X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
[צילום: פלאש 90]
על קלונו של הקלון
המשפט ניצח. הצדק נוצח. לו נשפט הנגבי על עדות השקר סמוך למסירתה והיה מוטבע בו אז אות הקלון, ניחא. אבל כיום, שמונה שנים אחרי ביצוע העבירה, כשרוב הציבור סבור שהנגבי נענש דיו בפועל והתנהגותו מאז ועד עתה היא ללא רבב - צדק לא נעשה
חיוב בית המשפט בקביעת עמדה בדבר מהותה של העבירה כנושאת קלון או לא, הייתה אמורה להעיד על המחוקק שהוא סומך על שיקול דעתו של בית המשפט, אבל איפכא מסתברא

אם בית המשפט לערעורים ישנה את החלטת בית משפט השלום ויקבע שנסיבות העבירה שבוצעה על-ידי הנגבי אינן מצדיקות את הטלת הקלון - מי ישיב להנגבי את התקופה הציבורית האבודה ומי יחזיר לציבור את הפירות האבודים משלילת פעילותו?

בעת הטלת הקלון על ח"כ צחי הנגבי סיכמתי את דעתי על עונשו במילים הבאות: "המשפט ניצח. הצדק נוצח. חוקים נוקשים מרצים את הציבור בעת חקיקתם, והם נחשפים בקלונם בעת יישומם במקרה הבלתי צפוי".
המחוקק לא הגדיר במונחים משפטיים את הקלון. השופט חיים כהן הסביר בפסיקתו שהקלון המצדיק את הגבלת כשירותו של אדם לכהן במשרה ציבורית הוא, במהותו, "פגם מוסרי... המעיד על בעליו שאין הוא ראוי לבוא בקהל ישרים, וממילא אין הוא ראוי לשאת באחריות ציבורית להחלטות ולמעשים אשר ענייני הכלל ושלום הציבור תלויים בהם". איש זה, שקלונו ניכר במעשיו, לא ימצא את מקומו בקרב הציבור שומר החוק והמוסר. הוא יידחה לשוליו ובוודאי לא יעמד בראשו. אבל המחוקק לא סמך על הציבור שבחושיו הטבעיים ירחיק את העבריין, שקלונו ניכר לעין, מפעילות ציבורית, ולא יבחר בו לכנסת, ולכן חייב את בית המשפט להטיל אות קלון בנבחר ציבור, כאשר נמצא אשם בעבירה הנראית בעיני בית המשפט כראויה לגינוי בגלל קלונה.
חיוב בית המשפט בקביעת עמדה בדבר מהותה של העבירה כנושאת קלון או לא, הייתה אמורה להעיד על המחוקק שהוא סומך על שיקול דעתו של בית המשפט, אבל איפכא מסתברא. המחוקק, כידוע, איננו סומך על בתי המשפט. מפעם לפעם הוא שולל מהשופטים את שיקול דעתם ומכתיב להם את גזרי הדין שעליהם לגזור על עבריינים שעברו עבירות מסוימות. לכן אנו מוצאים בספר החוקים שלנו את עונשי המינימום, והכנסת טורחת עתה בחוק ל"הבניית הענישה", כדי שגזרי הדין יהיו תמיד כרצון המחוקק ולא כהבנת השופט.
כאשר הטיל המחוקק על בית המשפט את ההחלטה על היותו של מעשה העבירה כראוי להטלת אות הקלון על מצחו של הנאשם, הוא הכניס למעשה את הקלון כעונש נוסף למגוון העונשים המצוי בסמכות בית המשפט. אך בעשותו כן הוא לא הסמיך את בית המשפט לקבוע את גבולות העונש ומידותיו. הקלון הוא קלון, לא קלון על תנאי ולא קלון קל, לא קלון בר מחילה על-ידי בית המשפט (וצריך עיון אם ניתן למחילה על-ידי נשיא המדינה) ולא קלון לנצח. הוא קלון הנושא תוצאות מוכתבות מראש בספר החוקים, ללא כל אפשרות מצד בית המשפט לשנות את חומרתן.
כאשר בית המשפט מטיל עונש מאסר על נאשם, שאינו מאסר עולם, שהוא עונש חובה בגין רצח - רשאי בית המשפט לקבוע שהמאסר יהיה על תנאי, או במקרים מסוימים שירוצה בעבודות שירות. הוא רשאי להתחשב בתקופה שישב הנאשם במעצר עד למשפטו ולכלול אותה בתקופת המאסר, ויכול לעכב את תחילת ביצוע המאסר עד לפסק הדין שיינתן בערעור, או עד שהנשיא ידון בבקשת החנינה או ההקלה בעונש הצפויה להישלח אליו. לא כן עונש הקלון. תחולתו מיידית. תוצאתו נוראה. חברותו של הנגבי בכנסת נפסקת מיד עם הישמע גזר הדין. שובו לכנסת יתאפשר רק אם הציבור לא ישלים עם גזר הדין ויבחר בו שוב לכנסת. שנתיים יחלפו עד אז. בקשה לעיכוב ביצוע, כמקובל בעת הטלת עונש מאסר, לא תישמע בבית המשפט בגלל חוסר סמכות. אפילו העובדה שאות הקלון מוטבע במצחו ברוב דעות, ולא פה-אחד, איננה מקנה סמכות לבית המשפט לעכב את הטלת האות. אם בית המשפט לערעורים ישנה את החלטת בית משפט השלום ויקבע שנסיבות העבירה שבוצעה על-ידי הנגבי אינן מצדיקות את הטלת הקלון - מי ישיב להנגבי את התקופה הציבורית האבודה ומי יחזיר לציבור את הפירות האבודים משלילת פעילותו?
ולבסוף, המחוקק קבע בחוק העונשין תקופות התיישנות. הטעם לכך טמון בנכונות הציבור למחול למי שחטא בעבר ולא לזקוף לחובתו עוונות ישנים לנצח. לו נשפט הנגבי על עדות השקר סמוך למסירתה והיה מוטבע בו אז אות הקלון, ניחא. אבל כיום, שמונה שנים אחרי ביצוע העבירה, כאשר בעת ביצועה עוד לא בא לעולם התיקון לחוק יסוד הכנסת הקובע את התוצאה הדרסטית של השעיית חבר הכנסת שהוטבע בו קלון, וכאשר רוב, אם לא כל הציבור סובר שהנגבי נענש דיו בפועל, וכי התנהגותו מאז ועד עתה היא ללא רבב, וכאשר בית המשפט חסר סמכות לקבוע בנסיבות מסוימות שתקופת הקלון תיחשב מיום ביצוע העבירה וחסר אפשרות לשיקול דעת למיתון התוצאה - אי-אפשר להימנע מהמסקנה שצדק לא נעשה.
לכן סיכמתי את גזר הדין באמירה: המשפט ניצח. הצדק נוצח. נחמה פורתא היא תחושת הכאב של רבים מחברי הכנסת על התוצאה שיצאה מבית המשפט בגלל מעשה החקיקה שהם אחראים עליו. אולי עתה יתעשתו ובכל מקרה שבו ירצו לשלול מבית המשפט את שיקול דעתו יוסיפו, לפחות, פתח מפלט המאפשר לבית המשפט מטעמים מיוחדים לסטות מגזירותיהם הנוקשות.

פורסם במקור: מקור ראשון
הכותב הוא שופט מחוזי בדימוס
תאריך:  12/11/2010   |   עודכן:  12/11/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
על קלונו של הקלון
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 12 ]  כתוב תגובה 
1
שבע שנות יהירות הגיע לקיצן.
ציקי  |  12/11/10 05:45
2
קלון אינו עניין למשפט הפלילי
איש עצוב  |  12/11/10 06:36
3
לא כל הציבור חושב כמוך.
אליהו חיים  |  12/11/10 09:21
4
בהשוואה לחיים רמון בית המשפט צ
עץ  |  12/11/10 09:26
5
שופט חכם
נחום שחף  |  12/11/10 10:24
6
קלונו של הנגבי
עמי ר.  |  12/11/10 13:22
7
משהו רקוב בממלכת ישראבלוף!=אין
קורןנאוה טבריה  |  13/11/10 03:45
 
- הכל בלוף מצוף ממשחקי מילים  ל"ת
הצגת השקר  |  29/02/12 20:13
8
פעם שקרן תמיד שקרן ל"ת
הצדק ניצח  |  13/11/10 19:40
9
אז אם הוא משך זמן- מגיע לו פרס
?  |  15/11/10 10:09
10
רק לשופטים מותר לשקר קבוע
נחרדת  |  27/11/10 15:59
11
שופטים אינם שקרנים מה פתאום!
לול  |  25/01/11 18:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
טבע נאות
לקראת עונת המעבר והחורף: חברת "טבע נאות" מעניקה טיפים ועצות לבחירת מגפיים ו-5 זוגות הנעליים הבסיסיות שחייבות להיות בכל ארון
עליס בליטנטל
השקתה המחודשת של אגודת ידידי מוזיאון בית התפוצות המחודש ברמת אביב, נערכה יחד עם פתיחת תערוכת דיוקנאות של אישים יהודיים נודעים שצוירו בידי אנדי וורהול, יגאל תומרקין ואמנים ישראלים נוספים
אבינדב ויתקון
אל ההתנחלות משכיות בצפון בקעת הירדן, שתושביה נאבקים בעקשנות בבדואים שפלשו לאדמותיהם, הגיעה קבוצת תיירים צדקנים מצרפת    העימות איתם מגולל את סיפורה של משכיות, המבטא אובדן שפיות לאומי
ד"ר איתן יניב
לקראת שבוע היזמות העולמי צרור טיפים למתחילים מיזמים שהצליחו לפתח ביזנס    כיצד להיות עצמאי?    אלו פעולות יש לבצע כדי לממש חלום ולהופכו למציאות?
אלעזר לוין
מי שהיה בעל השליטה בחברת הביטוח הפניקס קנה שתי תמונות דומות - היכן הן היום?
רשימות נוספות
האו"ם תומך בהקמת עיר למסתננים בנגב  /  אריאל כהנא
שואלים את אדוארד  /  אדוארד אטלר
שואלים את אדוארד  /  אדוארד אטלר
משפטוקרטיה  /  אורי אליצור
הפסיון הפלשתיני  /  אסף גולן
החצר האחורית של ישראל  /  אריאל כהנא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il