X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
העליונים [פלאש 90]
הדורסים [פלאש 90]
הנדרסת שאיננה
כאב המשפחה [פלאש 90]
ממרומי בועתו משרת העליון את האידיאולוגיה של עצמו, את מערכת הערכים שכפה על מדינתו - ובראשה זכויות הפרט המופלגות, בדגש על זכויותיו של העבריין, שעדיפות בעיניו על זכותה של החברה לביטחון ומי שפוצה פה ומצפצף, מתויג מיד כאנטי-דמוקרט
▪  ▪  ▪
   איתמר לוין
הופחת עונשם של דורסי מיטל אהרונסון

שופטים או פקידים?
איתמר לוין
יצחק עמית כנראה שכח שהוא שופט עליון, שבכוחו ואף מחובתו להעלות את רף הענישה כאשר תקנת הציבור מחייבת זאת. במקום להעביר מסר חד-משמעי לרוצחים שמאחורי ההגה, הוא העדיף להיצמד לנורמות משפטיות יבשות. מה שאומר ביהמ"ש הוא: אחרי שיהיו עוד כמה עשרות או מאות הרוגים, נחמיר עוד יותר בענישה
לרשימה המלאה

ערעורם של הגורמים להריגת מיטל אהרונסון ז"ל ופציעתה הקשה של מלי יזדי, תיבדל לחיים ארוכים, התקבל על-ידי שופטי העליון. הם החליטו שהעונשים שנגזרו על-ידי שופט המחוזי צבי גורפינקל "חרגו באופן קיצוני מהמקובל". רצו לומר חרגו מהנורמה האומללה שהם קבעו. אין לראות בהחלטה הזאת אירוע נקודתי, אלא מדיניות עקשנית והחלטית למצב מערכת משפטית שנקבעה על-ידי קבוצת אידיאולוגיית-שיפוט מצומצמת, ולה השקפת עולם שאליה הם מחוייבים בקנאות.
מיטל אהרונסון וחברתה מלי יזדי נפגעו על-ידי רכב נהוג בידי העבריינים שי סימון ושלום ימיני, והופקרו על ידם לדמם על הכביש. מיטל נהרגה, מלי נפצעה קשה ונדונה לחיים של סבל וכאב. האירוע התרחש ברח' אבן גבירול בתל אביב באוקטובר 2008. העבריינים עוכבו קודם לדריסה על-ידי שוטרת סיור, לצורך בדיקה שגרתית, אך החליטו לברוח ממנה לפני תום הבדיקה וסיבותיהם עימם. במהלך בריחתם דרסו את מיטל ומלי, בעת שהשתיים חצו מעבר-חציה ונמלטו מהמקום.
השופט המחוזי צבי גורפינקל שישב בדינם של העבריינים, גזר על סימון 20 שנות מאסר, בקובעו כי היה נהג הרכב, פגע בקרבנות, שיקר לבית המשפט והפליל אדם אחר בתואנת שווא. העונש הושתת על עבירות הריגה וחבלה חמורה בתוספת עבירת הפקרה. "הנאשם נהג ברכב בפזיזות רבה, בנהיגה נפשעת ולאחר מכן הפקיר את הקורבנות, נטש את המקום, החליף חולצה במטרה לטשטש את זהותו, החביא את מפתחות הרכב, מחק את טביעת אצבעותיו מתוך הרכב, כל זאת במגמה למנוע את לכידתו. הנאשם מסכן את הציבור בנהיגתו", קבע השופט גורפינקל. על הנאשם השני, שלום ימיני, גזר השופט גורפינקל חמש שנות מאסר וציין כי "יש לזכור שאין זו הפעם הראשונה שהוא מעורב בעבירת הריגה, שהומרה מעבירת רצח".
השניים ערערו לעליון על חומרת העונש באמצעות עורכי דינם, והערעור נדון בפני הרכב השופטים אדמונד לוי, חנן מלצר ויצחק עמית. הערעור התקבל. לנהג הדורס הופחתו שש שנים ולחברו שלצידו הופחת העונש בחצי. "הכרעת בית המשפט העליון היא לא סכין, אלא כמו בלוק שנופל על הראש", אמרה ליאורה אהרונסון, אמה של מיטל ז"ל, לאחר הקראת ההחלטה. "כנראה שבית המשפט העליון החליט שחיי אדם שווים פחות מאשר בית המשפט המחוזי", הגיבה על הפסיקה מלי יזדי, קרבנם של השניים, שבנס נותרה בחיים.

העליונים: "ראה דרכינו - וקדש"

65 עמודים מילא השופט יצחק עמית בפרטי סיבות ונסיבות בניסיון להצדיק את החלטתם השערורייתית של השופטים להקל בעונשם של הנהגים המפקירים. לזכותו של השופט עמית ייאמר שהוא צפה את הסערה הציבורית שתקום ובעקבות כך ניסה להקדים תרופה למכה, למכה האנושה שמנחית העליון על מרכיב ההרתעה שבענישה, למכה על האמון ההולך ואוזל של הציבור בבית המשפט, אמון שכנראה לא מהווה מרכיב בשיקול דעתם של שופטי העליון.
מה שבעצם חשוב לשופטי העליון זו האידיאולוגיה. אידיאולוגיה שהם תוצריה ומשרתיה. כדי לקדש אידיאולוגיה זו, הם קבעו שיש לקיים "אחידות ענישה שהוא עיקרון העומד בבסיס תורת הענישה, חשיבותו של עיקרון זה [קובע עמית] נעוצה בצורך להבטיח את קיומו של עיקרון שוויון הנאשמים בפני החוק ושמירת אמון הציבור בהליך הפלילי". וכך קבע ההרכב: "חרג המחוזי באופן קיצוני מהמקובל בנורמות הענישה של מקרים דומים". צריך רק להזכיר (אם צריך), כי מי שקבע את מדרג הענישה והנחה בהתאם את ההיסטנציות שמתחתיו, הוא העליון עצמו. ואם כבר אזר מישהו במחוזי אומץ לתקן את סולם הענישה הדרקוני לציבור, מצנן העליון בפסקנות את התלהבותו ובמילים אחרות אומר למחוזי – ראה את הנורמות שקבענו וקדש.
אך מאידך-גיסא, נוהג העליון כקוזק נגזל וממעמדו המוצהר כקובע נורמות שיפוטיות, הפך לפתע כפועל במגבלות שצצו מאי שם. כמה נוח. "הגיעה העת להעלות את הרף בעבירות אלה, שנקעה נפשו של הציבור מהן", כותב השופט עמית בדם ליבו. ובהקשר לעונשו של שלום ימיני הוא "קורא למחוקק לתקן את החוק באופן שיבהיר אם העבירה [פגע וברח, או דרוס והפקר - א.נ.] מתייחסת גם לנוסע" - אחרת, אין לעליון נעבעך מרחב של שיקול-דעת משל עצמו להחליט על העונש ההולם על-פי הנסיבות. אז מס השפתיים שולם לציבור והמשפט כמנהגו ינהג.
אמירה מוזרה זו של השופט עמית, תמוהה עוד יותר על-רקע אישורה של ועדת השרים לענייני חקיקה (חודש לפני מתן ההחלטה של העליון) את הצעת החוק של ח"כ משה מטלון, להעלאת העונש המרבי בתאונות "פגע וברח", משבע לעשרים שנות מאסר. כלומר, המחוקק עשה את שלו, אך העליון שהתעלם מכך, העדיף את ערכיו הישנים והטובים (בעיניו), גם במחיר סירוסו וכבודו של בית המשפט המחוזי. ואיך בכל זאת ניתן לתקן את המעוות אליבא דהשופט עמית? "העלאת הרף חייבת להתבצע בהדרגתיות ותוך קיומו של מדרג הגיוני בין עבירות שונות". מתי? מי? למה? יש להם זמן לשופטי העליון, דרכם לא אצה, ומה הם קרבנות הפגע וברח לעומת עקרונות המשפט הנעלים שאותם יש לקדש בכל מחיר?!

עדיפה זכות העבריין על בטחוננו

ואם נדמה שרק בענייני עבירות תעבורה גס ליבם של שופטי העליון, אז נדמה. וכדי להפנים שזו השקפתם בכל תחומי העבירות על החוק, נחתה (יום ב', 24.1.11) החלטה טרייה להקל בעונשו של עבריין מין. מדובר בנרקומן עבר, בן 46, בשם נפתלי אדרי, שביצע מעשה סדום בשלושה נערים. ב-2007 גזר בית המשפט המחוזי על אדרי עשרים שנות מאסר ותשלום פיצויים בגובה 70,000 שקלים לכל נער. האיש הוגדר על-ידי הגורמים המוסמכים כמסוכן ונקבע כי הוא "אינו מהסס להשתמש באלימות לצורך סיפוק צרכיו". בערעורו לעליון טען אדרי כי הוא סובל מ"התנכלות אלימה מצד אסירים אחרים, בין היתר בשל סוג העבירות בהן הורשע, והוא אף הועבר בשל כך לאגף מיוחד". כן ביקש להתייחס למצבו הבריאותי ולעובדה שבמהלך מאסרו עבר צנתור לב ואירוע מוחי (עובדות שהיו על שולחנו של השופט המחוזי במהלך המשפט). נכמרו רחמי העליון על העבריין והפחיתו שנתיים מעונשו. אך לא מדובר בשנתיים, מדובר בצורך הבלתי נשלט להקל על עבריינים. צריך לקרוא את הפסיקה כדי להבין את הפער בין מס השפתיים השיפוטי להחלטה בפועל:
"המערער ניצל את מצוקתם ואת פגיעותם של שלושה קטינים, וחמור מכך את האמון שאלה נתנו בו, ובתואנות שווא והבטחות שונות הוביל אותם למקום מסתור אותו הכין מבעוד מועד ושם ביצע בהם עבירות מין קשות ומכוערות. מעשיו הנלוזים של המערער חרטו צלקות בגופם ובנפשם של הקטינים", כתבו השופטים בפסק הדין. אז כתבו. ואין כמו מאמר חז"לינו בנושא, כי כל המרחם על אכזרים סופו שיתאכזר על רחמנים, וכך הם הדברים במציאותנו השיפוטית.
כך, ממרומי בועתו, משרת בית המשפט העליון את האידיאולוגיה של עצמו, את מערכת הערכים שכפה על מדינתו ובראשה זכויות הפרט המופלגות, בדגש על זכויותיו של העבריין, שעדיפות בעיניו על זכותה של החברה לביטחון; ומי שפוצה פה ומצפצף, מתויג מיד כאנטי-דמוקרט וכפשיסט.
מי המפסיד הגדול בסאגה השיפוטית הזאת? אנחנו, הציבור, אזרחי מדינת ישראל. האג'נדה השיפוטית הסופר-הומאנית שהרגה את ההרתעה מפני החוק ואוכפיו, ובכך תורמת את תרומתה הישירה למגמת העלייה בפשע לסוגיו. האם זו גזירה משמיים? כנראה שלא, אך לא ברור מהיכן תגיע הישועה כשהמערכת הפוליטית והאינטרסנטית מאפשרת לקבוצת משפטנים לכפות על הציבור ערכים שנויים עד למאוד במחלוקת.

תאריך:  24/01/2011   |   עודכן:  25/01/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
את מי משרת בית המשפט העליון?
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
השופט חיים כהן ז"ל בתגובה:"לא
קורןנאוה טבריה  |  25/01/11 10:53
2
הפתרון היחיד-שינוי שיטת בחירת
השופטים  |  25/01/11 11:44
3
הפיתרון היחיד-שיטת המושבעים
חשדנית  |  25/01/11 12:21
4
בית משפט העליון משרת את האליטה
רננה  |  25/01/11 13:04
5
מאמר מאלף ל"ת
צבי גלברד  |  25/01/11 13:12
6
ליבי ליבי לאמא של מיטל
;ירדנה  |  25/01/11 13:12
7
איזה עונש יקבל הדורס של חשין ?
אבי כהן  |  25/01/11 13:24
8
"כשמתשבים" בקלגסבלד זו התוצאה.
רוביק 50  |  25/01/11 14:46
9
בג"ץ משרת את הליגה הערבית ל"ת
שלומפערדינק  |  25/01/11 16:43
10
ניתוח מבריק! ל"ת
נ. אילנה  |  25/01/11 20:28
11
מסכים עם כל מילה ל"ת
יוסף יוסף  |  25/01/11 20:30
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נרי אבנרי
הפעם: שורות אישיות ובלתי שגרתיות על "חטא היוהרה"    הידעת כי אני, נרי אבנרי, נגעתי בשמי הכסף הכסופים, הסתנוורתי עד עיוורון ולבסוף, הו הסוף...    ויש גם שיר שכתבתי. לשיפוטכם...
אסנת פלאוט
איך לעשות את הבחירה של מקצוע לחיים אחרי השחרור מהצבא?    אפשר, למשל, לקבוע שההחלטה היא בכלל לא על מקצוע "לחיים" אלא על מקצוע "לעשור"    אסנת פלאוט, מייסדת ומנכ"ל "חרוז כזה", ממליצה על שילוב של אהבה לעניין וגישה עסקית
עו"ד אברהם פכטר
"צוות" ארגון גמלאי צה"ל - יוצא למאבק הישרדות, על קיומם בכבוד של חברי הארגון. שחיקת הגמלה במשך שנים מותירה ציבור גדול בשכר שקשה לרבים לקיים משפחה - ובעיקר להתקיים בכבוד. הממשלה הבטיחה ב-2009 - האוצר התנער ב-2010
שלמה גזית
תולעת מחשבים תקפה את מתקני הגרעין האירני, והשיגה דחייה של ארבע שנים בתוכניות הגרעין האירניות; ארבע שנים למיצוי לחץ הסנקציות; ארבע שנים לתכנון הפעולה הצבאית    האם קברניטי ישראל מבינים את יתרונות הדחייה?
הרב אליהו קאופמן
באותה שעה התפוצצו שני בלופים: האמריקנים התירו לפלסטינים להניף על שגרירותם בוושינגטון את הדגל הפלסטיני, והרוסים אישררו את הכרתם במדינה פלסטינית    נתניהו וליברמן חטפו אגרופים פוליטיים בשידור חי    הציבור הישראלי צריך להבין שזוהי ממשלה מסוכנת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il