X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ערכת לימוד, כגון זו המופצת על-ידי עמותת "זוכרות", על הנכבה: "איך אומרים נכבה בעברית?", אינה "תמימה". במיוחד כשמדובר בתלמידים שהם "קהל שבוי" וכל מעייניהם נתונים להשגת ציון גבוה במבחן לכולנו חייב להיות ברור שערכת לימוד על מכלול תכניה, מתקבלת בתנאים הנוכחיים כ"עובדה", אלא אם כן דימוי בית הספר יחדל להיות "בית חרושת למבחנים"
▪  ▪  ▪
שהתלמידים יעשו את השקלא והטריא בעצמם [צילום אילוסטרציה]

"נכבה" היא מילה וגם סמל המייצג אירוע. כסמל יש בה לא מעט ניואנסים וצורות הפעלה בזיכרון הקולקטיבי של עמים וקבוצות. האם טקסט יתקבל על-ידי הקורא כנרטיב, עובדה היסטורית, תעמולה, דמגוגיה וכיו"ב? קהל שאינו בקיא בהבדלים ולא ניחן בחושים המאפשרים לו להבדיל בין נרטיב לבין תעמולה, לדוגמה, מסתכן בחשיפה למידע שיפגע בכושר השיפוט שלו לאורך זמן.
עידכונים שוטפים מגיעים לדוא"ל שלי מעמותת "זוכרות". ברוב המקרים אלו דיווחים על כינוסים, ספרים שהעמותה מפרסמת, כתבי עת וכינוסים, ביקורים במקומות שהיו כפרים ערביים לשעבר וציון שמות המקומות והרחובות המקוריים. לרשותה של עמותה זאת חוקרים בעלי השכלה אקדמית היודעים להשתמש בכלים אובייקטיביים לצרכי מחקר. החומר שהצטבר בארכיון העמותה מכיל חומרים שלא כולם אומתו כעובדה היסטורית מדויקת. פה ושם מבצבצים בפרסומים שלהם אי אלו "משאלות לב".
מורים לאזרחות טוענים שהם מעוררים דיון בכיתות, בהקשר לערכת לימוד זאת, האומנם? עד כמה שידוע לי, מרבית התלמידים עדיין לומדים בעיקר כדי להצליח במבחן, וההוראה היא פרונטלית. לא רק זה, התלמידים הם "קהל שבוי" וערכת לימוד המיוצרת בבית-גידול ששם לו כמטרה להנציח את ההיסטוריה של היישוב הערבי עם קום המדינה ואת הנכבה, לא יכולה להיכלל בין חומרי לימוד שחובה להיבחן עליהם. המושגים, השמות הערביים של כל מקום ואתר בארצנו שבהם ישבו פלשתינים (גם זה נרטיב) הם רק חלק ממה שנכלל בערכת הלימוד. על גבי עובדות קשיחות בונים מאגר היסטורי וגם נרטיב. כשמלמדים תלמידים שכל שאיפתם היא להצליח במבחן, יש להביא בחשבון שאת המטען הזה הם עשויים להפנים ויקשה עליהם להפריד בין המוץ לתבן.
אני ממליצה למשרד החינוך לאסור בשלב זה את הוראת החומרים שבערכת הלימוד שמפיצה עמותת 'זוכרות' ולנקוט בכל חומרת הדין נגד מורים שמלמדים תלמידי חטיבת ביניים על ה"נכבה". הוראת החומרים שבערכה היא לא רק פאשלה של משרד החינוך אלא גם פאשלה של צורת החינוך. על-מנת להכשיר לימודי הנכבה, המתכונת היחידה שבה ראוי לעשות זאת היא עבודה באזרחות, ידיעת הארץ, סוציולוגיה של המיעוטים בישראל וכן הלאה. שישלחו תלמידים לכתוב עבודות בנושא אזרחות ומי שירצה ינבור בארכיון של 'זוכרות'. או אז, יבינו תלמידים את ההבדל בין עובדות, נרטיב ותעמולה, וידעו מה לפניהם.
במילה אחת, תנו לתלמידים לעשות את השקלא והטריא בעצמם. עליהם להיחשף מרצונם לחומרים שונים. ציידו אותם בחושים ובכישורי ביקורת לא רק לצורך עבודה בבית ספר אלא לחיים שלהם.

למאמר במקור
תאריך:  23/06/2011   |   עודכן:  24/06/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בין נרטיב לתעמולה: ערכת לימוד על "הנכבה"
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
תרצה יקרה-
אבנר צפוני  |  24/06/11 16:45
 
- זה לא ממש מה שהיא אמרה
רוי  |  24/06/11 21:13
 
- נרטיב זאת מילה מכובסת - האמת
היא רק אחת  |  24/06/11 21:36
 
- אם תחזור על שקר הרבה פעמים
עוד תאמין שזו אמת  |  24/06/11 22:27
 
- הסוגיה שעל הפרק הינה:
אבנר צפוני  |  25/06/11 04:22
 
- אדיוט שימושי למופת-אפנר מח חסר
יוני שדה  |  28/06/11 01:24
2
האמת ההיסטורית ולא משוכתבת.
ראספוטין בן מדביד  |  26/06/11 19:22
3
ומי מממן את עמותת "זוכרות"
מעניין לא?  |  15/12/11 00:17
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דודו אלהרר
לעמוס עוז לא איכפת מה חושבים הערבים או היהודים, הוא כבר החליט בשבילם מה הם "יודעים" ושיקפצו לו    הלוואי שהיה שומע בקול עצמו: "להפסיק לנופף באצבע ולהטיף..."    מישהו צריך לומר לו ליטול קורה מבין עיניו כשהוא בא חשבון עם "הכיבוש המשחית"
עו"ד יוסי דר
היוכל אריה דרעי, שישב בבית הסוהר על שוחד, למלא תפקיד ציבורי עתיר סמכויות וכוחות - תוך הינתקות מעבר כל-כך מכביד?    קרוב לוודאי שיהיה עסוק מבוקר עד לילה בניסיונות נואשים ואינסופיים לשקם את תדמיתו    הניתן לתפקד בתנאים שכאלה?
מני ישי
משה ושמואל ויתרו על חייהם הפרטיים, על חיי משפחה תקינים, ובעיקר ויתרו על כבודם וממונם משום ששמו להם למטרה לקדש את שם השם בהנהגת עם ישראל    לקח הפרשה: מנהיגות לשם מנהיגות
שר החוץ הצרפתי אלן ז'ופה
אירן פנתה לדרך ללא מוצא - דרך של דיכוי, הסתגרות ובידוד, אך אסור שנשכח אותה    מצב זכויות האדם במדינה זו לא מפסיק להידרדר, וצרפת לא יכולה לשתוק    צרפת קוראת לשלטונות אירן לכבד את חופש הביטוי, לשחרר מיד את כל האסירים המוחזקים באופן שרירותי ולהשיב למוסאווי ולכרובי את חירותם המלאה
ד"ר צ'לו רוזנברג
הם כבר מזמן חדלו להיות נאמני הציבור והפכו לשודדיו    מדובר, כמובן, בממשלת ישראל ובחלק נכבד של חברי-הכנסת    הם שודדי הקופה הציבורית והם פושטים את עורנו    כולנו "אוכלים אותה", אך נותנים להם לעשות מה שהם רוצים...
רשימות נוספות
השופט החוקר: אסד הורה להרוג את אל-חרירי  /  יואב יצחק
מצרים: לכדנו סוכן מוסד ישראלי  /  איציק וולף
גנץ: ערוכים להכשיל חציה של הגבול  /  עידן יוסף
נביא מדיני בתל אביב  /  דודו אלהרר
משהו מתרחש שם בחוץ  /  הרב אריק אשרמן
הזלזול בתושבי הארץ  /  הרב משה יהודאי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il