X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
התופעה שהתפתחה אצלנו, לפיה גם מי שכשל טוען כי הוא צריך להישאר כדי לתקן את הליקויים, היא המצאה ישראלית לא חכמה ולענייננו בלתי מוסרית
▪  ▪  ▪
לחץ דעת קהל [צילום: פלאש90]

בשנה האחרונה אנו עדים למחזה עליו אנו חולמים שיגיע גם אלינו באחד הימים. לא, לא מדובר בהצגת תיאטרון ולא במחזה מבוים. מדובר בסיפורים מהחיים שאנו צופים בהם לייב אבל לא מעכלים את טיבם. הכוונה לשורת התפטרויות של בכירים שהחליטו כי כך מצפים מהם וכך מוטב גם אם איש לא נחקר בוועדת חקירה ולא נשפט בבית משפט.
לפני כשנה התפטר ראש ממשלת יפן לאחר כהונה קצרצרה של מספר חודשים והסיבה? הוא לא קיים את הבטחת הבחירות שלו לפנות את בסיס הצבא האמריקני באי אוקינאווה. השאלה כיצד ניתן לבצע הבטחה כזו בתוך פרק זמן כל כך קצר לא נשאלה כלל ביפן. שם אמרו לראש הממשלה כי העובדה שהוא לא מקיים את הבטחתו מכבידה על המפלגה ועליו ללכת. וכך היה.
לפני מספר חודשים התפוצצה בגרמניה פרשה הקשורה בשר ההגנה שהואשם כי העתיק חלקים מעבודת הדוקטורט שלו. הוא אומנם הודה כי עשה טעויות מצערות אבל לא הודה בהעתקה. אבל די היה בהאשמות ולחץ דעת קהל כדי להביאו להתפטרות למרות הפופולריות שלו והעתיד שניבאו לו.
לפני כשבוע אירע פיצוץ אדיר בבסיס חיל הים בקפריסין שגרם למותם של כ-12 ופציעתם של עשרות. בין הנספים היה גם מפקד חיל הים. בעקבות האירוע הטראגי התפטרו שר ההגנה ומפקד הצבא.
והסיפור האחרון הוא פרשת האזנות הסתר של העיתון ניוז אוף דה וורלד שבעקבות חשיפתן הבעלים רופרט מורדוק לקח אחריות ובלא הרבה היסוסים החליט לסגור את עיתון שיצא לאור מאז 1843. וזה היה רק הספתח. מאז התפטרו בכירים בעיתון בעבר ובהווה וקציני משטרה בכירים שאולי היו קשורים בעקיפין בשערורייה.
אין שום קשר בין האירועים שקרו במדינות שונות, בזמנים שונים ובנסיבות שונות לחלוטין. ומדובר כאן רק בדוגמאות טריות, האחרונה נמצאת רק בתחילת דרכה ומי יודע מי וכמה עוד ילכו הביתה. אבל לכל הפרשיות יש מכנה משותף אחד: הסקת מסקנות אישיות מידיות, בלי גמגומים מיותרים ובמספר משפטים של התנצלויות כנות על מה שקרה.
להסתכל עליהם לקנא. אצלנו עוד לא קרה שאדם קם מיוזמתו ולקח אחריות והתפטר בשל מעשה או מחדל. אפילו לא אחרי אסונות נוראיים. הנה רשימה חלקית: מלחמת יום הכיפורים, אסון המסוקים, אסון השייטת בלבנון והאסון האחרון, השריפה בכרמל. במקרה הראשון רק ועדת אגרנט אילצה את הרמטכ"ל ושני אלופים וקצינים בכירים אחרים ללכת הביתה. כיוון של פסקה לגבי שר הביטחון הוא לא הסיק מסקנות בעצמו.
בשני האסונות הצבאיים הבאים לא הרמטכ"ל ולא מפקדי חיל האוויר והים לקחו אחריות למותם של עשרות רבות של חיילים. ומדוע? כי לא הייתה ועדת חקירה שתאלץ אותם לכך – לא ראש הממשלה ולא שר הביטחון ולא איש מחברי הכנסת שיש להם מה לומר על כל עניין חשוב יותר וחשוב פחות. במקרה של השריפה בכרמל שר הפנים, שהיה אחראי על מערך כיבוי האש במדינה, סבר כי הוא דווקא בסדר כי עשה רבות לפני האסון. כיוון שכך עכשיו כולם ממתינים לדוח של מבקר המדינה שהפך בשנים האחרונות לכתובת לטיפול בכל המחדלים במדינה. מבקר "אינסטנט".
נדמה כי המקרה היחידי שאולי "עונה לקריטריון" של לקחת אחריות הוא אלוף פיקוד צפון אודי אדם שהתפטר ונעלם מהתודעה מיד בסיום מלחמת לבנון השנייה. גם הרמטכ"ל של אותה מלחמה דן חלוץ התפטר כחצי שנה לאחר סיומה אם כי ייתכן שעשה זאת על-רקע עבודתה של ועדת וינוגרד. לא זכור שלקח אחריות אישית.
את התופעה שאצלנו אנשים כלל לא מעלים על דעתם לקום וללכת רגע אחרי שכשלו מסמלת קריאתו המפורסמת של שמעון פרס כשהשיב למבקריו במפלגת,"אני לוזר ?" אחרי שהפסיד עוד מערכת בחירות. לא מדובר היה בחוסר מודעות אישית לכישלונות אלא בחוסר רצון להצטייר כמי שלוקח אחריות על
מחדל שבו לדעתו היו לו עוד שותפים למרות שהוא היה הראש. במקרים הצבאיים למרות האחריות הפיקודית העליונה סברו מן הסתם הרמטכ"ל ומפקדי החילות שהם לא צריכים להתפטר כי הרי הם אישית לא פקדו על המסוקים ועל צעדת השייטת אל מותה ושר הפנים לא פיקד אישית על כבאית.
אלה, כמובן, הרהורי סרק אם בכלל עלו בראשיהם של הנוגעים בדבר. הגיע הזמן שגם כאן יבין כל איש ציבור, אזרחי או צבאי, כי כמו ביפן, גרמניה, בריטניה וקפריסין – ויש ודאי עוד הרבה מדינות אחרות - לסמכויות המוענקות לו עם מינויו צמודה גם אחריות. זה הולך תמיד ביחד. כפי שהוא זוכה בפופולריות ציבורית בעקבות הצלחות כך הוא צפוי לביקורת ולנזיפות במקרה של כישלונות. ואחת המסקנות במקרים כאלה היא לקחת אחריות אישית וללכת הביתה.
התופעה שהתפתחה אצלנו לפיה גם מי שכשל טוען כי הוא צריך להישאר כדי לתקן את הליקויים היא המצאה ישראלית לא חכמה ולעניינינו בלתי מוסרית. כך חשב דן חלוץ בסוף מלחמת לבנון השנייה כאשר הורה על בדיקות וחקירות בתוך הצבא שעם השלמתן פרש. בזה הוא סבר כי מילא את חובתו לציבור. עובדה, היום הוא מתרוצץ במגרש הפוליטי של קדימה כדי להתברג ביום מן הימים בצמרתה. וכך עושה בימים אלה עמיר פרץ, שר הביטחון באותה מלחמה. כיוון שהוא טוען כי איננו אשם במה שקרה אז איננו רואה כל פסול להתמודד על הנהגת מפלגת העבודה ולקוות מן הסתם להנהיג ביום מן הימים גם את המדינה.
ככה זה אצלנו. עד שלא תקבל בעיטה הגונה באחוריך לא תבין לבד כי אתה או שסומך על הזיכרון הקצר של הציבור או שמאמין כי מה שלא קרה כבר לא יקרה, כלומר, הציבור לא יוקיע אותך. טעות. עכשיו, כאשר הציבור מוכיח כי הוא מסוגל גם לעשות שרירים בנושאים הכואבים לכיסו יעשה נא גם מעשה הנוגע לפרצופה של המדינה: זו שבה לא יחשוב מי שכשל במבחן חשוב ולעתים מכריע של חיים ומוות על האפשרות שינתן לו מועד ב'. מאחר שלא לקח אחריות על הציבור להטיל אותה עליו כדי שיבין מה חושבים עליו באמת.

תאריך:  19/07/2011   |   עודכן:  19/07/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רפי לאופרט
מלחמת דון קישוט של בן כספית בהתיישבות באיו"ש מגיעה לשיאים חדשים    גם אם הוא רוצה להשתמש בשקר כדי להונות בהצלחה את הציבור, מומלץ לכלול בו עובדות נכונות ומוכרות גם אם אינן שייכות לעניין, כך יטעה הציבור להאמין שגם השקר הוא עובדה
איתן קלינסקי
"דיר באלק" פרופסור אריה אלדד, תן כבוד לבג"צ. אל תאיים עליו. לפחות אתה, שהמוסד הזה סעד אישית את אביך. פסק הדין הקשור בשמו של אביך עשה רק טוב לעוד רבים בחברה הישראלית
עו"ד זיו שרון, עו"ד ניר הורנשטיין
תיקון שנחקק לאחרונה מאפשר לוועדת ערר להגדיל את השומה. פסק דין של בית המשפט העליון שניתן לאחרונה בנושא דומה, מסייג את הסמכות. עקרונותיו של פס"ד זה יפים גם לעניין הסמכות החדשה שניתנה לוועדות הערר לפי חוק מיסוי מקרקעין וראוי כי סמכות זו תופעל, אך ורק במקרים חריגים וקיצוניים
יוסי דר
התאבדויות של שרים יפנים כושלים מחווירות לעומת הדרך המקורית שבה מצא שר המלחמה הבריטי, ג'והן פרופיומו, לכפר על מעשיו. לאחר שהתגלה כי ניהל רומן עם נערת ליווי שניהלה רומן מקביל גם עם הנספח הימי הבריטי, שהתגלה כמרגל, החליט פרופיומו לעבוד בהתנדבות בניקיון חדרי השירותים, עבודה בה התמיד במשך 40 שנה
שלומי עיני
מסתבר שגם בעלי העסקים הקטנים בישראל עשויים לחולל מתישהו את מהפכת הקוטג' שלהם כנגד בעלי המנופול הממשלתיים. הפגיעה הקריטית בתחרות החופשית עולה בסופו של דבר ביוקר רב ללקוח שנאלץ לקנות שירות מבעל המונופול (מישהו אמר קוטג'?) שגם מחירו ואיכותו תלויים בגחמותיו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il