X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האזנות הסתר החריגות שנעשו במהלך החקירה בתיק רמון שלא הועברו לידי הסניגוריה היו הבסיס לחקירה של מבקר המדינה דוח המבקר: חומר חיוני להגנה שלא הועבר לסניגוריה מהווה רשלנות ממשית האזנות סתר: מתי, איך ומי הסמכות המאשרת?
▪  ▪  ▪
חיים רמון. עדיף היה לו לנשק מזוזה [צילום: פלאש 90]
   עו"ד אברהם פכטר
הכנת עדים למשפט - ועיון בחומר החקירה

רשלנות ממשית של המעורבים
איציק וולף
מבקר המדינה קובע כי היו ליקויים משמעותיים באופן שבו פעלו ארבעת מובילי התביעה נגד חיים רמון בכל הנוגע להעברת חומרי האזנות הסתר לידי צוות ההגנה * "התקלות - בגלל חוסר הקפדה על הכללים שנקבעו בעבר" * הפרקליטות: המבקר שם קץ למסע יחצ"ני לדה-לגיטימציה של מערכת האכיפה * השר לביטחון פנים: חלק מהתקלות תוקנו והשאר יתוקנו במהרה
לרשימה המלאה

עידן יוסף
נאמן יוזם: גוף מבקר לפרקליטות וליועמ"ש

   עופר וולפסון
אומ"ץ: הפרקליטות מתנהגת כ"ארגון עובדים"

דוח מבקר המדינה, הקובע כי ארבעת המובילים את החקירה במשטרה ובפרקליטות התרשלו בסוגיית האזנות הסתר, פעלו בניגוד להוראות ולכללים המחייבים, עד כדי רשלנות שמחייבת בדיקה להעמדה לדין משמעתי - מהווה קביעה חריפה ומהותית. המבקר גם הוסיף, כי חשוב שהמסקנות שיוסקו מהמקרה הספציפי, יילמדו ויהיו אבן בוחן למקרים הבאים, וזאת מבלי לפגוע ביכולתן של המשטרה והפרקליטות במלחמתן העיקשת בפשע החמור ובפשע המאורגן.
הדוח קובע כי עיקר הכשל היה במשטרה ולא בפרקליטות, אבל הפרקליטות הייתה צריכה להיות ערה לנעשה ולא התעמקה ובדקה מעבר למה שנמסר לה על-ידי המשטרה. וכאן קיימת בעיה מובנית נוספת במערכת אכיפת החוק: קורה לא פעם, שהמשטרה מחזיקה בידה חומר שלדעתה אינו רלוונטי לחקירה, אינו רלוונטי לפרקליטות, לסניגוריה ולבית המשפט. בדיקת אותם מקרים, בפעמים שהדבר התגלה בחקירה או באקראי בבית משפט, מלמדת שאכן שיקול דעת המשטרה היה לקוי, ובחומר היו אלמנטים חשובים וחיוניים להגנה, אך הם לא נמסרו להם בכלל או לא נמסרו בזמן. היו מקרים, שהפרקליטות הופתעה יחד עם הסניגוריה לאחר גילוי הראיות הנעלמות, והמבוכה לא הוסיפה ניקוד למערכת אכיפת החוק.
במשפטו של עפר נמרודי (יו"ר מעריב דאז), התגלה במהלך המשפט כי בכספת של ניצב מזרחי נמצאים מסמכים, מזכרים וקלסר האזנות סתר שלא היו ידועים לפרקליטות, ולכן גם לא לסניגוריה וגם לא לבית המשפט. היועץ המשפטי דאז, אליקים רובינשטיין (היום שופט עליון), התייחס לסוגייה בחוות דעת מנומקת, וקבע שהיו חריגות, האזנות סתר לא חוקיות, בניגוד לחוק ולצווי בית משפט. גם בית המשפט המחוזי הביע את דעתו בנושא, תוך העברת ביקורת על ניצב מזרחי, בשל התנהלותו והחלטותיו בפרשה.
בפרשת רמון הסיפור חזר על עצמו, ועכשיו קבע מבקר המדינה, שהייתה רשלנות במשטרה ובפרקליטות, וחובה לשנן את ההוראות, לתקנן ולדאוג שלא יישנו בעתיד. צריך להוסיף בנקודה זו כי המשפט הפלילי דן בדיני נפשות וכל חריגה, סטייה מן הדין והכללים - יש בהן סכנה ופוטנציאל להרשעת חפים מפשע - תוצאה שחברה דמוקרטית לא יכולה להרשות לעצמה. החלטות לגבי היקף "חומר החקירה" שיועבר לפרקליטות או לסניגוריה, לא יכולות להישאר בידי המשטרה וחובה עליה לדווח ולהעביר לפרקליטות.

האזנות סתר: חוקיות ובלתי חוקיות, והשימוש בהן

נושא האזנות הסתר הוא סוגייה ישנה, שמדי פעם עולה שוב לכותרות עם פרסום כתבות או דוחות על כמות האזנות הסתר השנתיות שמבצעת המשטרה בנפרד מגופי חקירה אחרים כגון: שב"כ, שב"ס וצה"ל. ראוי לציין שהמספרים הנ"ל אינם כוללים האזנות סתר של גופי חקירה פרטיים לצרכים של ריגול תעשייתי, מעמד אישי וכולי - עליהן אין פיקוח של בתי משפט או מערכת המשפט, אלא אם הדבר מתגלה באקראי או על-ידי תלונה שמוגשת בנושא זה על-ידי אדם פרטי או חברה או גילוי משטרתי.
כמובן, כאשר יש פרסומים על אישי ציבור ובעלי תפקידים רבים בממשל כגון: אביגדור ליברמן בהיותו מנכ"ל משרד ראש הממשלה, בנימין נתניהו בהיותו ראש ממשלה - שהאזינו לו בעקיפין תוך האזנה לליברמן שהיה מנכ"ל המשרד, או לאביגדור קהלני אחרי שגמר תפקיד של שר לביטחון לפנים, ח"כ וגיבור ישראל; לרשימה זו צריך להוסיף גם את איש העסקים דוד אפל, שהאזינו לשיחותיו בפרשת "האי היווני" תקופה העולה על שנה, והפרשה האחרונה, "פרשת הנשיקה" של רמון. הבעיה המתעוררת בהאזנות סתר אלה שפורטו לעיל, היא שהן אומנם נעשו על-פי צווי בית משפט, אך חרגו הרבה מעבר למנדט שניתן להן בצו בית המשפט, אם על-ידי האזנה לשיחות של בני המשפחה, כגון: האישה, הילדים ובני משפחה אחרים, לשיחות לא רלוונטיות ואולי אינטימיות, שהן בהחלט מחוץ לתחום ההאזנות שמאושרות בדרך-כלל על-ידי בית המשפט.
בעיה נוספת וחמורה מכולן היא אותן שיחות לא רלוונטיות ואסורות, הן על-פי צווי בית משפט והן על-פי החוק, ההיגיון והצדק, אלא שמחליטים "לתמלל אותן", לשמור אותן ולפעמים, כפי שהוכח במציאות, גם להשתמש בהן לצורכי חקירה או חומר רקע. דברים אלה הם אסורים בהחלט, באיסור חמור, הן על-פי החוק היבש והן בשל פגיעתם בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו וחוק ההגנה על הפרטיות.
כדאי להבהיר נקודה חשובה בסוגייה זו: יש לציין שבזמן האזנה חוקית לשיחות שהושגו בהאזנות סתר, יש ששומעים גם שיחות חריגות לא רלוונטיות ואינטימיות - האיסור חל על הדפסתן, שמירתן בנפרד, ובוודאי על השימוש בהן. במידה שיש חריגות בתחום זה, אי-הבנה או שיקול דעת מוטעה על-ידי הדפסת חומר לא רלוונטי - יש להשמידו בהזדמנות הראשונה.
דוגמה בולטת להתנהגות פסולה ופגומה ניתנה בחוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, מר אליקים רובינשטיין, בנושא האזנות הסתר שבוצעו על-ידי ניצב משה מזרחי, בהן התגלה כי בכספת של מזרחי היה "קלסר" האזנות סתר לא חוקיות תחת הכותרת "קלסר פוליטי", דבר שמזכיר משטרים לא דמוקרטיים או משטרים טוטליטריים רודניים.
בנקודה זו, ראוי להזכיר כי ראש ה-FBI בארה"ב, שכיהן בתפקידו כ-40 שנה ברציפות, מר אדגר הובר, ניהל ספרייה פרטית של תיקים, האזנות סתר וצילומים של כל הדמויות הפוליטיות החזקות והחברתיות, ובזכותם כנראה החזיק מעמד כל-כך הרבה שנים בתפקידו ולאו-דווקא בשל כישרונותיו.
חוק האזנות סתר, התשל"ט-1979, מגדיר "האזנות סתר": האזנה ללא הסכמה של אף אחד מבעלי השיחה. העונש על האזנות סתר שלא כחוק - מאסר חמש שנים. הגופים המוסמכים לאשר האזנות הם: שר הביטחון, למטרות בטחון המדינה, והמשטרה - באישור בכתב נשיא בית משפט מחוזי או סגנו שהוסמך לכך, לפי בקשת קצין משטרה - לצורך מניעת עבירות וגילוי עבריינים, לאחר ששקל את מידת הפגיעה בפרטיות מול חומרת העבירה וכן מפכ"ל המשטרה במקרים מיוחדים ודחופים כמפורט בחוק.
דיווח שנתי על ההאזנות יש למסור לוועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת, לוועדת חוץ וביטחון, ולוועדה משותפת של שתיהן תוך מתן פירוט על מספר ההיתרים ותוכנם.
יש להדגיש כי בשל מצב הביטחוני המיוחד והרגיש של המדינה וגל הפשע ההולך וגובר בשנים האחרונות, יש צורך להיעזר ביותר "האזנות סתר" כדי להגן על המדינה וביטחונה ולמניעת פשעים חמורים - ומכאן המספרים הגדולים של בקשות ואישורים של האזנות. יחד עם זאת, אסור להיסחף ולבלבל בין האזנות "חיוניות" לבין האזנות שניתנות כלאחר יד, גם במקרים לא חיוניים וחשובים, והעוסקים במשפטים פליליים יכולים להביא לכך דוגמאות בשפע.
הדוח שמוסרת המשטרה מדבר בעיקר על מספר ההאזנות שבוצעו, אך לא מפרט דיו את משך זמן ההאזנות, מספר הפעמים שפנו לבית המשפט להאריך את הבקשות, את הנחיצות, את התועלת ואת התוצאות - וכאן עיקר הבעיה שצריכה להטריד את רשויות החוק, היועץ המשפטי לממשלה ומערכת המשפט.
כידוע, יש לפרט בבקשה של המשטרה את הפרטים החיוניים שהם: היעד המואזן, המטרה, אורך הזמן ושיטת הביצוע. בשנת 2002 היו כ-1,000 האזנות סתר ובשנת 2001 כ-1,700 - וזה על-פי דוח המשטרה שהוגש לכנסת.
כאשר בית המשפט מאשר להאזין לשר לביטחון פנים לשעבר, אביגדור קהלני, משך שלושה חודשים ויותר, והאזנות נעשות גם למשפחתו, לאשתו ולילדיו בנושאים אישיים, אינטימיים ומשפחתיים, ואין בודק מבקר מפסיק את ההליך המיותר והפגום הזה - כאן יש בעיה של פגיעה בפרטיות, בכבוד האדם וחירותו, ומדובר בהפרה גסה של זכויות יסוד כפי שאכן הוכח קבל עם ועדה בזיכויו המוחלט. כאשר מאזינים לאיווט ליברמן, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, לשיחותיו עם ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו, ואיש לא קופץ וזועק על פגיעה בראש הממשלה, בפרטיותו ובזכויותיו, ואיש גם לא נענש על כך - זאת חריגה ממנהל תקין אם לא יותר מכך, והתוצאות הסופיות ידועות.
לצערי, היועץ המשפטי לממשלה ושר המשפטים, שהם בין המדווחים על האזנות הסתר - לא עשו דבר בנושא, לא התערבו מעשית, לא דרשו חקירה ובדיקה, ובוודאי שגם לא הענישו, השעו או הדיחו את המפירים ברגל גסה את החוק.
על יו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט, וחבריו לוועדה - לעשות מעשה ולפעול לבקרה, למעקב ולנחיצות של האזנות הסתר השונות כדי לוודא שגם בתקופות קשות לא תהיה הפקרות בנושא, כי בהתחשב בגודל האוכלוסיה בארץ מול אנגליה, הולנד וארצות אירופה האחרות, היחס בין מספר "האזנות הסתר" המאושרות לגודל האוכלוסיה אינו פרופורציונאלי וזה צריך להדאיג.
לאחרונה פורסם פסק דין של בית המשפט העליון (ע"פ 10343/01) בהרכב אהרן ברק, דליה דורנר ואסתר חיות כי האזנת סתר נחשבת רק במקרה שהיא מתבצעת ON-LINE. לכן, האזנה לתא קולי בכניסה ל-E-Mail, וכן שליפת מידע האגור במחשב, הן דואר אלקטרוני והן הודעה קולית - אינן האזנת סתר, ולכך מספיק צו חיפוש ואין צורך בצו בית משפט, או לפעול על-פי חוק הגנת הפרטיות.
פסק דין חדיש זה רק מוכיח שיש צורך באיחוד של כל האמצעים האלקטרוניים והטכנולוגיות תחת קורת גג אחת בכל הקשור להאזנות סתר, ולא לפצל זאת לחוקים, כמו חוק הגנת הפרטיות ושמירה על שמו הטוב של האדם, אשר חלק מהנושאים שפורטו לעיל נופלים בתחומם. חוק יסוד כבוד האדם וחירותו מקפל בתוכו גם את הדרישה שחייו, מעשיו ופעילותו של אדם, שלא במסגרת עבירות ביטחוניות או פליליות, יהיו מוגנים על-ידי החוק ובתי המשפט, ופורצי הגבולות ייענשו חמורות.
לסיכום, נראה לי שחקירתו המקפת של מבקר המדינה, השופט (בדימ.) מיכה לינדנשטראוס, אכן תביא את השינוי המצופה ויחד עם זאת לא תפגע בנחיצות השימוש בכלי של "האזנות סתר" במלחמה העיקשת והרצופה בפשע, ובפשע המאורגן בפרט. כמו-כן, ראוי לציין שלהיטות יתר, התלהבות יתר ועודף מוטיבציה, יש בהן, לפעמים, לעוות את המציאות ואת העובדות האמיתיות, וזה לפעמים לא פחות חמור וקיצוני כמו "זדון". מה שברור, חקירה אובייקטיבית לא הייתה כאן, וחבל.
ולעניין השר לשעבר חיים רמון - אם רמון היה במקורו יהודי יותר מאמין או מסורתי, והיה בוחר לנשק את המזוזה בכניסה לישיבת הממשלה - היה מונע מעצמו את כל הפרשה.

תאריך:  01/07/2010   |   עודכן:  01/07/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הנשיקה, האזנות הסתר ודוח המבקר
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
קשה להמנע ממסקנה שבבסיס
אלישמע  |  1/07/10 18:43
2
למה לא חקרו את 3עדות השקר
ירדנה  |  1/07/10 19:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פסח רויטמן
אנו נמצאים בסיטואציה פוליטית פנימית שלא נראתה שנים רבות    אם יוותרו המנהיגים על שאיפותיהם - נגיע לפתרון המיוחל
פרופ' יהודה אדלר
אף אחד מאיתנו לא רוצה להיות חולה, אבל פעמים רבות שאנו מגיעים לרופא זה כבר מאוחר מדי
ד"ר מוטי גולן
על פנחס שקיבל את אות הגבורה החשוב מאת השם בגין גבורתו המופלאה    וגם: על כוחו, סגולתו ומסוגלותו של יום השבת הקדוש
איתמר לוין
משה פונה לה' כדי שיכריע בנוגע לנחלתן של בנות צלפחד - כדי לשוב וללמדנו עד כמה יש להיות זהירים כאשר מדובר ברכוש ציבורי
ציפורה בראבי
אם אתם חשים בלחץ, אם אתם באפיסת כוחות, נפשיים או פיזיים - עשו משהו מיוחד עבור עצמכם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il