X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מול 'מצודת זאב' ובראש הפגנת השמאל "נגד הפשיזם, הגזענות והטרנספר", שנערכה בצאת שבת במרכז תל אביב, עמדו עשרות צעירים ערבים ושאגו כמלוא ריאותיהם את המנון אש"ף, "בילאדי, בילאדי"
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

ראש הממשלה המנוח, מנחם בגין, ודאי היה נדהם אילו היה חוזה באחד המחזות הסוריאליסטיים שרק העיר תל אביב יכולה לנפק: מול 'מצודת זאב' ובראש הפגנת השמאל "נגד הפשיזם, הגזענות והטרנספר", שנערכה בצאת שבת במרכז תל אביב, עמדו עשרות צעירים ערבים - חברי תנועת הנוער של המפלגה הקומוניסטית - ושאגו כמלוא ריאותיהם את המנון אש"ף, "בילאדי, בילאדי". המחזה הזה ממחיש לא רק עד לאן הידרדר השמאל הישראלי; הוא גם מראה כי החברה הישראלית עברה כברת דרך ארוכה מאז הימים שבהם אף איש שמאל, ודאי שלא ערבי, לא היה מעלה על דעתו לעמוד מול מעוז הליכוד ולשיר במלוא גרון את ההמנון הלאומי הפלשתיני. השתנו הזמנים.
הפגנת השמאל שנערכה במוצאי השבת שעברה סימלה את התעוררותו של השמאל הישראלי. או, יותר נכון, את יציאתו לקרב של האגף הפעיל בו. למרות היות ההפגנה משותפת למרצ, ל'שלום עכשיו', לחד"ש ול'גוש שלום', הייתה ההפגנה מפגן כוח מרשים של חד"ש עם אלפי מפגינים נושאי דגלים אדומים. תפסתי לשיחה את קצרה את ח"כ חיים אורון (ג'ומס) פוסע בבטחה אל מרכז ההפגנה. "אני לא רוצה להכתיב לאף אחד למה הוא צריך להיות בכלל נאמן", הטיח בי ג'ומס כששאלתי אותו על מושא ההפגנה, התיקון המוצע בחוק האזרחות. "הבסיס הוא מגילת העצמאות של המדינה, ובכלל", פסק ג'ומס, "צריך להמשיך ההקפאה".

"כולנו ביחד, בלי שנאה ופחד"
[צילום: פלאש 90]

ג'ומס ואנשי מרצ היו בבחינת נטע זר בהפגנה ההיא. פעילי חד"ש והמפלגה הקומוניסטית, בניצוחו המרשים של אלי גוז'נסקי (הבן של), דאגו לשלטים, לדגלים, לסיסמאות ולרמקולים. "הימין המשתולל – סכנה לישראל!", השתלהבו המפגינים. אנשי מרצ המעטים והמתמעטים, שהביאו גם את דגלי תנועתם על-מנת שיבצבצו בין ים הדגלים האדומים, זעו באי-נוחות נוכח סיסמאות קולניות בערבית במרכז העיר העברית הראשונה. "יהיו גם דגלי ישראל בהפגנה", הרגיע אותי ג'ומס בקול בוטח. לא היו.
היעדר דגלי ישראל מן ההפגנה ההיא הוא אולי הסממן הבולט של השמאל החדש, שיוצא נגד "ליברמן הפשיסט והגזען", כפי שצווחו בלהט המפגינים. הבעיה של השמאל, אמרתי למפגין שראשו עטור ושיבה וחולצתו אדומה, היא בדיוק זה. היעדר דגלי ישראל. אחרי התפתלויות הוא גם הספיק לירות לעברי, "הקומוניזם לא נכשל!". "כולנו ביחד, בלי שנאה ופחד", נורתה עוד סיסמה לחלל המצעד שהחל את דרכו לכיוון משרד הביטחון בתל אביב. אבל נדמה ששנאה גדולה אחת משותפת לרבים מן המפגינים: תיעוב אדיר כלפי עצם הרעיון שמישהו יצטרך להישבע אמונים ל"מדינה יהודית ודמוקרטית".
מאחור הזדחלה לה להקת מתופפי תופים עם כמה צעירים תל אביביים נמרצים שנראה כי ההפגנה סיפקה להם הזדמנות מצוינת לעשות קצת ראש מול מעוז השלטון השנוא. בקהל הסתובב חתן השמחה, ח"כ דב חנין, שגם עלה ראשון לנאום, כיאה למי שמפלגתו היא זו שמצליחה להוציא לרחוב אלפי מפגינים דווקא בערב שבו מתקיים משחק גורלי בין הפועל תל אביב ובין מכבי תל אביב. אפרים דוידי, הפוליטרוק של הקומוניזם המקומי, לשעבר עיתונאי "דבר" וכיום חבר בהנהגת ההסתדרות מטעם חד"ש, הסתובב בין הנוכחים וחילק בנמרצות את ביטאון המפלגה הקומוניסטית. "קח, זה בחינם", פלט לעברי, ומשזיהה במי מדובר, צעק עליי "כן זה אתה, הנה הקונספירציה הקומוניסטית!", והמשיך הלאה במלאכתו. לידו הסתובבה ח"כ לשעבר תמר גוז'נסקי הנשכחת, חמושה בדגל אדום על כתפה, ובבעלה, יורם, ידידו של שליט קובה לשעבר, פידל קסטרו, ומזכיר 'הוועד לידידות ישראל-קובה'.

לא מזוהים עם לנין וגווארה

כדי לתת להפגנה "נגד הפשיזם" צביון קצת פחות קומוניסטי, הסתובבו כמה דמויות שאינן מזוהות בדיוק עם משנתם של לנין וצ'ה גווארה. ח"כ לשעבר פרופ' נעמי חזן, יו"ר 'הקרן החדשה לישראל', עלצה נוכח כמות המפגינים. גם דורי ספיבק, יו"ר 'האגודה לזכויות האזרח', הגיע להביע תמיכה במנהיגה המממנת. בראש המצעד על הקריה בתל אביב עמד אורי אבנרי הישיש בן ה-87, בידו שלט ובו סמל תנועתו, 'גוש שלום', חצי דגל ישראל-חצי דגל אש"ף. "אהוד, ביבי ואיווט – הפשיזם משתלט!", זעקו המפגינים, ודומה כי רוחו של אביו-מולידו של השמאל החדש שבעה נחת. מזכ"ל 'שלום עכשיו', יריב אופנהיימר, שכמה מאנשי תנועתו נשאו דגלי ישראל ובהם הוחלף מגן דוד במילה "שלום", היה אופטימי. "אנחנו כאן למחות עם כל הרחוב נגד המדיניות המסוכנת של הממשלה ואנחנו בטוחים שגם שרי מפלגת העבודה יתמכו בה", קבע. לחיזוק ההפגנה התייצבה גם עיתונאית הארץ החדשה, מרב מיכאלי, שגם דיברה בעצרת ליד משרד הביטחון.
במעלה הדרך אל משרד הביטחון הסתובב יותם בן ה-16, על כתפו דגל ישראל אחד מזהיר. הסתקרנתי מדוע התיכוניסט הלהוט הזה מעיז לבוא אל לוע הארי עם הדגל השנוא על רוב משתתפי ההפגנה, ונעניתי בנאום חוצב להבות. "אני חושב שכולנו צריכים להניף בהפגנות שלנו את דגל ישראל. למען האמת, אני מרגיש חצי שמח וחצי עצוב; שמח כי באו הרבה אנשים להפגנה, ועצוב כי באמת לא מניפים פה את דגל המדינה", אמר. אחר כך הוסיף בחיוך: "מישהו אמר לי שאני נראה כמו מתנחל".
ליד 'היכל התרבות' צעדו בסך עומרי בן ה-26 ומירב הצעירה ממנו בשנתיים. הוא אוחז בדגל ישראל, היא מגבה אותו בדגל 'שלום עכשיו' נטול המגן דוד. "אני מניף את הדגל כי זה נושא שקשור לכל החברה בישראל", הסביר עומרי. "אבל זה נועד לפגוע בערבים בסך הכול", תיקנה אותו מירב השמאלנית ממנו. "בעיניי, מעבר לעובדה שהחוק הזה חסר משמעות אמיתית, הוא גזעני כי הוא לא מחייב גם יהודים להצהיר נאמנות", אמר עומרי והוסיף: "הדגלים האדומים האלה מפריעים לי".

נגד חוקים גזעניים והכיבוש

אל הבמה המקצועית עם מערכת ההגברה המתקתקת הגיעו המפגינים. ח"כ לשעבר יעל דיין, חמושה במקל הליכה, הגיעה להראות נוכחות. בקהל כבר הונף כמחאה דגל פלשתין גדול. דגלי ישראל נעלמו כלא היו. יואב גולדרינג, חבר מועצת העיר תל אביב מטעם סיעת 'עיר לכולנו' (כלומר, סיעת חד"ש), תפש פיקוד והתחיל לצרוח לתוך המיקרופון סיסמאות נאצה נגד הממשלה. הקהל השתלהב.
אחרי החימום, עלה לבמה בהופעה מחשמלת כוכב הערב, ח"כ דב חנין. "המרחב הדמוקרטי נמצא בסכנה עבור כולנו. הטרנספר הופך להיות מסיוט לתוכנית אופרטיבית ונגד זה אנחנו עומדים כאן", איים חנין והוסיף: "הגל העכור הזה, שהתחיל בערבים, הגיע גם ליהודים שמעיזים לחשוב אחרת". "חייבים לעבור מדיבור למאבק!", הורה למפגיניו הצייתנים. "יש לנו כוח, יש לנו אמת, יש לנו אפשרויות, אנשי רוח, סופרים ואמנים", שכנע את ההמון.
לאחריו עלה ג'ומס, שנראה היה מעט כמו חייזר בהפגנה הקומוניסטית. הפעם האחרונה שראה כל כך הרבה דגלים אדומים הייתה כשהיה חבר בתנועת נעוריו, 'השומר הצעיר'. "רוח רעה מרחפת על פני הארץ", אמר בהדהוד על הפתיח של "המניפסט הקומוניסטי". "זהו לא החמסין של סוף הקיץ. זו רוח רעה שהשר הרצוג אמר שנמצאת בשולי הממשלה. אם ביבי, ליברמן וישי הם שוליים, אז מי המרכז? אהוד ברק? המרכז הזה הוא ליבה של הממשלה הזו". אורון הוסיף: "ההפגנה מתקיימת בשל שני נושאים, ואני מסרב לקבוע מה ההיררכיה ביניהם. האחד הוא נגד החוקים הגזעניים ששוטפים את המדינה, והשני הוא הרצון לסיים את הכיבוש ולהתקדם בתהליך השלום". "המבחן שאנחנו עומדים בפניו הוא מורכב. מתחיל כאן משהו שקוראים לו גזענות, קוראים לו פאשיזם ואוי אם החוק יעבור. "לא ניתן לקיים מדינה יהודית-דמוקרטית כשהכיבוש מתמשך", פסק. לא נרשמה התלהבות בגזרת הקהל. השילוש "מדינה יהודית דמוקרטית" לא פופולרי בקהל הרדיקלי.

צרור קללות לליברמן

כדי להראות שלא מדובר, חלילה, רק בהפגנה קומוניסטית, העלו לבמה את מרב מיכאלי, לבושה בשחור, שהקפידה לפנות לקהל בלשון נקבה. "יש לנו ממשלה שהיא ארגון קיצוני מטורף, שמאיימת על החברה היהודית והערבית, ולהרוס לה את האופי הדמוקרטי שלה", קראה מיכאלי בגרון ניחר. "זה עולם עקום, הפוך ומסוכן. יש לנו ראש ממשלה ושרים שלא מפספסים אף הזדמנות לאיים עלינו בפחד. זוכרים איך ביבי אמר פעם 'הם מפחדים?' אנחנו אומרים לו היום 'אנחנו לא מפחדים'. די להפחיד אותנו".
אחריה עליה לבמה מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית, ח"כ מוחמד נפאע. השואו של נפאע, משורר דרוזי ונואם גדול, היה לא רק בנאום המשולב בעברית ובערבית ("זו המולדת שלי!", הוא צווח) אלא גם בכך שהגדיל לעשות וקילל את שר החוץ ליברמן בקללת "ייחרב ביתכ, יא חמר!" (ובעברית: "ייחרב ביתך, חמור!"). מופע האימים של נפאע עלה מדרגה. "אנחנו כולנו סכנה! סכנה לפשיזם ולגזענות!", צרח המשורר למיקרופון. הקהל צהל.
הנאום הקומוניסטי של הפוליטרוק מבית ג'אן חתם את ההפגנה. יעל בן יפת, חברת מועצת עיריית תל אביב מטעם 'עיר לכולנו', ניחמה את עצמה שלא התנוססו בהפגנה דגלי ישראל. "זו בכלל הפגנה על עניין חברתי, היא הסבירה לי; זה בעד שוויון", ניסתה להסביר. חבר מרצ נלהב אמר לי: "אתה תראה, ישירו בסוף ההפגנה את ההמנון!". הסוף, כמובן, ידוע. לא שרו.

פורסם במקור: מקור ראשון
תאריך:  19/10/2010   |   עודכן:  19/10/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בעד הנגד: "בילאדי, בילאדי" מול מצודת זאב
תגובות  [ 24 ] מוצגות  [ 24 ]  כתוב תגובה 
1
הערבים נגררים ע"י השמאל האנטיש
קורןנאוה טבריה  |  19/10/10 05:23
2
יש לכם מספיק בלאדי ב- 22 מדינו ל"ת
ערב, ליהודים רק 1  |  19/10/10 08:07
3
אין כבר הבדל בין מר"צ לערבים!! ל"ת
דודינקה  |  19/10/10 09:11
4
מסרבים להיות אויבים
אתי ואיתן קלינסקי  |  19/10/10 09:23
 
- נאמנות למדינה אינה פאשיזם
מיכל מירושלים  |  19/10/10 09:47
 
- איתן יקירי,
דורון פ  |  19/10/10 10:32
 
- אתה תועמלן עלוב של הערבים
אלישמע  |  19/10/10 11:59
 
- שמעת אותם צועקים בילאדי,בילאדי
פלא יועץ   |  20/10/10 06:56
 
- TWO FACES OF LIBERMAN
didoi  |  20/10/10 18:49
5
חוק נאמנות רק התרוץ לאי-נאמנות
מיכל מירושלים  |  19/10/10 09:38
6
1984 - בערות היא כוח, עדר צאן
נחום שחף  |  19/10/10 09:39
7
הכל מזהים שביבי חלש פחדן ולחיץ ל"ת
והאויב מיד מסתער  |  19/10/10 09:42
8
היו דגלי ישראל
היו דגלי ישראל  |  19/10/10 09:59
 
- אתם שנואים ומתועבים
אלישמע  |  19/10/10 12:12
 
- לאלישמע
שוחרת דמוקרטיה  |  19/10/10 13:21
 
- מי שמפגין בילאדי עם דגל אשף
אלישמע  |  19/10/10 16:08
 
- אין לך טיפת בושה
חוסיין מסראווה  |  19/10/10 20:02
9
בגצ איפשר בעת המלחמה הנפת דגל- ל"ת
-דגל האויב בת"א  |  19/10/10 10:12
10
גיס חמישי,גרוע מהאויב
אלישמע  |  19/10/10 11:53
 
- אלישמע קבע שאת גייס חמישי!
לידיעת חנה מרון  |  19/10/10 14:31
 
- אל תנפנפי לי עם חנה מרון
אלישמע  |  19/10/10 16:22
11
אני בעד חוק הנאמנות..נקודה ל"ת
שוקי טבריה  |  19/10/10 15:28
12
אם שונאים אז את כולם עד הסוף
ונגד נהגי מוניות  |  19/10/10 16:30
13
אין כמו ערביות !!!!!
rrrwr  |  19/10/10 20:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חגית ששר
מכיסא הגלגלים שאליו ריתקה אותו מחלת ה-ALS, יוצא דב לאוטמן, יו"ר התאחדות התעשיינים לשעבר, לקרב שלדעתו יכריע את גורל המדינה. אם תתקבל הצעת החוק שהוא מריץ, ייאלצו בתי הספר החרדיים להנחיל לתלמידיהם את רזי האנגלית והמדעים, או שתקציבם ייפגע. ומה אם הח"כים יצביעו נגד? "לא נעים לי להגיד, אבל יש לנו תקציבים יפים, ואנחנו נתחיל לעלות עליהם"
מחלקה ראשונה
באופן עקרוני, הילד יכול לחזור לפעילות רגילה מרגע שחלפו התסמינים של המחלה
חגי סגל
17 שנים אחרי אוסלו יש פה עדיין יותר פרסי שלום מאשר שלום    דוד גרוסמן קיבל עוד אחד    בעצם, למה שגם אביגדור ליברמן לא יקבל פעם?
אריאל שנבל
בנים תמיד מתחילים לדבר מאוחר יותר מבנות, ככה מנסים כולם להרגיע אותנו    אנחנו, מצדנו ממש לא לחוצים    אז למה יונתן ישן עם מילון אבן שושן במקום כרית? רק כי זה יותר בריא
צור ארליך
על אורגיית השנאה שטרם נרגעה נגד מרגלית הר-שפי
רשימות נוספות
שואלים את אדוארד  /  אדוארד אטלר
שואלים את אדוארד  /  אדוארד אטלר
לא אקטואלי  /  עדי ארבל
ותודה לאבו-מאזן  /  אורי אליצור
יום הזיכרון לרבין וכוהני דת השלום  /  אסף גולן
המקדונלד'ס של המוות   /  חגית כהן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il