X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מנשה שאול פרשן לענייני המזרח התיכון מגזין מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
סוריה היא משענתה של אירן, בהיותה המדינה הערבית היחידה המגבה אותה והמהווה חוליית קשר לתומכיה - חמאס וחיזבאללה - בעולם הערבי לכן, הידרדרות המצב בסוריה תקרין על ציר הרשע - אירן, סוריה, חיזבאללה וחמאס - וזה ילך וייחלש
▪  ▪  ▪
לא יזילו דמעה [צילום: AP]
כשפרצו המהומות בתוניסיה, במצרים ובלוב, שמחו שליטי סוריה, שפשפו ידיהם בהנאה והכריזו כי זוהי מהפיכה איסלאמית של חמינאי. בשאר אסד הכריז בראיון ל"וול סטריט ג'ורנל", כי משטרו מצוי בחוף מבטחים וכי הוא מוגן מפני סכנת ההתקוממות. אך בסופו של דבר, צונאמי המרד מגיע לביתו, ואירן בת-בריתו אינה יכולה להושיע.

פרשנים, מומחים ומזרחנים נוקטים בימים אלה זהירות רבה מלעסוק בעתידנות במזרח התיכון ונמנעים מהסתכנות בניחושים ובנבואות. זאת, נוכח ההפתעה והתדהמה מגלי ההתקוממות הפוקדים את מדינות ערב. המצב מזכיר לנו את נפילת מסך הברזל והתמוטטות בריה"מ וגרורותיה לפני קצת יותר משני עשורים. אלפי ספרים שעסקו בעתיד הקומוניזם והערכות מצב על התרחישים במדינות הגוש המזרחי הושלכו לסלי האשפה.
האמת היא, כי תמונת המצב במדינות שהיו מאחורי מסך הברזל העידה כי העניינים לא יכלו להימשך, וכי השינוי היה צפוי. בריה"מ שכבשה את החלל, נכשלה בהבטחת רמת חיים סבירה לעמה. גם במרבית מדינות ערב בימינו שוררים תנאים בלתי נסבלים - עוני, שחיתות, דיכוי, עריצות ואפליה - המאותתים כי חייב לבוא שינוי.
שאלת מיליון הדולר שהעסיקה את המומחים הייתה: איך ומתי יבוא הפיצוץ.
מייחסים חשיבות יתר לתפקידן של התקשורת ושל הרשתות החברתיות בפרוץ ההתקוממויות במדינות ערב. בכך יש מעט הגזמה. כי הגורם להתקוממות אינו התקשורת בערוציה השונים, אלא המצב החברתי והכלכלי. שום ערוץ טלוויזיה כמו אלג'זירה אינו מסוגל להוציא את ההמונים לרחובות, לעבור את מחסום הפחד מפני התעמתות עם כוחות הביטחון ולסכן בכך את חייהם. התקשורת והרשתות החברתיות הן בסך-הכל קטליזטור המאיץ את ההתקוממות, אך לא הגורם לה.
משטר הבעת' בסוריה כה משוקץ שהוא חייב מיתה. זהו משטר של מיעוט נחות המדכא את הרוב זה 48 שנים. מדובר במשטר מושחת, שהפך את כלכלת המדינה למונופול של קרובי הנשיא - משפחת אסד מצד האב ומשפחת מחלוף מצד האם. זהו משטר שביצע שורת רציחות של אנשי ציבור בלבנון, ובראשם ראש הממשלה רפיק אלחרירי. זהו משטר מבודד ושנוא על-ידי מרבית מדינות ערב, בגלל הפיכתו לכלי שרת בידי אירן החותרת נגד מדינות ערב, ותמיכתו במלחמתה של אירן נגד עירק במשך שמונה שנים.
שנאה נטולת רסן
כשפרצו המהומות בתוניסיה, במצרים ובלוב, שמחו שליטי סוריה, שפשפו ידיהם בהנאה והכריזו כי זוהי מהפכה איסלאמית של חמינאי. בשאר אסד הכריז בראיון ל"וול סטריט ג'ורנל", כי משטרו מצוי בחוף מבטחים וכי הוא מוגן מפני סכנת ההתקוממות. אך בסופו של דבר, צונאמי המרד מגיע לביתו, ואירן בת-בריתו אינה יכולה להושיע.
אם ייפול המשטר או ייחלש ויזדעזע, לא יהיה בעולם הערבי מי שיזיל דמעה.
קווי הפסקת האש עם סוריה הם הרגועים ביותר שיש לנו זה 37 שנה. הם רגועים אפילו יותר מן הגבולות עם מצרים ועם ירדן, שעמן יש לנו הסכמי שלום. הסיבה לכך ברורה: המשטר הסורי יודע מה צפוי לו אם יתגרה בנו. לכן, הוא נרתע מהתקפה ישירה ומנסה להפעיל נגדנו גורמים כמו חיזבאללה וחמאס. יתר על כן, המשטר הסורי שואף לשרוד, והתגרות בגולן תעלה לו באובדן שלטונו.
יחד עם זאת, שנאתו של בשאר לישראל היא נטולת רסן, והנה רק שתי דוגמאות לכך:
  • ב-27.3.2003 בראיון ארוך שנתן בשאר לעיתון "אלספיר" הלבנוני הפרו-סורי, נשאל אם ישראל תיסוג מהגולן, ייכון עמה שלום, ועל כך השיב: "לא. כי ישראל היא גוף זר השתול בלב המולדת הערבית. כמוה כמו הכורדים".
  • ב-13.8.2006, עם סיום מלחמת לבנון השנייה, קיים בשאר מסיבת עיתונאים שנכחו בה 1200 עיתונאים. הוא התפאר במה שמכונה "הניצחון האלוהי" של חיזבאללה, ואמר כי יש לו חלק בכך. לאחר שתיקה קצרה, הוא פלט את המשפט הבא: "אתם יודעים עד כמה אנו שונאים את הישראלי".
בימים הראשונים של המרד בסוריה, טיכסו בשאר ואחמדינג'אד עצה והחליטו לנסות לייצא את המשבר לכיוון ישראל. הניסיון בכיוון חיזבאללה נכשל, בגלל הלקח שלמד נסראללה ממלחמת לבנון השנייה. לכן, הופעל הלחץ על חמאס ברצועת עזה. בתיאום עם ח'אלד משעל, אחמדינג'אד ובשאר, החל ירי מסיבי של טילים לכיוון ישראל. גורמי הביטחון והממשלה בישראל נקטו צעד מתוחכם: התגובות היו נקודתיות וכואבות, אך ישראל לא נגררה לפעולה נרחבת, ובכך הכזיבה את ציר הרשע ואילצה את חמאס לבקש רגיעה.
תופעה מעניינת היא, כי ישראל אינה נזכרת בהפגנות בסוריה. לא הונפה ולו סיסמה אחת נגד ישראל, לא צעקו "מוות לישראל ולארה"ב" ולא נשרף אף דגל של שתי המדינות.
יהיה אשר יהיה בסוריה, אפילו אם משטרו של בשאר לא ייפול בקרוב, הוא מזדעזע ונחלש. גם אם יצליח לשרוד, הוא יהיה יותר שנוא ומאויים מבפנים, ועיקר מאמציו יתמקדו בהישרדות ובשמירה על קיומו.
סוריה היא משענתה של אירן, בהיותה המדינה הערבית היחידה המגבה אותה והמהווה חוליית קשר לתומכיה - חמאס וחיזבאללה - בעולם הערבי. לכן, הידרדרות המצב בסוריה תקרין על ציר הרשע - אירן, סוריה, חיזבאללה וחמאס - וזה ילך וייחלש.

לאתר מגזין מראה
תאריך:  02/05/2011   |   עודכן:  02/05/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סוריה מאכזבת
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
חייב לבוא שינוי בישראל
פרולטר  |  3/05/11 19:06
2
כנופיית שלטון והתקשורת
כנופית שלטון החוק  |  4/05/11 08:48
3
גם בארץ שולט השמאל ההומוליברלי
מקס פאואר  |  7/05/11 09:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמוס שריג
העיתונאי רוני סופר מונה ליועץ רה"מ לענייני דוברות    את סופר אני מכיר חצי יובל שנים. מדובר בעיתונאי מוכשר עם השקפת עולם שמאלנית טוטאלית. אז מה הוא עושה בכוורת של ביבי? אולי רה"מ מעוניין להשתמש בו כדי להכשיר את הדרך לאיזה שלום קטן?    אני לא מאמין שסופר שינה דעותיו; אני סבור שברגע שיגלה סתירה בין אמונתו הפוליטית לדרכו של מעסיקו, הוא לא יהסס להניח את המפתחות
עמוס גבירץ
פורום הכרה - קואליציית ארגונים להכרה בכפרי הערבים-הבדואים הבלתי-מוכרים בנגב - מבקש לעזור להבהיר לשרי הממשלה במאבק מכתבים שלא נקבל גזענות ומעשי זוועה של הממשלה בכפרי הבדואים. אנא הפיצו וכיתבו לשרים שאת כתובותיהם צירפנו בסוף
פרופ' סטיבן פלאוט
תזה של סטודנטית באוניברסיטה העברית גורסת: העובדה שבכל מלחמות ישראל חיילים יהודים לא אנסו נשים ערביות, מלמדת על-כך שאותם חיילים-ישראלים היו גזענים    מיהו הפרופסור שהנחה את התזה הזו אתם שואלים? מסתבר שזהו אייל בן-ארי, שהושעה מהאוניברסיטה
יהודה דרורי
מאמר זה מכוון לקורא שמבולבל מרוב דעות, נאצות וקללות בתקשורת לגבי אירועים שונים בארצנו הקטנה. נראה שיש לבנאדם לפעמים צורך נפשי דחוף לפנות לייעוץ מקצועי-פסיכולוגי ולשאול שם: דוקטור, מי אני? אז כדי לחסוך לך כסף שעלול לגבות הפסיכולוג, בוא וננסה לעשות סדר בדברים, ולתת פה הדרכה אשר לפיה כל אחד יוכל לקבוע את מעמדו הפוליטי/חברתי בחברה הישראלית
אברהם בן-עזרא
כל מי שיכול להרבות בסיפורי האמת מן התופת - חייב לעשות זאת. אם הסיפורים הם סיפורי זוועה - קל וחומר המציאות, שהייתה הזוועה בהתגלמותה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il