X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המהומה התורנית סביב פרשת הנשיא קצב קשורה בשימוש בחוקרים פרטיים לקראת הערעור בבית המשפט העליון. השימוש בחוקרים פרטיים במשפטים בכלל ובמשפטים פליליים בפרט, נפוץ בכל העולם ובמיוחד בארה"ב. אין פסול או פגם בשימוש בחוקרים ובמידע שהושג על ידם, כל עוד הדבר נעשה במסגרת החוק. בעבר, הוכח לא פעם שמידע שהושג על-ידי חוקרים הציל חפים מפשע מהרשעה וממאסר
▪  ▪  ▪
חוקר פרטי - מותר ואף מקובל [צילום אילוסטרציה]

השימוש במשרדי חקירות פרטיים להשגת מידע בתחומים עסקיים, בתחום המעמד האישי ובתחום המשפט הפלילי, נפוץ ושימושי מאוד בהרבה ארצות בעולם, ובולט במיוחד בארה"ב.
במשרדי עורכי הדין הגדולים בארה"ב או במשפטים תקשורתיים של ידוענים, פוליטיקאים, אנשי ציבור ונבחרי ציבור למיניהם השימוש בחוקרים פרטיים במקרה של תביעות משפטיות הוא הליך מקובל. יתרה מכך, יש משרדים המחזיקים באופן קבוע בצוות העובדים שלהם חוקר/ים פרטיים, הנכנסים לפעולה מיד עם קבלת קליינט חדש נגדו הוגש כתב אישום פלילי או אזרחי.
להבדיל משיטת המשפט והחקירה בישראל, הפרוצדורה בארה"ב, למשל, מאפשרת לסניגוריה לפנות לעדי תביעה ולראיינם לאחר שנחקרו על-ידי המשטרה, פרט לעדים שהתביעה לא מגלה או שומרת עליהם במסגרת "עדי מדינה".
כאשר מתנהל משפט בפני מושבעים יכולה הסניגוריה, בעזרת חוקרים פרטיים, לברר על עברם, תפישת עולמם והשקפותיהם הפוליטיות של המושבעים כדי לדעת אם להתנגד לבחירתם או לאשרם. כלומר, השימוש בחוקרים פרטיים במשפטים מתוקשרים וחשובים, גם בתחום האזרחי וגם בתחום הפלילי, מובנה בתוך שיטת המשפט האמריקנית ( כמובן למי שיכול להרשות לעצמו), בתנאי שהחוקרים פועלים בהתאם לכללי האתיקה שלהם ולפי החוק הכללי המדינתי.
בישראל, השימוש בחוקרים פרטיים מקובל וידוע, אך פחות נפוץ במשפטים פליליים, בגלל המגבלות הפרוצדורליות הפליליות ובגלל העלות הגבוהה שלא כולם יכולים לעמוד בה. במשפטים אזרחיים של חברות עסקיות וכלכליות גדולות השימוש והעזרה הניתנת על-ידי חוקרים פרטיים לסניגוריה הם רבים למדי. כמו-כן, מקובל השימוש מאוד בתחום המעמד האישי, וכפי שציינתי לעיל - פחות בתחום הפלילי.
לפי החוק בישראל, אסור לנחקר/חשוד/נאשם ליצור מגע עם עדי תביעה, או אנשים שנחקרו על-ידי המשטרה עד להגשת כתב אישום. הוגש כתב אישום - מצורפת רשימת עדי תביעה שעל הסניגוריה אסור לבוא איתם בקשר, לראיין אותם או לחקור אותם וכל מגע איתם או ניסיון להשפיע עליהם או ללחוץ עליהם, הוא בבחינת עבירה פלילית של שיבוש חקירה, הטרדת עד, איומים או סחיטה באיומים. רק עדים שמשוחררים על-ידי התביעה, לא זומנו להעיד או סיימו להעיד, יכולים להיחקר, בתנאי שלא יוטרדו או ינסו לשנות עדותם בצורה לא חוקית. עדים שלא זומנו על-ידי התביעה (היו ברשימת עדי התביעה), ניתן לזמנם באמצעות הסניגוריה אם יש בהם תועלת לנאשם.
חוק החוקרים הפרטיים ושירותי שמירה - התשל"ב-1972 - "חוקר פרטי": מי שעוסק בהשגת ידיעות על הזולת או באיסופן, לצרכים אחרים ודרך שירות לכל ושלא לצרכי מחקר מדעי, סקר דעת קהל או פרסום ברבים.
סעיף 7 ג': שוכנע היועץ המשפטי לממשלה, שהמשך חקירתו של חוקר פרטי עלולה להפריע לחקירת המשטרה בעבירה, יכול לדרוש מהחוקר הפרטי להפסיק החקירה. הסתיימה חקירה במשטרה - יודיע על כך היועץ המשפטי לחוקר והוא רשאי להמשיך בחקירתו.
עינינו הרואות ששימוש בחוקרים פרטיים הוא לגיטימי, אין בו פסול או פגם משפטי, מעוגן בחוק המדינה ומוכר על-ידי מערכת אכיפת החוק, בתנאי כמובן שאין סתירה מהחוק ומהמגבלות וכללי האתיקה של החוקרים.
מטרת השימוש בחוקרים במשפטים בכלל ובמשפטים פליליים בפרט היא בראש ובראשונה - השגת מידע, עובדות, פרטים, מסמכים ועדים שאין לצד השני.
במשפטים פליליים לסניגוריה חשוב לדעת האם יש עדים שהמשטרה והתביעה לא הגיעה אליהם, כנ"ל לגבי מסמכים וראיות אחרות. כעניין שבשגרה המשטרה מתרכזת בעיקר בחיפוש ראיות מרשיעות לצורך הגשת כתב אישום, וברוב המקרים אינה מתרחבת מעבר לנחוץ ובוודאי לא עושה מאמצים למצוא ראיות ועדים שיכולים לעזור לנאשם. תפקידם של החוקרים הפרטיים הוא למלא את החלל החסר הזה בתיק לטובת הנאשם.
קורה לא פעם שהנאשם/נחקר טוען לאליבי, ולא תמיד המשטרה מתאמצת לאשר את דבריו על-ידי עדים או מסמכים. כאן נכנסים לפעולה החוקרים הפרטיים שתפקידם לספק לסניגוריה את החלקים החסרים בפאזל העובדתי.
לא פעם אנו עדים לבקשה למשפט חוזר על סמך עובדות וראיות חדשות שלא היו ידועות בזמן המשפט. לא פעם אנו עדים לשחרור ולזיכוי נאשמים עקב ממצאים חדשים שחלקם הגדול הובא על-ידי חוקרים פרטיים שעשו עבודתם נאמנה ועל-פי החוק. הבאת ראיות חדשות יכולה להיעשות בכל שלב, בתנאי שלא היו ידועות מראש או ניתן היה להשיגן במהלך המשפט. כמובן שראיות שהושגו בהליך פסול ופלילי פסולות להגשה.
ראיות ועדויות שיש בהן כדי לשנות שינוי דרמטי את מהלך המשפט או את ממצאי המשטרה, את פסק הדין וקביעת השופטים, ולהביא לשינוי או מהפך במשפט, לרבות זיכוי מלא או חלקי, ניתן להביא בכל שלב, מטעמים של כללי הצדק הטבעי, וכדי למנוע עיוות דין משפטי. על-רקע זה, השימוש בחוקרים פרטיים על-ידי הנשיא לשעבר משה קצב אין בו פסול או פגם, אם ההליך לא נגוע בעבירה פלילית.
הערה: המדינה, המשטרה ומשרד הביטחון משתמשים אף הם בחוקרים פרטיים או בחומרים שלהם כשהדבר נחוץ, כמו מעקב אחרי משתמטים משירות צבאי.

תאריך:  14/07/2011   |   עודכן:  14/07/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אין פסול להיעזר בחוקרים פרטיים
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
מאמר חשוב, החושף את העליהום
נחום שחף  |  14/07/11 14:00
2
המטרה בדיבוב העדים
עזרא מנצור  |  15/07/11 11:59
3
נסיון ליצור מציאות מדומה
הרצי מהשפלה  |  16/07/11 07:29
4
לא בכל צריך להיות חקיינים
ציפקה מר"ג  |  16/07/11 07:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הלל ויס
ממשלת ישראל עדיין לא חזרה בה מתוכנית שתי המדינות! לכן כל הסכמה למשא-ומתן באופק הפסיכו-פוליטי שהתקיים עד לא מכבר, פירושה קידום תוכנית הגושים. היינו קידום המעשה הבלתי חוקי והמעשה הבלתי חוקתי של הפקרת תושבים יהודים וחבלי ארץ תחת שלטון פלשתיני
עפר דרורי
רן פקר כותב בידיעות אחרונות כי טעות היא להילחם את המלחמה הקודמת ואני מסכים עם אמירה זו, אלא שאני חושב שלא פקר ולא אחרים, כולל אני, יודעים כיצד תיראה המלחמה הבאה
ד"ר אברהם שלום
חברי הכת של אוסלו מנופפים בשם הדמוקרטיה בעודם מבקשים לבטל את הדמוקרטיה, לבטל את החלטות הכנסת הנבחרת ולהשאיר את ניהול המדינה בידי שופטי בג"ץ שאיש לא הצביע בבחירות עבורם    בחוקה כתובה יש צורך רק לאחר הפיכה והתמוטטות הסדר הקיים    במקום לחוקק על-פי המציאות, נאלץ הקונגרס האמריקני לחפש פירושים מלאכותיים למילים של חוקה עתיקה שלא ידעה על העולם המודרני
ראובן לייב
אנחנו, בני 70 פלוס, בוגרי כיתת מחזור 1953 של בית הספר היסודי "לדוגמא" בתל אביב, התכנסנו למפגש כיתתי ב"אסף ארטיזנל" שברמת השרון, מעלים באוב את ימי הצנע האפורים שעליהם נאלצנו לגדול בשחר נעורינו
אהרון רול
לדעת המסיתים לרצח מבין אנשי השמאל הרדיקלי, אין גבול לחופש הביטוי והכל קביל. עובדה, אף לא אחד מהם נחקר ובוודאי שלא הועמד לדין ונגזר עונשו בידי החונטה השמאלנית הרדיקלית בפרקליטות    האם קיים גבול לחופש הביטוי או שמא כל דאלים גבר ואין גבול וקצה לאלימות המילולית, להסתה לרצח ולהכפשה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il