X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
הנשיא הסורי בשאר אל-אסד החליט לדכא באמצעות הצבא את גל המחאה נגד משטרו ומדינות ערב מגלות אוזלת יד מול האכזריות והפגיעה באזרחים חפים מפשע בערי סוריה המשטר הסורי שולט בינתיים במצב בכוח הזרוע ובזכות נאמנות הצמרת הצבאית והביטחונית למשטר
▪  ▪  ▪
אסד. לא מוותר [צילום: AP]

המהפיכה העממית בסוריה פרצה בעיירה דרעא בדרום סוריה הסמוכה לגבול עם ירדן והתפשטה אל כל המחוזות והערים הראשיות בסוריה. מספר הנפגעים המשוער עד עכשיו נע בין 400-500 הרוגים ועוד כמה מאות פצועים. ככל שגדל מספר הנפגעים וההלוויות כך מתרחבות ההפגנות.
שני תאריכים חשובים יירשמו בהיסטוריית המאבק של הדור הצעיר הסורי בדיקטטורה של משטר משפחת אל-אסד:
הראשון, ה-22 באפריל השנה - "יום שישי הגדול" שבו התרחבו ההפגנות לכל רחבי סוריה ושבמהלכן ירו חיילי הצבא הסורי למוות ביותר מ-100 מפגינים ופצעו כמה מאות נוספים, והשני, ה-24 באפריל - היום שבו הכניס הנשיא הסורי בשאר אל-אסד כוחות משוריינים וצלפים תחת פיקודו של אחיו מאהר לדרעא ודומא כדי למחוץ את ההתנגדות למשטר.
האם בשאר אל-אסד רוצה לחזור על התקדים ההיסטורי של אביו חאפט' אשר ביצע באמצעות צבאו ב-1982 טבח בכ-30 אלף מתושבי העיר חמאת במסגרת מלחמתו בתנועת "האחים המוסלמים"?
ההערכות בעולם הערבי הן שהנשיא הסורי בשאר אל-אסד נחוש לדכא בכוח רב כל התנגדות למשטרו וכי הוא ילך בדרכו של אביו. הלקח שלו מהמהפיכות בתוניסיה ומצרים הוא כי אם הוא לא ידכא בכוח רב את גל המחאה של האופוזיציה, גורלה של משפחת אל-אסד יהיה דומה לגורלה של משפחת מובארק ואלי אף גרוע יותר.
זאת ועוד, בשאר אל-אסד מתייעץ באופן קבוע עם משטר ההיאתולות בטהרן ונראה שהוא אימץ גם את שיטות הדיכוי של ה "באסיג'" האירני נגד מתנגדי המשטר באירן.
הנשיא הסורי רוצה להכניע את כיסי ההתנגדות בעיר דרעא ולהפוך אותה לסמל הכניעה למשטרו "למען יראו וייראו".
מערכת התעמולה הסורית מפיצה ידיעות כי הצבא הסורי הכניס טנקים וצלפים לעיר דרעא "על-פי בקשת תושבי העיר כדי ללכוד טרוריסטים ומוסלמים קיצוניים המשתייכים לזרם הסלפי".
רשת אל-ג'זירה ששינתה את טעמה ומתנגדת עכשיו למשטרו של בשאר אל-אסד, שידרה ראיונות עם עדי ראייה מדרעא המכחישים בתוקף את הסברי המשטר הסורי.
עדי הראייה דיווחו על יותר מ-30 מתושבי דרעא, ביניהם ילדים וזקנים, שנורו למוות בידי הצלפים הסורים וגופותיהם מתגוללות ברחובות העיר. שני חברי פרלמנט מדרעא ומופתי מהעיר התפטרו מתפקידם במחאה על הדיכוי הברוטאלי של המפגינים.
נראה כי האירועים האחרונים בדרעא מסמלים כי סוריה נכנסת לשלב חדש. לא מן הנמנע שהנשיא הסורי יורה על הכנסת כוחות משוריינים של הצבא הסורי אל ערים נוספות בסוריה שבהן מתקיימות הפגנות נגד משטרו. העם הסורי דחה על הסף את הרפורמות שהציע לו הנשיא בשאר אל-אסד, באיחור רב ומחוסר ברירה, שעסקו בביטול מצב החירום וביטול בית הדין המיוחד לענייני בטחון המדינה. העם הסורי יצא להפגנות ענק והחלו להיווצר סדקים במערכת השלטון בדרעא.
המצב שנוצר בסוריה דומה למצב שבו הייתה לוב לפני כמה שבועות. בשאר אל-אסד משתמש בצבאו נגד המפגינים בדיוק כפי שמועמר קדאפי הפעיל את צבאו נגד מורדים. בשאר אל-אסד מנסה למצוא פתרון צבאי וכוחני למשבר במקום פתרון פוליטי.
גם התפטרות שני חברי הפרלמנט מדרעא מהווה סדק ראשון בהתפטרות אישים מהשכבה השלטת, תופעה דומה בהיקף נרחב יותר הייתה במערכות השלטון הלובי.
כזכור, בתוניסיה ובמצרים סירב הצבא לפעול בכוח נגד המפגינים ובסופו של דבר הדיח את הנשיאים בן עלי ומובארק מתפקידם.
למרות הדיווחים מדרעא שלא קיבלו אישור עד כה, כי כמה קצינים וחיילים ערקו משורות הצבא הסורי והצטרפו לתושבי העיר, אין סימנים לסדקים בצמרת הצבא וכוחות הביטחון הסורים. הנשיא בשאר אל-אסד שולט שליטה מלאה בצבא הסורי ובמנגנוני הביטחון באמצעות המפקדים הבכירים שהם כולם כאחד ממוצא עלאווי ויש להם אינטרס לשמור על השלטון.
בשאר אל-אסד הורה לפרוס כוחות ביטחון רבים בעיר הבירה דמשק דבר שמונע מהמפגינים לקיים שביתות שבת המוניות במרכז הבירה בדומה להפגנות שהיו במצרים בכיכר אל-תחריר. הפגנות אלה היו סמל להזדהות של ההמונים עם המפגינים ויצרו לחץ כבד על המשטר בנוסף להיותן יעד סיקור פופולרי של אמצעי התקשורת הערביים והזרים.
התנהלות מדינות ערב בקשר לנעשה בסוריה היא אינטרסנטית. בניגוד להתערבות הליגה הערבית במצב בלוב שהביאה בין היתר להחלטת מועצת הביטחון נגד משטרו של קדאפי, מדינות ערב עומדות בצד ואינן מתערבות בנעשה בסוריה, הן חוששות מבשאר אל-אסד שקשור ל"ציר הרשע" בראשותה של אירן, לעומת זאת יזמו מדינות המפרץ הצעת פשרה כדי לחלץ את נשיא תימן עלי עבדאללה צאלח ממלתעות האופוזיציה הזועמת בארצו.
שינוי המשטר בסוריה עשוי להביא לשינויים במאזני הכוח באזור, הוא יחליש את כוחה של אירן ואת כוח החיזבאללה בלבנון.
עם זאת בארצות הברית ובישראל חוששים מאפשרות עלייתם לשלטון בסוריה של גורמים רדיקליים יותר כמו תנועת "האחים המוסלמים". על הרקע הזה יש לראות את התגובה האמריקנית הרפה למתרחש בסוריה.

תאריך:  27/04/2011   |   עודכן:  27/04/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דרעא - סמל המאבק בשלטון בשאר אל-אסד
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהונתן דחוח-הלוי
שלושת השופטים שהרשיעו את זדורוב ברצח תאיר ראדה מתארים את אישיותו של הרוצח בקטבי אישיות מנוגדים, הנעים בין מניפולטיביות ותחכום לאדם בלתי רציונלי, הנוטה לשקר, אך בדבריו ניכרים אותות המלמדים על מהימנותו
רפי לאופרט
עבר הזמן לתמרונים משניים    רק נטילת סיכונים, לרבות סיכון פוליטי אישי ומהלך "שובר כלים", עשויים לשנות את המגמה הנוכחית של ההתנהלות הבינלאומית בשאלת הסכסוך הישראלי-ערבי-פלשתיני
נרי אבנרי
מה אם יצליחו אחרי מימוש עסקת שליט לחטוף חייל אתיופי? האם גם במקרה הזה התקשורת תתגייס למען כניעה לדרישת חוטפיו? אם לא - תואשם בגזענות. אם כן - תואשם בעידוד חטיפות נוספות. וחוזר חלילה...
בעז העצני
ההזמנה לנאום מול שני בתי הנבחרים שבאה מצד ידידינו בקונגרס היא הזדמנות פז לשינוי מדיניות. זהו הקהל האוהד ביותר לשיח הצדק של זכותנו על הארץ המתבססת על התנ"ך, ולהם ניתן להסביר כי במזרח התיכון המתמוטט לא יוצאים להרפתקאות עם הרש"פ העוינת, המסיתה והמחרימה
חן בן אליהו
חובה לשוב ולהזכיר לשמאל ההזוי את עובדות המציאות הברורות: הסכמה להקמת מדינת-שטן בלב הארץ תהווה פשע מדיני-ביטחוני כנגד דור ההווה החי היום במדינת ישראל, באשר היא תכניס לטווח הרקטות ולסכנת-חיים מיידית את מרבית האזרחים, תדרבן את ערביי ישראל להגביר את מאבקם נגד המדינה ולדרוש אוטונומיה כזו או אחרת, ותעמיד את מדינת ישראל בפני סכנה קיומית ממשית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il