X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כיכר א-תחריר [צילום: AP]
תקשורת המערבונים בכיכר תחריר
ככל שהתקשורת יותר מיידית, יותר חיה, ויותר מהשטח, כך היא פחות אמינה. במקום לדווח על עובדות התקשורת המודרנית מספרת סיפור, והוא חייב להיות סיפור פשוט. אז מה באמת היה בקהיר?
מרגע שאין די זמן לבדוק ברצינות את העובדות, והתחרות מחייבת לדווח ב"זמן אמת", העיתונות הפסיקה להביא את העובדות, ובמקום זה היא מביאה 'סיפור'. והסיפור חייב להיות פשוט כי אין זמן: יש טובים ויש רעים, הטובים אומרים אמת והרעים משקרים

למבוגרים שבינינו, המרד המצרי נגד מובארק מזכיר את המרד הרומני נגד הנשיא צ'אושסקו לפני קצת יותר מ-20 שנה, במסגרת התפרקותו של הגוש הקומוניסטי. ב-18 בדצמבר 1989 התאספו המונים בעיר טימישוארה בהפגנת ענק נגד השלטון, שהשתמש באש חיה לפיזור ההפגנה, וזו הייתה הפעם הראשונה בהיסטוריה שאירוע כזה במדינה טוטליטרית מתרחש לעיני המצלמות ומדווח בזמן אמת בתקשורת העולמית. אני עוד זוכר את הכותרות הראשיות ביום המחרת. עיתוני העולם (והארץ) בישרו לקוראיהם על טבח של אלפי אנשים נשים וטף בידי השלטונות בטימישוארה. המספרים המבהילים נעו בין 3,000 ל-70,000 הרוגים. אין פלא שצ'אושסקו גמר את הפרשה קצת פחות טוב ממובארק. כמה ימים אחרי טימישוארה הוא ניסה להימלט עם אשתו מהמדינה. הם נתפסו על הגבול, ושניהם נידונו למוות והוצאו להורג בירייה אחרי משפט שדה שנמשך כרבע שעה.
רק כחודש אחרי ההפיכה נתקלתי במקרה בידיעה קטנה באחד העמודים האחוריים על כך שמספר ההרוגים האמיתי בטימישוארה היה בסביבות 80 איש. וזו הייתה פגישתי הראשונה עם הפרדוקס שלמרבה האירוניה נקרא "זמן אמת". מתברר שככל שהתקשורת יותר מהירה, יותר משוכללת ויותר מדברת מהשטח, כך היא פחות רצינית. איך קרה שהעיתונים הכי מכובדים בעולם פרסמו בכותרות ראשיות בלוף היסטרי וחסר שחר כזה? הרי כתבים שלהם היו בשטח, וזה כבר בעידן המצלמות והמיקרופונים והשידור הישיר, מי מכר להם את הבלוף הזה, ואיך זה שהם קנו אותו? התשובה היא שדווקא המיידיות והתחרות והדיווח החם מהשטח מורידים את רמת האמינות של התקשורת לשפל. מן הסתם היה איזה דובר שקרן או תועמלן של המפגינים שמסר את הידיעה על טבח המוני, ואפשר לשער שדוברים מטעם השלטונות מסרו נתונים אחרים לגמרי.
אבל מרגע שאין די זמן לבדוק ברצינות את העובדות, והתחרות מחייבת לדווח ב"זמן אמת", העיתונות הפסיקה להביא את העובדות, ובמקום זה היא מביאה 'סיפור'. והסיפור חייב להיות פשוט כי אין זמן: יש טובים ויש רעים, הטובים אומרים אמת והרעים משקרים. במקרה הרומני המפגינים היו הטובים והשלטונות היו הרעים, ולכן כל ידיעה מטעם השלטונות נזרקה לפח וכל נתון ממקורות של המפגינים התקבל כאמין.

ואולי זו הייתה הפיכה צבאית?

לכן, אם נחזור לימינו ולארועי קהיר, לעולם לא נדע אם ההפיכה במצרים אכן הייתה בלתי אלימה ושוחרת חירות. כל מה שאנחנו יודעים הוא שהפיכה בלתי אלימה היא משאלת לב של המערב החופשי, ולכן זה הסיפור שכתבי הטלוויזיה נשלחו לספר לנו. פה ושם אפילו הצלחנו לראות אגרופים מונפים וסיסמאות רצח נגד ישראל ונגד המערב, אבל אמרו לנו שאנחנו רואים דבר אחר. נשארו גם כמה שאלות, כמו: איך הביאה הפגנה בלתי אלימה לבריחתם של רבבות אסירים מבתי הסוהר, מדוע מיהרו שגרירויות המערב להבריח את משפחות הדיפלומטים מקהיר, איך במהפכת פייסבוק ליברלית ובלתי אלימה נבזזו ונשרפו שכונות מגורים ולמה הושחתו מוזיאונים ונשדדו עתיקות.
המערבון על הטובים והרעים בכיכר תחריר יכול למצוא תשובות חצי מספקות על כל אלה, אבל אילו הסיפור היה, למשל, על הפיכה צבאית ולא על מהפכה עממית בלתי אלימה, אפשר היה להראות מספיק תמונות שיספרו גם אותו: מובארק החולה הגיע אל ימיו האחרונים, והצבא תפס את השלטון.
בשורה התחתונה התוצאה של הסיפור ההוא הייתה נראית בדיוק אותו דבר. ואולי זה באמת מה שקרה? לעולם לא נדע.

מילה אחת שווה אלף תמונות

מאז רומניה ועד היום, המיידיות והתחרות רק הלכו וגברו, הדרישה לתמונות מהשטח הלכה והחריפה, ואיתם הלך והעמיק הפרדוקס. ככל שאתה רואה יותר תמונות מהשטח, ככל שאתה מקבל דיווח יותר מיידי, כך אתה יודע פחות מה מתרחש. שיטת הסיפור ותקשורת המערבונים כותבת את ההיסטוריה של העת הזו, ובאופן שטחי ושקרי למדי. גם הכלל הישן שתמונה אחת שווה אלף מילים הפך להיות לא רלוונטי. עכשיו זה כמעט הפוך.
"זו הפגנה לא אלימה", מכריז המגאפון של האנרכיסטים בנעלין באנגלית, ובכך קובע את הסיפור. באותה עת עצמה, באותו מקום עצמו, מפגינים מיידים אבנים גדולות בחיילי צה"ל וחבריהם חותכים והורסים את הגדר. הצלמים והכתבים משדרים לעולם את הכרזת השקר של המגאפון על אי-אלימות, ואת תגובת החיילים והשוטרים למצב האמת של אלימות שמתרחשת במציאות. והעולם בטוח שהוא רואה חיילים אלימים שתוקפים מפגינים שקטים. בריוני המרמרה הכריזו "אנחנו פעילי שלום שמובילים צעצועים לילדים ואספקה הומניטרית", זה היה הסיפור, ולכן כל רשתות התקשורת שידרו את ההכרזה השקרית על-אף שסימנים בולטים לעין העידו על אי אמיתותה. וכך חיילי צה"ל המתגוננים מול התקפה אלימה על חייהם, נראו כתוקפים באלימות פעילי זכויות אדם שוחרי שלום.
איך השקרנים עושים את זה? האם כל הכתבים והעורכים של כל הרשתות בעולם מגויסים לטובת השקר? לא. לא כולם. למרבה ההפתעה, אפילו לא מדובר בעבודת עריכה מגמתית וכוזבת שמסתירה מעיני הצופה את האמת. צופה כבד שמיעה או חרש לגמרי, שיתבונן בתמונות המשודרות מנעלין רק בעיניים בלי לשמוע את ההכרזה המגוחכת של המגאפון השקרן, או את קולו של הכתב המספר לצופה מה הוא מראה לו, יראה שהמפגינים מיידים אבנים ומתפרעים ואין שום דבר בלתי אלים בהתנהגותם, כשם שאותו צופה חרש ראה את מחבלי המרמרה תוקפים באכזריות את החייל המשתלשל מהחבל, שלושים תוקפים על מותקף אחד.
אבל הצופה הלא חרש האמין לסיפור שסיפרו לו ולא למה שהוא רואה במו עיניו. מתברר שלא רק שהמילים גוברות על התמונה, אלא שאם מראים לך דבר אחד ומספרים לך שאתה רואה דבר הפוך לגמרי, אתה נוטה להאמין שמה שסיפרו לך הוא מה שראית.
בתנאי, כמובן, שמה שמספרים לך מתאים לדעות הקדומות שלך או למשאלות הלב שלך.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  19/02/2011   |   עודכן:  19/02/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תקשורת המערבונים בכיכר תחריר
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
קורא לעצמו עתונאי
שולטי  |  20/02/11 00:06
 
- ריקוד בובות הסמרטוטים
יוני שדה  |  20/02/11 20:08
 
- יצא המרצע מהשק
יניב345  |  27/02/11 15:36
2
ל1 העלוב...
מתנחל בישראל  |  20/02/11 02:46
 
- פשוט חבל לי עליך
שולטי  |  21/02/11 01:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם שרון
זה מכבר ירד "הנווט השבוי" רון ארד לתהום הנשייה והוא מוחזק בחזקת מי שאינו עוד בין החיים אף שאין הוכחה רשמית חותכת למה שנתפש כעובדת אי-היותו. דומה כי אל החור השחור של אי-ידיעת מה עלה בגורלו של ארד הולך ומתחיל להיכנס גם גלעד שליט
אריה פרי
ממשלת ישראל בחרה בעיתוי מוזר בו החליטה להשתפך ולהתבזות לפני הנשיא ברק חוסיין אובמה, זאת עקב הווטו אותו בחר להטיל הנשיא האמריקני על הצבעת הגינוי נגד ישראל באו"ם    שוב הוכח כי הגנים הגלותיים שולטים בממשלת ישראל
דודו אלהרר
יצרני מזון חייבים לשאוף ולייצר מוצרים טעימים שאם לא כן יפשטו את הרגל, חברות בנייה חייבות להקפיד על גימור מושלם ועל עמידה בתקן, רופא מוכרח להיות אחראי, עורך-דין - מהימן, נהג חייב להיות עירני וכל אזרח חייב לדווח אמת לרשויות המס    רק ככה יכולה להתנהל מדינה מתוקנת
עמוס שריג
עד אשר מרגלית יתנצל או יחטוף תביעת דיבה, כדאי כבר עכשיו לשנן את הטקסט הבא שייאמר על ידו, מן הסתם, כאשר גם לפרקליטות יימאס מהאיש המושחת שהוא מייצג "חינם", ברק: "נכון, הייתי חבר של ברק, עקבתי אחריו, אבל מעולם לא האמנתי שהוא יהיה קשור בכל כך הרבה שחיתויות שגם יוכל להסתיר אותן ממני, מבני משפחתו, מחבריו ומכולי עלמא"
שולמית קיסרי
הפרסומות ממשיכות, יום-יום, כמו במשטר טוטליטרי, בו האזרח אשם בכל והשלטון גוער בו: אתה האזרח הקרימינלי, שותה המים, בגללך, רק בגללך, חזיר, ישראל מתייבשת וכו'...
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il