X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
אנשים רבים פוגעים בבני זוגם למרות שהם אוהבים אותם. בני זוגם פגועים מיחסם, ולמרות זאת גם הם אוהבים אותם ומרגישים שלא יוכלו לחיות בלעדיהם. מה זו אהבה? ואם זו אהבה, למה היא כאובה?
▪  ▪  ▪
רגש מורכב [צילום: AP]

אמנון בוגד באשתו, ומכאיב לה. אלעד משפיל את אשתו ולועג לה. לילך מתפרצת על בעלה, צועקת עליו ורודה בו. בועז מתחשבן עם אשתו, מונע ממנה ליהנות מכספם המשותף למרות שגם היא עובדת. אילן מסרב להתמסד ומסרב לגלות רצינות באשר לעתיד יחסיו עם בת זוגו. אמנון, אלעד, לילך, בועז ואילן אוהבים את בני/בנות זוגם למרות שהם שבים ופוגעים בהם. בני זוגם פגועים מיחסם, חשים תחושות כאובות ביחס למערכת היחסים הזוגית ולמרות זאת אוהבים אותם ומרגישים שלא יוכלו לחיות בלעדיהם. מה זו אהבה? ואם זו אהבה, למה היא כאובה?
אנו מייחסים לאהבה אסוציאציות חיוביות ובהן נתינה, מחויבות, מערכת יחסים בונה ותומכת, התחשבות, דאגה ועוד. האם אנו צודקים? האם אהבה היא רגש חיובי שמנתב את האדם בהכרח לדאוג ולסייע לבת זוגו או שמדובר ברגש מורכב שעלול גם לנתב אותו לפגוע באשה אותה הוא אוהב? (הכתיבה בלשון זכר לצרכי נוחות. הכוונה היא לשני המינים).
אהבה היא רגש שמתאים לעולמו הרגשי הייחודי של האדם. רגש שיכול להיות טוב ובונה אך גם מכאיב והורס.

אז מה כן אפשר לומר בזכותה של האהבה?

אנו מנותבים על-ידי רגשותינו ללא שיקולי כדאיות. איננו מנותבים בהכרח להצליח או להיות מאושרים אלא ליישם את הזיכרון הרגשי שמוטמע בנו ללא שיקולי כדאיות. עצם יישום הזיכרון הרגשי, המוטמע בנו כדרכי הישרדות לא מודעות, הופך להיות מטרתנו האסטרטגית.
היות ובכל אחד מוטמע גם זיכרון רגשי בעייתי הרי שהדבר מכשיל אותנו בתחומים מסוימים. ההטיה הזו – שאנו מנותבים ליישם את הזיכרון הרגשי ולא מנותבים בהכרח בצורה חיובית היא גם הבעיה האמיתית של האנושות שלעיתים מעניקה חשיבות לדברים הלא נכונים ונגררת למלחמות מיותרות או לחילופין משקיעה בדברים הלא נכונים את משאביה.
האהבה היא רגשי רב עוצמה ויישומה הופך להיות מטרתנו האסטרטגית. כשאנחנו אוהבים, בן/בת הזוג ואהבתנו אליו/ה הופך להיות המטרה המהותית והאסטרטגית שלנו שלפיה אנו פועלים. ולכן אי-אפשר להפחית מעוצמתה של האהבה...
זיכרון רגשי ולא מודע ניתן לשנות. הקשיים שלנו אינם גזירות גורל. כשנשנה את הזיכרון הרגשי הלא מודע יכול שינוי בניתוב הרגשי שלנו והשינוי החיובי לא יאחר לבוא.
קרן אלמוג היא חוקרת של המערכת הרגשית ומחברת הספר "העוצמה הרגשית".

האם אפשר להתאהב בתכונות שליליות?

התשובה לכך היא בהחלט כן! למשל:
אדם שגדלה בסביבת ילדות לא יציבה וחסרת ביטחון יטה לקשור את חייו עם אשה לא יציבה שלא תעניק לו תחושת ביטחון.
אדם שנאלץ לשאת באחריות רבה כילד ולדאוג למשפחתו, יטמיע יכולות נרחבות וצורך רגשי לשאת בעיקר הנטל והמחויבות. אדם כזה יטה לקשור את חייו עם אשה בעלת קושי תפקודי, כך שהוא ישא בעיקר הנטל והאחריות המשפחתית.
דוגמה כאובה נוספת היא אשה שגדלה בבית אלים ומתאהבת בגבר שמכה אותה. היא חשה תחושות כאובות ביחס למצבה אך ממשיכה לאהוב את האדם שפוגע בה.
אהבה היא לא בהכרח רגש חיובי ובונה. אהבה היא רגש שלעיתים מכשיל את האדם וגורם לו ליצור מערכת יחסים כאובה ובעייתית.

מה זו אהבה?

אהבה היא רגש שמנתב אותנו בהתאם לעולמינו הרגשי הלא מודע.
אנו לא מתאהבים בהכרח באדם היפה, המצליח או הנחמד ביותר אלא זה שיצור עבורנו סביבה דומה לסביבת ילדותנו שבה עוצבה אישיותנו ואליה מותאמות יכולותינו. סביבה שאינה בהכרח חיובית.
אנו מנסים לשפוט זוגות אחרים לפי אמות מידה תועלתניות. מנסים למצוא סיבות הגיוניות לכך שהיא התאהבה בו והוא בה. התשובה לא נמצאת שם. היא נמצאת בעולמם הרגשי הלא מודע והייחודי של בני הזוג.

מהו רגש?

המערכת הלא מודעת שלנו היא מערכת רבת עוצמה. פעולתה מבוססת על הזיכרון הרגשי הלא מודע שמוטמע בנו. איננו מודעים אליו, אך הזיכרון הלא מודע משפיע באופן מכריע על התנהגותנו, החלטותינו ועל כל מסלול חיינו.
הזיכרון הרגשי מוטמע בנו כדרכי הישרדות לא מודעות. מרבית הזיכרון הרגשי מוטמע בנו בשנות חיינו הראשונות, בעיקר בינקות. המערכת הלא מודעת מנתבת אותנו באמצעות רגשותינו רבי העוצמה ליישם את הזיכרון הרגשי הלא מודע ללא שיקולי כדאיות ומבלי שאנו מודעים לכך. כאשר מוטמע בנו זיכרון רגשי בעייתי בתחומים מסוימים רגשותינו יכשילו אותנו בהם פעם אחר פעם.
רגשותינו מנתבים אותנו גם ליצור לעצמינו סביבת חיים הדומה מהותית לסביבה בה גדלנו ואליה יכולותינו מותאמות. סביבת חיים שאינה בהכרח חיובית ומאושרת. אדם שגדל בסביבה מנוכרת יטה לקשור את חייו עם בת זוג שתיצור לו סביבה דומה בבגרותו, הוא יחוש חוסר אמון כלפי נשים חמות ואוהבות. הוא יחוש שחום ואהבה אלו דברים טפלים ולא אמיתיים. אדם שגדל בסביבה אוהבת ותומכת יטה לקשור את חייו עם בת זוג אוהבת וחמה. הוא יחוש זרות כלפי נשים מנוכרות וחסרות רגש. הוא לא יוכל כלל להתחבר אליהן

תאריך:  27/09/2010   |   עודכן:  28/09/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אם זו אהבה, למה היא כאובה?
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
גם כשהיא קרובה... ל"ת
הדר1  |  28/09/10 00:05
2
אהבת אמת לא אמורה לכאוב ואם הי
קורןנאוה טבריה  |  28/09/10 12:13
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם בן עזרא
מומחים אמורים להיפסל אם הם נתנו חוות דעת לטובת צד לדיון - גם כעבור תריסר שנים. כשבית המשפט לא עושה כן, [לא פוסל את המומחה שמינה], הוא "אוכל את הכובע" כאשר צריך לתת פסק דין, שלא דומה כלל לקביעותיו של אותו מומחה
מני ישי
בראשית, הפרשה הראשונה של השנה החדשה, מסמלת לנו משהו עמוק יותר מעוד פרשה אחת, מיני רבות
דודו אלהרר
אם אתם רוצים לקוות כי יונתן שפירא שעלה שוב לכותרות עם המשט היהודי לחופי עזה כנגד צבאו שלו, הוא לא אותו יונתן שפירא של איה כורם ושל גלגל"צ, משמע: של כולנו, אתם יכולים רק לקוות
עמוס שריג
אהוד אולמרט ואהוד ברק מאוד דומים, אולם בכל זאת יש הבדל ביניהם: בעוד אולמרט מתמודד עם האשמות כלפיו, הרי שברק עושה הכול כדי שהאשמות כלפיו לעולם לא יתבררו - והוא יודע למה!
אברהם שרון
שם, בעולמם הממוחשב, המכושף, הם גנרלים מהוללים ומפצחי כספות, אלופי עולם במרוצי מכוניות, ידועני כסף, טייקוני זהב. הם טסים ונוחתים ומקבלים יחס של VIP   פתאום,כל העולם נפתח לפניהם כמניפה מרהיבה. הם יכולים להיות הכול
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il