X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מי שטוען כי כלכלת האיסלאם מהווה אלטרנטיבה ראויה לקפיטליזם החזירי של המערב כנראה לא שמע על פקיסטן
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

'המרכז לפיתוח גלובאלי' הוא מכון חשיבה שמושבו בוושינגטון. לאחרונה המליץ המרכז להשהות את הסיוע האמריקני לפקיסטן עד שייערכו שם רפורמות מקיפות. מאז חיסולו של בן-לאדן העלו מחוקקים רבים בגבעת הקפיטול תהיות בנוגע לסיוע האמריקני לפקיסטן, אך הדוח שפרסם המכון בנושא הוכן עוד הרבה לפני החיסול.
ג'ון קרי מהמפלגה הדמוקרטית וריצ'ארד לוגאר מהמפלגה הרפובליקנית העבירו בשנת 2009 חוק שהגדיל באופן משמעותי את הסיוע האמריקני לפקיסטן. בתמורה התבקשה הממשלה באיסלאמבאד לבצע שינויים מרחיקי לכת. פקיסטן נדרשה לחזק את הפיקוח על מערכת הביטחון שלה, לחזק את המוסדות הדמוקרטיים, לשפר את מצב זכויות האדם ולדווח לארה"ב על שימוש בכספי הסיוע. הדוח של המכון האמריקני מרמז שפקיסטן לא קיימה את התנאים האלה, ומאשים את הסרבול הביורוקרטי של הגופים הממשלתיים האמריקניים המופקדים על הסיוע לאיסלאמבאד. נוסף על כך, מחברי הדוח טוענים כי הפתרון האמיתי הוא לא סיוע זר אלא רפורמות בתחומי החינוך, הסביבה והכלכלה בפקיסטן, ושאם מעמד הביניים והסקטור הפרטי בפקיסטן לא יגדלו, כל תוכנית לשינויים במדינה היא תוכנית שנידונה לכישלון.

"האיסלאם הוא הפתרון"
[צילום: AP]

פעילות הטאליבן, הממומנת בחלקה על-ידי המודיעין הפקיסטני, פוגעת לא רק באפגניסטן, שכנתה של פקיסטן, אלא גם בכלכלה המקומית. קרוב ל-10,000 פיגועים שבוצעו על אדמת פקיסטן מאז שנת 2002 הבריחו מהמדינה משקיעים זרים, וממשלות רבות בעולם אוסרות על אזרחיהן לבקר במדינה. הטליבאן הכריז בזמנו מלחמת חורמה על הסיוע המערבי שהוגש בתקופת גל השיטפונות הקטלני בשנה שעברה, מה שהחמיר עוד יותר את המשבר הכלכלי במדינה.
למרות הפגיעות בנפש ובכיס, האזרח הפקיסטני הממוצע ממשיך לאהוב את הפתרונות של הטליבאן. על-פי סקר גאלופ שנערך לאחרונה, 67% מאזרחי פקיסטן רוצים יותר חקיקה איסלאמית. זה לא שעד עתה פקיסטן הייתה מדינה חילונית לתפארת, פקיסטן היא רפובליקה איסלאמית ולבית הדין השריעי העליון שלה יש סמכות לפסול חוקים המנוגדים לאיסלאם. במחוזות השונים השליטה הדתית חזקה אפילו יותר. לדוגמה, הפרלמנט במחוז הצפון-מערבי סרהאד ביטל לפני מספר שנים את כל החוקים החילוניים שנחקקו מאז השלטון הבריטי.
גם הכלכלה הפקיסטנית עברה איסלאמיזציה עמוקה. בשנת 1979 הטילה הממשלה זכאת, מס איסלאמי למען עניים, ביטלה את הריבית בבנקים ועודדה פיתוח בנקאות איסלאמית. התנופה של כלכלת האיסלאם אומנם דעכה עם השנים, אך הנשיא לשעבר מושראף הפיח בה חיים חדשים. בשנת 2003 הוקמה ביוזמתו חטיבת הבנקאות האיסלאמית בבנק המרכזי וענף זה הוכרז כענף מועדף. החטיבה קבעה 12 מכשירים פיננסיים המהווים תחליף לריבית. הענף צומח לאט אך בבטחה וששת הבנקים האיסלאמיים מהווים כיום כ-7% מכלל המערכת הבנקאית בפקיסטן. נוסף על כך, 12 בנקים מסורתיים מפעילים חטיבות איסלאמיות. מחזור הבנקאות האיסלאמית במדינה גדל בשנה שעברה ב-31%.
למרות מקרי שחיתות רבים שהתגלו במערכת הגבייה והחלוקה של הזכאת, מס זה זוכה לפופולריות רבה בקרב האוכלוסיה הענייה מכיוון שלרבים מהתושבים זהו מקור הפרנסה היחיד. כספי הזכאת מופקדים בחשבון בנק מרכזי השייך לממשלה ומחולקים מספר פעמים בשנה לאזרחים עניים. בציפייה דרוכה מחכים תושבים רבים לחודש הרמדאן – אחד ממועדי החלוקה.
אחת מדמויות המפתח בבנקאות האיסלאמית בפקיסטן היא השייח' תאקי אוסמאני. אוסמאני ליווה את הקמתו ופיתוחו של הענף ועמד בראש מועצות השריעה של מספר בנקים. השפעתו ניכרת גם מחוץ לפקיסטן. אוסמאני החליף את השייח' קרדאווי בראשות הבנק האיסלאמי הראשון של בחריין. הציבור האמריקני גילה כי חברת הקפה הפופולרית 'קריבו קפה' נרכשה על-ידי הבנק הבחרייני שבראש מועצת השריעה שלו עמד השייח' קרדאווי, שייח' קיצוני שאוהד את היטלר ותומך ברצח נשים וילדים בישראל. אמריקנים רבים החליטו להחרים את החברה, ובתגובה שינה הבנק את שמו ל-Arcapitaוטען שהחליף את ראש מועצת השריעה בדמות מתונה יותר. אך לא בטוח שמי שקרא את ספריו של אוסמאני ושמע את התבטאויותיו ימצא הבדל גדול בינו לבין קרדאווי. מכתביו ומהרצאותיו עולים שנאה למערב, ליהודים ולנוצרים, ותמיכה בג'יהאד מזוין נגד ה"כופרים". לדוגמה, בספרו 'איסלאם ומודרניזם' כותב אוסמאני ש"יש להרוג בכופרים עד שיובסו, יכנעו וישלמו דמי חסות".

אין רווחה במדינת רווחה
[צילום: AP]

פקיסטן לא רק נהנית מסיוע אמריקני נדיב אלא גם נחשבת למדינת רווחה מושלמת. מאז שהוקמה בשנת 1947, אימצו כל ממשלותיה מדיניות חברתית מובהקת. חוץ מתקציבי רווחה אסטרונומיים, היו לממשלות גם תוכניות חברתיות יומרניות, הנה רשימה חלקית: "התוכנית לפיתוח הכפר", "תוכנית פעולה חברתית", "קרן למלחמה בעוני", "התוכנית לעבודות יזומות", אך כל התוכניות האלה וגם סיוע החוץ שקיבלה פקיסטן לא פתרו את בעיות העוני במדינה. חלקים נרחבים מהאוכלוסיה בפקיסטן עדיין סובלים מרעב והפתרון אינו נראה באופק. על-פי הערכות שונות, מספר הרעבים בפקיסטן נע סביב ה-35%, והמדינה נמצאת במקום החמישי בעולם בנתון הלא מחמיא הזה. קצב הילודה בפקיסטן גבוה אפילו בקנה מידה של מדינות מוסלמיות. אוכלוסייתה גדלה בשיעור של 2.1%-1.8% אחוזים מדי שנה. כתוצאה מהגידול הזה נמצאת המדינה במקום השישי בעולם במספר התושבים.
הממשלה איננה נוהגת לפרסם את נתוני העוני, אך לפי הערכות של מכוני מחקר מחוץ לפקיסטן כ-43% מתושבי המדינה חיים מתחת לקו העוני. המצב גרוע עוד יותר באזורים הכפריים, שם מספר העניים מוערך בכ-100%-80%! 60% מהכפריים משתכרים פחות מדולר אחד ליום.
האינפלציה הגואה מביאה עוד ועוד אנשים אל מתחת לקו העוני. כיום עומדת האינפלציה על 14%, ובמוצרי מזון מגיעה ל-18%. על-פי חישובי הבנק האסיאני לפיתוח, כל עלייה של 10% במחיר המזון בפקיסטן משמעותה עלייה של 2.2% במספר האנשים שמתחת לקו העוני.

חמושים בכסף

את הבדיחה הבאה מספרים בפקיסטן בשקט:
"שלום, הגעתם לקו החם של צבא פקיסטן. לשירותי נדל"ן לחצו 1. לשירותי בנקאות לחצו 2. לחקלאות לחצו 3. לביטחון או תקיפה עוינת, אנא המתינו".
ראשי הצבא בפקיסטן אולי סובלים מעניים אך לא מעוני. בדומה לצבא המצרי, גם הגנרלים המקומיים מעורבים מאוד בכלכלה. מחצית מתקציב הביטחון ממומן ממקורות עצמאיים של הצבא וההכנסות מתשתיותיו העסקיות מהוות כ-2% מהתמ"ג. הצבא בונה כבישים ונמלי תעופה, מבצע מפקדי אוכלוסין, מפתח תשתיות טלקומוניקציה, ובבעלותו נמצאות רוב הקרקעות במדינה, כולל אדמות חקלאיות. איכרים המעבדים שדות בחוות הצבאיות סובלים מתנאי חכירה ומתנאי עבודה דרקוניים, מה שגרם במשך השנים למרידות רבות ולדיכוי אכזרי.
לצבא בפקיסטן יש כוח רב, אך יש גוף אימתני ממנו. ה-ISI, שירות המודיעין הפקיסטני, הוא מדינה בתוך מדינה, ובפי העם הוא נקרא "השלטון האמיתי". הארגון עוקב אחרי המתרחש במדינה ומסכל כל פעילות שאינה לרוחו. בעבר נטען כי המתנקשים שרצחו את הנשיאה בהוטו עשו זאת בהוראת ה-ISI. לארגון קשרים הדוקים עם הטליבאן מתקופת המאבק המשותף בפלישה הסובייטית באפגניסטן. הקרבה השבטית בין ראשי שני הארגונים האלה הופכת את הקשרים הללו לקרובים עוד יותר. ראש המטות המשולבים בצבא ארה"ב, האדמירל מייקל מאלן, דיבר על כך בגילוי לב לאחרונה ואמר כי מחובתו להילחם באנשים הקשורים ל-ISI שתומכים, מממנים ומאמנים את אלו שנלחמים באמריקנים ובשותפיהם לקואליציה באפגניסטן. על-פי גופי המודיעין במערב, ה-ISI הוא אחד ממקורות המימון המשמעותיים של שלוחות אל-קאעידה באפגניסטן ובפקיסטן.
משפט המתנהל בימים אלה בשיקגו מאשש את הטענות כי ה-ISI מממנים פיגועי טרור. הנאשם הוא קנדי ממוצא פקיסטני בשם טוואהור רן, ונגדו מעיד חברו לשעבר דוויד הדלי, יליד פקיסטן שהתאזרח בארה"ב. שניהם היו פעילים באירגון 'לשקאר א-טייבה' והיו מעורבים בהכנת הפיגועים במומבאיי בשנת 2008. הדלי הפך לעד מדינה לאחר שהובטח לו שלא ייגזר עליו עונש מוות. בעדותו סיפר כי את המודיעין שאסף במומבאיי לקראת ביצוע הפיגועים העביר ישירות לאנשי ה-ISI, וגילה כי קצין במודיעין הפקיסטני העביר ל'לשקאר א-טייבה' 25,000 דולר לטובת הפיגועים הרצחניים בהודו.

צא ולמד

מצרים צועדת בימים האלה בנתיב שבה צעדה פקיסטן בעבר. גנרלים המנהלים בפועל את המדינה ואת כלכלתה עושים עסקים עם שייח'ים קיצונים, ממש בנקאות איסלאמית פורחת במיטבה. על-פי ניסיון העבר אפשר לשער מה מצפה לשכנתנו בדרום.
מאז סיום מלחמת העולם השנייה נחשבות ערב הסעודית ופקיסטן לבעלות הברית הנאמנות ביותר של ארה"ב בעולם המוסלמי. רבים יחלקו על הקביעה הזאת, רבים אחרים ימשיכו להאמין בה. כל כך הרבה מאפיינים דומים יש בין סעודיה לפקיסטן עד שיש הקוראים לאחרונה לסעודיה ללא נפט. בארות הנפט הסעודיים יתרוקנו בעוד מספר שנים ויש סיכוי לא רע שעוד לפני שזה יקרה, יהפוך הזהב השחור לשחקן משני בשוק האנרגיה. כשהדברים הללו יקרו גם פצצה גרעינית לא תציל את הממלכה מעוני.

פורסם במקור: מוסף כלכלה, מקור ראשון
תאריך:  08/07/2011   |   עודכן:  08/07/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ברירת מחדל
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
האיסלם דאג שהעוני CONSTANS
ראספוטין בן מדביד  |  8/07/11 15:46
2
אל תשכח שהיטלר נפל
מאיר1  |  9/07/11 14:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהודה יפרח
הקו העקבי שמציג בג"ץ בתמיכה בשקיפות ובגילוי מידע בעניינם של מועמדים לתפקידים בכירים איננו מחזיק מים כאשר הדרישה מופנית כלפי השופטים עצמם. שלוש תביעות, שלושה פסקים - מצא את ההבדלים
טובה ספרא
אנו מצויים בעידן בו מתרחשים שינויים עולמיים גדולים בכל המישורים    הרפורמה בתחבורה הציבורית - בסוף תלמדו ליהנות ממנה    ייחשפו מתעשרים נוספים על גב הציבור    ימים של שריפות, רעידות-אדמה והתפרצויות הרי געש    עבודה רבה צפויה ליו"ר קרן המטבע    ההשקעה ב"סחורות" כדאית    תחזית אסטרולוגית לשבוע 15.7.11-8.7.11
אריה אגוזי
האמריקנים חוששים מניסיון מחודש לפיגועים בתעופה האזרחית    בנמלי התעופה בארה"ב הוחמרו הבדיקות, והנוסעים, בעיקר אלו הזרים, צפויים לתהליך ממושך יותר    אם אתם טסים לארה"ב, היו מוכנים לשורה של אמצעי ביטחון חדשים    על כנפי הפחד
מיכאל טוכפלד
דובי איכנולד, מנכ"ל הוצאת 'ידיעות ספרים', לא מוכן להצטרף לקולות המתלוננים על הידרדרותה של הספרות בישראל ועל זילותם של הספרים ("אנחנו נוטים תמיד גם לבכיינות וגם לנוסטלגיה. מצבה של הספרות הוא באמת טוב"). הוא רואה את העתיד באייפד, אך משוכנע כי הוא לא ידחוק את מקום הנייר. ראיון
חגית גינזבורג
ספיישל עידן רייכל סיפק הזדמנות לשקול את מידת הזכאות של המתמודדים להגיע עד לקו הסופי בתחרות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il