X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
המשטרה סיימה את חקירתה בפרשה הסבוכה והמפותלת הנקראת "פרשת הולילנד" - בניית המפלצת הנדל"נית על רכס הרי ירושלים פרקליטות המדינה מזמנת 18 חשודים ל"שימוע", בטרם הגשת כתב אישום, בראשם ראש ממשלה לשעבר וראש לשכתו, בעלי הקרקע, יזמים, מאכרים, מתווכים נותני ומקבלי שוחד ועל כולם - עד מדינה ראשי, שצריך להחזיק את עמודי השלד של התביעה "שימוע", "עדי מדינה" ומה שביניהם
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

פרשת הולילנד שהעסיקה את המשטרה ואת הציבור בעשרות כתבות, תחקירים וראיונות מגיעה לסיבוב הלפני האחרון לפני הגשת כתב אישום.
שימוע" במקרה זה הכרחי, הגיוני, מתיישב עם הנחיות היועץ המשפטי לממשלה ובמיוחד חיוני ביותר עבור פרקליטות המדינה, בנסיבות הסבוכות הקיימות.
עקרונות "השימוע"
"השימוע" הוא הליך טרום הגשת כתב האישום, המאפשר לחשודים לשכנע את הפרקליטות, כי אין מספיק ראיות כדי להעמידם לדין מחד או להצביע על חלקם השולי בפרשה, שפירושו אישומים מוקטנים או זניחים.
"בשימוע" מנסים החשודים המופיעים לרוב עם סנגוריהם, לשכנע את הפרקליטות, בטעויות שהתגלו בחקירה, בהתנערות מעדויות, הקלטות ותצהירים אשר מסבכים אותם או מחשידים אותם ויכולים לפעול לרעתם.
האם יש סכנה ב"שימוע"? התשובה לכך חיובית, במידה והחשוד/נחקר, מגלה את קו הגנתו או מסמכים שלא ידועים למשטרה ולפרקליטות.
שיקול הדעת מה לומר ומה לגלות, שמורים לסנגוריה כעניין של אסטרטגיה בניהול המשפט, אם יוחלט על כך.
אבל במידה ויש בידי הסנגור ראיות חותכות או מסמכים שיכולים להוציא אותו מקבוצת החשודים, לאמור: לזכות אותו כבר בשלב זה והוא אינו חושש לגלותם, שמא יסתרו אותם - עליו לעשות זאת ולא לחכות למשפט.
האמרה הישנה והחכמה אומרת: אתה יודע איך מתחיל המשפט - אתה מעולם לא יכול לשער נכונה איך יסתיים.
הפרקליטות המאפשרת את "השימוע" גם היא יוצאת נשכרת מההליך, שהרי שומעת את טענות הצדדים, את כיוון הרוח הנושבת מהסנגוריה ולפעמים גם את קו ההגנה שיינקט. יתירה מכך, יש מקרים בהם הסנגוריה יכולה להפתיע בטענות מקוריות או בראיות חדשות, שמונעות מהפרקליטות להיות מופתעים במשפט או מבוכה משפטית בסיומה.
במקרה הנוכחי, מדובר בפרשה סבוכה שנחקרה שנים והניבה עד כה תוצאות ראשוניות לא רעות.
אבל צריך להבין ולסייג: כשמדובר בסיפור מפותל כאשר רוב המעורבים אינם מתלהבים לגלות את כל הידוע להם, מפחד שיבולע להם - מצבה של המשטרה והפרקליטות לא מזהיר במיוחד. לכן, אם המשטרה והפרקליטות איתרו 18 נאשמים מרכזיים, יש להניח שברשותם ראיות ומסמכים הקושרים ומוכיחים את הקשר ביניהם לפרויקט הנדל"ן המפלצתי הזה ויתירה מכך, היכולת להוכיח בבית משפט את העבירות.
מדובר בשוחד, מתן שוחד, קבלתו, רישומים כוזבים במסמכים, החלטות אופרטיביות תחת לחץ של שוחד וכספים גדולים, שינוים בתוכניות בנייה ע"י וועדות מאשרות והתערבות גורמים בכירים בהחלטות, כדי להגיע לתוצאה המקווה הפלילית.
להוכחות קשר סבוך מעין זה דרושים עדי מדינה, ראיות חזקות, חד משמעויות, הקלטות, צילומים, מסמכים ועדויות בכתב. אם המשטרה והפרקליטות, מסתמכים על עד מדינה, אחד מרכזי, המצב שלה מדאיג ויכול לצאת מביך.
"עד מדינה" הוא אדם מתוך הקבוצה הפלילית, לרוב במעמד בכיר, המכיר את הפרויקט, מקושר לכל האנשים או עיקרם, היודע הרבה ומוכן להעיד הרבה על מה שהיה ומה שצריך היה להיות.
על-פי הפרוצדורה הפלילית (ראה פק' הראיות (נוסח חדש), תשל"א-1971, סע' 54 א') עדות עד מדינה, זקוקה לסיוע, לצורך הרשעה.
"סיוע" במקרה כזה פירושו, ראיות עצמאיות חיצוניות, חזקות שיכולות לחזק ולבסס את העדות הראשית.
בתי המשפט נזהרים מאד מלהרשיע על סמך עדויות "עד מדינה", לא רק בגלל רגישות הנושא אלא גם איכות העד והיותו קשור עמוק בסיפור, כשדאגתו לצאת ממנו נקי, על חשבון האחרים.
השימוש ב"עדי מדינה" הוא מסוכן מחד, אך הכרח בל יגונה מאידך, אם רוצים, לקדם חקירות, לשבור שתיקת נאשמים ולהלחם בפשעים ובעיקר בפשעים חמורים ומשפחות הפשע, ההולכות וצוברות תאוצה, כוח והשפעה.
בפרשת הולילנד, מבלי לדעת את כל העובדות ובעיקר הראיות שבתיק (אלא על-פי הפרסומים בתקשורת) - יש להניח שבפרקליטות תוכל לעמוד בפרץ ולעבור את המחסום הראשוני של "ראיות לכאורה" ממשיות בעלות יכולת להרשעה, כדי להגיע להגשת כתבי אישום.
שהרי מנגד, מאחר שמדובר ב"אליטה" של נאשמים, מראש ממשלה (לשעבר) ומטה, בעלי קרקע, יזמים, בונים, מתווכים ומאכרים למיניהם, כשהם מצויידים במיטב עורכי הדין הפליליים, שינסו לנער כל עץ וכל עד, כדי לנסות למצוא את הפרצות המשפטיות ולפגוע בעדויות התביעה.
המסקנה: משפט ארוך שנים עם הרבה סיפורים לתקשורת.

המעוניינים בהכרת הנושאים המשפטיים בהרחבה – מוזמנים לקרוא באתר זה המאמרים: "על עדי מדינה", "שימוע" ו"הסדרי טיעון".
תאריך:  18/03/2011   |   עודכן:  19/03/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם (פריצי) פריד
על הקשר הסמוי שבין פרויקט השחיתות הולילנד שבמרומי ירושלים לבין שטחי ענק באזור אילת, ועל הגורמים החסרים לנו להבנת הפאזל: שמות הפקידים
ציפי לידר
בין צו לזָכור: מהי המשמעות הסמלית של הקורבנות?    הישן יתחדש והחדש יתקדש    יש לי יום-יום נס    מה לומדים מקורבן תודה?    מדוע צריך למחות את עמלק?    על כל אלה ברשימה שלפנינו
נרי אבנרי
מי שסבור שכותרת רשימתי מקוממת, נראה אותו אומר שהיא לא נכונה. ואם היא נכונה - והיא מאה אחוז נכונה! - ברור שהקמפיין למען גלעד שליט, הוא בלתי מוסרי בעליל. התמיכה בכניעה לחוטפי גלעד שליט מוכיחה שהתקשורת מופקרת    הלכתי לארכיון...
איתן קלינסקי
מרדכי היהודי לא נהג כשורה, הוא פעל מתוך כבוד אישי וסיכן את חיי עם ישראל לשווא. ייתכן גם כי נהג מתוך התנגדות לעבודת אלילים או פעל מתוך זקיפות קומה לאומית ודתית    הרב יעקב מדן בדיון אמיץ בספר "הדסה היא אסתר"
שולמית קיסרי
הטרגדיה היפנית הנוכחית היא סוג של שיעור בפרופורציה לכל מי שעל בסיס אישי או לאומי סבור שלעם שלו, כדוגמת העם היהודי-ישראלי, מנת הגורל האכזר ביותר    מדינת ישראל, שהיא לידה מחדש של העם היהודי, יכולה ללמוד מן היפנים הצנועים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il