X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
שורת הפגנות התחוללה בערי סוריה בשבועות האחרונים, אך בעיר הדרומית דרעא המחאות עלו מדרגה לאחר שהמשטרה הגיבה באלימות והרגה כמה מפגינים. לדברי גורמי אופוזיציה, ההפגנות של היום (שישי) הן מבחן לדימניקה שתתפתח
▪  ▪  ▪
פצוע מהמהומות בדרעא השבוע [צילום: AP]
לפני קצת פחות משלושה שבועות ריססו נערים צעירים כתובות גרפיטי בחוצות דרעא. הם כתבו: 'העם רוצה להפיל את השלטון'. זה נגמר רע. הנערים נעצרו, הוכו - וזה מה שפוצץ את בועת הזעם בדרעא. הממשלה שנדהמה מעוצמת התגובה הבטיחה לשחררם. 15 נערים חזרו לביתם. מה קרה עם תשעה נוספים? לא ברור

עם כל הכבוד להפקה המושקעת של הקואליציה הבינלאומית נגד קדאפי, ויש כבוד, הצילומים של טילי הטומהוק ומטוסי הטורנדו המגיחים מבסיסי נאט"ו להפצצות בטריפולי הם משניים לעומת ההתפתחויות בסוריה. כן, השבוע נפל דבר בסוריה. בדרעא, עיר בת 100 אלף תושבים בדרום המדינה, נפל מחסום הפחד. וזה הדבר העיקרי. כי כמו שכל דיקטטור מתחיל יודע, הפחד הוא כלי השלטון המרכזי. בדרעא פינה הפחד את מקומו לזעם.
סמל השלטון, בית מפלגת הבעת', הוצת. פסלו של חאפז אסד הופל. בחוצות דרעא צעדו מאות צעירים וקראו קריאות קצובות "די לפחד, די לפחד", "אחרי היום אין עוד פחד". המסר עבר דרך תמונות מקוטעות שנשלחו מטלפונים סלולריים והצית סוג של ריגוש, שמא מדובר בתחילתה האמיתית של מהפכה מתגלגלת שתשים קץ לשלטונו של אסד.
אבל למה דווקא דרעא? עיון במפה מעלה שזו עיר קטנה בדרום סוריה, סמוך למשולש הגבולות שבין סוריה, ירדן וישראל. עיון נוסף מזהה בדרעא את אדרעי המקראית, מקום מושבו של עוג מלך הבשן. בין דרעא לכנרת מחבר קו אווירי קצר להתמיה. לכל הדעות דרעא רחוקה ממרכז העניינים.
ביקשתי מידיד, גולה סורי המבקש לשמור על זהות חסויה, שיסביר לי מה קרה. מדוע דווקא דרעא, שאלתי.
"הילדים", הוא אמר, "הכול בגלל הילדים. לפני קצת פחות משלושה שבועות, ב-6 במארס, יצאה חבורה של נערים צעירים לרסס כתובות גרפיטי בחוצות דרעא. הם כתבו את אותה סיסמה שנשמעה בארצות אחרות: 'העם רוצה להפיל את השלטון'. זה נגמר רע. הנערים נעצרו, הוכו - וזה מה שפוצץ את בועת הזעם בדרעא. הממשלה שנדהמה מעוצמת התגובה הבטיחה לשחררם. 15 נערים חזרו לביתם. מה קרה עם תשעה נוספים? לא ברור. המשטרה טוענת שמלכתחילה היו רק חמישה-עשר".
"בכל אופן", אומר המקור הסורי, "תשעה ימים אחר כך הצטרפה דרעא לשורת הפגנות קטנות שהתחוללו ב-15 במארס ברחבי סוריה בעקבות קריאה בפייסבוק ליום זעם בסוריה. דרעא הצטרפה להפגנות שבאותו יום התקיימו גם בדמשק, בחאלב, בדיר א-זור, בחאסקה ובחמה. הקטע הקריטי התרחש שלושה ימים אחר כך, ב-18 במארס. דרעא שוב הצטרפה לגל גואה של הפגנות שהתקיימו בדמשק ובערים הגדולות, אך בעיר הדרומית העניינים יצאו מכלל שליטה. בדרעא נשמעו קריאות 'יא מחלוף יא גנב' נגד רמי מחלוף, בן דודו של אסד והאיש החזק של הכלכלה הסורית. המשטר הגיב בכוח. סילוני מים הותזו לעבר המפגינים ובחלק מהמקרים מסוקים ירו אש חיה לעבר הצעירים. במהומות נהרגו ארבעה ומאות נפצעו. למחרת נהרו המונים להלוויות השהידים, ואלו התפתחו להפגנת זעם נוספת.
"המפגינים צעקו 'אללה, סוריה, חירות', ובתגובה ירו השלטונות רימוני גז לתוך הקהל. הדבר גרם למותו של ילד נוסף. ביום שלישי השבוע התחילו לזרום ידיעות שלפיהן עוד שישה אנשים נהרגו בהפגנות בדרעא. נכון ליום רביעי", אמר המקור הסורי, "דרעא מנותקת מאספקת החשמל וגם הרשת הסלולרית נפלה. אנו מצפים בימים הקרובים להפגנות תמיכה בתושבי דרעא".
הפגנות תמיכה כאלו כבר החלו. סורי גולה נוסף, היושב באחת מבירות אירופה, מוסיף פרטים למידע המקוטע הזורם מדרעא. לדבריו, בשבת שבה נערכו לוויות ארבעת ההרוגים, הגיעו לדרעא ארבעה אוטובוסים ובהם תושבי מחוז קונייטרה הסמוך שבאו להביע את תמיכתם בתושבי דרעא. "מדובר באנשים שהם במקור מהעיירה קונייטרה ברמת הגולן", הדגיש המקור. "הגיעו גם אנשים מנפת סוואידה, שם חיים דרוזים המכירים את החיים תחת הכיבוש הישראלי ויכולים לעשות השוואות. וההשוואות, למרבה הבושה, הן לטובת הכיבוש הציוני".
תגיד, שאלתי את המקור, בערב-רב של הדיווחים מסוריה קשה מאוד להחליט מה אמיתי ומה לא. לכל הפלגים של האופוזיציה הסורית יש לפעמים אינטרסים להגזים בממדי ההתרחשויות. יש איזה כלל שכדאי ללכת לפיו?
"אין כללים", השיב הסורי. "אולם מהניסיון של השבועיים האחרונים, נראה לי שהדיווחים המסתמכים על המקורות המהימנים ביותר הם ברשת 'אל-ערביה', כך שמי שאין לו מקורות נוספים - זהו בסיס המידע האמין ביותר עד כה".
האם אפשר ללמוד משהו בעל משמעות כלל-סורית ממה שהתרחש בדרעא, שאלתי. "כן, בהחלט", אומר הסורי. "אסד שלח משלחת לדרעא בניסיון להפיס את דעת התושבים, להידבר עמם. הוא מבין שעשה רצף קריטי של שגיאות ומנסה להכיל את המצב. הוא שלח אנשים רציניים, ביניהם, כך שמעתי, גם הגנרל רוסתום ראזלה, שיש מי שחושבים שהיה מעורב ברצח רפיק חרירי. אינני יודע אם הוא באמת נשלח לדרעא, אך אם אכן כך נוכחותו היא גם סוג של איום.
"בכל אופן", מוסיף המקור הסורי, "לתושבים בדרעא יש שורה של דרישות, שאת חלקן בשאר לא יוכל למלא. הם דורשים לא רק לחקור את מקרי המוות, אלא גם לטפל בשחיתות הגורפת של המשטר ולתקן את החוקים המגבילים החלים על מכירת רכוש באזורי הספר של סוריה. אלה תנאים שהוא יתקשה מאוד למלא, והוא גם לא רוצה למלא".
מה העניין עם בן דודו, רמי מחלוף, שאלתי. "מחלוף הוא תמצית תמונת השחיתות בסוריה", משיב הסורי. "לא לחינם מכנים אותו המפגינים גנב. הוא שולט בכל תהליך ההפרטה במדינה. בכל דבר יש לו אחוזים, ויחד עִמו לבשאר. זו הסיבה שהמפגינים שרפו את משרדי חברת הטלפון הסלולרי שבשליטתו - Syriatel".

הכורדים יצטרפו בסוף

שאלתי מה לגבי הדיווחים על כך שבין כוחות הביטחון שהגיעו לדרעא היו גם אנשי חיזבאללה.
"הדיווח ככל הנראה נכון, על-אף שאין לכך הוכחות בשטח", השיב הסורי. "המקור לשמועות הוא בכך שבין כוחות הביטחון נראו אנשים מזוקנים. הידיעות על נוכחות של אנשי חיזבאללה בסוריה, לפחות כאלף, מסתובבות כבר שבועות ארוכים. בתחילה הם נראו במחנה צבאי סמוך לדמשק. יש דיווח שהם הופעלו בתוך המסגד הגדול בדמשק בהפגנה של ה-15 במארס, ובדרעא לראשונה בשילוב עם הצבא.
"אולם גרסת הממשלה בדמשק הפוכה. לשיטתם, המזוקנים שהופיעו בדרעא שייכים בכלל לארגון איסלאמי קיקיוני המכונה ג'ונד א-שאם, שהוא בעל קשרים לאל-קאעידה ולפת"ח אל-איסלאם, ארגון איסלאמי קיקיוני נוסף שהתפתח בשנים האחרונות במחנה הפליטים נהר אל-בארד בלבנון. לצבא הלבנוני נדרשו שבועות ארוכים להכריע את הארגון.
"העניין הוא שבלבנון היו בטוחים אז וגם היום שארגון ג'ונד א-שאם הוא בכלל יצירה של הביון הסורי", מוסיף המקור בהנאה צינית, "ואם כך - ראש הנחש הכיש את עצמו".
אכן, דימוי נאה, אמרתי. למה צריך לצפות כעת, למה לשים לב?
"ובכן", השיב הסורי, "יום שישי, שבו תתפרסם הכתבה שלך, הוא יום מבחן ממשי לדינמיקה של המהפכה בסוריה. האם היא מתפתחת, גורפת ערים נוספות פרט לדרעא. אולם קחי נשימה ארוכה. זה תהליך שבו יצטרפו עוד ועוד גורמים למהפכה. אם אני צודק, האחרונים שיצטרפו לגל יהיו הכורדים בצפון-מזרח סוריה".
וזאת למה, שאלתי.
"כי לכורדים יש ניסיון קשה מ-2004, אז הם התקוממו ואיש מבין הערבים לא הצטרף אליהם. לכן, הפעם הם קצת יפגינו וקצת יֵשבו בשקט, עד שיהיו בטוחים שהגל ששוטף את סוריה הוא אמיתי. אז הם יצטרפו. אך יש סיבה נוספת. אילו היו הכורדים בין הראשונים שהצטרפו לגל המחאה, היה זה קלף חזק בידיו של בשאר, שהיה אומר שהכורדים שוב מנסים לפלג את סוריה ולפרקה. זה היה נותן לשלטון אמתלה לפעול לא רק נגד האזורים הכורדיים בצפון סוריה אלא גם נגד אזורים נוספים כמו חאלב או חמה רק בגלל שיש בהם גם כורדים. לכן, שעתם של הכורדים תגיע – רק קצת מאוחר יותר".
שאלתי את המקור הכורדי שלי, ס', שקוראי המדור כבר מכירים היטב מהשבועות האחרונים, מה דעתו על הניתוח.
"מצוין", אמר. "לא הייתי יכול לומר זאת טוב יותר. הכורדים כעת ממתינים לשעת כושר, והיא תגיע. האחריות מחייבת אותנו להמתין".
ובינתיים? "בינתיים אני ממתין לראות איך בשאר ינהל את הפוליטיקה השבטית בתוך הצבא הסורי. הוא יודע שלא כדאי לו לשלוח לדרעא גדודים שמפקדים עליהם אנשים מהאזור. זה עלול לגרום לקונפליקט פנימי בין נאמנות למשטר לנאמנות השבטית. לכן, עיקר המשא יהיה על המשמר הנשיאותי, שבראשו עומד מאהר, אחיו של בשאר. והוא איש מסוכן. אפילו מסוכן מאוד. לא רק לאזרחי סוריה, גם לבשאר עצמו".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  25/03/2011   |   עודכן:  25/03/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בדרעא התחילה המהפכה הסורית?
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
כתבה מצויינת. ל"ת
דניאלור  |  25/03/11 22:03
2
תודה על הכתבה, רוצים עוד!
הגנן  |  26/03/11 19:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יעקב בר-און
יורם קניוק, שזכה בפרס ספיר על ספרו תש"ח, מספר שהחל בכתיבתו עוד בשנת 49', כשהפליג בספינה "פאן יורק" במסגרת העלאת ניצולי שואה מאירופה. כעת, בגיל 81, הוא רואה בזכייה מעין פרס על מפעל חיים
אלעזר לוין
רוני לאור, דדי גולדברגר ואייל יגב מאמינים שמצאו את השיטה השווה זהב: איך לקנות ולמכור דירות בארה"ב, בהשקעה קטנה וברווח גדול    אחרי אריזונה ואינדיאנה, הם מנסים את כוחם גם בניו-יורק    מבטיחים רווחים של עד 39%    כדאי להיזהר
טובה ספרא
מניפת האש תתעצם גם במשך השבוע הבא    הטבע ממשיך "לדבר" בשפתו ה"אלימה"    ייתכנו שריפה קשה או פגיעה אסונית בבניינים גדולים    מצבים קריטיים בלתי-צפויים ימשיכו לתת אותותיהם על השווקים    שינוי המשטר יגיע גם לסוריה    מה תהיה השפעת "רעיון" אובמה    סרקוזי בדרך החוצה    תחזית אסטרולוגית לשבוע 1.4.11-25.3.11
יהודה יפרח
על בית הדין העליון להבין שהציבור הישראלי לא ישלים עם תיקי גירושין שנמשכים עשר שנים, גם כשקיימות כל ההצדקות. הפתרון לטווח ארוך הוא חתימה על הסכמי ממון קודם הנישואין
רפי מן
אם נוחי דנקנר מחפש זרוע תוכן לקבוצת תקשורת, במה להשפיע על סדר היום או נשק במלחמה עסקית ותדמיתית - לא בטוח שמעריב הוא הרכישה הנכונה    מתחת לבניין, שבמרתפיו שכן פעם הדפוס של העיתון בימי השחור-לבן של לפני תקופת נמרודי, יש רק תהום עמוקה של חובות והפסדים, שהולכים ונצברים כבר שנים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il