X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
שחקני "וויצק". מימין לשמאל: ערן מור, נועה שבתי, אלון דהאן, גיל ווינברג ואיתי טיראן
וויצק בתיאטרון הקאמרי
"וויצק" בתיאטרון הקאמרי הוא פנינה תיאטרלית, חוויה שכדאי לחזות בה גם פעמיים, כדי להכיל את כל מה שיש בה
איתי טיראן ורותי אסרסאי

גיאורג ביכנר (1837-1813) כתב את מחזהו "וויצק" על סמך אירוע אמיתי שקרה בגרמניה. המחזאי השתמש בדמות המיוסרת וחסרת התקווה של החייל שרצח את אהובתו בגלל בגידתה, כסמל למאבק המנוצלים כנגד המנצלים. היה כאן שימוש במציאות להמחשת עולמו הרוחני של המחבר המהפכן-טרם זמנו. חבל שנפטר מטיפוס בגיל 23, והותיר רק שני מחזות שקבעו את פני המחזאות המודרנית - "וויצק" ו"מות דנטון".
איתי טיראן רב האשכולות (שחקן מספר אחד, מוסיקאי, זמר וכעת גם בימאי שכמוהו לא נראה כאן) נטל על עצמו ליצור מהמחזה הידוע משהו חדש ומדהים. מכל הגירסאות שראיתי, זוהי המדהימה, העשירה והבארוקית מכולן. את הסיפור בחר למקם בבית-משוגעים, ומתוך כותנות המאושפזים צצות הדמויות של המחזה וויצק. כמו גיל ווינברג שתום העין כמש"ק, או ערן מור כאנדרס. המיקום הזה מרשה לדמויות להשתולל ולהגזים בהתנהגותן הלא תקנית בעינינו, אך למעשה, הייתה תקנית אז. לדוגמה: התעללות המפקד (אלון דהן) בוויצק, כולל גילוח ישבנו העירום, היותו שפן ניסיונות לרופא שגזר עליו להסתפק במשך חודשים באכילת אפונים בלבד, והתעלסות רב המתופפים לעיניו עם אהובתו ואם בנו של וויצק.
בתוך המחזה נשזרים בהתאם לאמונתו הדתית של וויצק, אלמנטים המועצמים, והמזכירים את ייסוריו של פרנץ ב"עד ראייה" של סובול: צחצוח בתי השימוש עד כלות; הנושאים הישועיים כמו עינויי פרנץ בהחרשת אוזניו על-ידי התיפוף, שהיה קטע מרשים מאוד כשלעצמו, מסכת ייסוריו הפיסיים כמו בויה דולורוזה, שמה של מארי אהובתו, המשלב בתוכו את מריה הקדושה ומריה מגדלנה הזונה, ובסצנת השיא בסוף המחזה, כשוויצק מתאבד באמבטיה וגופתו נעלמת, כמו גופת ישוע שנעלמה לאחר קבורתו.
איתי טיראן, האמון על משחק בטרגדיות קלאסיות, הטובלות ברציחות (כמו הקיסר הרומאי נירון ב"בריטניקוס" שרצח את אחיו, אמו ואחותו; או ריצ'ארד השני; והקצין הנאצי קיטל ב"גטו") העמיד תמונות אקספרסיביות ביותר, אך את מעשי הרצח הבליע בעדינות בטקטיקה מעודנת, כך שלא עבר על ציוויי הטרגדיה הקלאסית. את עשרת השחקנים, בתוכם עצמו, העמיד כל אחד באור הזרקורים עם סצנות סולו אחד-אחד, כך שכישרונם הרחב קיבל את מלוא ביטויו. בראשם - רותי אסרסאי, המיומנת אף היא בכיכוב בקלאסיקות שייקספיריות, כבת זוגו של וויצק, נשית מאוד, סוערת וחמת רגש, עם הדרת מלכות טבעית, שובה את הלב. איך אפשר להאשימה בבגידה, כשהמפתה הוא עודד ליאופולד (שכאן מבצע עימה כמה התעלסויות בזמן ארוך), והוא כאפולו או כגלדיאטור גם יחד. שפת גופו מזכירה את תפקידיו הנהדרים כשהיה עדיין סטודנט בבית צבי - כבריטניקוס, מול איתי טיראן כנירון קיסר (הצגה שכדאי היה להעלותה עם הצוות המקורי של אז), או ב"רשומון", שם הפגין שפת-גוף מרהיבה של אמנויות לחימה, או ב"שד היער" - בכולן כבש את הצופים. כך גם ב"החגיגה" בקאמרי, שם היה הבן הסורר והפרוע. יש בו אלמנטים כוחניים ומנהיגותיים המשתקפים בכריזמה שלו.
מעצמו, דרש איתי טיראן לגלות רגשות עצורים מעודנים, כוח סבל נפשי שעמד לו בכל ייסוריו, אך הצטברות כל אלה הביאה אותו למשבר, אז רצח את אם בנו. הוא סמל האומללים והמנוצלים, שביכנר עצמו שאף להביא למהפכה שתשנה את מצבם. קולו הנהדר נפלא בשני השירים שהוא מבצע, כמו קולות שאר השחקנים שהיו למקהלה מושלמת. הרוך והרגישות שלו כאן הם הניגוד לטיפוסים שביצע בעבר, ומוכיח שיש בו אינספור של תהומות רגש, והוא ראוי לכל השבחים והתארים, שלא יספיקו כדי לציירו.
ערן מור בולט בין הדמויות הטובלות באכזריות, ברגישות ובחמלה שלו. דווקא הוא, הנכה והסביל מכולם, יש בו מעיינות חמלה ורגש כלפי וויצק, ובכך הוא מהווה את האור שבקצה המנהרה האפלה של ביכנר. ערן שראל ככומר, שהפליא בהצגת היחיד שלו "כלב חוצות" של עגנון, מהווה כאן את הסמל לכנסייה.
התפאורה והתלבושות הכה מוצלחות של טל שחם; התרגום המצוין של דורי פרנס; עיצוב התנועה של גיא אלון והמוזיקה שארגן נדב רובינשטיין, שמצוי אף הוא על הבמה; האולם האינטימי של קאמרי 4, בו כל צופה נושם את השחקנים - כל אלה והביצועים לתזמורו המעולה של איתי טיראן, מעלים הצגה שהיא אחת ויחידה בערכיותה. מומלץ לעיין בתכניה או בדף המצורף, כדי לדעת את הסיפור, וליהנות ממלוא החוויה.
שיא תיאטרוני נוסף לכל המבצעים ולתיאטרון הישראלי.

רותי אסרסאי לאחר הירצחה
תאריך:  25/10/2010   |   עודכן:  25/10/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
וויצק בתיאטרון הקאמרי
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
המבקרת-גוש שלום!המחזה- שמאל
dodel  |  25/10/10 12:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מחלקה ראשונה
אימוני כושר בחורף יעזרו לכם להתגבר על מחלות החורף המוכרות כשפעת והצטננות    מה חשוב לדעת על כושר בחורף? המלצות לתרגילי כושר שימושיים שניתן לבצע בבית בימי החורף הקרים
יהונתן דחוח-הלוי
גדעון לוי משתלח בשמאל הישראלי    טוען: השמאל כולו התפורר וכל שנותר אלה קבוצות קטנות וחסרות השפעה    לשיטתו, מרצ התאיידה, ח"כ ניצן הורוביץ דואג בעיקר להומואים, ח"כ אחר במרצ דואג לעניינים כלכליים, ואפילו דב חנין מחד"ש אינו מציב בראש האג'נדה את המאבק בכיבוש
יהונתן דחוח-הלוי
אשרף ג'עברי, מקורב לשייח' ג'עברי העומד בראש החמולה הגדולה בחברון, יוצא נגד גורמים פלשתינים הפועלים בשיתוף פעולה עם חוגים אנרכיסטים ישראלים, כדי ללבות את המתיחות בעיר    ג'עברי טוען, כי ניתן לקיים יחסים טובים עם היישוב היהודי ללא צורך בעימותים ובהפגנות
רוני אפרת
יותר מעשר שנים לאחר מותו, חנוך לוין ממשיך להיות שנוי במחלוקת. ההחלטה להעלות שניים ממחזותיו הגנוזים, מחייבת לשאול האם כך היה רוצה שינהגו בעזבונו? והאם, גם למי שהוכתר כגאון, יש במגירה כמה כתבים שלא כדאי היה להוציא לאור?
עליס בליטנטל
הצגת "החולה המדומה" מאת ז'אן באטיסט פוקלן, הלא הוא מולייר (1673-1622) בתיאטרון באר שבע, ולאחר זכייה בחמישה פרסי התיאטרון הישראלי בשנה החולפת, מעמידה את תיאטרון באר שבע בפסגה, המזכירה את תקופתו כטוב יותר בארץ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il