X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שלמה גזית פובליציסט, אלוף (במיל.), בעבר ראש אמ"ן על צד שמאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
אני עוסק השבוע בנושא "גנרלים" שפנו לפוליטיקה - בעיצומה של הסערה הפוקדת את העולם הערבי - לאחר שבשיחה על חילופי הרמטכ"ל, בן-שיחי הטיח שהנה פורש מצה"ל עוד גנרל שינסה ללא ספק לפנות לפוליטיקה, ויתגלה כעוד כישלון
▪  ▪  ▪
הכישלון ידוע מראש [צילום: דו"צ]
הייתה תקופה שיוצאי מערכת הביטחון מצאו מקום במפלגת העבודה, ואילו בשנים האחרונות - הם פונים לליכוד או לקדימה. הם אינם מצטרפים למפלגה שעימה הם מזדהים אידיאולוגית. הם נוהגים כך, מתוך הערכה כי מפלגות אלה תוכלנה להציע להם תפקיד בכיר

הסיירת נכשלת
נפתלי רז
התרגיל המושחת של יושב-ראש מפלגת העבודה לשעבר אהוד ברק דחף אותי לחשוב על דרכיהם של מפקדי סיירת מטכ"ל בפוליטיקה * בדיקת ההיסטוריה של מפקדים בסיירת - כמתן וילנאי, בוגי יעלון ובנימין נתניהו - מביאה למסקנה שבפוליטיקה - הסיירת נכשלת
לרשימה המלאה

ב-1982, סמוך לאחר מלחמת לבנון הראשונה, החלטנו באוניברסיטת בן-גוריון להעניק תואר "דוקטור לשם-כבוד" לגנרל אלכסנדר הייג, מי שנאלץ להתפטר, בעקבות המלחמה, מתפקיד מזכיר המדינה האמריקני. הזמנו את הגנרל לטקס ארצה, ובדרך הטבע היו לי הרבה שעות שיחה עימו.
"הסבר לי, ג'נרל גזית, כיצד זה לא הלכת, עם פרישתך מצה"ל, בדרכם של רבים מחבריך - לפוליטיקה?". במשך שעה ארוכה הסברתי לגנרל האמריקני כי דווקא בשל מסלול תפקידיי בצבא, הכרתי מקרוב את הפוליטיקה הישראלית ואת הפוליטיקאים, והיה לי ברור כי מסלול ההתקדמות בחיים הפוליטיים שונה לחלוטין מן המסלול ומן הניסיון שרכשתי אנוכי במערכת הצבאית. אף שקיבלתי הצעה משתי מפלגות שונות להצטרף לשורותיהן, לא היה לי ספק כי אכשל בדרך חיים זו. ג'נרל הייג הירהר קלות ופלט: "ג'נרל גזית. למה לא נתת עצה זו לי, לפני שנתיים, בעת שנכנסתי אני לחיים הפוליטיים?"...
אני נזכר בפרשייה כל אימת שמעלים את השאלה למה רבים כל-כך יוצאי מערכת הביטחון אשר ניסו דרכם בפוליטיקה הישראלית - התגלו ככישלון.
אנו, יוצאי מערכת הביטחון, עלינו במדרגות סולם שונה לחלוטין מן הסולם המשמש את מי שבוחר בקריירה הפוליטית. לכאורה, היעד הוא זהה או דומה - לשרת את המדינה, אלא שבכך מסתיים הדמיון.
הטיפוס בסולם החיים הפוליטיים כרוך בארבעה שלבים עיקריים:
  • קודם כל המרכיב האידיאולוגי החזק, הרצון לקדם את האינטרס הפוליטי - הלאומי או הסקטוריאלי - שאותו ברצונך לשרת;
  • הצורך במסלול פעילות והתקדמות במערכת המפלגתית - תנועות הנוער, ופעילות בסניפים המפלגתיים;
  • מאבק בלתי פוסק לגיוס תמיכה ציבורית רחבה, שהיא תנאי לבחירה בפריימריס הפנים-מפלגתיים;
  • ובנייתה של קבוצת-תמיכה חזקה בתוך המפלגה, כתנאי לתפקידי מפתח פוליטיים.
ארבעת השלבים הללו אינם קיימים ואף זרים למערכת הביטחונית.
מטרתם של בכירי מערכות הביטחון, אלה המנסים הדרך הפוליטית, לא נועדה לקדם אידיאולוגיה פוליטית, הם מבקשים להשתבץ בתפקיד ביצועי בכיר, בתחום שאיננו זר להם מניסיונם הפיקודי והארגוני הארוך. ואכן, כל עוד הם עושים בתחום זה - בעת שהם נבחרים לתפקיד שר בממשלה, מנכ"ל משרד ממשלתי, או עומדים בראש רשות ציבורית זו או אחרת - יש ביכולתם להצליח. אלה הם תפקידים ביצועיים שאינם שונים מהותית מתפקידי הפיקוד והניהול בהם עשו קודם לכן. כך הם מממשים את היעד של המשך שירות העם והמדינה, הפעם - ללא מדים.
יוצאי מערכות הביטחון הפונים לפוליטיקה, כמעט ללא יוצא מן הכלל, מצטרפים למפלגה השלטת. הייתה תקופה שאלה מצאו מקום במפלגת העבודה, ואילו בשנים האחרונות - הם פונים לליכוד או לקדימה. הם אינם מצטרפים למפלגה שעימה הם מזדהים אידיאולוגית. הם נוהגים כך, מתוך הערכה כי מפלגות אלה תוכלנה להציע להם תפקיד בכיר.
אלא שלא אחת, ועד מהרה, הם נקלעים לעיסוק בפוליטיקה הפנים-מפלגתית, לישיבה המתסכלת (בעיניהם) על ספסלי האופוזיציה בכנסת, וכך הם נדרשים לעבור מתחום העשייה הביצועית אל עולם התככים הפוליטיים הזר להם, תרתי משמע.
היו כמובן בודדים אשר יצאו מכלל זה, כאלה שהצליחו לעבור מן הסולם האחד לסולם השני מבלי למעוד ואף הצליחו לטפס ולעלות בו מעלה-מעלה. אלא שאלה עשו כן לא בזכות הניסיון שרכשו במערכות הצבא והביטחון, אלא למרות ניסיונם זה.

תאריך:  20/02/2011   |   עודכן:  20/02/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סולם ערכים שונה
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
לשלמה גזית
רונן גולדשטיין  |  20/02/11 22:05
2
שלמה גזית
רונן גולדשטיין  |  20/02/11 22:54
3
כתבה מעניינת איש חכם ל"ת
זהר ל  |  21/02/11 11:22
4
כושל
מהפך 77  |  8/03/11 19:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אהוד פרלסמן
לא צריך להיות גאון גדול כדי להבין שבמסווה של "משבר המים", ובסיוע מסע תעמולה שהחל עם אגדת חלוקת ה"חסכמים" שהוחלפה בסיסמה "ישראל מתייבשת", בוצע מהלך שמשמעותו העיקרית היא גביית מס עקיף מן הציבור
אביתר בן-צדף
כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי: הזמנה שאי-אפשר לסרב לה לאירוע התרמה    בני גנץ הוא גנב הקרקעות הקטן וגם ביקורים לימודיים כקצף המתנדף על פני המים
איתן קלינסקי
את הרשימה הזו אבקש להקדיש לאישה ולאם, שאת כל הרוע אנחנו מעמיסים עליה. אני מקדיש את הרשימה לאישה שאין לה שם. בניגוד לגיבורות העלומות שזכו לכינוי כמו - "אשת מנוח", בסיפור שלנו, זו ממש אישה ללא שם, רק "אשת של". אפילו לא מופיע השם "אשת לוט", אלא סתם "אשתו"
שמואל פישר
המתרחש בימים אלה בעולם וההסתה נגד המדינה הם הכנה אידיאולוגית לקראת המערכה הצפויה נגד ישראל    הציבור הישראלי והממשלה צריכים להבין כי אותם ישראלים המסיתים והמעלילים נגד מדינת ישראל, הם חלק ממסע תעמולה הנותן לגיטימציה לפעילות אלימה    אל תאמרו "ועדות לבדיקת ארגוני שמאל", אלא "הוועדות לחקירת המימון לשלילת זכות קיומה של ישראל ולהשתלטות על אדמותיה"
דניאל גיגי
הבחירות להסתדרות המורים קרבות, ועכשיו הזמן להעניש את וסרמן על התנהלות כושלת ומסע הפחדה שלו כנגד המורים    רפורמת אופק חדש שעליה חתמו בהסתדרות פגעה במורים וכפתה עליהם הסכם שהוכח ככושל    מעמד המורים, כמו גם מצב מערכת החינוך, הלך והידרדר בתקופת כהונתו של וסרמן, ולכן הגיעה העת להדיח אותו ואת ההנהגה שלו    מורים, צאו לבחור הנהגה חדשה!
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il