
שר ההסברה של ישראל מנהל את משבר משט עזה ביד רמה, כנראה היד שאוחזת בשפופרת הטלפון מארה"ב לישראל
אברהם (פריצי) פריד
האנליטור, תורת הביצועים, הטבע ירוק משמאל, הסברה לאומית, מבוא להכרת אדמו"רים
אברהם שרון
לא אוכל להצדיק אותך ולא אוכל להגן עלייך, חנין, אם תמשיכי לירוק לנו דם בפרצוף    לא אסלח לך על כך    אל תתני לי כל סיבה שהיא לחתום על קריאתה של חברת הכנסת מירי רגב, שהטיחה בך, גם בשפת האם שלך, את המלה שלא אחזור עליה כאן
רשימות נוספות
התפכחות חלקית וחשיפת נטורי אוסלו  /  קנת לוין
איזה תרגיל ואיזה עורף   /  ד"ר יובל ברנדשטטר
אשליה משומשת למכירה חוזרת  /  מרדכי קידר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il