X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
ההיסטוריה מלמדת שהציבור הישראלי לא בנוי למחאה אמיתית. לא בתחום המדיני, לא הפוליטי ובטח שלא בתחום הכלכלי. הדעה הרווחת היא שהציבור פשוט שבע מדי על-מנת למחות 'על אמת'. האם הפעם זה שונה? האם באמת יש קשר כלכלי?
▪  ▪  ▪

מי שהחל במחאות באזורנו זה העולם הערבי מסביבנו, שבעזרת אתרי אינטרנט דוגמת פייסבוק וטוויטר הצליח לשלהב המונים ולהוציאם לרחובות למטרה משותפת. מכאן יצא גם גל המחאה הכלכלי בישראל - מהפסייבוק. מחאת דלק, קוטג', דיור וכן מחאות מתגלגלות אחרות כמו מחאת הרפתנים ומחאת הרופאים והמתמחים.
כל מחאה מתבססת על נתונים אחרים ותפישה אחרת. מחאת הקוטג' שמה במרכז את המחירים הגבוהים אל מול מה שקורה בעולם ואת נתח הרווחיות הגבוה מאוד של שרשרת הייצור, האספקה והמכירה של המוצר. מחאת הדיור מתבססת על גאות במחירי הנדל"ן לצד ירידה בעזרת המדינה ברכישת דירה על-ידי זוגות צעירים וההיצע הנמוך של דירות חדשות לאור התנהלות של גורם ממשלתי בשם מינהל מקרקעי ישראל.
כל המחאות יחדיו מעוניינות לייצר שינוי שיקל על אזרחי המדינה לחיות כאן (להשקפתם). תחת הנחה של מה שהיה הוא שיהיה, סביר להניח שהממשלה תגיע לפשרות עם המחאות השונות ולכן ההקשר הכלכלי לא ייכנס למשוואה. סביר להניח שמרבית הטענות של המוחים יקבלו מענה ראוי (יותר או פחות) והחיים יחזרו למסלולם.
הבעיה היחידה שיש בישראל, שההתמודדות איתה לא באה לידי ביטוי עדיין, היא בעיית הריכוזיות. כ-80% מהשוק הישראלי מוחזק במישרין ובעקיפין בידי 15-10 משפחות גדולות, מה שמעלה את הסיכון המשקי ומצמצם את מרווח הפעולה הכלכלי.
כאשר כל המשק 'יושב' על כתפיים כה צרות זה מהווה סוג של בעיה. הלווים הגדולים במשק באים למערכת בנקאות מצומצמת ומגדילים באופן מהותי את רמות הסיכון הבנקאי. הציבור והפנסיה מרוכזים במספר מוקדים מצומצם המהווה אף הוא סיכון וכך כל המערכות הגדולות המשלבות את הציבור עם בעלי הון בתוך "סיר הלחץ" שקרוי מדינת ישראל.
בשורה התחתונה, לא נראה לעת עתה שיש או שיהיה קשר בין המחאות הפוקדות את ישראל לבין המצב הכלכלי שלה.

תאריך:  28/07/2011   |   עודכן:  28/07/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הקשר בין גל המחאות לבין כלכלה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ההסטוריה מלמדת שגם הצרפתים
אלישמע  |  28/07/11 12:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חניאל פרבר
אנו צמים כדי להתעורר ולתקן המעשים שגרמו לנו את כל הצרות    יש חשיבות גדולה בצום, בכוונת הלב ובתיקון המעשים    מקדש ראשון מפני מה חרב? ומקדש שני שהיו עוסקים בתורה ובמצוות וגמילות חסדים מפני מה חרב?    אסונות רבים אירעו ביום ט' באב לעם ישראל
איינאו פרדה סנבטו
שופטי כוכב נולד שיבחו את חגית יאסו ואמרו לה כי נכנסה להם ללב    מה עם הכישרון שלה? האם האתיופים כישרוניים פחות?    כישרון יש לנו, אבל כנראה שהצבע עדיין חוסם אותנו
עו"ד יוסף פנדריך
אין ספק שחוק איסור החרם פוגע בחופש הביטוי. החוק לא הולם מדינה דמוקרטית. אז כיצד מתמודדים עם חוק כזה?
יובל לובנשטיין
בכביש חוצה ישראל אשר תוכנן במועד מועד והינו כביש אגרה יש עיגול פינות וניסיון לחסוך בכסף על חשבון בטיחות הנוסעים. מדוע בכביש זה נאלצים הנהגים לנסוע בחושך? מדוע השוליים כל כך צרים?. היכן משרד התחבורה ולאן נעלמו רשויות האכיפה?
שושנה ויג
המשוררת סיגל בן יאיר לוקחת את אירועים מחייה ומפלחת אותם לשיריה. זו ההברקה שלה. שיריה פשוטים וברורים וניתן לחוש את הסיפור מאחורי השיר. שירה הראשון הוא כמו מופע שלם, בו המשוררת מציגה את עצמה, את רוחה כמי שנפרדת משולחן המזכירה כדי להיכנס להיכל השירה. משוררת שהיא מזכירה שבאה להזכיר ולסמן לנו את מה שאנו לא שמנו לב אליו בחיי היום יום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il