X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
מה מקור האנרגיה של רוחות הענק? כיצד הן נוצרות? מדוע הן מתפתחות וגדלות? פרופ' גרגורי פלקוביץ, מהמחלקה לפיסיקה של מערכות מורכבות במכון ויצמן למדע, בוחן תיאוריות שונות במטרה להבין כיצד מתחוללות התופעות הענקיות האלה באטמוספירת כדור-הארץ
▪  ▪  ▪
[צילום: מכון ןיצמן למדע]

מערכות רוח ענקיות ממחישות לנו, בכל פעם מחדש, את מורכבות הגורמים המשפיעים על מזג האוויר. אבל מה מקור האנרגיה של רוחות הענק? כיצד הן נוצרות? מדוע הן מתפתחות וגדלות? פרופ' גרגורי פלקוביץ, מהמחלקה לפיסיקה של מערכות מורכבות במכון ויצמן למדע, בוחן תיאוריות שונות במטרה להבין כיצד מתחוללות התופעות הענקיות האלה באטמוספירת כדור-הארץ. "האטמוספירה היא שכבה דקה מאוד ביחס לגודלו של כדור-הארץ", הוא אומר. "באופן טבעי, אנו מתעניינים בעיקר במה שקורה בגובה של עד 10 קילומטרים. זו שכבה, שביחס לעובי האטמוספירה כולה אפשר לראותה כדו-ממדית".
פרופ' פלקוביץ, כפיסיקאי תיאורטיקן, פיתח מודל תיאורטי של התהליכים אשר מתחוללים בשכבת אטמוספירה זו. כדי לבחון את המודל בתנאים מבוקרים, חבר לפיסיקאי הניסיונאי פרופ' מיכאל שטס מהאוניברסיטה הלאומית של אוסטרליה, בקנברה, שבנה במעבדתו מערכת שולחנית המדמה את המערכת האטמוספירית הנמוכה (עד לגובה 10 ק"מ). במערכת זו, שבה מים ממלאים את תפקיד האוויר, הוא יצר תנודות - והמתין.
באטמוספירה מתחוללת תדיר תנועת אוויר אנכית, הנובעת מהפרשי לחצים שנובעים מהפרשי טמפרטורה כתוצאה מהבדלים בין מידת הבליעה של קרינת השמש על-ידי הקרקע באזורים שונים, וגם כתוצאה מהבדלים בחימום הישיר של השמש באזורים שונים. באותה עת, ומסיבות דומות, מתחוללות באטמוספירה גם זרימות (רוחות) אופקיות.
הבדלים בין מידת הבליעה של קרינת השמש בקרקע באזורים שונים, והבדלים בחימום הישיר של האוויר על-ידי השמש באזורים שונים, יוצרים הפרשי טמפרטורה ובהתאמה הפרשי לחצים. כתוצאה מכך מתחוללות תדיר באטמוספירה הן תנועות אוויר אנכיות והן זרימות (רוחות) אופקיות.
המדענים יצרו תופעות דומות במערכת המבוקרת במעבדה, וקיבלו תוצאות המתאימות לתחזיות המודל שפיתח פרופ' פלקוביץ. מתברר, שאם מתחוללת תנועה אנכית זעירה יחסית במערכת שבה מתחוללת כבר תנועה (רוח) אופקית חזקה, תתפתח בתוך זמן מערבולת אופקית גדולה מאוד. "מדובר במערבולות בקנה-מידה עולמי", אומר פרופ' פלקוביץ. "קוטרן יכול להגיע עד ל-1,000 ואפילו ל-5,000 קילומטרים. רק מדידות מלוויינים יכולות ללמד אותנו על היקפן המלא".
אבל היווצרות המערבולת היא רק השלב הראשון בתהליך. בשלב הבא, כעבור פרק זמן מסוים, מתחוללת תופעה מפתיעה. מתברר, שמערבולת הרוח האופקית,שיחסית אפשר לראותה כדו-ממדית, "מדכאת" את המערכת האנכית (שבמקור גרמה להיווצרותה), ו"שואבת" ממנה אנרגיה נוספת. כיוון שהסיבות לזרימה האופקית עדיין קיימות, נוצרת זרימה אופקית חדשה, ולמעשה גדולה יותר, שגם היא מעבירה את האנרגיה שלה למערבולת האופקית. כך נוצר מעין "מנוע צמיחה", המספק אנרגיה וגורם לגדילה הדרגתית של המערבולת האופקית.

תאריך:  22/06/2011   |   עודכן:  22/06/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 הארץ / Haaretz
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
יום מיקוד פלילי באולמו של ג'ורג' אמוראי בבית משפט השלום בבאר שבע: שופט יעיל, אנושי ומקצועי, הנאלץ להתמודד עם נאשמים ועורכי דין שאינם מופיעים בניסיון לקדם את עשרות התיקים שעל שולחנו
צילה שיר-אל
נראה שהעיסוקים של בני מזל סרטן יעזרו להם לקדם את עצמם ברמה האישית ובעקבות כך יעלה מעמדם החברתי. תקופה זו תיתן להם הזדמנויות להתחבר אל האנשים הנכונים שיקדמו אותם גם ברמה המקצועית
רוני הרצנו, דפי לבל
האם יש כזה דבר "בחירה חופשית" בכל הנוגע לזנות?    העמקה אל תוך עולמן הרגשי והגשמי של זונות מבהירה כי המילה "בחירה" לא נמצאת בלקסיקון של החיות בעולם זה
טל הנדלס
המעבר של ערב טוב עם גיא פינס לערוץ 10 אפשר הקמת מהדורת חדשות בידור אלטרנטיבית    שנה וחצי אחרי, חדשות הבידור נלחמת על מקומה, התוכנית של פינס הוארכה ומביאה רייטינג יפה    האם לחדשות הבידור עוד יש סיכוי?
אייל אמון
הקיץ כבר כאן ואיתו מגיעים גם הסיכויים להתייבשות    מהי חשיבות המים, מהי תרומתם לגופנו וכיצד הם מסייעים לתהליך ההרזיה?
רשימות נוספות
העולם הגדול  /  מכון ויצמן למדע
האבולוציה של תפיסת הסכנה  /  מכון ויצמן למדע
חלקיקים של אהבה  /  מכון ויצמן למדע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il