X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פיצוץ תינור הגז. התרופפות השליטה של המשטר המצרי [צילום: AP]
מצרים - סיני - עזה: משולש האיומים על ישראל
ההתפתחויות האחרונות במצרים רק מחדדות את הצורך בבחינה מעמיקה של המצב על-ידי הגורמים המדיניים והביטחוניים בישראל, זאת לנוכח האפשרות של תפנית אסטרטגית ביחסים בין ישראל למצרים, העלולה לחייב הערכות צבאית וביטחונית מחודשת אל מול החזית הדרומית

בשבוע שעבר התרחשה התקפה נוספת על מסוף שאיבת הגז באזור אל-עריש בצפון סיני, החמישית במספר בחצי השנה האחרונה. על-פי הדיווחים בעיתונות המצרית, חדרו ארבעה חמושים רעולי פנים לתוך מסוף הגז, פוצצו את התחנה ונמלטו על גבי רכבי שטח מבלי שזהותם נחשפה. הפיצוץ גרם נזקים כבדים לצינור הגז, חמורים אף מאלה שנגרמו לצינור בהתקפה שהתרחשה רק שבוע קודם לכן.
למרות שאף ארגון לא נטל אחריות לסדרת התקפות, אשר בוצעו כולן, במתווה דומה, גורמים שונים במצרים הפנו אצבע מאשימה כלפי ארגוני הטרור שמקורם ברצועת עזה - אל-תווחיד ואל-ג'יהאד וג'יש אל-איסלאם. עם זאת, בשלב זה לא ברור אם אכן גורמים פלשתינים סלאפיים מעזה הם העומדים מאחורי ההתקפות או שמא מדובר בגורמי אופוזיציה מצריים. רצף ההתקפות, בחירת היעד ומועדן, וכן הצלחת מבצעיהן להימלט מבלי שנתפסו, מצביעים על כך שמתכנניהן ניצלו את החלל השלטוני שנוצר במצרים במהלך החלפת שלטונו של מובראק ואת חולשת כוחות הביטחון המצריים שממקדים את מאמציהם בערים המרכזיות ברחבי המדינה. כמו-כן, ניכר כי יעד התקיפות נבחר בשל תפקידו החשוב והחיוני ביחסים הכלכליים הבילטראליים בין ישראל למצרים.
אירועים אלו, לצד העלייה החדה בהברחת אמצעי לחימה מתקדמים דרך סיני לרצועת עזה, מציבים את סיני כאתגר ביטחוני ומקור לדאגה בישראל בשל ההשלכות האסטרטגיות העלולות להיגרם עקב התרופפות השליטה של המשטר המצרי החדש במרחבי חצי האי. יתר על כן, הסכמי הגז המיוחדים שנחתמו בין המשטר הקודם במצרים לבין ישראל זכו בעת האחרונה לביקורת קשה במצרים: בערוצי התקשורת השונים דווח על כוונות להעמיד לדין את שר הנפט לשעבר, אשר היה אמון על קיום הסכמי הגז, באשמת "בזבוז כספי הציבור" בסך 714 מיליון דולר וכן על תוכנית לבצע "עיון מחודש" של הממשל הנוכחי בהסכמי ייצוא הגז עם ישראל, מתוך כוונה להגדיל את רווחי המדינה.
כבר בתחילת החודש הודיע שר האוצר המצרי כי בכוונתו להעלות את מחיר הגז לישראל בכ-2.5 מיליארד שקלים, ובכיר מצרי נוסף אף העריך כי ההתקפות על הצינור הגז "ימשכו אם לא יופסק יישום ההסכם (הגז) במתכונתו הנוכחית". חשוב לציין כי גם ללא השינויים המתוכננים בהסכמים, הנזק המיידי של התקפות אלו כבר מורגש בישראל, שכן כתוצאה מהשיבושים ומהשימוש בדלקים יקרים יותר, כמו מזוט וסולר, העריך שר התשתיות עוזי לנדאו כי מחירי החשמל יעלו בכ-20%, וחברת החשמל הצהירה כי עלות שינויים אלו למשק הישראלי עלולה להגיע לכ-3.5-3 מיליארד שקלים.
מלבד הנזקים הכלכליים המידיים, סדרת ההתקפות מרמזת על הסיכונים הביטחוניים הנוספים העלולים לנבוע מהמצב החדש במצרים - חצי האי סיני עלול להפוך לשטח הפקר ביטחוני, בו יווצר מרחב פעולה נוח יותר לפעילותם של ארגוני טרור. ראש אמ"ן, האלוף כוכבי, הביע דעתו לאחרונה באמרו כי כוחות הביטחון המצריים "מאבדים שליטה על מרחב סיני", והביע בכך את דאגתם של גורמי הביטחון בישראל מהעלייה החדה בדיווחים על פעולות טרור בסיני, שרובן מהוות קריאת תיגר ישירה על השליטה המצרית באיזור:
כך למשל, בתחילת ינואר 2011 תקפו בדואים חמושים בטילי נ"ט את תחנת המשטרה בשייח זוייד ליד הגבול עם עזה, ארבעה ימים מאוחר יותר, הותקפה ונשרפה לחלוטין מפקדת אמן א-דוולה (בטחון המדינה) ברפיח, ובמאי נודע כי עשרות חמושים בדואים השתלטו על נמל נואיבה ומנעו מעבר נוסעים וסחורות. דווח אחר התייחס למעורבותם של 400 פעילי אל-קאעדה בתכנון פעולות טרור במצרים ובסיני.
ואכן, ניכר כי המצב הביטחוני הרעוע בסיני כבר משפיע על ישראל: בדוח שפרסם השב"כ במאי 2011, נאמר כי ארגוני הטרור מנצלים את התוהו ובוהו השלטוני בסיני כדי להבריח נשק בהיקף גדול אל תוך רצועת עזה, ואילו גורמים באמ"ן דיווחו, כי מצרים הפסיקה לאחרונה את בניית המכשול הפיזי למניעת הברחות בציר פילדלפיה, זאת בניגוד להסכם שהיה לה עם ישראל בנושא. בנוסף, דווח כי בחצי השנה האחרונה המבריחים הבדואים ניצלו את גבול רפיח הפרוץ ואת היעדרם של כוחות הביטחון המצריים במרחבי סיני על-מנת להבריח רקטות לעזה ובכך להגדיל את מספרן בידי גורמי הטרור שם לכ-10,000 לעומת 5,000 הרקטות שהיו בידיהם בסוף שנת 2010. בתוך כך גם עולה כי לתוך רצועת עזה הוברחה בחצי השנה האחרונה כמות חומרי נפץ תקניים בכמות הגדולה פי שלושה מכמות חומרי הנפץ שהועברה בכל שנת 2010.
ההתפתחויות האחרונות רק מחדדות את הצורך בבחינה מעמיקה של המצב על-ידי הגורמים המדיניים והביטחוניים בישראל, זאת לנוכח האפשרות של תפנית אסטרטגית ביחסים בין ישראל למצרים, העלולה לחייב הערכות צבאית וביטחונית מחודשת אל מול החזית הדרומית, השקטה מזה כשלושים שנה. עם זאת, לפחות בשעה זו, ההערכה הרווחת בישראל היא כי גם אם הקשרים בין הצדדים לא יהיו הדוקים כמו אלו שהתקיימו במשך רוב תקופת שלטונו של מובארכ, המשטר החדש במצרים ימשיך לדבוק בהסכמי השלום. באשר להתמודדות עם הטרור והאיומים הביטחוניים על ישראל, ניתן להניח כי עד אשר יתייצב במצרים המשטר החדש, וכל עוד מנגנוני הביטחון במצרים עסוקים בראש ובראשונה בהתמודדות עם תוצאות ההתקוממות העממית במרכזי הערים הגדולות, ולא מצליחים לחסום ביעילות את נתיבי ההברחה בחצי האי, יש להיערך לכך שאזור הגבול המשותף בין מצרים, ישראל ועזה ימשיך להוות מוקד לפעילות מוגברת של ארגוני הטרור נגד יעדים ישראלים.

מבט על, גיליון 271
תאריך:  28/07/2011   |   עודכן:  28/07/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מצרים - סיני - עזה: משולש האיומים על ישראל
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
לפחות שפצו את תרגום המכונה...
KTG  |  28/07/11 16:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צבי גלברד
בועת הנדל"ן התנפחה לממדים מבהילים - הגיע הזמן לפוצץ אותה    חייבים להמשיך במאבק כי נתניהו ושרי הליכוד לא מבינים דרך אחרת    ואיך כל זה קשור למחדל המסתננים והזרים הבלתי חוקיים?
גיא חזן
ההיסטוריה מלמדת שהציבור הישראלי לא בנוי למחאה אמיתית. לא בתחום המדיני, לא הפוליטי ובטח שלא בתחום הכלכלי. הדעה הרווחת היא שהציבור פשוט שבע מדי על-מנת למחות 'על אמת'. האם הפעם זה שונה? האם באמת יש קשר כלכלי?
חניאל פרבר
אנו צמים כדי להתעורר ולתקן המעשים שגרמו לנו את כל הצרות    יש חשיבות גדולה בצום, בכוונת הלב ובתיקון המעשים    מקדש ראשון מפני מה חרב? ומקדש שני שהיו עוסקים בתורה ובמצוות וגמילות חסדים מפני מה חרב?    אסונות רבים אירעו ביום ט' באב לעם ישראל
איינאו פרדה סנבטו
שופטי כוכב נולד שיבחו את חגית יאסו ואמרו לה כי נכנסה להם ללב    מה עם הכישרון שלה? האם האתיופים כישרוניים פחות?    כישרון יש לנו, אבל כנראה שהצבע עדיין חוסם אותנו
עו"ד יוסף פנדריך
אין ספק שחוק איסור החרם פוגע בחופש הביטוי. החוק לא הולם מדינה דמוקרטית. אז כיצד מתמודדים עם חוק כזה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il