X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
גדי טאוב: "התקשורת יוצרת רושם שישראל היא הכי מושחתת בעולם" פנחס ולרשטיין: "התקשורת בהינתקות קידשה מטרה וכול אתרוג בגודל מסוים היה כשר" שתי כותרות אלו הן חלק משלל אמירות וסיסמאות שהופרחו ביום עיון שנערך ביום א' השבוע במכון הישראלי לדמוקרטיה
▪  ▪  ▪
"השיח בישראל עובר משפטיזציה גוברת". ד"ר גדי טאוב [צילום: פלאש 90]

כותרת ההזמנה ליום העיון דיברה על "תקשורת ואמון הציבור בפוליטיקה", וכותרת המשנה שאלה: "מה בין תקשורת אחראית לתקשורת הרסנית?". יום העיון נערך באולם 'פורום השולחן העגול ע"ש ג'ורג' שולץ', בבניין היפה והמוריק של המכון הישראלי לדמוקרטיה, שתרם לאווירה השקטה והאקדמית ולעיתים הרגועה מדי של הדיונים, בעיקר אלה שעסקו ב"היבטים אקדמיים" של אחריות התקשורת. ראשון הדוברים מהאקדמיה, ולדעתי המעניין והאמיתי ביותר מבין הפרופסורים ומומחי האוניברסיטאות, היה ד"ר גדי טאוב, מהמחלקה לתקשורת ועיתונאות של האוניברסיטה העברית בירושלים. טאוב לא חסך את שבט ביקורתו מהתקשורת, "התקשורת הישראלית יוצרת רושם שישראל היא הכי מושחתת בעולם", "השחיתות בכל מקום".
ואולם טאוב מרגיע אותנו שהשד לא נורא כול כך, ושבמדד השחיתות האירופי ישראל מקבילה לספרד ובעשירון שלנו מופיעה גם צרפת. התקשורת יוצרת תחושה כללית, "שכול הפוליטיקאים מושחתים" ו"שאין למי להצביע". ולמרות זאת, הישראלים צורכים עיתונים יותר מכול מדינה אחרת, דהיינו יש תלות בתקשורת ובמילה הכתובה.
ד"ר טאוב מצטט מתוך ספרים ומחקרים, שמראים ש"החטא הקדום בעיני האליטה האשכנזית הוא המהפך משנת 1977". המהפך הראשון והמפורסם של הליכוד בראשות בגין. בעקבות המהפך יצחק בן-אהרון, מזכיר ההסתדרות ויוצר 'המערך', קבע בנחרצות (ולמעשה בבכיינות - י"ל): "צריך להחליף את העם". האליטה האשכנזית הצטרפה לקביעה זו ו"לא סלחה לעם על כך".

התקשורת צבועה בצבע אחד

אולם יש גם אור בקצה המנהרה. האינטרנט כיום, בדומה לדפוס בשנת 1500, הוא "המצאה שיכולה לשנות סדרי עולם". האינטרנט הוא גם הכלי של 'האגודה לזכות הציבור לדעת', שמעמידה לרשות הציבור טופס תלונה מקוון באינטרנט ועוזרת לציבור למלא את הטופס ולהשיג תגובה מכלי התקשורת המבוקר, באמצעות הממונה על פניות הציבור, של אותו גוף תקשורת. לדעת המנכ"לית של 'האגודה לזכות הציבור לדעת', "כלי התקשורת שיש להם ממונה על פניות הציבור נענים יותר וקשובים יותר לפניות הציבור". ככלל, הארגונים לביקורת התקשורת: 'אג'נדה' – עם המנכ"ל ענת סרגוסטי, 'קשב' – עם המנכ"ל יזהר באר ו'האגודה לזכות הציבור לדעת' – עם המנכ"לית נילי בן-גיגי וולף, סבורים שהתקשורת זקוקה לביקורת ולארגוניהם, כאשר לכול ארגון התפקיד והדגש שלו. מנכ"לית 'אגנדה', ציינה, בחיוב כמובן, שהיא אחראית להכנסת מספר עיתונאים אתיופים וערבים לטלוויזיה.
ולבסוף, במושב האחרון, הופיע בין שאר הדוברים, פנחס ולרשטיין, שהיה כ-30 שנה יו"ר המועצה האזורית בנימין. הוא ציין ש"דווקא אצל השרים שולמית אלוני ויוסי שריד, קיבלנו הכי הרבה כיתות". הבעיה האמיתית בתקשורת , לדעת וולרשטיין, "שמטייחים הכול". לדבריו, מי שקובע את סדר היום בתקשורת הם: "יעל דן, יאיר לפיד, גבי גזית (רזי ברקאי – י"ל), והם בעלי דעה פוליטית (מסוימת), קשה לפרוץ אותם". לדבריו, "התקשורת צבועה בצבע אחד". אמנם, הוא אומר, יש בציונות הדתית כתבים שמשפיעים, אבל "לא ברשת ב' ובגלי צה"ל". היום אומרים שסגן הרמטכ"ל וקצינים אחרים ידעו שהנסיגה החד-צדדית מעזה תביא לעליית החמאס ואולם אז, בזמן ההינתקות, התקשורת כל כך רצתה אותה ולכן "התקשורת קידשה מטרה וכול אתרוג בגודל מסוים הוא כשר".
כך היה אז בעניין האתרוגיות, והיום?

מקבלים חומרים לעוסים

לפי טאוב ודוברים אחרים נוספים ביום העיון: "השיח בישראל עובר משפטיזציה גוברת והתקשורת משתפת פעולה עם התהליך". טאוב מסכים למעשה עם טענות הימין וחוגים שונים בפוליטיקה ובדעת הקהל שהמשטרה והתקשורת משתפים פעולה, לעיתים כגוף אחד, תוך קיפוח זכויות האזרח: "המשטרה מודיעה קודם כול לערוץ 2 לפני שמודיעים לעו"ד של החשוד". השופט אהרן ברק, כותב "שהדמוקרטיה היא שלטון המיעוט הנאור", האליטה (האשכנזית?) קנתה את השיח הזה: "הפוליטיקאים מושחתים, המשפטנים ישרים, ככול שלמשפטנים יותר כוח, יותר טוב". ד"ר טאוב חושש שבמצב דברים זה, חברי הכנסת יחוקקו חוקים שלא יאפשרו לבתי המשפט לדון בנושאים שונים, בעיקר נושאים ליברליים.
המושב לפני האחרון הוכתר בכותרת 'התקשורת ושומרי הסף'. למעשה, זה המושב שבו ניתנה זכות הדיבור ליחצ"נים, ליועצי התקשורת ולאסטרטגים למיניהם, שחלקם לפחות ביקרו בחריפות את התקשורת. יועץ התקשורת בני כהן קובע ש"התקשורת מזינה משטרה, שמזינה בתורה את התקשורת", ולבסוף הפרקליטות שמעמידה את הנאשם למשפט "ואחרי שמונה שנים הוא יוצא זכאי". ומה אם חייו ושמו הטוב שנהרסו בינתיים? לדעת כהן, התקשורת מקבלת חומרים לעוסים והיא למעשה "מפעל מזון מקולקל שמוציא מוצרים עתירי שומן ונתרן", וכידוע, מוצרים אלה מזיקים למי שצורך אותם.
כהן מדבר על השליטה של התקשורת בשיח הציבורי: הפוליטיקאים והשלטון מפחדים ממנה, היא המאשימה והמרשיעה כאחד, "אף אחד לא מתעסק איתה", "אמת בתקשורת – (היא) דבר שאי-אפשר לתבוע דיבה". בדומה לדעה קדומה המופצת באמצעות בדיחות שונות, גם לתקשורת יש דעה קדומה, אולם היא מתייחסת לדעה זו ברצינות יתירה וכך גם המשטרה. כהן מסביר למשל "שמצרפת יכול לבוא לישראל בעל הון, מארה"ב מיליארדר, מרוסיה אוליגרך פושע". האסטרטג בוריס קרסני, קובע "שהיום יש בישראל תקשורת מנחה: אם אתה לא מתנהג טוב, אתה מקבל עונש".

פורסם במקור: מקור ראשון
תאריך:  12/11/2010   |   עודכן:  12/11/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם תיתכן ביקורת התקשורת?
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
התשקורת
יהושע קוצינסקי  |  12/11/10 07:15
2
שלל אמירות וססמאות?
נחום שחף  |  12/11/10 08:02
3
שר התקשורת כחלון סמרטוט שמאלני
אשר גד  |  12/11/10 14:20
4
גדי טאוב לא מה"תקשורת"
יואב א.  |  12/11/10 17:10
5
ביקורת של מי?
ישראל מידד  |  15/11/10 16:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורי שטרוזמן
המשפט ניצח. הצדק נוצח. לו נשפט הנגבי על עדות השקר סמוך למסירתה והיה מוטבע בו אז אות הקלון, ניחא. אבל כיום, שמונה שנים אחרי ביצוע העבירה, כשרוב הציבור סבור שהנגבי נענש דיו בפועל והתנהגותו מאז ועד עתה היא ללא רבב - צדק לא נעשה
טבע נאות
לקראת עונת המעבר והחורף: חברת "טבע נאות" מעניקה טיפים ועצות לבחירת מגפיים ו-5 זוגות הנעליים הבסיסיות שחייבות להיות בכל ארון
עליס בליטנטל
השקתה המחודשת של אגודת ידידי מוזיאון בית התפוצות המחודש ברמת אביב, נערכה יחד עם פתיחת תערוכת דיוקנאות של אישים יהודיים נודעים שצוירו בידי אנדי וורהול, יגאל תומרקין ואמנים ישראלים נוספים
אבינדב ויתקון
אל ההתנחלות משכיות בצפון בקעת הירדן, שתושביה נאבקים בעקשנות בבדואים שפלשו לאדמותיהם, הגיעה קבוצת תיירים צדקנים מצרפת    העימות איתם מגולל את סיפורה של משכיות, המבטא אובדן שפיות לאומי
ד"ר איתן יניב
לקראת שבוע היזמות העולמי צרור טיפים למתחילים מיזמים שהצליחו לפתח ביזנס    כיצד להיות עצמאי?    אלו פעולות יש לבצע כדי לממש חלום ולהופכו למציאות?
רשימות נוספות
האו"ם תומך בהקמת עיר למסתננים בנגב  /  אריאל כהנא
שואלים את אדוארד  /  אדוארד אטלר
שואלים את אדוארד  /  אדוארד אטלר
משפטוקרטיה  /  אורי אליצור
הפסיון הפלשתיני  /  אסף גולן
החצר האחורית של ישראל  /  אריאל כהנא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il