X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מומחים אמורים להיפסל אם הם נתנו חוות דעת לטובת צד לדיון - גם כעבור תריסר שנים. כשבית המשפט לא עושה כן, [לא פוסל את המומחה שמינה], הוא "אוכל את הכובע" כאשר צריך לתת פסק דין, שלא דומה כלל לקביעותיו של אותו מומחה
▪  ▪  ▪

בהתאם למעמדו. כבר ארע כי מומחה מטעם בית המשפט לא השכיל להבין את מעמדו ובשל כך נפסל - מדובר בהחלטת נשיא בית משפט השלום בחיפה אורי קיטאי בש"א 6791/03 בתיק עיקרי 13470/02 ויינר יוסף ובלה נגד יובל הנדסה בע"מ, לא פורסמה, מובאת בספר "ליקויי בניה" מאת א' בן עזרא בהוצאת "בורסי" 2007 עמ' 302.
המומחה רונן שטרנברג קיבל כאמור את מינויו מבית המשפט, אך הפגין ידידות מופרזת כלפי המומחה שמטעם החברה הקבלנית הנתבעת ואף הגיע לאתר במכונית אחת עמו.
בית המשפט לא קיבל בשוויון נפש ידידות זו, ופסק:
"על המומחה לנהוג בזהירות בהתנהלותו עם הצדדים. חוסר הפנייה בהתייחסותו, חייב גם להיראות".
"מומחה מטעם בית המשפט חייב ליהנות מאמונם של שני הצדדים ומשאמון זה נפגע, גם אם שלא בזדון או בכוונת העדפה, אין מנוס מהחלפתו".
מקרה דומה ארע בנסיבות אחרות בת"א 17519/04 בן עזרא אליהו ושושנה נגד סולל בונה בע"מ ואחרים - תיק שהתנהל בבית משפט השלום בתל אביב אצל השופטת מארק-הורנצ'יק דליה. בתיק זה מונה המומחה צבי שפי, בהסכמת הצדדים, אלא שהמומחה לא גילה כי בעבר הרחוק - בשנים 1989 עד 1992 - הוא עבד כמהנדס בסולל בונה. אמנם המהנדס עזב את עבודתו למעלה מתריסר שנים לפני מינויו האמור, אך היה עליו להודיע על עברו זה ויתכן כי לו היה מודיע על כך, לא היה כלל מתמנה והיו נחסכים עגמת נפש והליכי סרק מיותרים.
בית המשפט פסק בהחלטתו בעניין בקשה לביטול המינוי:
"מסתבר מקורות חייו, כי הוא עבד בשנים 1989-1992 אצל הנתבעת מס' 3. מנימוקים אלה, יש לשחרר את המומחה הנכבד מתפקידו, על מנת שלא יהיה אבק של חשש למשוא פנים, נוכח קשריו האישיים של המומחה הנכבד עם הנתבעת מס' 3".
בית המשפט המחוזי בחיפה פסל את מינויו של המהנדס יעקב דובדבני כמומחה מטעמו בעקבות גילוי כי נתן חוות דעת לטובת צד לדיון ולא גילה זאת לבית המשפט. מדובר בהחלטה מנומקת של השופטת תמר נתנאל שרון בת"א 288-03-09 נציגות הבית המשותף חלמיש 8 חיפה נ' שיכון עובדים בע"מ. ההחלטה מובאת בשלמותה באתר: [קישור].
בית משפט השלום בחדרה פסל את חוות דעתו של המומחה יעקב דובדבני לאחר שחוות דעתו ניתנה והוא אף ענה לשאלות הבהרה, וזאת מאותו הטעם כי המומחה לא גילה לצדדים כי נתן חוות דעת לטובת צד לדיון לצורך פעולה משפטית. ההחלטה מובאת בשלמותה באתר הנ"ל - [קישור].
כאן המקום לציין כי רגישות זו לא תמיד מצויה בבית המשפט, וחבל.
הייתי נוכח במקרה בו בבית המחוזי בחיפה מונה מומחה [מיכאל רוזנפלד] מטעם בית המשפט [בתביעה זו שימשתי כמומחה מטעם הדיירים].
אף שהוכח כי מומחה בית המשפט הסתיר מבית המשפט כי הוא נתן חוות דעת מקצועיות לטובת הנתבעת העיקרית בתיק, חוות דעת שהדיון בה טרם תם במעמד המשפט הרלוונטי, בית המשפט לא מצא לנכון לבטל מינויו.
סופו של דבר, שבית המשפט אישר פסק דין יוצא דופן, בו נפסק לתובעים סכום כספי הגבוה - מעל פי מאה -מהסכום שנקבע על ידי מומחה בית המשפט, כפיצוי לגבי כל דירה...

תאריך:  27/09/2010   |   עודכן:  27/09/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אורי קיטאי
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התאמת המומחה למינויו
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
וכשהמומחה בג'- בור ועם הארץ? ל"ת
"אקטואר"  |  3/10/10 21:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מני ישי
בראשית, הפרשה הראשונה של השנה החדשה, מסמלת לנו משהו עמוק יותר מעוד פרשה אחת, מיני רבות
דודו אלהרר
אם אתם רוצים לקוות כי יונתן שפירא שעלה שוב לכותרות עם המשט היהודי לחופי עזה כנגד צבאו שלו, הוא לא אותו יונתן שפירא של איה כורם ושל גלגל"צ, משמע: של כולנו, אתם יכולים רק לקוות
עמוס שריג
אהוד אולמרט ואהוד ברק מאוד דומים, אולם בכל זאת יש הבדל ביניהם: בעוד אולמרט מתמודד עם האשמות כלפיו, הרי שברק עושה הכול כדי שהאשמות כלפיו לעולם לא יתבררו - והוא יודע למה!
אברהם שרון
שם, בעולמם הממוחשב, המכושף, הם גנרלים מהוללים ומפצחי כספות, אלופי עולם במרוצי מכוניות, ידועני כסף, טייקוני זהב. הם טסים ונוחתים ומקבלים יחס של VIP   פתאום,כל העולם נפתח לפניהם כמניפה מרהיבה. הם יכולים להיות הכול
רואי בר שדה
יו"ר הרשות הפלשתינית, מחמוד עבאס, זיגזג לא מעט בשנים האחרונות: מצד אחד ניהל שיחות ישירות עם הממשלות הישראליות השונות, ומצד שני התמיד בניסיונותיו להתפייס עם החמאס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il