X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מתיחות רבה בין מדינות המפרץ לאירן על-רקע ניסיונותיה של אירן לחתור תחת המשטרים בבחריין ובכווית במדינות המפרץ מודאגים ממדיניותו של שר החוץ המצרי נביל אל-ערבי הפועל להדק את היחסים בין אירן למצרים
▪  ▪  ▪
אחמדניג'אד. מודאג [צילום: AP]

בימים האחרונים החריפה המתיחות בין מדינות המפרץ לאירן על-רקע האירועים בבחריין וחשיפת רשתות ריגול אירניות בכווית.
מאז החלו המהפכות בעולם הערבי הגבירה אירן את מעורבותה בבחריין שבה יש רוב שיעי, בניסיון להפיל את שלטונו של המלך הסוני חמד בן עיסא אל-חליפה. בתימן בוחשת אירן כדי שהשבטים השיעים החות'ים בצפון המדינה יפילו את נשיא תימן עלי עבדאללה צאלח ובכווית נלכדו שמונה רשתות ריגול אירניות ופורסמו גזרי דין מוות לשני אזרחים אירניים ואזרח כוויתי מבין העצורים. את הרשתות האלה, ששתיים מהן היו מזוינות, הפעילו "משמרות המהפכה" האירניים באמצעות השגרירויות האירניות במפרץ והן נלכדו תודות לשיתוף פעולה מודיעיני בין מדינות המפרץ.
שר החוץ של בחריין חאלד בן אחמד, האשים את אירן במעורבות רבה בנעשה בבחריין ובליבוי המתחים העדתיים. הוא הצהיר כי חיזבאללה הוא ארגון טרור ואמר כי לשלטונות בחריין הוכחות שחיזבאללה אימן גורמים בחריינים.
אירן מודאגת מאוד מהכוח הצבאי ששיגרה סעודיה לבחריין, המכונה "דרע אלג'זירה", כדי להגן על משטרו של המלך הסוני מפני האופוזיציה השיעית הנתמכת על-ידי אירן.
ועדת החוב והביטחון של המג'לס האירני הזהירה את סעודיה "לא לשחק באש" במפרץ הפרסי וייעצה לה להוציא את כוחותיה מבחריין, אולם נראה שסעודיה ושאר מדינות המפרץ אינן נרתעות כרגע מהאזהרות האירניות.
שרי החוץ של המועצה לשיתוף פעולה של המפרץ (משפ"ם) התכנסו השבוע למפגש חירום בריאד שבסעודיה וגינו בחריפות את ההתערבות האירנית בענייניה הפנימיים של בחריין. במדינות המפרץ יש דאגה גוברת מההתערבות האירנית בענייני הפנים של מדינות המשפ"ם שנחשבת לפגיעה בביטחונן הלאומי וניסיון ליצור מלחמה עדתית.
בימים הקרובים יתקיימו מפגשים ביטחוניים וצבאיים של מדינות המפרץ בדרג גבוה כדי לגבש את הצעדים שיש לנקוט נגד טהרן.
האם אירן מתקרבת למצרים?
במדינות המפרץ יש דאגה מההתקרבות המצרית לאירן והן חוששות מהתקרבות של מצרים אל אירן על חשבון היחסים עימהן. באירן יש קורת רוח רבה מנפילת משטרו של הנשיא מובארק במצרים. האירנים סבורים שהוסר עכשיו המכשול העיקרי שהיה קיים בפני הידוק הקשרים בין שתי המדינות.
הדברים שאמר באחרונה שר החוץ המצרי נביל אל-ערבי על אירן לא הדאיגו רק את ישראל, ארצות הברית ביקשה הבהרות ממצרים ובמדינות המפרץ מקווים שהמועצה הצבאית העליונה בראשותו של פילדמרשל טנטאווי השולטת היום במצרים תרסן את שר החוץ המצרי בכל מה שקשור להתקרבות לאירן.
שר החוץ המצרי החדש אל-ערבי מונה לתפקידו לאחר שתנועות האופוזיציה הצעירות המליצו עליו למועצה הצבאית העליונה. בשבוע שעבר הוא כינס מסיבת עיתונאים והבהיר כי "מצרים אינה רואה באירן מדינה עוינת או מדינת אויב".
כידוע בין מצרים לאירן אין יחסים דיפלומטיים מלאים, מצרים מחזיקה משרד אינטרסים בטהרן אך נביל אל-ערבי מיהר להצהיר כי "אירן היא מדינה שכנה ויש לנו עימה יחסים היסטוריים ארוכים, אנו נפתח דף חדש עם כל המדינות כולל אירן".
מקורות מצריים אומרים כי במועצה הצבאית העליונה מסתייגים מדבריו של שר החוץ אל-ערבי. לדבריהם, ראש המועצה, פילד מרשל חוסיין טנטאווי רואה באירן סכנה אסטרטגית אזורית, על הרקע הזה יש לראות את ההודעה שפרסמה המועצה המבהירה כי "מצרים לא תהפוך לאירן או עזה וכי לא ישלוט בה ח'ומייני אחר".
אירן דוחפת עכשיו כדי להביא לכינון יחסים מלאים רשמיים עם מצרים אך נראה כי המועצה הצבאית העליונה במצרים עדין איננה נלהבת להקים מערכת יחסים כזו עימה.
השורה התחתונה היא כי התהפוכות בעולם הערבי הביאו להיחלשותה של מצרים והתחזקותה של אירן. מדינות המפרץ מביטות בדאגה רבה על הנעשה ומשוועות, יותר מאי פעם לעזרה של ארצות הברית.
את הביטוי לדאגה העמוקה הזו אפשר לראות בדברים שאמר הד"ר גמאל סווידי, מנכ"ל מרכז מאע"ם למחקרים אסטרטגיים, הוא קרא להפוך את מועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ לאיחוד כמו האיחוד האירופי, להקים צבא מפרצי מיוחד ולהשיג כוח גרעיני שיוכל לעמוד בפני האיום האירני.

תאריך:  06/04/2011   |   עודכן:  06/04/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אולק נצר
הדבר החשוב ביותר הוא למצוא דרכים שבהן האנשים ההגונים יוכלו לקום ולהתייצב, לצאת משגרת החיים הנורמליים, ולא לחזור אליהם עד שיבוא שינוי. צריך שיחידים יקבעו סטנדרט חדש, מופת למילוי חובתנו להגן על הדמוקרטיה
צבי כסה
עלה הסכסוך עם הפלסטינים, ואמר ויצמן: "צדק בצדק נגע". ואמר עמוס עוז: אתה טובע בים ומוצא קרש הצלה ועליו יושבים אחרים. אם הם אומרים רק אנחנו - הם נבלים. אם הם אומרים גם אתה - הם בני אדם, נציגי הצדק
נעה גלילי
ארגון "ילדים ישראלים" יוצא לפעילות מחאה רחבה, לעצירת הגירוש של ילדי העובדים הזרים. כדי שנוכל להמשיך ולהשמיע את קולם, אנו זקוקים לעזרתך. אנו זקוקים בדחיפות לסיוע בתרומות על-מנת לקיים מאבק אקטיבי ממושך ומשפיע
בלפור חקק
קשה לסלוח לארגונים הנתמכים על-ידי "הקרן החדשה לישראל" בהנהגת נעמי חזן, שסיפקו את המידע לשופט ריצ'רד גולדסטון לביסוס טענותיו    הגיעה השעה שאלו שהזינו את כתב האשמה נגדנו יביעו חרטה גם הם
אלון שוורצר
סטודנטים מאוניברסיטת בן-גוריון רואים קשר ישיר בין קריאות של אנשי סגל באוניברסיטה להטלת חרם על מדינת ישראל, בתואנה כי זו "מדינת אפרטהייד", לבין החרם של אוניברסיטת יוהנסבורג על האוניברסיטה    הנהלת המוסד האקדמי ממשיכה בשתיקתה המסוכנת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il