X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
רוחות המלחמה מנשבות; אין חילוקי-דעות שהעורף במלחמה הקרובה אכן יספוג פגיעות קשות למרות ההתקדמות בהכנות, שאין בהן די האם אין זו העת לקבוע שר בתקן מלא במשרד הביטחון ועם סמכויות כלפי משרדי הממשלה האחרים, שיופקד על ההכנות למלחמה הבאה בעורף?
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]
כיצד תיראה פתיחת המלחמה הבאה
גרשון אקשטיין
לא אחת, אנו האזרחים המודאגים, מתעוררים לאחר חלום בלהות בו תסריט אימים של התקפת-פתע על מדינתנו הקטנה, שטופי זיעה קרה, שמא זה יכול לקרות במציאות * להלן תיאור של תרחיש אימים (אחד מהם), כאשר השאלה המרכזית היא: האם אנו מוכנים לקראתו? * מאמר זה לא דן בהתארגנות צה"ל ומערכת הביטחון לתרחיש זה, מאחר שבטוחני כי הם עוסקים בכך ועושים עבודת קודש ראויה
לרשימה המלאה

האחריות על עורף המדינה
גרשון אקשטיין
אחת לתקופה קם גורם נוסף ומציע להעביר את הגנת העורף למשרד לביטחון פנים, כאשר כבר ברור כי הבעיה המרכזית במלחמת לבנון לא היתה מבנית. רעיון ההעברה זה אינו חדש. הוא יקר, בזבזני ולא מעשי. מוטב שלא לבזבז את זמנה של המדינה על רעיון נוסף לשינוי ארגוני ולהתמקד בהסקת המסקנות האמיתיות מהמלחמה הכושלת ולחזק את פיקוד העורף
לרשימה המלאה

חלוקת ערכות מגן לאזרחים, עכשיו
גרשון אקשטיין
עכשיו, ושלא יהיה מאוחר מדי... הרי רוב האזרחים כרגע חשופים לסכנה
לרשימה המלאה

במלחמת הפונים האחרונה של הרומאים נגד חניבעל, החריבו הרומאים את קרטגו שנואת-נפשם עד יסוד, היה זה בשנת 146 לפנה"ס, ולא עזרו מאמצי העורף של הקרטגים להתגונן, לרבות גזירת מחלפות ראש הנשים אשר תרמו את שיערן לקליעת חבלים לביצור העיר. לא נשאר זכר מקרטגו, ללמדנו, שלמרות האימרה "לעולם לא נוצחה מדינה בעלת עורף חזק ואיתן" זה לא יעמוד במבחן, אם לא נבנה את כל המערכות בעורף מדינותינו והכנתן למלחמה כראוי ומן היסוד.
רוחות המלחמה מנשבות חדשות לבקרים בפרט בעת האחרונה, האיומים הנשמעים מצד אירן, סוריה, החיזבאללה והחמאס, אינם מטילים ספק באשר לכוונותיהם, ורק מחכים לשעת כושר להכות קשות בישראל.
"מצב המוכנות של החזית האזרחית 2010"
בחודש שעבר נערך יום עיון במכון למחקרי ביטחון לאומי, שבו גם אני משתתף באופן קבוע. צרמו לי והדאיגו אותי במיוחד דברי המשתתפים העיקריים, ובמיוחד דבריהם של סגן שר הביטחון - מתן וילנאי, אלוף פיקוד העורף - יאיר גולן, ומנהל המכון - ד"ר עודד ערן, כאשר השאלה המרכזית אשר ריחפה בכינוס זה הייתה:
"באיזו מידה קטן הפער בין האיום המתפתח מצד אויביה של מדינת ישראל לבין היכולת של המדינה להתמודד בהצלחה עם איומים אלו?"
ואלה עיקרי הדברים שנאמרו על ידם:
סגן שר הביטחון, מתן וילנאי, קובע כי בשלוש השנים האחרונות חל שיפור דרמטי במוכנות העורף הישראלי למלחמה הבאה, אך ציין כי למרות הקמת רח"ל (רשות חירום לאומית), מאחר שהיא גורם מתאם ולא באה במקום המערכות הפועלות, יש בעיות תיאום מכיוון שמערכות כמו משטרה, כיבוי אש, מד"א, רשויות מוניציפליות ועוד, שייכות למשרדי ממשלה אחרים, שמטבעם מופקדים עליהם שרים אחרים ומנכ"לים. יש גם בעיות תקציביות רבות; חשתי מדבריו בין השורות מצוקה המשפיעה בהכרח על היערכות העורף לשעת חירום מול האיומים.
אלוף יאיר גולן אמר כי מערכת הביטחון נכשלה ביוזמתה לחלק ערכות מגן לכל האוכלוסיה האזרחית בישראל. "בראייה רב-שנתית, נכשלנו בניסיון לספק ערכה לכולם ונמשיך להיכשל", טען. גולן שב והעלה את הצעתו להעביר חלק מהאחריות להחזקת הערכות אל האזרחים. לפי התוכנית, שספק אם תאושר על-ידי הממשלה, כל אזרח ישראלי צפוי לשלם כ-200 שקלים מדי עשרים שנה עבור הערכות (כעשרה שקלים לשנה).
ד"ר עודד ערן, מנהל המכון, אמר בפתח יום העיון כי ההתייחסות של הממשלה להכנת העורף למלחמה גובלת בשערוריה. ראו את תקציב המדינה, כמה מוקצה לנושא כה כאוב שהוא בנפשנו? - אחוז מזערי בלבד. כך לא ניתן להיערך למלחמה הבאה בעורף בהתייחס לאיומים עלינו.
קושי נוסף בתיאום כל הגורמים העוסקים בהכנת העורף למלחמה הבאה הוא "חוק העורף", הנערך בימים אלה במשרד הביטחון לקראת הבאתו לחקיקה. החוק, האמור לקבוע בעיקר את תחומי אחריות משרדי הממשלה מול האוכלוסיה האזרחית, אף הוא נתקל מן הסתם בקשיים, מאחר שכל אחד מושך לכיוונו ולא מעוניין להתחייב בחוק. ואכן, ח"כ זאב בוים, יו"ר ועדת המשנה של ועדת חוץ וביטחון לענייני העורף, ציין כי הדרך לחקיקת חוק העורף עדיין רחוקה ורבת מהמורות ומכשולים עקב מחלוקות רבות בין כל הגורמים הרבים הקשורים לחוק זה.
לא בכדי העניק סגן השר לביטחון, מתן וילנאי, ששוקד ימים כלילות להכין את העורף למלחמה וקידם רבות את מוכנות העורף, את השם "החזית האזרחית" לכל הפעולות הננקטות על-ידי כלל המערכות בחזית העורף בעת מלחמה, כדי לנסות ולהמשיך בשגרת החיים התקינים עד כמה שניתן.
ובל נשכח, שאחד התפקידים העיקריים של העורף במדינה, הוא להזין את המאמץ המלחמתי לחזית הצבאית על-מנת לנצח את אויבינו. מכאן רבה חשיבותו.

האיום על העורף

האיומים על העורף פושטים צורה ומחליפים צורה, ויש לא מעט תרחישים, אך אין מחלוקת על כך שהפעם, במלחמה הבאה, שיכולה להיות קרובה יותר מתמיד, העורף הישראלי ייפגע קשות. במאמרי מלפני מספר חודשים באתר זה "כיצד תיראה פתיחת המלחמה הבאה" [ראה משמאל], תיארתי כיד הדמיון הטובה עלי ועל-פי פרסומים מקומיים, זרים ואחרים, התקפה משולבת ומתואמת על מדינת ישראל, שחלילה אם אכן המלחמה הבאה תיפתח בהתאם, התוצאות ייראו כך:
  • "ואז ניתנה הפקודה, בתום דיון קצר ביום הקובע, מרים מחמוד אחמדינג'אד את הטלפון המוצפן בנוכחות מפקדי משמרות המהפכה וקציני הקישור של גופי הרשע, ובהפעלת הקוד 'הניצחון האלוהי', ומורה למערך הטילים ארוכי הטווח, לסוריה, לחיזבאללה ולחמאס להתחיל במתקפת-פתע נגד מדינת ישראל על-פי התוכנית שסוכמה בין כל הצדדים מספר חודשים קודם.
    ואכן המתקפה החלה, ושלל גדול של מטחי טילים בכמות שלא נראתה אי-פעם, מכל סוג, הן לטווח הקצר והן לטווח הבינוני והארוך, כולל מרגמות ורקטות ומערכות מדויקות, נע לפנים העורף הישראלי, הכולל גם בסיסים ומתקנים צבאיים, בעיקר שדות-תעופה, כדי להקשות על חיל האוויר, על ערים ראשיות ומשניות, צמתים וצירים ראשיים, כדי לפגוע כמה שיותר בנפש וברכוש ולשבש את מהלכי גיוס הכוחות של צה"ל, ולזרוע הרס ופאניקה בעורף הישראלי.
    העורף ייפגע הפעם קשה באופן שאין דומה לו במלחמות הקודמות; בניינים רבי-קומות נפגעים וקורסים כמגדל קלפים, עשרות אלפי הרוגים, רובם אזרחים ומאות אלפי פצועים. גם מתקנים חיוניים ייפגעו וגם אזורי תעשיה, ובמשך כל הימים הבאים מאות טילים נופלים על ערי ויישובי ישראל בכל חלקי הארץ, בעיקר במרכז, והאזרחים במקלטים, מערכות הסיוע ברשויות המקומיות משותקות. והפעם, לשם שינוי, הטילים מסוריה כוללים ראשי נפץ עם חומרים בלתי קונבנציונליים - קרי חל"כ (חומרי לחימה כימיים). לראשונה גם הופעלו נשק ביולוגי ונשק רדיולוגי באמצעות פצצות רדיולוגיות.
    ועוד לא דיברנו על אפשרויות התקיפה האווירית ושל כוחות היבשה מצד האויב בעקבות הצלחתם, וכמו-כן את הטרור והפיגועים מיהודה ומשומרון, שסביר להניח שייקחו חלק במלחמה זו".
מלאכת שיקום ההריסות, בהנחה ודאית שצה"ל ניצח גם במלחמה זו, מחייבת תעצומות ארגון עצומות בשליטה מרכזית ומתואמת כמובן עם שאר משרדי הממשלה, וצריך שתהיה בידי משרד הביטחון - קרי השר לענייני העורף - שהכין הכל למלחמה וכעת מחזיר הכל לשגרת החיים התקינה.

ההיערכות המתאימה

כדי שנהיה ערוכים לכך מבעוד יום, יש להקים משרד חזק ויעיל בתוך משרד הביטחון, עם שר רציני בעל סמכויות כלפי משרדי הממשלה, שישתתף בישיבות הממשלה ובקבינט הביטחוני - לא כסגן שר, אלא כשר חשוב ובכיר, שיכול גם לדפוק בעוז על שולחן הממשלה כדי להרעיד אמות וסיפים, ולהתריע על מחדלים בהכנת העורף לשעת חירום ולהוקיע את המשרדים הנוגעים לכך; סגן שר, ככל שיהיה מכובד ומוכשר, ייקשה עליו לעשות זאת.
בבוא היום ולקראת הבחירות הקרובות, מעל ההסכמים הקואליציוניים, בעת הרכבת הממשלה החדשה, צריך שיסוכם וייקבע שהמפלגה שתקבל את תיק הביטחון, משורותיה ימונה גם שר בתקן מלא לענייני העורף במשרד הביטחון במדינת ישראל; ואם אין בידי המפלגה אדם מתאים, הוא יבוא משורות מפלגה אחרת.
האדם צריך להיות אישיות פוליטית ברמה גבוהה ועם אוטוריטה, רצוי תא"ל במיל., הבקיא במערכות העורף או אלוף ותיק במיל., לשעבר מפקד פיקוד העורף או אפילו רב אלוף, אשר ייקח על עצמו את כל ענייני הביטחון של הכנות החזית האזרחית למלחמה ויפעל בתיאום הדוק עם שר הביטחון ומערכת החזית הצבאית.
או לחילופין לקבוע, שמשרה זו של שר לענייני העורף היא חיונית למדי מאשר למוסרה לפוליטיקאי, ולקבוע הצבת אדם מקצועי מעל ומחוץ לפוליטיקה, ולהציבו לתפקיד לטווח ארוך כדי שתהיה המשכיות.
לצורך כך יש לסיים את הכנת "חוק העורף" ואישורו, כך שיעניק באופן חוקי ומשפטי סמכויות נרחבות לשר המופקד על העורף, אשר יאפשרו לו לפעול עם סמכויות מול משרדי הממשלה השונים בעת רגיעה ובעת חירום כאחד.
כדי להסביר את כוונתי, הכנתי הצעה ראשונית (ראה מטה) של ייעוד ותפקידים לשר המופקד על הכנת החזית האזרחית למלחמה הן ברגיעה והן בזמן חירום. זו כמובן הצעה ראשונית בלבד ויש לערוך אותה בהתאמה חוקתית ומשפטית כאחד, או אפילו להכליל זאת ב"חוק העורף".

הצעה לייעוד ולתפקידי השר
השר לענייני העורף והחזית האזרחית במשרד הביטחון
▪  ▪  ▪

ייעוד:
1.
להוות את הסמכות העליונה בנושאי העורף והחזית האזרחית של מדינת ישראל במערכת הביטחון.
2. להפנות את שר הביטחון לענייני החזית מבחינה מדינית, ביטחונית וצבאית.
3. להוות גורם מתאם וסמכות עליונה להפעלת "חוק העורף".
תפקידים:
4.
אחראי ברמה הממשלתית לכל ההכנות של התגוננות בעורף לשעת חירום.
5. מאשר את תוכניות האב של הגנת העורף לכל משרדי הממשלה וגופי העזר והסיוע.
5. סמכות בממשלה להפעלת "מצב חירום" בעורף.
6. יו"ר ועדת שרים לענייני העורף (כמו: פנים, ביטחון-פנים, אוצר, בריאות, רווחה ותקשורת).
7. לשמש יו"ר ועדת מל"ח עליונה (במקום שר הביטחון).
8. אחראי ישירות להפעלת רח"ל, ברשות לחירום לאומית.
9. חבר קבוע בקבינט המדיני ביטחוני.
לסיכומם של הדברים - כאשר העליתי את הרעיון המרכזי של הצעה זו בפני יודעי-דבר בנושאי העורף, הם אמרו לי שהרעיון הוא טוב, אך הסיכוי לכך שהוא יתגשם במצב המדיני והפוליטי של היום הוא קלוש ביותר. השבתי להם כי גם המנהיג הסיני הדגול, מאו, קבע כך: "גם מסע של אלף מיילים מתחיל בצעד אחד", ולכן צריך כבר להחדיר את חשיבות העניין למקבלי ההחלטות.
יש לסיים את חקיקת חוק העורף ולהכליל בה גם את מרכיבי ההצעה לעיל, ויפה שעה אחת קודם.
המסמך הועבר גם למקבלי ההחלטות, בתקווה לעורר דיון ושתתקיים מחשבה על כך.
וכן, אני מצדד באימרה: "לעולם לא נוצחה מדינה בעלת עורף איתן".

הכותב הוא סא"ל בדימוס, מקים ומייסד את זירת העורף במטכ"ל/אג"מ – מבצעים, ועמד בראשו בשנים 1982-1976.
תאריך:  01/09/2010   |   עודכן:  02/09/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שר בממשלה בתקן מלא לענייניי ביטחון העורף
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
שר לעורף ואת השאר לתחת
אליהו חיים  |  2/09/10 15:18
2
לא שר דרוש לנו אלא גיבוש תפישה
שמעון זיו  |  4/09/10 10:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אבי דוידוביץ
בית המשפט שיקף היטב ובאריכות רבה את הנסיבות של אותן עבירות, כפי שאתייחס אליהן בהרחבה יתרה בהמשך דברי    אין זה נכון כי העונש הופחת בשל עסקת הטיעון
עקיבה לם
בכל פעם שמאתחלים מחדש את תהליך השלום כמות הפיגועים עולה עד לכישלון הצפוי    בצד הפלשתיני אין אחדות וגם לא פרטנר
יואב לוי
כבר למעלה מ-100 שנים את הקורבן לשלום מקריבים רק בצד היהודי, ובמשרד הסגלגל ממשיך לכהן נשיא שהאג'נדה שלו פחות ברורה מזו של נשיא אירן
מנחם ברוד
אין זה מקרה כי הכרזת החרם על מאות-אלפי יהודים באה מפי אותם 'אנשי תרבות', העוסקים כבר שנים בקיעקוע כל הקדוש והיקר לעם היהודי
אורן קאשי
סיורים בשומרון, 17 דקות מת"א, דגדגו לכמה ידוענים. אברי גלעד חזר מבולבל, ומנחם בן עבר מבית האח הגדול להתנחלות בשומרון    בית ספר לאהבת חינם עבור 'אמני ההחרמה', בשיאו של חודש אלול
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il