X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
אתר הקידוח 'מגד 5' עשוי להניב בתוך חמש שנים 10 אחוזים מצריכת הנפט הישראלי. אלא שהשטח שבו טמון כנראה המטמון משתרע גם על שטחים הנתונים בשליטה פלשתינית. בינתיים הם אדישים
▪  ▪  ▪
טוביה לוסקין

הזדמן לי לשמוע את ההגדרה היצירתית ביותר למונח הידוע קידוש השם. על גבעה סחופת רוחות, שבגבה אתר הקידוח 'מגד 5' הסמוך לנתב"ג עמד טוביה לוסקין, הגיאולוג הראשי של חברת 'גבעות עולם', ובישר לקהל קדוש של כמה עשרות עיתונאים על השקתו הרשמית של הקידוח באתר.
אחרי כל השנים האלו, לוסקין, איש חב"ד עם ניצוץ ממזרי בעיניים, דיבר אנגלית במבטא רוסי כבד וחילק בקבוקוני נפט כמו איש מכירות אמריקני - הכול כדי שאפשר יהיה להתרשם ישירות מן הנוזל הפורץ ממעבה האדמה. היה חשוב לו גם להזכיר כי עבודת הקידוח באתר נעשית ללא חילול שבת. "עד עכשיו לא עשינו כאן שום עבודה בשבת" וההסבר - "כי זה קידוש השם". החל מהשבת האחרונה מפעיל הקידוח פטנט ייחודי, שלדברי לוסקין אינו קיים בקידוחים בחו"ל: שעון שבת שמאפשר להפיק נפט מבלי שהעובדים יצטרכו לחלל שבת בעבודתם. אכן דראמה.
השאלה היא כמובן מה המשמעות, אם בכלל, של כל הסיפור. לדברי אלוף (מיל.) גיורא איילנד, היועץ המיוחד של 'שותפות גבעות', השורה התחתונה של כל הממצאים היא כי בתוך חמש שנים יוכל השדה, המשתרע על פני 180 קמ"ר, לספק עשרה אחוזים מכלל צריכת הדלק של מדינת ישראל. הנתון הזה הוצג באופן בלתי רשמי בפני ועדת שישינסקי. כעת מתייצבת החברה מאחורי הנתונים באופן רשמי. איילנד מקפיד לומר שבשל הגבלות של רשות ניירות ערך, הוא מנוע מלפתח את הנושא כדי לא לחזור על הסחרחרת הבורסאית שליוותה את הדיווחים של 'גבעות עולם' בשנה האחרונה - דיווחים שהותירו אחריהם הרבה מאוד חשדות וסימני שאלה.
בכל מקרה, לשיטתו של איילנד מדובר בהישג נאה במונחים של ביטחון לאומי, גם אם עשרה אחוז תוצרת עצמית לא יקנו לישראל עצמאות אנרגטית בתחום הדלק לרכבים, מטוסים או טנקים. ישראל תיאלץ להמשיך לרכוש נפט בחו"ל, בעיקר מאזרביג'אן.
על פניו, נראה שמדובר בבשורה בעיקר עבור המשקיעים בעלי הלב החלש של 'גבעות עולם', אלו שבשנים האחרונות נצמדו למרגלות הגבעה תוך שהם עושים לילות כימים בצפייה בלהבה העולה מאתר הקידוח ומבלים שעות בחישובי עלייתה ונפילתה של המניה.
נכון לעכשיו, מציגה 'שותפות גבעות' שני תרחישים לפיתוח המאגר: התרחיש המינימליסטי מדבר על שווי מאגר בסדר גודל של 200 מיליון דולר בקצב הפקה שישתרע על פני 20 שנים, ואילו התרחיש האופטימי מדבר על יותר מ-800 מיליון דולר בקצב הפקה שישתרע על פני 25 שנים - זאת על-פי חישוב של 70 דולר לחבית.
לוסקין צופה, עם זאת, שהמחיר יגיע בעתיד גם ל-200 דולר לחבית. לא בטוח שזה מה שנחוץ לעם ישראל, עִם קידוש השם או בלעדיו, אולם די היה בכך כדי לגרום לאחד המשקיעים, שהתגנב למסיבת העיתונאים ושכותבת שורות אלו שבה עמו הביתה בשלום, לעסוק כל הדרך בחזרה לתל אביב בחישובים קדחתניים אם המניה תוכל לסדר לו את הפנסיה.

"מה יעשו, ישתו נפט?"

מה שכן, לסיפור הזה יש חלק נוסף שעליו לא מדברים בינתיים. הקידוח של 'מגד 5' יושב ממש, אבל ממש, סמוך לקו הירוק. הגם שאין נתונים גיאולוגיים מוסמכים, התצורה הגיאולוגית של השדה אינה נעצרת בתחומי הקו הירוק, אלא נמשכת גם לתוך השטח שנמצא בשליטתה של הרשות הפלשתינית – מה שעל פניו אמור היה לעורר עניין כלכלי עמוק בפוטנציאל להפקת נפט גם ברש"פ.
700 מטרים מאתר 'מגד 5' משתרע הכפר רנתיס, הנמצא בתחום השליטה של הרשות הפלשתינית. לכאורה אפשר היה לצפות שמסיבת העיתונאים של 'גבעות עולם' תעורר התרגשות כלשהי גם בכפר המנומנם. אומנם רנתיס נמצא באזור שטח C, שהוא בשליטה ישראלית, אולם השטח הבנוי של הכפר מוגדר כשטח B, הנמצא בשליטה ביטחונית ישראלית ואזרחית פלשתינית. כל אחד בכפר יכול להציב 'חרגול' בחצר האחורית של הבית, ולפצוח בקידוח מתוצרת עצמית בסגנון טקסני. ראש הממשלה הפלשתיני, סלאם פיאד, לשעבר פרופסור באוניברסיטת טקסס, מכיר היטב את המראות האלו.
אפס. למסיבת העיתונאים לא הגיע אף עיתונאי פלשתיני. גם לא אחד מתושבי רנתיס. סמוך לאתר הקידוח נמצאת תחנת דלק מנומנמת. וודיע, בחור מכפר קאסם, עובד שם כבר שנה כמתדלק. שאלתי אותו איך זה שאף אחד לא בא לברר מה קורה מעבר לפינה. וודיע גיחך. "אלה חמארים", אמר.
בכלל לא יודעים שיש פה נפט?
"אלה רק קמים בבוקר, הולכים לזיתים, נוסעים לעבוד בבית-אריה והולכים לישון מוקדם, למה אין אורות בכפר רנתיס".
הכיצד, תמהתי.
"אין כסף", השיב. "הרשות הפלשתינית לא נותנת כסף. בכל הכפר", הוסיף בזלזול מופגן, "יש חנות אחת. מה יעשו אלו עם הנפט מתחת לאדמה שלהם, ישתו אותו?"
מעבר לתחנת הדלק משתרעת שורה של קוביות בטון. הדרך לכפר חסומה למכוניות ישראליות. יש כניסה אחרת לכפר.
מה יהיה אם ניכנס, שאלתי את וודיע, יעשו לנו לינץ' כמו לנהג ממעלה-אדומים שנכנס לעזרייה בשבוע שעבר?
"לא, מה פתאום", התערב ואליד, המתדלק השני. "אני מבטיח שלמכונית שלכם לא יקרה שום דבר".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  09/07/2011   |   עודכן:  09/07/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ניב שטנדל
עונת הקיץ של ערוץ 10 הסתמנה כמבטיחה, עם לוח שידורים מגוון ותמהיל הנכון    אבל אז הגיע הביטול של וויפאאוט שסימן את הניצחון הטכני לקשת, ו"הדור הבא 24/7" שהוכיח שהערוץ בסך-הכל מנסה לחקות את הזכיינית בלי הרבה הצלחה
אלעזר לוין
מנהל את חברת הנדל"ן הישראלית-פולנית רונסון "והיא גדולה יותר מאשדר"    החברה מוכרת 500 דירות בשנה, מדווחת על רווחים, וזה עתה גייסה כ-100 מיליון שקל בבורסה של ורשה    "בפולין שומרים על לוחות הזמנים, ולא צריך לשלם שוחד"
אריה גלוזמן
מי שטוען כי כלכלת האיסלאם מהווה אלטרנטיבה ראויה לקפיטליזם החזירי של המערב כנראה לא שמע על פקיסטן
יהודה יפרח
הקו העקבי שמציג בג"ץ בתמיכה בשקיפות ובגילוי מידע בעניינם של מועמדים לתפקידים בכירים איננו מחזיק מים כאשר הדרישה מופנית כלפי השופטים עצמם. שלוש תביעות, שלושה פסקים - מצא את ההבדלים
טובה ספרא
אנו מצויים בעידן בו מתרחשים שינויים עולמיים גדולים בכל המישורים    הרפורמה בתחבורה הציבורית - בסוף תלמדו ליהנות ממנה    ייחשפו מתעשרים נוספים על גב הציבור    ימים של שריפות, רעידות-אדמה והתפרצויות הרי געש    עבודה רבה צפויה ליו"ר קרן המטבע    ההשקעה ב"סחורות" כדאית    תחזית אסטרולוגית לשבוע 15.7.11-8.7.11
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il