X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
אדם תובע רופא ברשלנות רפואית האם מותר לאותו רופא ליתן חוות דעת הקובעת כי לא הייתה התרשלות בטיפול? לא! הן בשל ניגוד העניינים המובנה והן בשל כללי האתיקה הרפואית האוסרים על רופא לפנות כנגד מטופלו לשעבר
▪  ▪  ▪
אין להפר את האמון המקודש בין רופא לחולה [אתר בלינסון]
נפגע רשלנות רפואית יפוצה ב-3 מיליון ש"ח
ענבל בר-און
התובע, נפגע תאונת עבודה, נכנס לניתוח בגבו, ממנו יצא עם פריצת דיסק בעמוד השדרה הצווארי ועם בעיות נוירולוגיות ואורולוגיות קשות * הנתבעים לא הוכיחו כי לא התרשלו ועל כן חויבו * עם זאת, נפסק כי התובע מפריז בתיאור נזקיו
לרשימה המלאה

לפני מספר ימים פורסם פה סיפורו של א.ס. - אשר זכה בתביעת רשלנות רפואית כנגד מנתח שניתח אותו בהתרשלות, ד"ר גדעון מן, ואשר הסב לו נזק תמידי לעמוד השדרה הצווארי ונזקים נוספים.
כאמור באותה פרשה - בית המשפט פסק למעלה משלושה מיליון שקלים לא.ס, וזאת בפסק הדין הארוך ביותר בהיסטוריה של הרשלנות הרפואית - פסק דין בן 150 עמודים בו נדונו בין היתר סוגיות כגון התיקון החדש לחוק הביטוח הלאומי הנוגע לתביעות קיזוז בין המוסד לביטוח לאומי לבין בתי החולים.
אולם, כמו במשפטים פליליים אשר במסגרתם מתקיים לא אחת 'משפט זוטא', היינו, מעין סיפור פנימי בתוך סיפור המסגרת הכללי, ובו בודק בית המשפט, לרוב, אם ההודאה שמסר הנאשם נתנה מרצון חופשי או שמא מכפייה, כך גם במשפט זה - בתוך הדרמה הגדולה נתרחשה דרמה בזעיר אנפין כאשר השופט יוסף שפירא אסר, מכוח כללי האתיקה על הרפואית, על רופאו לשעבר של התובע, ד"ר מלגרום - להעיד כנגד מטופלו לשעבר - הוא א.ס. - התובע.
לטענת התובע, אשר ביקש להוציא חוות דעת זו של מטפלו לשעבר מהתיק, "הוא אומנם מסר לנתבעים כתב ויתור על סודיות רפויאת, אולם זאת לצורך קבלת מידע רפואי אודותיו, והעתקת רשומות רפואיות ולא במטרה ליתן חוות דעת רפואית נגדו על-ידי מטפלו".
לטענת התובע, גם אם אין איסור בחוק על רופא ליתן חוות דעת - במהלך תביעת רשלנות רפואית - כנגד מטופלו לשעבר, הדבר נוגד את כללי האתיקה של ההסתדרות הרפואית, כפי שנוסחו בנייר עמדה על ידה.
חוקי וכשר, אבל מסריח ולא אתי
השופט יוסף שפירא (אשר בהליך העיקרי, כאמור, פסק לתובע למעלה משלושה מיליון שקלים, אם כי קבע כי הוא מפריז ומעצים את תלונותיו) אימץ לחלוטין את עמדת התובע לעניין זה תוך שהוא מביא מתוך כללי האתיקה הרפואית ולפיהם "קשר ראוי בין רופא ומטפל מבוסס על אמון מלא ביניהם" וכן כי "שמירת סודיות רפואית היא פועל יוצא מאמון זה. לפיכך ככלל לא יפעל רופא נגד מי הנמצא בטיפולו ולא יעשה שימוש לרעה במידע הרפואי הנמצא ברשותו". השופט שפירא קובע כי: "עולה מנייר העמדה כי במקרה שלפנינו לא פעל ד"ר מילגרם כאמור בו, וגם אם אינו מחייב הרי שיש בו כדי לתמוך בדיעה שהובאה ע"י המבקש, ולהוות שיקול במסגרת שיקולי".
לאפשר למטופלים להתבטא בחופשיות בפני מטפליהם
השופט יוסף שפירא מצטט מדברי השופט קיסטר בבג"צ 447/72 ולפיהם:
  • "שמירת הסוד הרפואי, זהו אחד העניינים שטובת הציבור דורשת, היינו - שאדם יוכל לפנות לרופא בעניינים האינטימיים ביותר, מבלי לחשוש שהרופא יגלה דבר מה מעניינים אלה לזולתו. אילו האזרח היה חושש מפני גילוי דברים שונים שבינו לבין רופאו, אולי לא היה פונה לרופא כלל, וכמובן שטובת הציבור דורשת - לאפשר פניה לרופא מבלי שהפונה יצטרך לחשוש מפי גילוי דברים. אשר התכוון שיהיו בידיעתו הבלעדית של הרופא".נ
    אך מאידך-גיסא, ישנם עניינים שמבחינה ציבורית חשוב הדבר, כי האמת אודותם תתגלה בפני בית המשפט או בפני רשות ציבורית אחרת. מציאת איזון נאות בין שני האינטרסים האלה - היא עניין למחוקק לענות בו, ובית המשפט יקיים את מצוותו של המחוקק בנדון זה".
'לכרות את הענף עליו יושבת תביעת המבקש'
השופט שפירא מצטט מתוך סעיף 20 לפקודת הראיות ולפיו "בית המשפט רשאי, אם אין הוא רואה חשש לעיוות דין, לקבל כראיה, בכתב, חוות דעתו של מומחה בשאלה שבמדע, שבמחקר, שבאמנות או שבידיעה מקצועית, ותעודה של רופא על מצב בריאותו של אדם" (ההדגשה הינה של השופט שפירא), ומפרש כי "המחוקק העניק לבית המשפט שיקול דעת בבואו לקבל כראיה חוות דעת של מומחה, וכי אין המדובר בזכות המוקנית לבעל הדין בלא כל הגבלה. הוא מציין:
  • "...אמנם בבואי לאזן בין האינטרסים של שני הצדדים, יש גם לשקול את זכות הנתבעים לבחור את עדיהם, ובכלל זה הרופא המתאים להם ליתן חוות דעת, אך במקרה זה לא מדובר בתחום רפואי נדיר, שרופאים בודדים מתמחים בו, אלא בתחום האורטופדיה בו יש מומחים לרוב.
    ראוי, איפוא, כי נותן חוות הדעת יהא מומחה מקצועי, בלתי תלוי, נטול עניין בתוצאות המשפט, בעל מומחיות מתאימה שמימצאיו עומדים במבחן החקירה הנגדית, הכוללת ברוב המקרים עיון ועימות עם חוות דעת נגדית מטעם הצד שכנגד".
לשיטתו של השופט יוסף שפירא, ברי כי סיטואציה שכזו בה רופא אשר טיפל בחולה מספק חוות דעת נגדו כאשר אותו חולה מגיש תביעת רשלנות רפואית - מקים חשש ממשי לעיוות דין "באשר ברור מאליו שנותן חוות הדעת קובע קביעה שלא הייתה התרשלות וכורת למעשה את הענף עליה יושבת תביעת המבקש".
חוות הדעת נפסלה.

בשא (י-ם) 7414/04 ס' א' נ' מן גדעון (2005).
תאריך:  18/09/2010   |   עודכן:  19/09/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביהמ"ש: לרופא אסור ליתן חו"ד כנגד מטופלו לשעבר
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורה קורן
הם משתחררים בגיל 46, מקבלים פנסיה שמנה ויוצאים לחפש את דרכם אבל התסכולים בדרך למציאת עבודה רבים וזה עוד לפני שעולה נושא דרגות המס על הפנסיה    אז מה הפלא שאנשי קבע פשוט רוצים להמשיך לשרת
טובה ספרא
אובמה, הכוכב הדמוקרטי, עומד ליפול?    חשיפות חדשות בתחום הכלכלי    מהפכה חברתית חדשה    תמונת הכוכבים לשבוע 24.9.10-17.9.10
ליאת פיטקובסקי
היתרונות הבריאותיים, התזונתיים והמטהרים של צום יום הכיפורים    וגם: טיפים מקצועיים מה לעשות לפניו, במהלכו ובסופו
ליאת הלוי
בישראל קיימות עמותות רבות, השאלה היא לאן בפועל מגיעים כספי התרומות    בדקנו עבורכם דוחות כספיים של רשם העמותות וליקטנו שלוש עמותות שאפשר לתרום להן בלב שקט
אבינדב ויתקון
הרימון, שלפני שנים ספורות נחשב להווי תרבותי של ראש השנה יותר מאשר מאכל נחשק, הפך במהירות מפתיעה לענף חקלאי מתפתח שתוצרתו נמכרת הן במרכולי הארץ והן בשוקי הייצוא    שבעת המינים העתיקים שנשתבחה בהם הארץ חוזרים למטעים ולשולחנות הישראלים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il