X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
עיבוי, שאינו חדירת רטיבות מבחוץ אל הדירה וגם אינו כשל בצנרת מים - הינו ליקוי המצדיק תיקון וביטול, בין לפי תקנת בנייה, בין לפי תקן ישראלי חל
▪  ▪  ▪

לעתים מזומנות רואה המומחה הבא לבדוק את הדירה סימני רטיבות וקובע על סמך מבחן התוצאה כי ישנה חדירת רטיבות לדירה, או שהוא קובע כי יש מעברי רטיבות בגלל פגם בצנרת סמויה בדירה.
האבחנה הנכונה בדבר מקור הנזק לא תמיד מתאפשרת למומחה, שבדרך-כלל המסמכים הניתנים לרשותו, לבדיקתו, הם מינימליים, שכן הקבלן לא משתף פעולה עם מומחה המוזמן על-ידי הדייר.
כך הוא לא מקבל לבדיקה את תוכניות הקונסטרוקציה, תוכניות פרטי בניין ויתר תוכניות העבודה כדי לראות האם תוכנן איטום מלכתחילה, בין אם מדובר באיטום מסד ובין אם מדובר באיטום סמוי אחר, וכן ודאי שאינו מקבל לידיו את תעודות הבדיקה של מעבדות מאושרות ככל שיש מסמכים כאלה ברשות הקבלן - וצריך שיהיו.
במצב דברים זה, בו ישנה עליונות ברורה למומחה הקבלן על פני מומחה הדיירים, יכול לקרות כי למרות שאיתור הליקוי נכון, מקורו אינו נכון.
לדוגמה, המומחה רואה ומתעד ליקויים הגורמים לעובש ולהכתמת הקירות, וקובע לפי מיטב שיקולו המקצועי כי ישנה חדירת רטיבות לדירה. לו הייתה בידו האפשרות לערוך בדיקה תרמית כדי להתחקות אחר מעברי הרטיבות, חוות דעתו הייתה אמורה להיות יותר מדויקת, אלא שבדיקה כזו מהווה מעמסה נוספת על הדיירים שלא תמיד, ובצדק, מאשרים אותה.
והנה, מגיע מומחה נגדי וקובע ואף מוכיח כי לא בחדירת רטיבות מדובר אלא בעיבוי - ובכך, לכאורה, מתבטלת קביעתו של מומחה הדיירים.
האומנם?
לא בדיוק: הליקוי קיים, המקור אינו חדירת רטיבות אלא עיבוי, שאף היא תופעה שלילית ובלתי חוקית בדירה, ואגב, עלות ביטול ליקויי עיבוי גבוהה בדרך-כלל מעלות ביטול ליקויי רטיבות...
ראה להלן את דבר בית המשפט העליון המתייחס לכך בע”א 86 / 42 מיכל ושמעון אבידוב נ' שיכון ופיתוח לישראל בע"מ, פד"י מ"ג (2) 513, שופטים: מ' אלון, א' ברק, ת' אור, להלן ציטוט:
  • "ג. על יסוד חוות-דעת המומחים ועל-פי מה שראה בדירה קבע בית המשפט, בין היתר, שהמערערים הוכיחו אי-התאמה של הממכר הן במובן סעיף 11(3) לחוק המכר, תשכ"ח-1968, דהיינו שלדירה אין האיכות או התכונות הדרושות לשימושה הרגיל, והן במובן סעיף 4(א) לחוק המכר (דירות) תשל"ג- 1973 על פיו "כל דבר שבו הייתה הדירה שונה מן האמור במפרט או בתקנת בניה או בתקן רשמי יהיה, על-אף האמור בחוזה המכר, בבחינת אי- התאמה כמשמעותה בחוק המכר, תשכ"ח-1968".
    בענייננו קבע בית המשפט, שהדירה שונה הייתה מן הנדרש בסעיפים 5.31, 5.32 לתוספת השנייה לתקנות התכנון והבניה (בקשה להיתר, תנאיו ואגרות), תש"ל-1970, על פיהן שלד בניין צריך למנוע עיבוי (קונדנסציה) וכן חדירת מים ורטיבות דרך קירות חיצוניים."
אם נתבונן באותה תקנה 5.32 ניווכח כי היא לא דנה בכלל העיבוי, וזו לשונה:
  • "5.32 מניעת חדירת מים ורטיבות דרך קירות חיצוניים קירותיו החיצוניים של בנין יתוכננו וייבנו באופן המונע חדירת מים ורטיבות לתוכו מבחוץ."
תקנה 5.31, בה מדובר בפסק הדין - בוטלה, ובטרם ביטולה זה היה הנוסח שלה:
  • "5.31 מניעת עיבוי (קונדנסציה) כל בניין יתוכנן וייבנה באופן המונע התהוות עיבוי על גבי קירותיו הפנימיים".
אומנם כאמור תקנה 5.31 בוטלה אולם הדרישה "עברה" למסמך אחר מתוך חקיקת המשנה, דבר שקורה תכופות (כגון: מעבר הדרישות לשטחי גישה בחדרי שירות מתקן 1205.3 אל הל"ת - הוראות למתקני תברואה תש"ל - 1970). אנו מוצאים התייחסות לנושא מניעת עיבוי בתקן 1045 חלק ראשון - בנוסח הבא:
  • מבוא
    ההתנגדות התרמית האופיינית של אלמנטי מעטפת מגבילה את השינויים בטמפרטורת המשטח הפנימי של האלמנטים, הנוצרים עקב שינויים בתנאים התרמיים שמחוץ לבניין.
    התנגדות זו מצמצמת את השינויים המוזכרים לעיל לתחום המאפשר השגת תנאי נוחות מינימליים של אקלים הפנים והפחתת הסיכון להיווצרות מי עיבוי.
בתקן מפורטות הדרישות להקטנת העיבוי בדירות מגורים וככל שלא מקפידים על הדרישות - הבנייה הינה בניגוד לתקן, ומהווה ליקוי בנייה גם אם לא מעבר רטיבות.
משהוכיח הדייר באמצעות חוות דעת של מומחה כי יש בדירה ליקוי - גם אם הדיאגנוזה שלו אינה מדויקת ושמא קיים שילוב של רטיבות ועיבוי יחדיו - הרי חלה חובה על הקבלן לתקן ולבטל את הליקוי.
בהזדמנות זו יוער כי גם ללא הוכחת הדייר, החובה למסור דירה ללא ליקויי רטיבות וללא ליקויי עיבוי, קיימת ומוטלת על שכמו של הקבלן, וגם מטעם זה אין להקפיד על הדייר שיידע לציין את מקורו המדויק וסיבתו המדויקת של הליקוי שקיומו ודאי.

תאריך:  12/08/2010   |   עודכן:  13/08/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי בלום הלוי
שאלות שהציבור שואל בעקבות עדויות נתניהו וברק בוועדת טירקל
איתן קלינסקי
הוא לא נהג מנהגי אדנות, לא נהג ביהירות כלפי תושבי הארץ, בני עם אחר, אלא נהג בהם בכבוד, שלמרבה הכאב אינו מהווה תמרור-דרך ביחסינו אל בני המיעוט הלאומי החי בתוכנו
ג'וליה צ'ייטין
מפגש גרמני-ישראלי-פלסטיני עשוי להיות בלתי-אפשרי, אך גם יכול לצאת ממנו משהו מדהים, תורם, ממלא, ממריא
עליס בליטנטל
הצלחה לא רגילה למחזה ישראלי של ממש, ללא שמץ של מבט קל למחזאות זרה, בלי "השאלה" מחו"ל, הכל שלנו נטו
רבקה שפק ליסק
רוב החוקרים קובעים כי אין בסיס לטענה שהייתה התאסלמות המונית של יהודים בתקופה הערבית, גם אם הייתה התאסלמות של יחידים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il