X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ביתו של יעקב אבינו עלה על שרטון של שנאת אב לאם - לאה - ולסכסוכים קשים בין הבנים לאה, אחת מארבע האימהות שלנו, הייתה אישה שסבלה דחייה קשה כל אישה ראויה לאהבה לכבוד יום האישה הבינלאומי שיחול מחר, 8 במרס
▪  ▪  ▪
פשוט לאהוב [צילום: AP]

ליעקב שתי נשים. האישה הראשונה לאה - שנואה, והאישה השנייה רחל - אהובה. יעקב, כאחד מאבות האומה, מועד מעידה כואבת במתן מופת של קיום דפוסי משפחה. רעייתו לאה היא שנואה, הגם שהיא אם ילדיו, ומדוע שנואה לאה? כי עיניה "רַכּוֹת".
במדרשים רבים אנחנו חשים את המצוקה של בעלי המדרש, כשהם מתייחסים לביטוי "עֵינֶיהָ רַכּוֹת" כמקור הסיבה להיותה אישה שנואה בבית יעקב. ורבים חשים שזו סיבה שאינה עומדת במבחן הביקורת. לא מעטים מבקשים לסנגר דווקא על יעקב, אביא רק דוגמה אחת - רבי שמחה בונים מפשיסחה בספר "קול שמחה" מציג את לאה "כִּשְנוּאָה עַל עַצְמָהּ, כְּדֶרֶך צַדִּיק אֲמִיתִי שֶׁתָמִיד רוֹאֶה בְּעַצְמוֹ מִגְרָעוֹת וְחֶסְרוֹנוֹת וְשוֹנֵא אֶת עַצְמוֹ". מדרש מתוחכם שהוציא את לאה כאישה השונאת את עצמה, ואינו מטיל דופי ביעקב, כמי שנוהג באלימות נפשית כלפי אישה שהוא מגלה שנאה כלפיה.
לפנינו דוגמה לפירוש דחוק, שמתוך מצוקה לטהר את יעקב, מטילים על האישה אשמה כמי שנגועה בשנאה עצמית. היא אינה אישה העוברת התעללות נפשית במחיצת בעלה. יעקב אין בלבו, כביכול, שנאה כלפי לאה, זו היא שאחוזה שנאה עצמית. יש בה שנאה למגרעותיה. הבעל יישאר דמות אידילית, למרות שמגרעותיו מגדישות את הסאה. הוא משקר לאביו העיוור, ולכן כל החיים השקר רודף אחריו וילדיו משקרים לו.
יעקב נכשל כאב וכמחנך, בהעדפה גלויה של בן אחד על יתר הבנים. הבנים כורעים תחת נטל העבודה הפיזית הקשה, ורק בן אחד אהוב משוחרר מכל מטלות הבית והוא מהלך לו ביהירות ובהתנשאות בכתונת פסים נקייה. הבית עולה על שרטון של שנאת אב לאישה ולסכסוכים קשים בין הבנים. אצל האבא האלימות כלפי האישה היא נפשית, אצל הבנים היא עולה מדרגה ולובשת אופי של אלימות פיזית מחרידה רוויה שנאה.
לב שבור - הוא לב שלם
כאשר עוקבים אחר השמות שנתנה לאה לילדיה, אנחנו מתוודעים לסערת הנפש של לאה, האישה הדחויה, אחת מארבע האימהות שלנו. בכל שם שהעניקה אנחנו פוגשים אישה ואם מושפלת ודחויה, אישה הצמאה לאהבה בחייה. הבן הבכור, ראובן, גדל מתוך ידיעה ששמו ניתן לו מתוך ציפייה של אימו להיחלצות מהמצוקה של אישה דחויה על-ידי אביהם - "כִּי עַתָּה יֵאָהֲבֵנִי אִישִׁי". שמעון מלווה אותו תחושה קשה כי אימו נתנה לו את שמו - "כִּי שָׁמַע ה' כִּי שְׁנוּאָה אֲנִי". לוי - "עַתָּה הַפַּעַם יִלָּוֶה אִישִׁי אֵלַי". יהודה - "הַפַּעַם אוֹדֶה אֶת ה'". כשלאה מעניקה את השם יהודה, היא כבר בשלב של השלמה והתפייסות עם מצבה הקשה. יש בה צורך להודות ל-ה' על מעט הטוב שקיבלה. אין בליבה טרוניה כלפי אלוהי מרום על הרע, על ההשפלה והשנאה שהיו מנת חלקה. על כך ישנה אמירה יפה בגמרא בברכות ז' - "מִיּוֹם שֶבָּרָא ה' אֶת הָעוֹלָם לא הָיָה אָדָם שֶהוֹדָה לוֹ, עַד שֶבָּאָה לֵאָה לָעוֹלָם". כל בן נושא בשמו את הטראומות הקשות הנובעות ממצוקות נפשיות של אם, שחשה אומללות ודחייה בבית האדם שעימו בנתה חיי משפחה.
חז"ל חשים בעוול ובאומללות שנכפו על לאה בביתו של אחד משלושת האבות, יעקב אבינו. לזכותם של רבים ייאמר, שהם גילו חיבה רבה לאישה שלא זכתה לקבלה בחייה. ומכאן האמירה המרגשת על לאה בפי חז"ל - "אֵין דָּבָר שָלֵם יוֹתֵר מִלֵּב שָבוּר".
נשים לעמדות של קברניטות הארץ
ביום האישה הבינלאומי אני מאחל לכל נשות ישראל, שתזכינה לחיים בבתים בהם כל אישה תחוש את כל האהבה, לה היא בצדק ראויה. שלא תהיינה נשים שתספוגנה את המנות הגדושות של אומללות שכפה יעקב על לאה. שלא תדענה חיים בצל אלימות נפשית כשם שהיה מנת חלקה של לאה. לשנאה הבלתי נסלחת של יעקב כלפי לאה יש השלכות כבדות על הדור הבא, הדור שגדל בצילה של אלימות נפשית כלפי אם עולה על פסים של אלימות פיזית קשה.
אני מאחל לנשות ישראל למנף את היום הזה למאבק לשוויון בין המינים - שכר שווה לעבודה שווה. ליום של אחווה בין נשות כל הארץ הזו - יהודיות וערביות. ומי ייתן ועוד נזכה לראות את נשותינו, בנותינו, נכדותינו ונינותינו בעמדות קברניטות הארץ הזו. ראוי לנו, שאשת חיל ממשלי ל"א תצא מ-ד' אמות הבית ונראה אותה - ורבות כמוה - בעמדות המנווטות את חיינו.
ואסיים בפסוק המסיים את מזמור "אשת חיל" בספר משלי ל"א - "תְּנוּ לָה מִפְּרִי יָדָהּ וְיַהָלְלוּהַ בַּשְּעָרִים מַעֲשֶיהָ". אני מצפה למעשים של מנהיגות בחברה ומשפיעות על סדר היום החברתי והמדיני.

תאריך:  07/03/2011   |   עודכן:  07/03/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 כבוד האדם וחירותו
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האישה השנואה של יעקב
תגובות  [ 22 ] מוצגות  [ 22 ]  כתוב תגובה 
1
רמיה גוררת טינה
יוא"ב  |  7/03/11 19:14
 
- יעקב שיקר אבא עיוור, לכן ....
ליוא"ב שלא יודע  |  7/03/11 21:32
2
תודה לאיתן
אישה בישראל  |  7/03/11 21:19
3
קישנבוים? סולדקין? אנסטסה?
במי אתה בחור?  |  8/03/11 01:09
 
- מדוע אתה כזה "חוכמולוג"
לאיש עצוב  |  8/03/11 09:39
 
- סליחה על השיבוש !!!
איש עצוב  |  9/03/11 18:15
 
- תגובה לאיש עצוב
איתן קלינסקי  |  10/03/11 12:27
 
- אני בוחרת שלי יחימוביץ. ל"ת
גילה פ.  |  8/03/11 17:38
4
תודה לאיתן קלינסקי על מאמר יפה ל"ת
גילה פ.  |  8/03/11 10:06
5
חוסר ההבנה של הנוסע המתמיד
מצא את השגיאות   |  8/03/11 13:25
6
עלילת דם נגד יעקב אבינו=לאה יד
קורןנאוה טבריה  |  8/03/11 14:47
7
קלינסקי,מה עם פעילות השמאל שהו
קורןנאוה טבריה  |  8/03/11 15:03
8
תודה
אביב ק  |  8/03/11 17:26
9
המשך להעשיר אותנו במאמריך . ל"ת
מעריכה את עבודתך  |  8/03/11 17:45
10
"ועיני לאה רכות"-שהיתה סבורה
פלא יועץ   |  8/03/11 18:47
11
st.kalinski
אלישמע  |  8/03/11 19:57
 
- איזה טירוף תפס אותך????
לאלישמע שהשתגע  |  10/03/11 14:30
 
- אל תדאג תרח,אני שפוי יותר
אלישמע  |  10/03/11 18:04
 
- הטיפשות והטירום = אלישמע !!!! ל"ת
לאלישמע התרח  |  15/03/11 16:34
12
גיוס מעודדים ומעודדות שמאלנים
קורןנאוה טבריה  |  9/03/11 05:38
13
לאה קןרבן של שובניזם גברי
לאה היא קורבן  |  9/03/11 08:44
 
- כמו עלילת דם ה"כיבוש"וה"עם הפל
קורןנאוה טבריה  |  9/03/11 10:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בלפור חקק
אירוע מחווה לשירת חייו של המשורר יצחק גנוז עם צאת ספרו החדש "נוכח הארץ ומלואה". גנוז הגיע לפלנטה שלנו כשליח להעביר את רוח הזמנים ההם, את דיוקן הדמויות שעיצבו דור שלם. הוא מבטא את הזהות החדשה בארץ המובטחת, אך אינו מתכחש לזהות הישנה של הגולה. בכל מהותו הוא משורר של דו-שורש. הוא חי את ייסורי השורשים הכפולים, ואינו מוותר על השורשים הישנים
אורה עריף כץ
מאבק העובדים הסוציאליים הוא אחד הצודקים ביותר שהיו במקומותינו בשנים האחרונות    מאבק מוצדק נגד אטימות וזילות המקצוע    פעם הייתי, גם אני, עובדת סוציאלית לקשישים; אשתף אתכם בזכרונותיי מה זה להיות עובדת סוציאלית
דודו אלהרר
חופש הביטוי של הימין עבר את הגבול אליבא דעוזי בנזימן, העורך הראשי של "העין השביעית"    בצר לו, הוא מגייס את הקומוניזם של סטאלין ואת הסנאטור מקארתי וגם מרבין אינו מניח ידו    סליחה?! אסור לי לחשוב ולהביע את המחשבה שח"כ חנין זועבי היא בוגדת וכמוה יוסי ביילין בוגד יחד עם כל כנופיות אוסלו וז'נבה?
אהוד גרנד
בתאריך זה תעלה פעם נוספת להצבעה בכנסת ישראל ההצעה לבדיקת המימון של ארגונים בארץ    כדי להגן על עצמנו, אנחנו חייבים לחשוף את מקורות המימון של כל הארגונים שפועלים כשליחי גופים זרים בתוכנו    "רעננים" - תנועת צעירי הציונות הדתית, החליטה להזכיר בעזרת הציבור לח"כים את תפקידם האמיתי - להגן על חיילי צה"ל, ופתחה "עצומת פייסבוק"
מאיר גלבוע
התעלמות מהמציאות והבאת "הוכחות" ממקרים בודדים וספורים, גם אם קשים, מוכיחה פעם נוספת את הטיית האישוש, לפיה אנו מתעלמים מעובדות לשם הוכחת דעתנו. כך, מחלץ פרופ' נבנצל מסקנה כי דרישת תוספת ראייתית, המעוגנת "במציאות האובייקטיבית" תיצור "תמריץ לחוקרים למקד את מאמציהם באיסוף ממצאים מהשטח במקום לחילוץ הודאות". התמונה האמיתית שונה.
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il