X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
טל הריס מנכ"ל תנועת "קול אחד" בישראל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
הסכם הפיוס הכרחי להסרת איום של שלוש מדינות ישראל, פלסטין בגדה ופלסטין בעזה. לכן, הסכם הפיוס שנחתם היום בין פתח לחמאס הוא אינטרס ישראלי, לא פחות משהוא אינטרס פלסטיני
▪  ▪  ▪
פלשתינים בעזה חוגגים את הסכם הפיוס בין פתח לחמאס [צילום: AP]

דמיינו את ישראל ב-1947, רגע לפני הכרזת העצמאות. דמיינו את ישראל אז, שסועה ומחולקת בינה לבין עצמה, במיוחד לגבי קבלת הפשרה שהוצעה בתוכנית החלוקה. אמנם היו אז מחלוקות אדירות, אך בסופו של דבר הצליח בן-גוריון ללכד את העם. אלמלא היה עושה זאת, אולי הייתה ישראל דוחה את תוכנית החלוקה, והיינו נותרים מפוצלים כיום - כפי שהפלסטינים היו עד לשבוע שעבר. כיצד היינו מתפקדים עם שתי ממשלות השולטות בחלקים שונים של הארץ, האחת מתונה והשנייה קיצונית? אצל הפלסטינים הפיצול נמשך מאז ההתנגשות האלימה ב-2006, בין פתח המתון לבין חמאס הקיצוני. ההתנגשות הזאת הביאה למצב בלתי-נסבל שבו פעלו שתי ממשלות פלסטיניות במקביל, האחת בגדה והשנייה בעזה.
עד להסכם הפיוס שנחתם היום במצרים, הפיצול בין הפתח לחמאס היה בלתי נסבל - לא רק עבור העם הפלסטיני, אלא הוא היה מקור לדאגה גם מבחינת ישראל. כאשר ממשלת ישראל נשאה ונתנה מול אבו-מאזן שבגדה, לא היה ברור כמה לגיטימי יהיה הסכם שהיה נחתם עמו, או כמה יכולת הייתה לו ליישם אותו מחוץ לגדה. הגדה, יש לזכור, מהווה רק 60% מהשטחים. התוצאה של הסכם עם הפלסטינים שלא היה כולל את עזה, הייתה עלולה להיות - שלוש מדינות בפועל בין הים לירדן. לפי איום שלוש המדינות, ישראל הייתה נותרת מדינת העם היהודי, ולעם הפלסטיני היו נוצרות שתי מדינות - מדינה פלסטינית בגדה הייתה חיה בשלום עם ישראל, לאחר ששתיהן היו חותמות על הסכם. אך המדינה בעזה הייתה ממשיכה להציג תביעות בשם העם הפלסטיני. הוויתורים שהייתה עושה ישראל לא היו מובילים, אפוא, לתוצאה המיוחלת של סיום הסכסוך. מכאן שהסכם הפיוס הכרחי להסרת איום שלוש המדינות, ולמשא ומתן לגיטימי על הסכם שניתן יהיה ליישם בכל השטחים. לכן, הסכם הפיוס שנחתם היום בין פתח לחמאס הוא אינטרס ישראלי, לא פחות משהוא אינטרס פלסטיני.
אמנם אחדות הפלסטינים היא תנאי הכרחי לסיום הסכסוך עם ישראל, אך היא רחוקה מלהיות תנאי מספיק. להפך - הסכם הפיוס מעמיד לפחות ארבע סכנות לסיום הסכסוך בין ישראל לפלסטינים:
ראשית, ייתכן שבאחדותם יבחרו הפלסטינים בדרך החמאס, וידחו את השלום עם ישראל. לאחר אישור האו"ם בספטמבר למדינה הפלסטינית, פלסטין עלולה להחליט להיות במלחמה עם ישראל, לטובת לכידותה הפנימית.
שנית, הסכם הפיוס עלול להתפורר, ובמקרה כזה עתיד הרשות הוא מעורפל למדי.
שלישית, אם אכן תתנער הרשות מהקו המתון שהנהיג אבו-מאזן, ותחזור לאמץ את האלימות, הסיוע הבינלאומי לרשות עלול להצטמצם באופן דרמטי. במצב כזה הרשות עלולה להתמוטט, ואז ישראל תיאלץ לקחת אחריות על כל תחומי החיים בה, כולל ביטחון, חינוך, רווחה ותשתיות, תחומים שמאז שקמה הרשות ישראל לא הייתה צריכה לנהל.
ולבסוף, גם אם הפיוס הפלסטיני לא ישפיע על עמדותיו המתונות של אבו-מאזן, ואפילו אם הפיוס יחזק את מעמדו, לא ברור שיהיה לו קל יותר לרדת מהעץ ולחזור למשא-ומתן עם ישראל.
למרות כל אלו, הפיוס הוא צעד הכרחי למדינת ישראל כמו לעם הפלסטיני, אך הוא גם מציב סכנות רבות לפתחנו. האם ישכיל אבו-מאזן לנצל את הפיוס לחזור למשא-ומתן ולסיים את הסכסוך עם ישראל? האם יוכל לעשות זאת, גם אם ירצה? האם חמאס, בעל האמנה הרצחנית, יעמוד מן הצד וייתן לאבו-מאזן לנהל את המדיניות כלפי ישראל? ונסיים בשאלה קשה במיוחד: מה אנו יכולים לעשות כדי להפוך את משבר הפיוס להזדמנות להיפרד סוף-סוף מהפלסטינים?

תאריך:  04/05/2011   |   עודכן:  04/05/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פיוס הכרחי ומסוכן
תגובות  [ 17 ] מוצגות  [ 17 ]  כתוב תגובה 
1
יש לנו רק אינטרס אחד,
חנה שרה  |  4/05/11 16:07
2
בן גוריון היה דיקטטור!
חנה שרה  |  4/05/11 16:17
3
אז מה חדש? זה תחביב "ישראלי"
חנה שרה  |  4/05/11 16:24
4
חידון בחרוזים
ע. הנביא  |  4/05/11 17:04
5
צודק טל הריס
אללה הוא אכבר  |  4/05/11 21:32
6
הפוך על הפוך.
efis  |  5/05/11 05:28
7
לא דובים ולא יער
רפי ל  |  5/05/11 10:51
 
- הבעיה שלכם שנשטפתם כולכם
חנה שרה  |  5/05/11 11:52
8
האינטרס מס. 1 - להפטר מהכיבוש
ד ניר  |  5/05/11 11:43
 
- אולי בהמשך אביא קטע
חנה שרה  |  5/05/11 12:56
 
- וגם ברל כצנלסון
חנה שרה  |  5/05/11 14:17
 
- מתוך מאמר של ג'וזף פארח
חנה שרה  |  5/05/11 13:19
 
- מה אמר עליכם יצחק כצנלסון, היד
חנה שרה  |  5/05/11 13:25
 
- וגם עזריה אלון מכיר אתכם
חנה שרה  |  5/05/11 13:55
 
- יישר כוח לחנה שרה=יהודיה אמיתי
קורןנאוה טבריה  |  7/05/11 15:13
9
ישראל/פלסטין - האמת מעבר למיתו
ד-ניר  |  5/05/11 17:07
10
פיוס וערבים זה כמו שלום ושמאל! ל"ת
קורןנאוה טבריה  |  7/05/11 15:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
שר חינוך בא ושר הולך. בינתיים המערכת הפילנתרופית מוסיפה עוד מורים המועסקים בתנאי חרפה ההולכת וגדלה משנה לשנה כדי למלא את מה שלא נותן משרד החינוך. חייבת לקום תנועת מחאה נגד התופעה של העסקת מורים באמצעות קרנות, שהן למעשה כיסוי לחברות כוח אדם
דניאל גיגי
לערבוב של אלכוהול וקפאין ישנן השפעות מסוכנות, כאשר התמהיל גורם לאובדן שליטה של השותים אותו, ולכן מוביל לעלייה באלימות ובמעורבות של השותים בתאונות דרכים    ה-FDA אסר על ערבוב משקאות כאלה ומכירתם, אבל בארץ עדיין אין תקנות מספקות נגד התמהיל הקטלני    טוב היה אם מקבלי ההחלטות היו מתמקדים בנושא לפני שהם מחוקקים חוקים נגד שתיית אלכוהול
יריב מוהר
פרס ע"ש מהטמה גנדי ניתן לארגון "שומרי משפט". בהסבר נאמר: "הרבנים אשרמן ובנדל מסמלים את המאבק למען דרכי פעולה לא אלימות להפסקת דיכוי הפלסטינים בישראל"    מדובר בהכרה בינ"ל נוספת בתפקיד הארגון בקידום ועידוד דרכי פעולה לא אלימות
קיבי אהרונוב
כל מה שרציתם לדעת על רצפת הפרקט ולא העזתם לשאול - אלו סוגי פרקטים קיימים? מה הם החידושים האחרונים? כיצד ניתן לחסוך בעלויות? מה נדרש על-מנת לשמור על הפרקט? ומה חשוב לדעת לפני הרכישה?
אברהם בן-עזרא
האומנם מדינת טרור, שתוקם מביטול מיליארדי הדולרים הניתנים כסיוע לישראל לטענתך, והזרמתם לשם הקמתה, תקבל סיוע מארה"ב - גם לאחר שייחשפו יעדיה בפני השלטון הבא בארה"ב?! ומה יהיה כאשר הסיוע יופסק או יוגבל? האם העם הפלשתיני יתחיל ללמוד משהו אחר כתחליף לאנטישמיות בביה"ס ובגן, ויעסוק בצורפות במקום בייצור טרור?!
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il