X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האם נידונים אנו לחזור על שגיאות העבר שוב ושוב? אולי עדיף לנו לאמץ את אמרתו של גודריאן, בשינוי אחד: אין הכרעות סופיות ואין מצבים נואשים, יש אנשים מיואשים ויש אנשים הנחים על זרי הניצחון. אלה ואלה מאיימים על קיום מדינתם
▪  ▪  ▪
הכישלון הגרמני והכישלון הישראלי לא היו בשדה הקרב אלא במלחמת המוחות [צילום: אילן ברונר לע"מ]

לו היו ראשי מדינות ומפקדי צבאות לומדים לעומק ומבינים את ההיסטוריה הצבאית, הם היו מפקפקים באפשרות של הכרעה במלחמות. אדולף היטלר למד אומנם כחובבן, אך גזענותו מנעה ממנו להבין. בשנתיים הראשונות של מלחמת העולם השנייה הוא קיבל אישור לאינטואיציה שלו שנין להכריע אויבים, במידה רבה של צדק, כאשר צבאו המעולה הכריע בקלות את פולין ואת צרפת. לכן, היום לפני שבעים שנה בדיוק, הוא הורה לפלוש לברית המועצות במבצע "ברברוסה", להכריע אותה צבאית ולמחות את קיומה מעל פני האדמה.
במבצע זה הייתה לצבא הגרמני הצלחה שכמותה הייתה לצבאות מעטים בהיסטוריה, אם בכלל, בהתחשב בעוצמת הצבא האדום ובהשמדתו המוחלטת כמעט של הצבא הסדיר, במחצית השנייה של 1941: מיליון וחצי חיילים רוסיים נהרגו; שלושה וחצי מיליון נפלו בשבי. כ-15.000 טנקים, 10,000 מטוסים, ו-67.000 תותחים הושמדו או נלקחו שלל. תוצאות אלה שכנעו את היטלר כי ברית המועצות הוכרעה למעשה, וכי התפוררות המשטר הסובייטי היא עניין של זמן. הגנרלים המעולים שלו חלקו על דעתו וביקשו להמשיך בתנופה ולהשתלט על עיר הבירה מוסקבה, שהייתה מרכז העצבים של ברה"מ, במטרה לברוא "רוסיה חדשה" נטולת קומוניזם, שתהיה בעלת בריתה של גרמניה. היטלר לא רצה ברוסיה חדשה.
הוא סבר שמצבה אז היה נואש והתאווה לשלוט בה ישירות. בנימוקים צבאיים הוא כפה מהלך צבאי באגפים ומנע עצמאות לעמי בריה"מ. בכיר הגנרלים שלו היינץ גודריאן נהג לומר: "אין מצבים נואשים יש רק אנשים מיואשים". סטלין לא התייאש, ובדרך נס הצליח לגבש סביבו את בריה"מ: כולה למאבק נגד היטלר, על השרידות הלאומית.
החורף הקשה של 1942-1941 העניק לסטלין את פסק הזמן ההכרחי: מהלך ההכרעה הגרמני שהתחיל באופן מבריק עבר למלחמת התשה של ניצחונות בנקודות - עד נובמבר 1942 השיגו הגרמנים יותר, מכאן ואילך, עד סוף 1943, צבאו של סטלין השיג יותר נקודות. מלחמת התשה זאת הקיזה את דמה של גרמניה, שהייתה עסוקה במקביל בחזית הים תיכונית ובמערכה קשה בשמי המולדת. ב-1944 התהפכו היוצרות: הצבא האדום הסיג את הגרמנים מברית המועצות והשיג הכרעה צבאית אמיתית בברלין.
עד כמה שתהיה ההשוואה בלתי נעימה, גם שר הביטחון של ישראל במלחמת ששת הימים, משה דיין, לא התעמק בהיסטוריה צבאית. לאחר ששת ימי המלחמה, החודש לפני 44 שנים, הוא העריך שמצרים הוכרעה. בניגוד להיטלר שלא הצליח לשכנע את הגנרלים שלו שהתחוללה הכרעה, הגנרלים של דיין שמחו להצטרף לחגיגת הניצחון והפיקו ממנה גם תועלת אישית לא מבוטלת. דיין ביטא את טעותו בכך שהכריז שהוא "מחכה לטלפון" מנשיא מצרים, גמאל עבד אל נאצר , לבקש שלום עם ישראל לפי תנאיה. אבל מצרים לא הוכרעה, ושבועיים לאחר הפסקת האש התחילה במלחמת התשה נגד ישראל, בתקרית ראס אל עיש בצפון תעלת סואץ, שבה יד המצרים הייתה על העליונה.
כמו בחזית שבין גרמניה לברית המועצות, כך גם בחזית שבין ישראל למצרים התחוללה במשך שלוש שנים מלחמת התשה. וכמו היטלר ומקורביו, גם דיין, ראש הממשלה, גולדה מאיר, והרמטכ"לים, חיים בר לב ודוד אלעזר, להבדיל, המשיכו לנוח על זרי הדפנה של ההכרעה הוירטואלית במלחמת ששת הימים, בשעה שצה"ל והחברה הישראלית הותשו.
כמו שסטלין ניצח במלחמת המוחות את היטלר, כך ניצח אנואר סאדאת במלחמת המוחות את משה דיין והשיג ניצחון גדול במלחמת יום הכיפורים: צבא מצרים ביצע את כל המשימות שהוטלו עליו: ניהל מלחמה מוגבלת, השתלט על רצועה של כעשרה ק"מ ממזרח לתעלת סואץ, ולא נסוג ממנה עד הפסקת אש, הרג כ-2600 חיילים ישראלים, התיש את החברה הישראלית והניע בה תהליכי ייאוש, ואף כפה את רצון מצרים על ישראל: להחזיר למצרים את כל חצי האי סיני, "עד המילימטר האחרון", בלא להשאיר לישראל שום גבולות ביטחון.
האם נידונים אנו לחזור על שגיאות העבר שוב ושוב? אולי עדיף לנו לאמץ את אמרתו של גודריאן, בשינוי אחד: אין הכרעות סופיות ואין מצבים נואשים, יש אנשים מיואשים ויש אנשים הנחים על זרי הניצחון. אלה ואלה מאיימים על קיום מדינתם.

מחיר זרי הדפנה
שיחה על הכישלון הגרמני והכישלון הישראלי
שחזור קרב נבי יושע במלחמת יום העצמאות וקרב עמק הבכא במלחמת יום הכיפורים: [קישור]
תאריך:  22/06/2011   |   עודכן:  23/06/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הכרעות וירטואליות ומחירן
תגובות  [ 13 ] מוצגות  [ 13 ]  כתוב תגובה 
1
כשביבי מבצע את חזון אורי אבנרי ל"ת
מאמר זה הוא מיותר  |  22/06/11 12:49
2
השיקול הנעלם
אליק א.  |  22/06/11 17:53
 
- הדמיון עם כל ההבדלים
אורי מילשטיין  |  23/06/11 08:18
 
- טעות במיקום התגובה?
אליק א.  |  23/06/11 09:23
3
לסטאלין היו +200 אוגדות במזרח
וטנקים עדיפים  |  22/06/11 20:22
 
- אוגדות המזרח
אורי מילשטיין  |  23/06/11 08:33
4
הוכמולוגיה בגרוש
אורי פ  |  22/06/11 20:59
 
- מה הטיעון שלך לגופו של מאמר
אורי מילשטיין  |  23/06/11 10:10
5
מאמר יותר מדי חידתי
המומחה  |  22/06/11 21:10
 
- מה לא ברור?
מצב  |  22/06/11 22:16
6
כל עוד ישלטו כאן הציונים הבולש
קורןנאוה טבריה  |  23/06/11 06:58
7
תיארוך מלחמות
אביתר בן צדף  |  23/06/11 11:26
8
אהוד ברק
מנחם שלגי  |  5/04/13 19:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יורם דורי
בימים אלו עלינו לצאת מקופסת הקוטג' ולהסתכל אל עבר המחר העולמי עשור או שניים קדימה    משבר המזון ומשבר הבריאות קשים מעט היום, אבל יהיו קשים עוד יותר בעתיד    בימים אלו, של ועידת הנשיא, ראוי להתרכז במציאת פתרונות יצירתיים לשתי תופעות עתידיות אלו - בזכות המוח היהודי
הרב הרצל קרנץ
שגרירי ישראל בארה"ב, אז כמו היום, אינם מראים כל עניין להתערב במאמצים לשחרור יהונתן פולארד מהכלא האמריקני. למעשה, העניין הוזנח מצידם לחלוטין    המשך הימצאותו של פולארד מאחורי סורג ובריח משמרת את להבות האנטישמיות כלפי יהודי ארה"ב
משה חסדאי
האיסלאמיסטים בישראל ושכנותיה, מנצלים את אובדן הזהות היהודית של החברה הישראלית, ומפתים את בנות ישראל להתחתן עימהם, חותרים להתנחל בכל מקום, ופושעיהם מבריחים אל תוך מדינת ישראל סמים, זנות ופליטים סודנים ואריתריאים. בכך הם נוקמים את נקמת האיסלאם ומזרזים את ניוונה של החברה הישראלית
איתן קלינסקי
אני מצר על כך שבוויכוח שהסעיר את הכנסת בימים האחרונים, נאחז כל צד בעמדות קוטביות, המנגחות זו את זו. לדעתי, משפחת שכול, החשה שאמירת ה"יזכור" תתמקד ב"יזכור אלוהים", מן הדין לכבד את רצונה ולהקפיד שהאמירה הזו תושמע בטקס בו היא נפרדת מיקירה
עפר דרורי
פתיחת קופה נפרדת לגברים, כמו הסעה נפרדת בתחבורה הציבורית, כמו מדרכה נפרדת לגברים ונשים וכו', הן אפליה ברורה שאין בינה למצוות ההלכה דבר וחצי דבר. הציבור הכללי שותק ורשויות המדינה מגלגלות עיניים בתואנות שונות ומשונות כמו "זה רצונם"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il