X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
העיסוק בשואה הוא מוגזם וקורבני. חשוב ללמוד מה היה שם, אך גם ללמוד את הניצחון האנושי - כיצד אנשים הפכו את הזוועה לחוויה מעצימה של הכוח לבנות. הסיפור החשוב ביותר הוא התקומה, סיפור ההצלחה
▪  ▪  ▪
לא רק השמדה - גם תקומה [צילום: AP]
יש עיוות בנסיעות בני הנוער לפולין. בני הנוער למדו על עמידת הגבורה של מרדכי אנילביץ' בגטו ורשה, אך אינם יודעים על פקודתו המוסרית של נחום אריאלי בקרב על הקסטל: "החיילים נסוגים, המפקדים מחפים"

בניי התאומים יצאו במשלחות בתי-הספר לסיור בפולין. הם ידעו שאני מסויג ושפרסמתי את דעתי. טענתי שיש האדרה של השואה והפיכתה לאירוע המכונן של האתוס הציוני. מדינת ישראל קמה למרות השואה, ללא הרזרבות שנשמדו באירופה. אין לראות בשואה צידוק לקיומנו כאן. קיומנו ניתן לנו בתוקף זכות היסטורית, ובזכות כוחנו ומוסדותינו שהתגבשו כאן לפני השואה. התלמידים צריכים להתחבר קודם לנופים ולהיסטוריה של הארץ הזו, ולאתוס הציוני של ההתיישבות ומלחמת הקוממיות.
הגדתי לבני שקיבוע מקומנו כקרבן נותן לגיטימציה לכוחנות, כבשירו של יצחק שדה "אחותי על החוף": "למען אחותי זו אהיה חזק, למען אחותי זו אהיה אכזר". בשם הטבוחים הרשו לעצמם יהודים לרצוח אנשים שנחשדו כ"קאפו" בגטאות. מחיתי נגד היומרה לחזק באמצעות השואה את אחיזתנו בארץ ישראל. מדינת ישראל חזקה איננו הלקח היחיד של השואה, ועלינו להיזהר מהבנאליה של הרוע.
בניי הקשיבו, כדרכם, והחליטו אחרת. כיבדתי את דעתם השונה, ויחד עם אמם מימנתי את המסע.
הבנים חזרו נסערים, מעלים באוב את הבכי הקולקטיבי.
נושא השואה מעסיק אותי מזה שנים. היה לי הכבוד לגמוע תורה מפיו של פרופסור אהרון וויס, מעורכי האנציקלופדיה של השואה. למדתי ממנו ש"גבורה" אינה נחלתם הבלעדית של הלוחמים, כמרדכי אנילביץ', אלא של כל מי ששרד את התופת ושמר על צלם אנוש. בהשראתו חקרתי את היודנרט של גטו זגלמביה. בזכות פועלם של אנשים כחנוך ברטוב, אנו מבינים היום שמישהו היה חייב למלא את התפקיד, ושהיו גם ביניהם גיבורים.
ובכל זאת, אני חושב שהעיסוק בשואה הוא מוגזם וקורבני. חשוב ללמוד מה היה שם, אך גם ללמוד את הניצחון האנושי - כיצד אנשים הפכו את הזוועה לחוויה מעצימה של הכוח לבנות. כדברי פרופסור יבלונקה, ההיסטוריונית של לוחמי הגטאות, הסיפור החשוב ביותר הוא התקומה, סיפור ההצלחה.
הגיע ארצה לאחר השואה ציבור בעל יצר הישרדות, שעיצב את חייו - בצבא, בהתיישבות, ובכל רובדי החברה הישראלית. מנחה הדוקטורט שלי, פרופסור יעקב גולדשטיין, היה נער שהתחבא בעליית גג במשך שנתיים, איבד את כל משפחתו - ושרד. חייו הם הרבה יותר מאותה תופת נוראה - קבוצת כנרת, האוניברסיטה העברית, הקמת החוג ללימוד ארץ ישראל בחיפה, כתיבת מאמרים וספרים, והעמדת רשימה מרשימה של חוקרים.
העיסוק בשואה מקבל נפח גדול מדי, לא בדגשים הנכונים, ועובד על הרגש. התיאור הנקרופילי של זוועות השואה מיותר.
משום כך יש עיוות בנסיעות בני הנוער לפולין. בני הנוער למדו על עמידת הגבורה של מרדכי אנילביץ' בגטו ורשה, אך אינם יודעים על פקודתו המוסרית של נחום אריאלי בקרב על הקסטל: "החיילים נסוגים, המפקדים מחפים". כמה מהם מכירים את סיפורה של דגניה, את הל"ה, את עמידת הגבורה של גוש עציון? את סיפורו של קן-דרור מקרב המיתלה, את גבעת התחמושת, את "כוח צביקה" במלחמת יום הכיפורים?
תמצית הציונות הייתה שאנחנו ככל העמים, אבל הדגש היה על היוזמה שלנו. לא חיכינו לאמנציפציה, אלא - ברוח פינסקר - שמנו את הדגש על אוטואמנציפציה. גם אחרי השואה הרגשנו שיש בכוחנו לשנות את גורלנו.
כפי שציינה פרופסור יבלונקה, פמפום השואה כדבר הכי חשוב הרס את יסודות הציונות. מדינת ישראל הפכה להיות אלטרנטיבה לאסון. זו שגיאה חינוכית ראשונה במעלה. היא מציגה אותנו כמוכי גורל ולא כמנצחים, והופכת את השיח לפוסט ציוני.
אפשר וחשוב ללמוד את השואה, את התהומות שאליהם יכול להתדרדר הרוע האנושי, את השרידות, את הגבורה. אך חשוב יותר לראות את התקומה, את סיפור ההצלחה של העם שקומם את עצמו מההרס.

תאריך:  04/05/2011   |   עודכן:  04/05/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הרהורים לאחר יום השואה
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
למד ! יום הזכרון לשואה ולגבורה
למחבר הנכבד  |  4/05/11 18:42
2
אנחנו אכן מוכי גורל.
אהוד פרלסמן  |  5/05/11 02:00
 
- גם אתה מפספס
חנה שרה  |  5/05/11 08:48
 
- מרדכי הורוביץ בתגובה:"כל גוי ו
קורןנאוה טבריה  |  7/05/11 14:58
3
אשר לעיצום "השואה" המיותר
חנה שרה  |  5/05/11 08:36
 
- תיקוני לשון -
חנה שרה  |  5/05/11 08:57
4
מצעד החיים בפולין
החששן  |  5/05/11 18:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
טל הריס
הסכם הפיוס הכרחי להסרת איום של שלוש מדינות ישראל, פלסטין בגדה ופלסטין בעזה. לכן, הסכם הפיוס שנחתם היום בין פתח לחמאס הוא אינטרס ישראלי, לא פחות משהוא אינטרס פלסטיני
איתן קלינסקי
שר חינוך בא ושר הולך. בינתיים המערכת הפילנתרופית מוסיפה עוד מורים המועסקים בתנאי חרפה ההולכת וגדלה משנה לשנה כדי למלא את מה שלא נותן משרד החינוך. חייבת לקום תנועת מחאה נגד התופעה של העסקת מורים באמצעות קרנות, שהן למעשה כיסוי לחברות כוח אדם
דניאל גיגי
לערבוב של אלכוהול וקפאין ישנן השפעות מסוכנות, כאשר התמהיל גורם לאובדן שליטה של השותים אותו, ולכן מוביל לעלייה באלימות ובמעורבות של השותים בתאונות דרכים    ה-FDA אסר על ערבוב משקאות כאלה ומכירתם, אבל בארץ עדיין אין תקנות מספקות נגד התמהיל הקטלני    טוב היה אם מקבלי ההחלטות היו מתמקדים בנושא לפני שהם מחוקקים חוקים נגד שתיית אלכוהול
יריב מוהר
פרס ע"ש מהטמה גנדי ניתן לארגון "שומרי משפט". בהסבר נאמר: "הרבנים אשרמן ובנדל מסמלים את המאבק למען דרכי פעולה לא אלימות להפסקת דיכוי הפלסטינים בישראל"    מדובר בהכרה בינ"ל נוספת בתפקיד הארגון בקידום ועידוד דרכי פעולה לא אלימות
קיבי אהרונוב
כל מה שרציתם לדעת על רצפת הפרקט ולא העזתם לשאול - אלו סוגי פרקטים קיימים? מה הם החידושים האחרונים? כיצד ניתן לחסוך בעלויות? מה נדרש על-מנת לשמור על הפרקט? ומה חשוב לדעת לפני הרכישה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il