X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
השחיתות בקופ"ח מאוחדת היא תוצר של הפרטה לא אחראית, שנעשתה ללא רגולציה מתאימה הפרטה מהסוג הזה תוביל לשחיתות גם במשק המים ובשירותים אחרים שהופרטו ללא תכנון הפחד הוא שהמדינה תמשיך להפריט גם ארגונים כמו בתי כליאה ומרכזי גמילה, כשהכל עלול להתפוצץ לנו בפנים בשנים הקרובות חייבים לעצור את תהליך ההפרטה!
▪  ▪  ▪

השחיתות בקופת-חולים מאוחדת גורמת לכולנו לכעס רב, ולתחושה קשה של תסכול ובגידה כלפי אותם אנשים נהנתנים שגזלו את הציבור, אך יותר מכך - גם כלפי המדינה שאיפשרה לאותם אנשים למעול בכספי משלמי המיסים. הכעס הזה יכול להיות חיובי, במידה שנצליח לנתב אותו למקום הנכון. המקום שאליו צריכים לנתב את הכעס הוא למקום שממנו נוכל להפיק את הלקחים, שימנעו ממקרים דומים להישנות, כשאסור להסתפק רק ב"תלייה בכיכר העיר" של העבריינים, וצריך למצוא את הגורמים המבניים שאיפשרו לאותם אנשים לנהוג בדרך שנהגו. המקום שממנו אנו צריכים לכן להתחיל, כדי באמת להפיק לקחים, הוא הרפורמה שעברה על קופות החולים, שהייתה אמורה לייעל את הפעילות שלהם, ולכן ראוי שלאור הכשל במאוחדת תידון מחדש.
הרעיון המרכזי שעמד מאחורי ההפרטה היה להפוך את קופות החולים ליעילות יותר, על-ידי יצירת תחרות שתוביל גם להוזלת השירות, וגם לשיפור השירות עבור האזרח. תפישה כלכלית קפיטליסטית קלאסית זאת מבוססת על ההנחה ש"היד הנעלמה", והתחרות יבטיחו יעילות במשק כולו, ישפרו את השירותים עבור האזרחים וימנעו ביורוקרטיה מיותרת. בפועל, ההבטחה הזאת של השוק החופשי שעליו התבססה הרפורמה איכזבה, ובכל העולם ניתן לראות שאין תחום שאין בו פיקוח, שמבטיח שמירה על האינטרס הציבורי. במקומות שכן הייתה בהם רגולציה חלשה מדי של המדינה, תמיד ניתן לראות פגיעה מיידית באזרחים, וניצול מוגזם של המערכת הכלכלית על-ידי בעלי ההון והמנהלים.
דוגמה לנזקים שיכולים להיגרם כשאין רגולציה, היא המשבר הכלכלי בארה"ב שנבע מכך שהמדינה לא פיקחה על שוק ההון, על הבנקאים ועל החברות הגדולות. בעלי ההון והמנהלים בחברות פעלו בצורה לא אחראית, כדי למקסם את הרווחים שלהם באווירה התחרותית והתעלמו מכך שהמשק האמריקני קורס. הבנקים בארה"ב קרסו כי מנהלי הבנקים העניקו משכנתאות לאנשים שלא יכלו לעמוד בהחזרים, רק כדי למקסם את הבונוסים שלהם. באותו האופן בענף הרכב, חברות לא יעילות המשיכו לייצר והעניקו בונוסים ענקיים לחברי ההנהלה שלהן, תוך שהן מתעלמות מהסכנה של פשיטת רגל. המנהלים חסרי האחריות גרפו מיליונים, בעוד המדינה נאלצה לחלץ את הבנקים וחברות הענק מהמשבר, שממנו הסובלים המרכזיים היו העובדים באותן החברות והאזרחים שהפסידו את כל נכסיהם וחסכונותיהם.
המנהלים במאוחדת נהגו באותו אופן, כשבסופו של דבר הם השתמשו בכספים של המדינה כדי לקדם את רווחיהם ורווחי הקופה, על-חשבון השירות למטופלים של הקופה. הפיקוח על מעשיהם של המנהלים לא היה מספיק חזק, ולכן הם הצליחו לקדם מערכת שבה הם מרוויחים הון, בעוד מטופלי הקופה סבלו משירות לקוי. שורה של הסכמים מפוקפקים בין מנהלי הקופה למקורבים שלהם, הזרמת הון-עתק למנהלים ומשפחותיהם בדרכים עקיפות, וניהול שמבוסס על אינטרסים אישיים במקום על טובת המבוטחים - הם תוצאה של רגולציה חלשה, שאסור להסכים לה אם רוצים למנוע מקרים כאלה בעתיד.
על כן, הזעם שלנו צריך להיות מופנה לשינוי במדיניות ההפרטה הנמהרת במדינה, שהיא גורם מרכזי לשחיתות שרואים היום במאוחדת. הפרטה שנעשית בפזיזות, מבלי שההשלכות שלה מחושבות מראש, ומבלי שיש בה מנגנוני רגולציה חזקים - היא מסוכנת, ואנו עלולים לראות את אותן התוצאות גם בשורה של שירותים אחרים שהמדינה הפריטה מבלי שתכננה רגולציה ראויה. מבהיל, לכן, לחשוב מה היה קורה אם בית המשפט לא היה עוצר את ההפרטה בבתי הכלא כמו שרצתה המדינה, ועוד יותר מבהילה ההפרטה של משק המים, שעברה בציבור ללא מחאה וכבר נותנת את אותותיה הרעים.

תאריך:  23/11/2010   |   עודכן:  23/11/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המראה של ההפרטה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הפרטת שקם שחיתות נטו ...
חץ מהזאב...  |  2/12/10 14:44
2
הפרטת חברת שקם
חץ מזאב...  |  2/12/10 14:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם שרון
היו "מערכות בחירות", גם לתפקיד המפקח הכללי של משטרת ישראל, שהיו מרות וחריפות ואף בוטות, אבל דומה כי זו הפעם הראשונה שבה מופרים ונפרמים כל קשרי השתיקה ונשברים כל הכללים. זו הפעם הראשונה שמועמדים או מי מנאמניהם עושים שימוש כה מופגן, כה מתוקשר, בנשק יום הדין – במין
מוטי פלד
"החיים בצל בעל הלום קרב הם חיים של מתח בלתי פוסק, של לבד. בשנים האחרונות התחלתי לגלות שגם אני סובלת מאותם תסמינים שמהם סובל בעלי"    בת-זוג של הלום-קרב בספר המתאר את התמודדותה    חיילים ששבו ממלחמות בשנים עברו נתקלו בחומה חסרת-רגש    רק במלחמת לבנון השנייה החלו המערכות לקחת אחריות
יחיאל (חיליק) רוזמן
"עזה יא עזה"... "אין לי חופש"... "מהנהר ועד לים פלשתין תהיה חופשית"...    שורות אלו מעטרות שיריהם של זמרים פלשתינים, אמריקנים, ישראלים ואחרים, המשמשים יחידת-קרב תרבותית למען העם הפלשתיני    מוזיקה בשירות האינתיפאדה
עקיבה לם
התנגדות המרכז והשמאל למשאל העם על נסיגה מהווה זלזול באינטליגנציית הבוחר    הבוחר לא מבין מספיק על-מנת להכריע?
קובי לירז
מפליא עד כמה אנו מתמקחים על התמורה להקפאה השנייה, בשעה שוויתרנו לחלוטין על התמורה להקפאה הראשונה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il