X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
המנהיגים הוותיקים נעלמו, הבעיות הבריאותיות ושאלות על היום שאחרי הורידו את מובארק מגדולתו והפכוהו ל'זקן השבט'
▪  ▪  ▪
חוסני מובארק. מגדולי המנהיגים הערביים [צילום: AP]

בטקס חתימה על הסכם קהיר במאי 1994 כשהנשיא המצרי חוסני מובארק ניצב לידו, סירב ערפאת, בניגוד לכללי הטקס, לחתום על המפות המצורפות להסכם אוסלו ב' לאחר שראש הממשלה יצחק רבין כבר חתם. מובארק, שושבין הטקס, הובך מעט והאיץ בערפאת במשפט שייחרט בזיכרון הקולקטיבי המזרח תיכוני, "תחתום יא כלב". ערפאת אומנם חתם, אך מערכת היחסים בין שני האישים לא נשארה עוד כשהייתה.
אלו היו הימים של מובארק. אחד מגדולי המנהיגים הערביים באותם ימים לצדו של מלך ירדן, חוסיין ונשיא סוריה, חאפז אל-אסד הוותיקים ממנו בשלטון. הנחישות, התקיפות והכריזמה שהפגין אז מובארק, החזירו את מצרים למעמדה הבין-ערבי, שאבד לה עם החתימה על הסכם השלום עם ישראל. מובארק החזיר את הסדר והביטחון לאחר שחיסל את הטרור האיסלאמי שגאה במצרים בשנות ה-80, שיפר את מערכת היחסים עם המערב וכל זאת בעודו ממשיך לקיים את הסכם השלום עם מדינת ישראל.
אלא שמאז מעמדו של מובארק הלך ודעך. המנהיגים הוותיקים נעלמו, הבעיות הבריאותיות התכופות ושאלות על היום שאחרי, הורידו את מובארק מגדולתו והפכו אותו ל"זקן השבט", חסר הנחישות והתקיפות שאפיינו אותו. נראה שימי הזוהר שלו חלפו להם. את ההוכחה הבולטת ביותר לכך סיפקה לנו דווקא הטלוויזיה המצרית, שהתאמצה אמש (18.7.10) לשדר תמונות מהפגישות האינטנסיביות שערך מובארק, בזו אחר זו, עם המתווך האמריקני ג'ורג' מיטשל, המנהיג הפלשתיני אבו מאזן ולבסוף עם בנימין נתניהו.
למרות זאת, אין להתרשם מהתמונות. צריך לשים דווקא לב למה שלא נמצא בהן. זה לא אותו מובארק משנות ה-2000. מובארק היום כבר למעלה מ-82, חיוור, כחוש וחולה, נעדר כריזמה ותקיפות ובנסיבות אלו מובן מדוע קולו לא נשמע. אם בעבר ראינו את מובארק בתום פגישותיו עומד ונואם, רוטן ורוגז, כעת עשה זאת שר החוץ שלו, שהחליף אותו במסיבת עיתונאים.
בעבר ראינו את מובארק כופה את עמדתו על הפלשתינים אם צריך, אך היום אין אנו רואים את אותה הנחישות. אין להסיק מכך שהנשיא איננו מעוניין להתערב, נהפוך הוא. אך הפלשתינים כעת, שאינם סבורים שמובארק יכול לכפות את רצונו עליהם, מעדיפים להתעלם ממנו. האם הדברים מבשרים על שינוי במעמדו של המנהיג? כנראה שכן.
מובארק ללא ספק עודנו שולט במצרים ביד רמה ואיש אינו מערער על סמכויותיו כל עוד הוא נשיא, אך האם מובארק הוא באמת המנהיג שיכול כעת לספק את הסחורה לישראל ולהביא את הפלשתינים להיכנס למשא-ומתן ישיר איתה? כנראה שלא.

ד"ר רונן יצחק, ראש המחלקה ללימודי המזרח התיכון, המכללה האקדמית גליל מערבי.
תאריך:  21/07/2010   |   עודכן:  21/07/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שאול דישי
הדגמה חיה ונושמת און-ליין ברשימה המצורפת – חומר השלמה בקורס למתקדמים בתולדות הז'אנר ופרשנויותיו
אפרים אסכולאי, אמילי לנדאו
האירנים מצליחים במשחק שלהם להרוויח זמן, והזמן פועל לטובתם    כל הצדדים מהססים להכתיר בצורה חד-משמעית את תוכנית הגרעין האירנית כתוכנית בעלת צביון צבאי, ואירן חשה כי מטרתה נמצאת כמעט בהישג יד
בעז העצני
ככל שטירוף ה'שלום', הוויתורים וחוסר הרצון לשלוט בעזה התגברו, כך שילמנו, אנחנו והערבים, בדם ובדמים    אם נחדש השליטה בעזה כדור שלג חיובי יחל להתגלגל
איתן קלינסקי
שני חברי כנסת - ציפי חוטובלי ומשה ארנס - משמיעים קולות של היגיון, אומנם לא מוחלט, ובכ"ז קולותיהם מתונים משל חבריהם
צבי י' כסה
שני הבתים חרבו לא בגלל שנאות. הם חרבו בגלל הכרעות מדיניות חסרות שכל ואחריות. צריך היה לבחור בין שתי אוריינטציות מדיניות - מצרים או בבל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il