X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הייתי אז סטודנט נשוי, אב לאחד והשני בדרך. משכורותינו היו לא גבוהות, של מדריכי של"ח. אבל הסתדרנו, ללא עזרת ההורים אז מה קרה במשך השנים שזוגות צעירים כבר לא מצליחים להסתדר כלכלית? נפילת הגישה הסוציאל-דמוקרטית, זו של המערך
▪  ▪  ▪

אי שם בתחילת שנות ה-70 הייתי גם אני "זוג צעיר". נשוי עם ילד, בדרך לשניים. סטודנט. נוכח מחאת האוהלים, ניסיתי לרענן את זכרוני ולראות איך הסתדרנו? איך הצלחנו לרכוש דירה, לחנך את ילדינו ממשכורות לא גבוהות של מדריכי של"ח, וכל זאת ללא עזרת ההורים.
הימים, ימי שלטון מפא"י, או בגלגולה של אותה עת "המערך". ראש הממשלה יצחק רבין ושר האוצר יהושע רבינוביץ. הסוציאל דמוקרטיה שולטת מזה 25 שנים במדינת ישראל. מדינת רווחה בסגנון ישראלי.
רעייתי ואני חיפשנו לרכוש דירה כי בגנים היהודים צריך להחזיק רכוש, כנראה משום שבמשך שנים רבות הגויים למיניהם אסרו זאת עלינו. משכורתינו היו אז כ-550 לירות לכל אחד. מצאנו דירה בקריית הרצוג שבבני ברק. מחירה (אחרי הצמדות) 63,000 לירות. כלומר כ-60 משכורות משותפות. המקום בו קנינו היה באותה עת פריפריה. דירות במחירים דומים היו בפתח תקוה וברמת הנשיא בבת ים. היום משכורות משותפות של שני בני זוג כמונו מגיעות לכ-15,000 שקל ולעתים יותר. דירה מסוג זו שקנינו עולה בין 800,000 שקל למיליון שקל. כמעט אותו זמן השתכרות נדרש כדי לרוכשן. אם כך, למה היום זה אחרת?
נפילת הגישה הסוציאל-דמוקרטית, זו של המערך, הביאה בעקבותיה שינוי יסודי בכלכלה ובחברה הישראלית. מדינת הרווחה - OUT, כוחות השוק - IN. בדקתי, לאחרונה, עם ילדיי (הורים לילדים בפני עצמם) כמה עולה גן. מסתבר שהמחיר להחזיק שלושה ילדים בגן טרום-חובה כולל צהרון - אם רוצים שהאם תעבוד לפחות עד 16:00 - הוא 6,000 שקל לחודש. מספר מטורף שמונע כל אפשרות לחיות. 6,000 שקל הוצאה נטו. לכך יש להוסיף ארנונה שרק עולה, מחירי מים שבעבר היו נמוכים מאוד.
הממשלות ה"רעות" בעבר עם התפישה הסוציאל-דמוקרטית חשבו שמים הוא מוצר חיוני שאין לאפשר בו השתוללות מחירים. מחיר דלק לא מרקיע-שחקים. מע"מ של 8% בלבד, מוצרי מזון בסיסיים - לחם, קמח, מוצרי חלב וכיו"ב - תחת פיקוח הדוק ומחירי מקסימום שנקבעו על-ידי הממשלה, בלי תשלום עבור תרופות, בלי אגרת חדר מיון, תחבורה ציבורית מסובסדת, גני ילדים במחירים מצחיקים ועוד ועוד.
במסגרת שיטה כלכלית כזו לא הייתה בעיה לרכוש דירה גם במשכורות נמוכות. אומנם הכלכלנים למיניהם זעקו כל הזמן שבגלל סבסוד מחירי הלחם, החקלאים בגדה מאכילים את הפרות בלחם אבל במקביל יכלו הצעירים לסיים את החודש. השאלה מה עדיף - לחם לפרות ואוכל חם לילדים, או בלי לחם לפרות אבל גם בלי ארוחה לילדים?
הבעיה האמיתית
הנבירה בעבר הבהירה לי כי הבעיה אינה במחירי הדיור. חשוב לזכור כי הדירה בסוף היא אצל לא מעט גמלאים הפנסיה היחידה לעת זקנה. הורדה דרסטית במחירי הדיור תביא להשלכתם של רבים לעת זקנה. הבעיה האמיתית היא ביוקר המחיה. הבריחה מתכנון, הנסיגה מפיקוח ההתמקדות במספרים ובגרפים.
הניתוח בכלכלה הישראלית עם המעבר ב-1977 לכלכלת שוק אומנם הצליח, אבל נראה שהחולה מת או ליתר דיוק גוסס. מתברר כי לגוססים כוח עצום. כוח מוסרי המשולב בכוח קיומי. שני אלו עומדים מאחורי מהפכת האוהלים. הממשלה - אגב שום ממשלה - לא יכולה לעמוד מול כוח כזה. אט-אט אנו רואים חזרה לשנות ה-70: בניית מעונות סטודנטים, מכרזים עם מחיר למשתכן, סבסוד תחבורה ציבורית, פיקוח על מחיר הקוטג'. בקצב הזה נחזור גם לסבסוד הלחם ולעזאזל הפרות בגדה. שיאכלו גם הן.
בואו להצביע
ולסיום עניין חשוב לא פחות. במערכות הבחירות האחרונות חלה ירידה גדולה בשיעור ההשתתפות. מכ-80% לפני עשור לקרוב ל-60% היום. מהיכרות מקרית (לא סקר מדעי) נראה לי כי רבים מהמוחים ובוודאי רוב הנשחקים לא הטריחו עצמם לבוא להצביע, ואם כן, הצביעו "בשביל הקטע" לסיעות כמו הגמלאים.
במשטר דמוקרטי מקבל האזרח לידיו זכות גדולה - לבחור את נציגיו. זו זכות אבל גם חובה. הבחירות בארה"ב ובספרד הוכיחו כי גידול במספר המצביעים משנה את התוצאות. המבקשים שינוי חייבים להפנים זאת. גם בישראל זה יכול להתממש. בבחירות הבאות פשוט בואו להצביע. התוצאות קובעות בשאלות של חיים ומוות כמו גם של איכות החיים ויכולת לחיות בכבוד.

תאריך:  29/07/2011   |   עודכן:  29/07/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כך הסתדר זוג צעיר בשנות ה-70'
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
כל הכבוד על הניתוח המעמיק
מיכאל מיהוד  |  29/07/11 12:54
2
כל חיי הצבעתי-יותר לא אצביע
58  |  29/07/11 14:13
3
מדינת רווחה
צביקה וינברג  |  29/07/11 16:08
4
תקרא ותבין מה קרה.......
הקופה שהתרוקנה  |  30/07/11 09:07
5
ניתוח שיטחי ביותר
דן הקטן 3  |  30/07/11 10:13
 
- חבל שלא הבנת
מיכאל מיהוד  |  30/07/11 14:47
6
אכן, יוקר המחיה זו הבעיה האמית
ברוריה מקרית חיים  |  30/07/11 19:11
7
האמת ועוד נתונים ששכחת ..
אחד שזוכר  |  30/07/11 19:21
 
- זוכר ?! לפני מלחמת ששת הימים
שרה.א  |  30/07/11 23:16
8
תגובה 5 צודק -גם היום אפשר
שרה.א  |  30/07/11 22:18
9
זוג רופאים בשנות השבעים
מימי  |  30/07/11 23:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
גם אני מעמד ביניים וגם אני כועס ומודאג, אבל זה לא אומר שצריך לקבל כתורה מסיני את הפופוליזם הנשפך עלינו מכל עבר בשבועות האחרונים    מבט אחר על הכסף שמוציא מעמד הביניים, על העבודה שיש לו, על הריכוזיות וההתנחלויות, על עפר עיני ועל הממשלה
איתי יהל
על-רקע תנועות המחאה והמהפכות הקורות בישראל ובעולם כולו נשאלת השאלה מה פה באמת קורה, והאם מה שהיה הוא שיהיה?
ד"ר אברהם בן-עזרא
אין שום טעם בקרואנים ובקראוילות לסטודנטים, נוסח אריק שרון, דבר שיפר את הארכיטקטורה של מתחמים ציבוריים ויגרום לגריעה מהותית בתנאי המגורים    המהלך הזה נועד לכישלון חרוץ    הצעד הראשון בכיוון ההבראה של תחום התכנון והבנייה בישראל צריך להיות ביטול מוחלט של הוועדות המקומיות לתכנון ולבנייה ובעקבות זאת צמצום משמעותי מהפונקציונאליות של מנהל מקרקעי ישראל שנכשל כשלון חרוץ בעיקר תפקידו ההיסטורי - בטיפול באדמות הנגב
יצחק קריספל
אותה הסתדרות שמכרה את העובדים לנתניהו, התעלמה מהעסקות פוגעות ולא נפקה אצבע עבור אותם מפגינים, שכעת היא מבקשת להצטלם לידם עם אותו שלט: "ביבי הביתה!"
אורה עריף כץ
בעידו הריאליטי והאח הגדול - תרתי משמע - העיקר להיות פוטוגני    הכל ענין של סקס אפיל ולצעירים במאהל רוטשילד יש את זה, ובשפע, אז התקשורת מחבקת אותם והופכת את המחאה שלהם לאם כל המחאות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il