X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
צה"ל לא תמיד צודק - גם בשיקולים צבאיים לפעמים דרוש אזרח כדי לכוון את דרכם של אנשי הצבא
▪  ▪  ▪
העובדות הנכונות [צילום: פלאש 90]

מערכת כיפת ברזל הופעלה בימים האחרונים והפילה שמונה או תשעה טילי גראד שנורו על באר שבע ואשקלון. ראש הממשלה והפרשן לענייני ביטחון שלו מופיעים על כל במה ומהללים ומשבחים את המערכת המעולה. קוטפים את התהילה.
מערכת התישבחות מקיפה את כל אמצעי התקשורת ויש כבר מי שעוסקים בחישובים אם הטילים היקרים של כיפת ברזל שווים את מחירם הגבוה בכך שמנעו פגיעות ברכוש ובנפש וכו' וכו'.
בצל, לעומת זאת, נמצא עמיר פרץ, שכפה על צה"ל להזמין את כיפת ברזל - שר ביטחון אזרח, לא אחד שצמח מצה"ל. נשכחה כמעט לחלוטין העובדה, שצה"ל התנגד נמרצות להזמין את מערכת ההגנה הייחודית, שפותחה על-ידי רפאל ואלתא. באותה תקופה התקיים מסע לחצים קשים מצד המערכת הביטחונית נגד כיפת ברזל עד שהשר הכריח להזמין את המערכת, שהיום כל ילד מכיר את שמה והיא מהווה פתרון יעיל נגד רקטות קצרות טווח בכל תנאי מזג אויר.
גם מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, מתח ביקורת נוקבת על מערכת הביטחון לגבי התהליך הבלתי תקין של קבלת ההחלטות שהביאו לפיתוח ישראלי שעדיין אין כמוהו בעולם.
ב-2009, לאחר שהושלם פיתוח המערכת, צה"ל לא היה מוכן להקציב לה מימון. מבחינה זו, צה"ל לא שינה את עמדותיו גם היום.
אחרי שהזמינו את מערכת כיפת ברזל ויוצרו שתי סוללות, הן אופסנו אי שם. כל הדרישות של ראשי ערים ויישובים באזור עוטף עזה נדחו על-ידי צמרת הצבא בגיבוי שר הביטחון. בתחילה היו הנימוקים (ואולי תירוצים) שהמערכת עברה רק בדיקה נסיונית ויש לערוך עוד בדיקות לפני שיכניסו אותה לשימוש מבצעי. אחר כך נשמעו רמיזות, שיש רק מעט מערכות והן נועדו לשמור על בסיסי צה"ל ושדות התעופה של חיל האוויר החיוניים.
המקור של "נימוקים" אלה היה מאותם גורמים, שבתחילה התנגדו בתקיפות רבה להזמנת המערכת. מאחרי אותם "גורמים" מתנגדים, עמד שר הביטחון בגיבוי שקט של ראש הממשלה. לא בנימין נתניהו ולא אהוד ברק דחפו להזמין את מערכת כיפת ברזל. היום הם משתבחים בה.
זו לא פעם ראשונה, ששר ביטחון אזרח כפה מהלכים שהצבא לא רצה. משה ארנס, משרי הביטחון הטובים של ישראל, לא הגיע מן המערכת הצבאית. כתב עליו דובר צה"ל, סא"ל אבי בניהו, בידיעות אחרונות (16.1.2011): "היה זה ארנס, שכפה על צה"ל להקצות משאבים לפיתוח וייצור לוויין צבאי. חיל האוויר ואגף המודיעין דאז, שהיו אמורים להיות הלקוחות המרכזיים של תוצרי הלוויין, התנגדו בחריפות, אבל השר המוזר עמד על שלו וקבע: יהיה לוויין! קשה מאד לתאר היום את ישראל, צה"ל וקהילת המודיעין מצויים בחושך אסטרטגי, ללא לוויין צבאי הפוקח עין באירן, בסוריה, בלבנון וביעדי מודיעין קרובים ורחוקים".
צה"ל לא תמיד צודק גם בשיקולים צבאיים. לפעמים דרוש אזרח כדי לכוון את דרכם של אנשי הצבא. עמיר פרץ ומשה ארנס לא לבד. שרי ביטחון אזרחים היו גם דוד בן-גוריון, לוי אשכול ושמעון פרס.
לא אכתוב דוקטורט על פעולותיו של כל אחד מהם, אבל חלקם היו שרי ביטחון טובים יותר או תרמו יותר מרמטכ"לים לשעבר.

תאריך:  11/04/2011   |   עודכן:  11/04/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כיפת התהילה
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
שכחתי את פנחס לבון
יאיר דקל  |  11/04/11 21:19
2
אני חשבתי שפרץ לא היה שר טוב
המומחה  |  11/04/11 21:52
3
חוכמה שלאחר מעשה
פרימה בלרינה  |  12/04/11 03:22
4
רבין לא האמין בנשק ישראלי
אבי געזונט  |  12/04/11 09:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר צ'לו רוזנברג
ראוי היה שכל המבינים הבלעדיים - מנהיגי ישראל - המזלזלים באחרים כאילו כל התורה כולה ניתנה להם בלבד, להצניע לכת    שבענו עד די מרטוריקה מתלהמת של מנהיגים שחצנים וגנרלים מגודלים אשר מחשיבים את עצמם למה שאינם
בעז העצני
מה ההבדל בין השופט גולדסטון לשופט תאודור אור? הרי שניהם עמדו בראש ועדות חקירה פרו-ערביות וניהלו משחק מכור. אז למה רק גולדסטון חוטף אש וגופרית מכיוון שמאל?    בעז העצני מסביר כיצד הדוח של השופט ריצ'רד גולדסטון עשה שירות מצוין לישראל
יהודה דרורי
צאו וראו כיצד משלחות ונציגים רמי-מעלה מכל רחבי העולם ביקרו פה רק בשנתיים האחרונות - בשנתיים של "ביבי האיום" ו"אביגדור ליברמן הנורא". חפשו זאת טוב, כי זה מוצנע בתקשורת. כעיתונאי הפעיל בכנסת, אני רואה אותם בתכיפות - נשיאים, ראשי-ממשלות, שרים ומשלחות פרלמנטריות הבאים להביע הזדהות ובעיקר לנסות וללמוד מאיתנו איך שרדנו כנגד כל הסיכויים
ראובן לייב
התקלות החוזרות ונשנות שלה הן עדות חותכת לאוזלת ידה המוחלטת. למרות הדוח החמור של מבקר המדינה משנת 2006, היא עדיין לא הצליחה עד היום ליישם את ממצאיו, המצביעים על שורה ארוכה של מחדלי בטיחות
שאול רזניק
לאור ההסלמה בדרום ולמראה אזלת ידה של הממשלה, יש לחשוב על דרכי מילוט אפשריות, ויפה אזרחות זרה אחת קודם    אזרחות גרמנית, מסלול הגירה לקנדה או הגרלת הגרין קארד - הם אמצעים כשרים וחיוניים במלחמת ההישרדות הבאה, הקרובה מאי-פעם    מתכוננים למות המדינה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il