X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
על בית הדין העליון להבין שהציבור הישראלי לא ישלים עם תיקי גירושין שנמשכים עשר שנים, גם כשקיימות כל ההצדקות. הפתרון לטווח ארוך הוא חתימה על הסכמי ממון קודם הנישואין
▪  ▪  ▪
[צילום: ישראל 10]

בתי הדין כמרקחה. המתח בין בתי המשפט לענייני משפחה לבין בתי הדין הרבניים הגיע לשיאו בשבוע שעבר, כשבפסק דין טעון ונרגש תיאר הרב אריאל ינאי מבית הדין בנתניה את המצב הבלתי אפשרי:
  • "לצערי אנו נסוגים לאותם ימי הביניים החשוכים של מלחמות הסמכויות, אך הפעם המלחמה הזאת לובשת לה צורה קשה יותר. לא במאבק טרומי על סמכות השיפוט בעניינים הכרוכים בגירושין עסקינן כאן, אלא בדבר גרוע בהרבה. מדובר כאן במאבק על סמכות הפסיקה ועל עצם קיומו ותוקפו של פסק הדין של בית הדין. לצערנו הרב, לא מדובר כאן במאבק גרידא אלא במלחמת עולם של ממש. מבחינה הלכתית טהורה, מדובר כאן בנושאים החמורים והמהותיים ביותר בדין האישי - כשרותו של הגט והחשש מפני ממזרות. באם התופעה הקשה הזאת תתפשט ותתרחב ללא הצבת מחסומים ברורים - סופה מי ישורנו?... האישה הזאת שחושבת כי הישועה תבוא לה באמצעות צעד שיסייע בידה להשתחרר מבעלה מביאה על עצמה במו ידיה את ההפך הגמור. כמו בומרנג שחוזר אליה וחוסם לחלוטין אפשרות של פתרון בדרך של גירושין".
החרה החזיק אחריו אב בית הדין הרב מיכאל עמוס:
  • "בית הדין יעשה כל אשר בידו שלא לפגוע בכרם ישראל על-ידי מתן גט מעושה שהוא בטל, שתוצאותיו יגרמו לממזרות, להרס התא המשפחתי, וממילא לפגיעה בכרם ישראל. זו דעתו של בית הדין וזו דעתה של תורתנו הקדושה. בית הדין לא פונה לשום גורם בעניין זה. חזקה שכל מי שמתעסק בזה מודע לתוצאותיו".
קצפם של הדיינים יצא על תביעת הנזיקין שהגישה ברוריה נגד מאיר בעלה (שמות בדויים).
את תיק הגירושין פתחה ברוריה עוד בשנת 2001. ההרכב שדן בתיק התרשם שהזוג נמצא במצב של 'גירושין רגשיים' ולא מצא טעם לנסות לשקם את מערכת היחסים שלהם. עם זאת, הדיינים הכריעו שברוריה לא הצליחה להוכיח שמאיר מפעיל נגדה אלימות ו'משליט טרור בבית', וציינו את מסקנת חוקרי המשטרה ושופטי בית המשפט שהשתכנעו שתלונותיה של ברוריה היו תלונות שווא. מסקנתם של רוב הדיינים הייתה שאי-אפשר לכפות על מאיר לתת גט, אך יש לדרבן אותו לעשות כך. דיין אחד סבר שאפשר לחייב אותו, אך לא לכוף.
תיק המסטיק הזה נמתח לאורך שנים ארוכות, שבהן לא הצליחו מאיר וברוריה להגיע להסכמות בנוגע לחלוקת הרכוש המשותף. בשלב מסוים הגישה ברוריה תביעת נזיקין לבית המשפט בטענה שעיכוב הגט מצדו של מאיר פוגע בה. בית המשפט פסק שעל מאיר לשלם פיצויים בגובה של 400 אלף שקלים ותוספת של 4,000 שקל על כל חודש של עיכוב נוסף במתן הגט. מאיר מיהר בבהלה לבית הדין וטען שהוא מוכן לתת את הגט בתנאי שברוריה תמחק את תביעת הנזיקין נגדו. כאן התערבו הדיינים וקבעו שבמצב שנוצר הם לא מוכנים לכתוב גט מאחר שמאיר פועל תחת כפייה ולחץ ולא נותן את הגט מרצונו החופשי. מסקנתם של הדיינים הייתה שכל עוד חרב התביעה מונפת מעל ראשו של הבעל, האישה "מעגנת את עצמה".
הבסיסי ההלכתי של פסק הדין ברור. בפרשת כי-תצא כתוב: "וכתב לה ספר כריתות ונתן בידה" (דברים כד, א). על-פי ההלכה הגט חייב להינתן מרצונו החופשי של הבעל ולא תחת איום או כפייה, למעט מקרים חריגים שבהם בית הדין יכול להורות על כפיית גט. בפשטות, כפייה היא פעולה אלימה שמחייבת את הבעל להורות על כתיבת הגט ועל נתינתו לאישה.
הראשונים נחלקו בשאלת מעמדו של לחץ כלכלי: לשיטת רבנו פרץ לחץ כלכלי אינו מוגדר ככפייה והגט כשר, ולשיטת הרשב"א זוהי כפייה. גדול הפוסקים האשכנזים, הרמ"א, פסק כרשב"א לכתחילה (כלומר, בדיעבד גט כזה כשר), אך רוב הפוסקים האחרונים פסקו כרשב"א גם בדיעבד. טענת הדיינים היא שתביעות הנזיקין שנועדו לדרבן את הבעלים הסרבנים למהר ולתת את הגט, חוסמים בפועל את בתי הדין מלפעול ומשיגים את התוצאה ההפוכה.
ובחזרה לזוג שלנו: אז נכון, עיון מעמיק בפסקי הדין שניתנו בתיק מעלה שברוריה היא ככל הנראה 'קלפטע' לא קטנה. פעם אחר פעם היא נתפסה בשקרים, בביזוי בית הדין, בהפעלת מניפולציות על בית הדין ובהיעדרויות מדיונים ללא הודעה מראש. חוסר נכונותה להסכים לחלוקה הגיונית של הנכסים היה ככל הנראה הגורם המרכזי להימשכות התיק לאורך כמעט עשור. יחד עם זאת, לא יעלה על הדעת שגירושי בני זוג יימשכו כל כך הרבה זמן. בית הדין העליון חייב להבין שהחברה אינה סובלת היום עיכוב ממושך של גירושין, בין מצד הבעל ובין מצד האישה, ולא משנה מאיזו סיבה. יש כאן עוון מוסרי, חברתי, ציבורי (ולדעתי גם הלכתי), והאחריות הציבורית של בית הדין היא לפתור אותו ולא לחסות תחת ההצדקות ההלכתיות.
הפתרון התוך-מערכתי הוא להרחיב מאוד את השימוש ב"הרחקות דרבנו תם" - לחצים עקיפים כדוגמת שלילת רישיון נהיגה, הגבלת חשבון הבנק, מניעת דמי ביטוח לאומי ועוד. צריך להעיר שתלמידי הרב אלישיב מחמירים גם בזה, ולכן חשוב להגדיל את מצבת הדיינים המחויבים למסורת הפסיקה הספרדית המקִלה. הרב עמאר התבטא לאחרונה ואמר: "לא יעזרו לי דיינים ציונים, הם בדיוק כמו הליטאים. אני צריך דיינים ספרדים". נעיר רק שיש גם הרכבים אשכנזיים שמפגינים אחריות ופוסקים כרב עובדיה יוסף בנושא זה, כדוגמת בית הדין בצפת.
אבל הפתרון הציבורי הרחב יותר הוא חתימה על הסכם ממון לפני הנישואין. רוב גדולי הפוסקים בימינו סומכים את ידם עליו (כנגד עמדתו של הרב אלישיב). בארצות הברית הוא הפך לנורמה מחייבת, ואפילו ר"מים ב'ישיבה יוניברסיטי' אינם מוכנים לחתן את תלמידיהם ללא הסכם חתום. לדעת משפטן בכיר המעורה בתחום, בארץ ההסכם עדיין לא תפס בעיקר בגלל שהגוף שדחף אותו עד כה היה ארגון 'קולך', שנתפס בקרב רבים כארגון חתרני שעסוק בעיקר במלחמה ברבנים ובדיינים, וברמה הערכית העמוקה לא מחויב לשושלת התורה שבעל פה.
ההסכם הטוב ביותר הוא זה שנוסח בידי פרופ' דב פרימר בעצה אחת עם הרב יהודה עמיטל ז"ל והרב בקשי דורון, וששוכלל בידי הרב אלישיב קנוהל ורחל לבמור. כשכל זוג יחתום על הסכם כזה לפני החופה, בעיית העגינות תיפתר.

כל דכפין ייתי ויבג"ץ

השר לשעבר משה נסים: "את העומס הביא ביהמ"ש העליון על עצמו. מאז שנושא זכות העמידה נפתח לכל דורש ולכל מבקש, כל דכפין יתיי ויבג"ץ!". גם פרופ' ידידיה שטרן רמז לכך, כשדיבר על בעיית ההיבריס של השופטים שגרמה ל"ירידה מדאיגה במעמדו של ביהמ"ש העליון"

המכון הישראלי לדמוקרטיה מתגייס להקמת ערכאת ערעור
▪  ▪  ▪

הפרויקט החדש של המכון הישראלי לדמוקרטיה הוא הקמת ערכאת ערעורים חדשה בין בית המשפט המחוזי לבית המשפט העליון (כתבה נרחבת בנושא התפרסמה בגיליון הראשון של המוסף המשפטי 'צדק'). במכתב נרגש לחברי המכון קבעה נשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש: "הקמת ערכאת ערעור נוספת חיונית לשמירה על יסודות השיטה המשפטית בישראל". הנימוק המרכזי שעלה ממכתבה היה בעיית העומס העצום המוטל על כתפי שופטי העליון.
בכינוס בנושא שהתקיים לאחרונה סיפק המשנה לנשיא בדימוס אליהו מצא את הסטטיסטיקות: בשנת 2010 נפתחו בביהמ"ש העליון 3,605 תיקים עיקריים (ערעורים ובג"צים), ו-6,134 תיקים של 'דן יחיד'. בשנה זו נידונו יותר מ-2,000 תיקי מעצרים, הוגשו יותר מ-800 בקשות לרשות ערעור בתיקים אזרחיים, וכ-400 בקשות לרשות ערעור פלילי. כיום יש בביהמ"ש העליון תיקים מ-2006 שעדיין לא הסתיימו. בנוסף, כמעט בלתי אפשרי לקבוע מועד להרכבים של שבעה או תשעה שופטים כי כל השופטים תפוסים. דליה דורנר סיפרה על 11 שנה שבהן עבדה בכל יום משבע בבוקר ועד שמונה בערב, וביום שישי עד כניסת השבת, כמעט ללא חופשות.
האמת, היה די משכנע, עד שרשות הדיבור ניתנה לשר לשעבר משה נסים. נסים טען שהעומס בבתי המשפט מלאכותי: "את העומס הזה הביא ביהמ"ש העליון על עצמו. מאז שנושא זכות העמידה (תנאי הסף להגשת עתירה) נפתח לכל דורש ולכל מבקש, כל דכפין ייתי ויבג"ץ!". לדבריו, העובדה שזכות העמידה הורחבה ואין כמעט כל מגבלה על הגשת העתירות - מעודדת כמות עצומה של עתירות שווא ושל עתירות פוליטיות. גם פרופ' ידידיה שטרן רמז לכך, כשדיבר על בעיית ההיבריס של השופטים שגרמה ל"ירידה מדאיגה במעמדו של ביהמ"ש העליון".
הדיון על העומס נמשך שעה ארוכה, אך רק בדקות האחרונות של הכנס הרשה פרופ' מרדכי קרמניצר לעצמו לפתוח את הקלפים: "לבג"ץ יש חשיבות במקרים שבהם השלטון ברמות הכי בכירות מתפרע. זה לא פשוט להוציא לפוליטיקאים דגל אדום או שחור, ויש רק גוף אחד שיכול לעשות את זה...". דליה דורנר זרחה: "כן, כן, ברור! הרי על מה אנחנו מדברים?" ורק עו"ד אשר אקסלרוד העיר בחשש: "זה דבר שלא אומרים בקול רם".
מנהלת המחלקה הפלילית בפרקליטות אפרת ברזילי העירה שאם ערכאה כזו תקום עשויה לצוץ מחדש שאלת מינוי השופטים. היא הסבירה שאם ביהמ"ש העליון הופך לערכאה שקובעת הלכות ונורמות משפטיות, ואינה מסתפקת בפרשנות מצומצמת של חוקים, עשויה להיות לגיטימציה לתביעה שהשופטים ייצגו מגוון רחב יותר של עמדות ציבוריות.
אכן, בעיה גדולה, איך אפשר לתת לאספסוף או לעם לקבוע את הנורמות והערכים?
פרופ' חנוך דגן מאוניברסיטת תל אביב הציע פתרון. לטענתו השופטים צריכים להיות מקצועיים ולא פוליטיים, אלא שצריך לאמץ תפיסה רחבה יותר של המונח "מקצועי". "מקצועי" משמעו גם פיתוח של הדין, קביעת ערכים משפטיים, תקדימים, עקרונות יסוד ויסודות אתיקה. במילים אחרות – השאלות החוקתיות גם הן "שאלות מקצועיות" שצריכות לקבל הכרעה בבית המשפט העליון.
עו"ד ארנה לין שיוותה למעמד אווירה של "קבוצת פקודות" בצבא, כשקראה לכל הנוכחים לשלב ידיים, לרכז את כל בעלי ההשפעה ולדחוף את היוזמה הזאת "עד הסוף" בלי לסגת לאחור. הדוברים כולם הסכימו בהמשך שהסכנה הגדולה ביותר היא שדודו רותם או גורמים פוליטיים אחרים ינצלו את ההזדמנות לקדם את רעיון בית המשפט לחוקה.
אז מה הבנתי מהערב? שכולם רוצים לראות בית משפט לחוקה שיעסוק בסוגיות הציבוריות העקרוניות. הוויכוח הוא רק מי יהיו השופטים - כפיליו של אהרן ברק, או הרכב שמייצג את הגיוון של העם היושב בציון.

פורסם במקור: צדק, מוסף לדין, למשפט ולהלכה המצורף למקור ראשון
תאריך:  25/03/2011   |   עודכן:  25/03/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בתי הדין ובתי המשפט לענייני משפחה: אין שלום בית
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
גם אם יהיה הסכם ממון זה לא
אחד הקוראים  |  26/03/11 01:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רפי מן
אם נוחי דנקנר מחפש זרוע תוכן לקבוצת תקשורת, במה להשפיע על סדר היום או נשק במלחמה עסקית ותדמיתית - לא בטוח שמעריב הוא הרכישה הנכונה    מתחת לבניין, שבמרתפיו שכן פעם הדפוס של העיתון בימי השחור-לבן של לפני תקופת נמרודי, יש רק תהום עמוקה של חובות והפסדים, שהולכים ונצברים כבר שנים
פזית רבינא
הקמפיין בפייסבוק הניב לא יותר מאלף מפגינים נגד אסד, אלא שבמושגים של שלטון הפחד מדובר במספר לא מבוטל ובמהלך אמיץ מאוד. הפגנות נוספות עוד בדרך, ואם אסד ייאלץ להשתמש בצבא, לא בטוח שהוא ייענה לו. החיילים, בדומה לאחיהם הלובים, יעדיפו כנראה את הנאמנות השבטית
לילי בוטמן
תתפלאו לדעת כמה יכול כל אחד מאיתנו לסייע בצמצום הפסולת הביתית ולעיתים, בה בעת, לעזור לאחרים    הימנעו מהדפסת מסמכים וצמצמו את השימוש בשקיות פלסטיק על-ידי שימוש בסלים רב-פעמים
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - עילגות מוכחת ואוצר מילים דל, אל תסמכו על המשטרה, עיתונאיות זרות מוטרדות מינית והמומחים שבהבל פיהם הבטיחו שלא ייפלו קטיושות באשקלון צדקו, כמובן
צור ארליך
נעם חומסקי הלך לנסראללה, ז'אן פול סארטר סגד לסטלין, רולן בארת התפעם ממאו, ומישל פוקו העדיף דווקא את ח'ומייני. מה גורם למיטב המוחות ההומניים של המערב לנהות שוב ושוב אחרי הגילויים האפלים ביותר של הטרור, הכוח והרוע?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il