X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ישנם שני מבחנים פשוטים להגדרת חוק כמטופש. "חוק החרם" עונה להפליא על שני מבחני הטיפשות. השמאל הרדיקלי מוצא הזדמנות נפלאה לעבור עליו בסיטונות ו"שלום עכשיו" כבר התגייסה למשימה בהתלהבות
▪  ▪  ▪

חוק החרם אינו מהווה הגבלה בלתי ראויה על חופש הביטוי - הטיעון הזה הוא הבל הבלים. למי ששכח, חופש הביטוי אינה זכות מוחלטת ובצידה קיימות זכויות אדם נוספות כמו הזכות לחופש עיסוק, הגנה על הקניין, הזכות לשוויון ועוד. כל עוד מפעל בברקן מייצר יין באופן חוקי לחלוטין על-פי עמדת רשויות החוק בישראל, הוא זכאי שלא להיות יעד לחרם מאורגן שמטרתו חורבנו הכלכלי. בניגוד להגדרה הלא מוצלחת שבחוק הוא אינו מגן על "מדינת ישראל", או על ההתנחלויות, אלא על כל גורם או אדם שרק בשל זיקתו למדינה, או לשטח המצוי בשליטתה עלול למצוא עצמו קורבן לחרם כלכלי.
גרימת נזק כלכלי במכוון על-מנת להביא לסגירת עסק או תחום פעילות חוקיים, אינה נובעת בשום אופן מהזכות לחופש ביטוי. משטר המתיר פעולה כזאת מאפשר פגיעות בחופש העיסוק ובזכות הקניין ומעל לכל בזכות לשוויון, ובכך הוא מועל בתפקידו. הוא הדין כאשר יצרן או ספק שירותים מחרים קבוצה מסוימת בציבור מטעמים זרים. לשם מניעת התנהגות זו קיים, למשל, "חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים". חרם תיאטראות על היכל התרבות באריאל היה למשל נוגד חוק זה. צר לי לומר שהטיעונים שקראתי, המייחסים לחוק החרם פגיעה בזכויות אדם, הם בפשטות דברי הבל.
מדוע אני טוען בכל זאת שמדובר בחוק מטופש? ישנם שני מבחנים פשוטים להגדרת חוק כמטופש. המבחן הראשון: אם החוק מזמין הפרה סיטונית שלו, או שזו צפויה בשל אופי האיסורים שבו. המבחן השני הוא: האם ניתן לעקוף את ההוראות בנקל, אגב השגת המטרות שהחוק מבקש לאסור.
"חוק החרם" עונה להפליא על שני מבחני הטיפשות. השמאל הרדיקלי מוצא כאן הזדמנות נפלאה לעבור עליו בסיטונות (ואי-אפשר לתבוע את כל העולם, זה פשוט לא מעשי) ו"שלום עכשיו" כבר התגייסה למשימה בהתלהבות. גם היסוד השני מתקיים, וכל מי שירצה להתעלל במנסחי החוק בבתי המשפט יוכל לעשות זאת בנקל.
נדגים את כשלי הניסוח. תנאי להחלת החוק הוא פרסום ביודעין של קריאה פומבית להטלת חרם על מדינת ישראל וחרם כזה מוגדר כ"הימנעות במתכוון מקשר כלכלי, תרבותי או אקדמי עם אדם או עם גורם אחר, רק מחמת זיקתו למדינת ישראל, מוסד ממוסדותיה או אזור הנמצא בשליטתה, שיש בה כדי לפגוע בו פגיעה כלכלית, תרבותית או אקדמית".
על-פי ניסוח זה, אדם המפרסם שהוא עצמו מחרים מטעם כלשהו גוף הקשור עם מדינת ישראל לא ביצע כל עוולה כל עוד לא קרא לאחרים לעשות זאת. אם למשל חברה ענקית תפרסם הודעה כאמור, הכל בסדר כל עוד לא קראה לאחרים לנהוג כמוה, הגם שאין ספק שיש לה השפעה על גורמים אחרים. אם כמה גופים ואנשים יתאגדו יחד למודעה אחת ויצהירו שהם בצוותא מטילים חרם, גם בכך כנראה אין עוולה כל עוד הם אינם קוראים לאחרים להצטרף.
אם אותם גופים יחליטו לקרוא להחרמת חברה המייצרת בשטחים בגלל שהיא מצויה שם, אבל גם בגלל שהיא מעסיקה בתנאי ניצול עובדים מ"השטחים", עדיין אין אפשרות להחיל את הוראות החוק כי הקריאה אינה אך ורק מחמת הימצאותה בשטחים, מאחר שיש עוד סיבות מוצהרות לחרם.
אני מקווה שבשתי הדוגמאות הבהרתי עד כמה קל לעקוף את הוראות החוק. התוצאה שגם חוקקנו חוק שנוי במחלוקת שיאפשר לשמאל הרדיקלי לצבוע את ישראל בצבעים חשוכים ולא הבאנו תועלת כלשהי למפעלים בהתנחלויות ולכל גורם אחר הסובל מחרם כלכלי או אקדמי או חרם אחר. אנו מצויים בדיוק באותו המצב של היהודי בסיפור הידוע, שגם אכל דגים באושים, גם לקה במלקות ולבסוף גורש מהעיר.

תאריך:  13/07/2011   |   עודכן:  13/07/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מדוע חוק החרם הוא חוק מטופש
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 12 ]  כתוב תגובה 
1
כלומר הגבלת מהירות נסיעה-מטופ ל"ת
נ"ל  |  13/07/11 16:27
2
כלומר הגבלת מהירות לרכב-מטופשת
נ"ל  |  13/07/11 16:33
3
לפעמים אני תמה ! אם כל מה ש...
אורח דין  |  13/07/11 16:41
4
החוק לא מטופש
לוי  |  13/07/11 16:42
5
זהו חוק נהדר
אלטע קאקער  |  13/07/11 16:57
6
שיעברו על החוק שיחשפו את ערותם
נחום שחף  |  13/07/11 17:04
7
אתה מתחכם שלא לצורך ל"ת
איש1  |  13/07/11 17:34
8
הפתרון לחרם - העדפה
איש עצוב  |  13/07/11 17:35
9
בשם הדמוקרטיה
שוחט ברוך  |  13/07/11 21:38
10
מה שאתה בעצם אומר הוא
סתם_1  |  14/07/11 00:03
11
חרטוטי גולזבלט בעטיפה יפה
מטאטא  |  15/07/11 08:59
12
חוקי מלכות ישראל השלישית
עידן סובול  |  15/07/11 10:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נורית פלד-אלחנן
פסק דין חדש הוא שיאו של מסע - מתוכנן להפליא ומשומן כראוי - להתרת דמם של פלסטינים, מסע שנמשך כבר עשורים רבים בעיתונות, בנאומים הפוליטיים, בספרות ובשירה, בתוכניות הצבאיות ובניסוח הקוד האתי של הצבא
ד"ר מוטי גולן
פינחס היה היחיד מכל עדת ישראל אשר אזר עוז בנפשו, שינס כגבר חלציו, נטל על עצמו סיכון חיים מחושב, ניגש למשה ושאלו: רבנו, מה עושים במקרה דנן?!
יהודה דרורי
להזכיר לכל! כל ממשלות ישראל אחראיות להתנחלויות    רובן נעשו בהחלטות הממשלה (וזו דמוקרטיה!) ההתנחלויות לפיכך הינן חלק ממערכי המדינה ולשום קבוצה שולית אין הזכות לפעול כדי להרע להן
איתן קלינסקי
ד"ר שלום לווין לא היה נותן ידו לעובדה שלפני תלמידי ישראל יעמדו שני סוגי מורים - מורה זול ומורה מוגן על-ידי האיגוד המקצועי. לצערי, משרד החינוך אימץ מקסם שווא של הפרטה ומאפשר למלתעותיו של אותו מקסם שווא לטרוף את אחת הפנינות החינוכיות, שידעה מדינת ישראל - האולפנים להקניית השפה העברית
מאיר אלרן
הבעיה האופרטיבית המדאיגה ביותר, שנחשפה גם בתרגיל הנוכחי, למרות הדיבורים על שיפור, קשורה לסוגיית התיאום הבין-מערכתי    שורש העניין הוא בכך שבשונה מהחזית הצבאית, אין הגדרה חוקית, ברורה ומוסכמת לגבי האחריות והסמכויות להיערכות החזית האזרחית ולניהולה בשעת חירום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il