בחודש ניסן - חודש הגאולה בו יצאנו משיעבוד לחירות ובמקביל בחודש זה יוצאים אנו ליהנות מהפריחה והלבלוב שבטבע ומודים להשם על שלא החסיר בעולמינו כלום, וברא בו בריות טובות ואילנות טובות שיהנו מהם בני אדם. מחודש מלא עוצמות רוחניות אנו עוברים לחודש שכל כולו חל בימי ספירת העומר, בהם נוהגים אנו מנהגי אבילות על מיתתם במגיפה של תלמידי רבי עקיבא, יש הסוברים שמתו במרד בר-כוכבא בו השתתפו כלוחמים. חודש של אבלות מחד-גיסא. מאידך-גיסא החודש מציין ימי שמחה בתאריכים חשובים בהיסטוריה של עם ישראל.
בה' באייר תש"ח הוכרזה הקמת מדינת ישראל ונקבע יום זה כחג לאומי יום העצמאות, בכ"ח באייר תשכ"ז בעיצומה של מלחמת ששת הימים שוחררה חלקה המזרחי של ירושלים שהיה בידי ירדן והעיר אוחדה. יום זה נקבע על-ידי הרבנות הראשית כיום הודיה. בנוסף אנו חוגגים את ל"ג בעומר בי"ח אייר יום בו נחל בר-כוכבא ניצחון על הרומאים ופסקה מיתתם של תלמידי רבי עקיבא במגיפה, ולכן נקבע יום זה כיום שמחה בעיצומם של ימי הספירה ובו אנו מדליקים מדורות ברחבי הארץ.
ישנם תאריכים נוספים בחודש בי"ד אייר - פסח שני - בז' אייר נחנכה חומת ירושלים בתקופת עזרא ונחמיה ופטירת שמואל הנביא בכ"ט אייר שאז נערכת הילולה גדולה סמוך לציון קברו. חודש אייר הינו החודש השמיני למניין בריאת העולם והחודש השני למניין יציאת מצרים. הוא נקרא בשם "זיו" שם זה מופיע בהקשר לבניית בית המקדש הראשון בימי ה
מלך שלמה:"בחודש זיו הוא החודש השני למלך שלמה....ויבן הבית" (מלאכים א' ו, א').תרגומו "ניצניא"מכוון לניצנים הנראים בארץ בתקופת האביב.
"אייר" פירושו "אור" שמו הבבלי של החודש. אינו נזכר במקרא. בא להדגיש את האור המיוחד שישנו בעולם בחודש זה הבא אחרי חודשי החורף הקודרים. מזלו של החודש הוא שור, סמל לאבילות ותקוה. השור וקרניו מסמלים מלחמה ומאבק וכן חרישת שדה. אולם בנוסף מזכיר גם את הקרבת הביכורים בבית המקדש שבה מילא תפקיד מרכזי כמוביל שיירת הביכורים.
במסכת ראש השנה דף י"א עמוד א' מופיע שם החודש "זיו" מפני שבו נולדו זיוותני העולם-אבות העולם,שהיו יפים בגופם ובנפשם ושימשו אול לעולם. לכן בחר שלמה המלך בחודש זה להתחיל בבניית בית המקדש הראשון. על-אף שהשם אייר הוא בבלי מצאו בו גדולי המקובליםרמזים וסודות עמוקים. אייר- " אני ה' רופאך" (שמות ט"ו, כ"ו). חודש שהוא טוב לרפואת הגוף והנפש. המסורת אומרת שכל אחד מימיו יפה ונאה לרפואה שכן אורו מרענן ומשיב נפש, מחיה ומרפא. תופעת הימצאותם של שני היו"דים פעמיים בשם אייר מרמזת אצל חכמי הסוד לכפילות כוחו המרפא של אייר שהוא טוב גם לגוף וגם לנפש.
בחודש אייר הראשון לאחר יציאת מצרים הוציא ה' חמה מנרתיקה ובקרני אורה ריפא את בני ישראל מן המומים שדבקו בהם במשך שנות עבודתם במצרים.זאת גם הסיבה לאור המיוחד בחודש זה. בירח זה היונק את כוחו מחודש הגאולה יש בו סגולה מיוחדת השואבת את הוויתה מכח יציאת מצרים ומהרפואה שריפא ה' את בני ישראל מכל חולאיהם כחלק מן ההכנה למתן תורה בחודש סיון ולכן יפה הוא לא רק לרפואת הפרט אלא אף לרפואת הכלל.
מובא במדרשים שבחודש זה החל לרדת המן במדבר "המן"-"לחם אבירים" שלא גרם מאכל זה שום מחלה בעם ישראל היות שהיה אוכל נקי וזך. לכן נשאר טבע טבוע זה לדורות כחודש המסוגל לרפואה ובריאות. זאת גם הסיבה שבחודש זה הרפואה מתגלה על-ידי בורא העולם דווקא, ולא על-ידי בשר ודם. האמירה של הפסוק "אני ה' רופאך" מבטאת את ההבדל המהותי בין רפואה שנעשית על-ידי ה' לבין רפואה של בשר ודם.על רפואת ה' נאמר:"אם שמוע תשמע לקול ה' אלוקיך, והישר בעיניו תעשה והאזנת למצוותיו... כל המחלה אשר שמתי במצרים לא אשים עליך כי אני ה' רופאך"(שמות ט"ו, כ"ו).
קיימת הבטחת ה' שאם נשכיל ונתנהג על-פי רצונו, נקיים מצוותיו מובטח שלא תבא עלינו כל מחלה. הרמב"ם בספר המצוות מביא שאדם הנזהר מלאכול מאכלות אסורים ה' ערב לו שלא יבוא לידי חולי כל ימי חייו. מעלה נוספת ברפואת ה' העולה על רפואת בשר ודם, שהיא לא רק מונעת את החולי מלבוא על האדם אם הוא מקיים מצוות. אלא גם אם חלילה לא התנהג כראוי והמחלה באה עליו הרי שרפואת שמים עוקרת ממנו את החולי כאילו לא היה מעולם, זאת בשונה מבשר ודם שיכולת הריפוי שלו מוגבלת ויכולה להועיל מכאן ולהבא ואינה יכולה לתקן את העבר. מובן אם כן שסגולת החודש ברפואה היא באופן של " אני ה' רופאך" שחשיבותה היא ברפואת הקדוש ברוך הוא שהיא למעלה מהטבע שעוקרת כל חולי מעיקרו