X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לאחרונה ניתן פסק דינה של ועדת הערר בנצרת בפרשת רונידן אשר מעלה על הפרק מחדש את סוגיית דרך קביעת השווי בעסקות מקרקעין. בדחיית הערר התבסס בית המשפט על הפרשת השווי הענק בעסקה כמסמן קיום עסקה שלא בתום לב שאינה מאפשרת לקבל את התמורה הנקובה
▪  ▪  ▪
למדינה יש אינטרסים שאינם בהכרח מסחריים בקביעת מחירי קרקע שאינם מחירי שוק [צילום: פלאש 90]

בימים אלה ניתן פסק דינה של ועדת הערר לפי חוק מיסוי מקרקעין בנצרת בו"ע 32/08 רונידן חברה לבנין בע"מ נ' מנהל מס שבח נצרת, אשר בחן מחדש את סוגיית קביעת השווי. באותו עניין החברה המוכרת רכשה את הנכס 11 חודשים לפני המכירה כתוצאה מזכייה במכרז של ממ"י (מנהל מקרקעי ישראל) בסכום של כ-400,000 שקלים ומכרה אותה על-פי דיווחי בעלייה של כ-20% תוך שנה בכ-480,000 שקלים. מנהל מיסוי מקרקעין העריך את שווי המכירה על-פי עסקות דומות בכ-1.4 מיליון שקלים אם כי בקרקע פרטית, ועל הפרש שווי זה התנהל הערר.
בית המשפט בהנמקותיו לדחיית הערר, התבסס גם על הפרש השווי הענק כמסמן קיום עסקה שלא בתום לב שאינה מאפשרת לקבל את התמורה הנקובה, ובעקבות כך אף הטיל את נטל הסתירה של שומת המנהל על העוררת שלא הרימה אותו משלא הביאה חוו"ד שמאית לסתור. ובכך למעשה נגזר דינה לדחיית הערר.
עם זאת, ועדת הערר התייחסה (כנראה בשל הרכישה מממ"י) גם להפרשי השווי של קרקע מינהל לעומת קרקע פרטית וקבעה שלמדינה יש אינטרסים אחרים שאינם בהכרח מסחריים בקביעת מחירי קרקע שאינם מחירי שוק.
בכל הכבוד הראוי במיוחד בנסיבות הספציפיות דעתנו שונה מדעת ועדת הערר. דווקא הנסיבות דכאן ממחישות את האבסורד. כך לא ברור כיצד השימוש בעסקת הרכישה הספציפית כעסקה להשוואה איננו תקף. האמירה על שיקולי המדינה הלא מסחריים כאמירה כללית שאיננה נעוצה במקרקעין הספציפיים עומדת בסתירה לעמדת ממ"י ופסיקת בתי המשפט (טוגנדרייך) בשאלת היות המדינה עוסק לצרכי מע"מ בגביית מע"מ על קרקעותיה, בה נקבע שהמדינה משתדלת להשיא מחירים.
דווקא ברכישה מממ"י במכרז, ולאור חזקת הכשרות הלכאורית של ממ"י, נדמה שהנטל בנסיבות אלה צריך היה להיות מוטל על מנהל מס שבח, למניעת סיכוי שכל התמורה מהעסקה תועבר לתשלומי מיסים. מנהל מס שבח, הוא שהיה צריך לשאול את עצמו האם תיתכן עלייה של 350% בפרק זמן כה קצר. מנהל מס שבח, הוא שהיה צריך בצאתו נגד השומה הצמית לבדוק אם במקרה ספציפי זה ניתנה הנחה מיוחדת.
כמו-כן ייתכן שבנסיבות העניין, כדי למנוע מס שבח מיותר אצל מי שלא הרוויח אותו, יש מקום לפתוח את שומת מס הרכישה ולטעון לפי ד"נ דנקנר לשווי רכישה גבוה יותר שהינו שווי השוק. בנסיבות אלה גם אם שולם לממ"י תשלום נמוך יותר, אזי שווי הרכישה הן לצרכי מס הרכישה והן לצרכי מס השבח צריך להיות לפי שווי השוק. בנסיבות אלה הייתה נמנעת הטלת מס שבח שאיננה מעוררת נוחות בנסיבות העניין.

הכותבים הם ממשרד זיו שרון ושות' עורכי דין ואלתר עורכי דין
תאריך:  21/06/2011   |   עודכן:  21/06/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 תום לב
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קביעת השווי בעסקות מקרקעין - פרשת רונידן
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
זאב גולדשטיין
הקוטג' עלה לכותרות בימים האחרונים ועשה כותרות שלא היו מביישות אף סלב. הבעיה במחיר הקוטג' כסמל כלל לא נעוצה בקוטג' אלא בשיטה - וזו נבזית לעילא ולעילא. אנחנו עם של פראיירים
רועי אורן
הניו-יורק טיימס עשה היסטוריה כאשר מינה לראשונה אישה לתפקיד העורכת. השאלה הנשאלת היא: איך האישה שהסתכסכה עם העורכים הקודמים של העיתון תדע לשלב בין תפוצתו ההולכת וקטנה לבין אתר האינטרנט שידע לאחרונה פריחה מחודשת?
עמי דור-און
למערכת השיקולים שאיתה יצטרך דירקטוריון הקופה להתמודד לקראת ההחלטה מי יהיה המנכ"ל הבא תהיינה השלכות משמעותיות ביותר לגבי העתיד - שמירת הקיים או התפתחות
יוסף עברון
"עומדים לפתח באש?", שאלתי. "לא אמרתי זאת...", התחמק איש הפלמ"ח    דקות אחדות לאחר מכן הכדורים שרקו מכל הכיוונים, לכל מטרה: לעבר הסירה, לעבר אנשיה שקפצו אל המים, לעבר הפצועים    עדות אישית מהאנדרלמוסיה שהתרחשה לפני 63 שנים
יוסף חרמוני
הבעת עמדה על המרת "יזכור עם ישראל" ב"יזכור אלוהים", בטקסט של "יזכור" הצה"לי: האם שרוי לי או לרמטכ"ל או לקרייני הטקסטים הנשגבים ביום הזיכרון, או לכל בן-אנוש אחר, לחלק הוראות לאלוהים?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il