X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
השופט שמאי בקר [צילום: הרשות השופטת]
קשיחות מיותרת ופוגענית
הרטוריקה של השופט בקר אחידה: לרבות מהחלטותיו הוא משווה נימת עלבון כמעט אישי מהתנהגותו של הנאשם, מהאמון שכביכול ניתן בו והופר. הוא מקפיד לשדר לשומעיו שהוא רואה בהפרת תנאי המעצר כסטירת לחי למערכת, כעדות לאופי עברייני, אפילו למבנה אישיות, כהפרה של האמון האישי שניתן בהם, כפגיעה מתמשכת מצידם בשלטון החוק

אי-אפשר לטעות בשופט שמאי בקר על עברו כפרקליט. באולמו שוררים רוח שלטון החוק, הסדר הציבורי והמשמעת. מסמסי הסלולאריים, קוראי העיתונים, אוכלי המסטיקים, מרשרשי השקיות, המסתודדים למיניהם והרוכנים לעבר עורכי דינם - נקראים לסדר, ננזפים ואף מוצאים מהאולם.
השופט בקר רואה פעולת מיסמוס חרישית בקצה האולם, בלא כל קול. הוא עוצר את הדיון, מסתכל במבט צבאי מצומצם לעבר היושב באולם, מגביה את המצח, ומורה למפריע להפסיק. אחרי פעמיים-שלוש הוא גם מוציא מהאולם. ניכר שהשליטה באולם הדיונים חשובה לבית המשפט.
בעת בה הוא מקפיד על טוהר וסדר אולמו, נדרש השופט בקר לשפוט בעניינם של מפרי מעצרי בית. מדובר בנאשמים שנעצרו עד תום ההליכים ומעצרם הומר בשחרור לבית, בליווי פיקוח צמוד ושלל תנאי מעצר בית וערבויות. ההחלטה המקורית על מעצר הבית ניתנה על-ידי שופט אחר, ובימים שביקרנו באולם השופט בקר בבית משפט השלום בתל אביב הופיעו בפניו אלו שנתפסו בהפרת מעצר בית. דומה שתוכן תיקיו הקרין אף על האווירה באולם - שקט וסדר נדרשים בבית פנימי זה, בשם אכיפת רעיון מעצר הבית.
במקרה הראשון, התבקשה דווקא חלופת מעצר בית לעצוּר, חולה סכיזופרניה צעיר, היות שאסירים אחרים מכים ומתנכלים לו. הוא נעצר בשל חטיפת ארנק, ובעברו חמש הרשעות קודמות. אמו הקשישה של הנאשם, אישה מוכת יום שמנסה לשמור על כבודה ובאה לבית המשפט במיטב בגדיה הפשוטים, מתעקשת להתקרב לבנה ולחבקו, ולהוסיף שהם מתחייבים לשלומו בבית. השופט מורה לה בנוקשות להתרחק מבנה הנאשם, קוטע אותה ולא מאפשר לה לדבר, לא אליו ולא לבנה. "מצבו הנפשי אינו מהפשוטים", מכתיב השופט את החלטתו: "חוות דעת פסיכיאטרית קבעה שהוא כשיר לעמוד לדין, שירות המבחן קבע שחלק משמעותי ממצבו הוא בשל יחסיו הסבוכים עם הוריו. בהיעדר חלופה רלוונטית ובהיותו אלים, ייוותר בכלא. אודה לשב"ס אם יוכל לבחון את השמתו באגף מתאים". לאמא שביקשה להוסיף מילה אמר: "עוד מילה אני מביא את המשמר ומוציאך החוצה".
שלל נימוקי עורכי דינם של מפרי מעצר הבית ססגוני במיוחד. כולם יצאו רק לרגע, רק במקרה, רק לרופא, רק בפעם הראשונה, רק נצפו בטעות במקום אחר. אחד רק ירד להתקנת גז, השני רק קיבל את פני כלביו שחזרו מטיול, לשלישי המשגיחה התעכבה ולכן יצא בלא ליווי, כמובן, כדי לבדוק ששלומה בסדר. היושב באולם מבין עד כמה החופש שלו שברירי, עד כמה כל מעשה נצפה, מבוקר ומפוקח. עד כמה יציאה למכולת להביא חלב אינה טריוויאלית. עד כמה חופש התנועה הוא עניין נזיל. ובידי השופט בקר הסמכות לשלול אף חופש חלקי זה.
באחד התיקים נצפה עצור בית כשהוא מפר את המעצר ומסתובב ברחוב עם כלביו. לטענת עורך דינו, הוא קיבל את פניהם מטיול, לפי הסדרי ראיה שנעשו לגבי כלבים אלו(!), ולא יצא איתם לטיול. כתב האישום הוא בשל נגיעה באף של בחורה תוך קנטור בן זוגה ותקיפתו. הנאשם זועק שהוא כבר שלושה חודשים במעצר בית. השופט נחרץ ברטוריקה שלו: "חסד עשה בית המשפט עם הנאשם כששיחרר אותו". בית המשפט מחלט חלק מהערבות, דורש השלמתה והחלפת המשגיחה, ומקשה את תנאי מעצר הבית. אבל בלא קשר לתוכן החלטותיו, משתמש השופט בשפה קשה בתיאורם של אנשים אלו.
המדינה בנסיבות אלו תמיד תיחשב כהגונה, או כדברי השופט: "המדינה בהגינותה הגיעה להסכמה עם ההגנה על שעת התאווררות יומית בליווי ובפיקוח צמוד. הנאשם מעל באמון שניתן בו". הנאשם בהליכים אלו מובא אוטומטית כעבריין מועד משהפר את מעצר הבית, אף בלא קשר לחומרתן המהותית של העבירות הראשוניות. וככה, עם הפרה של מעצר בית, מכניסים עוד אנשים ל"מעגל העבריינות".
אין למדור כל כוונה לבחינת טיב החלטותיו של השופט בקר. מדובר בהתרשמות חופשית מביקורים באולמו. פעמיים היינו שם, בהפרש של שבועיים, ארבע שעות בכל פעם. אף איננו תומכים בהפרות מעצרי בית עצמן, הגם שהשיטה כולה היא אינטרס כלכלי של המדינה בהפרטה בפועל של בתי הכלא. אולם הרטוריקה של השופט בקר אחידה: לרבות מהחלטותיו הוא משווה נימת עלבון כמעט אישי מהתנהגותו של הנאשם, מהאמון שכביכול ניתן בו והופר.
הוא מקפיד לשדר לשומעיו שהוא רואה בהפרת תנאי המעצר כסטירת לחי למערכת, כעדות לאופי עברייני, אפילו למבנה אישיות, כהפרה של האמון האישי שניתן בהם, כפגיעה מתמשכת מצידם בשלטון החוק. בדבריו לא חס על הסנגורים: "מה נסגר עם מרשך, הוא שם קצוץ על החוק?". באחת ההחלטות הכתיב לפרוטוקול שבית המשפט אינו תמים, ואם הנאשם נתפס רק פעמיים כמי שהפר את מעצר הבית, ודאי היו פעמים נוספות בהן לא נתפס.
יהודה עמיחי כתב את "מן המקום שבו אנו צודקים": "מן המקום שבו אנו צודקים לא יצמחו לעולם פרחים באביב / המקום שבו אנו צודקים הוא קשה ורמוס כמו חצר / אבל ספקות ואהבות עושים את העולם לתחוח כמו חפרפרת, כמו חריש / ולחישה תישמע במקום שבו היה הבית אשר נחרב".
השופט שמאי בקר
נולד בשנת 1969 בישראל. בשנת 1987 סיים את לימודיו התיכוניים בבית הספר "תיכון חדש" בתל אביב. עד לשנת 1991 שירת כקצין בצה"ל. ב-1995 סיים לימודי תואר ראשון במשפטים באוניברסיטת תל אביב והתמחה בבית המשפט המחוזי תל אביב, אצל השופטת ורדה אלשיך, ומשרד עורכי דין. בשנים 1996 עד 2010 שימש כפרקליט בפרקליטות מחוז תל אביב (אזרחי) ובשנת 2000 שימש כעוזר היועץ המשפטי לממשלה בפרקליטות המדינה. בשנת 2006 סיים לימודי תואר מוסמך במינהל ציבורי באוניברסיטת HARVARD. עם שובו מלימודיו בארה"ב, שימש כאוסף חומר בוועדת וינוגרד, לבדיקת המערכה בצפון. באוגוסט 2010 מונה לכהונת שופט בתי משפט השלום במחוז תל אביב.

תאריך:  31/07/2011   |   עודכן:  31/07/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יהודה עמיחי
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קשיחות מיותרת ופוגענית
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
אמור מעתה "בית שמאי" בקר!
שאול א.  |  31/07/11 16:16
2
הייתי באולם של השופט
מלי611  |  31/07/11 16:33
3
רוב השופטים הם שטנץ של הפרקליט ל"ת
שמואל 62  |  31/07/11 16:53
4
הפוך על הפוך
ששי  |  31/07/11 21:40
5
שופט לתפארת
גרטה  |  31/07/11 21:57
6
קשיחות או חוסר בטחון
פרקליט לשעבר  |  22/03/13 12:12
 
- כנראה שלא סתם אתה פרקליט לשעבר
מישה  |  15/08/13 22:32
 
- מסכים איתך מישה.  ל"ת
עו"ד פלילי מוכר  |  17/05/16 13:05
 
- בית משפט הוא לא בית בושת
קורא תמים  |  17/05/16 15:23
7
עברית
מה יהיה  |  17/05/16 12:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ג'והנה קורנבלט
עדיין לא נמצא מועוד מוביל מטעם המפלגה הרפובליקנית למירוץ על נשיאות ארה"ב מה שמותיר רשימה ארוכה של תמודדים מטעם המפלגה שמתחרים על ההזדמנות לקרוא תיגר על ברק אובמה
עו"ד סיגלית זהר
האגף לסיוע משפטי הגיש בשמה של עובדת סיעוד ממולדובה תביעה לפיצוים ותשלומים בסך כ-300 אלף שקלים בשל העסקתה בתנאי עבדות. התביעה היא לפיצויים מוגדלים בשל כאב וסבל, הטרדה מינית והעסקה בתנאי עבודת ובנוסף להפרדי שכר, פיצויים פיטורים, פיצויי הלנה דמי הבראה ודמי חופשה. התביעה היא נדבך נוסף בסדרת תביעות שהוגשו על-ידי האגף לסיוע משפטי נגד מעסיקים בגין ניצול ועושק של עובדים זרים
מירב ארד
"אם כל המחאות" בישראל היא המשכו של ניסוי הכלים הראשון - מחאת הקוטג'    דור שלם מוציא לפועל את רצונם של ההורים באמצעות הפייסבוק    150 אלף מפגינים לא קשורים לא לימין ולא לשמאל    טיפול בתחבורה הציבורית - המפתח לפתרון של תחומים אחרים
נרי אבנרי
נזכרתי ב"קרב על הבית" שניהלו הכתומים שהפגינו נגד ההינתקות. פרופסור עוז אלמוג ראה ותהה: "על מה הם מפגינים השרוטים האלה? זה בסה"כ כמו לעבור דירה"... זה כמו לעבור דירה, הוא אמר. את הבנת את זה, דפני ליף? תעברי דירה...
רפי לאופרט
בעיתות חירום מתרחשת "טרנספורמציה חברתית" וכלל הציבור מתגייס נפשית ומעשית למאמץ המלחמתי/הגנתי, הציבור נעשה סולידרי עם המדינה ובינו לבין עצמו, ורמת הלכידות עולה כל עוד נמשך מצב החירום
רשימות נוספות
"היועמ"ש מכריע ציביון הממשלה"  /  רותי אברהם
חיסול בן-לאדן וההיבט המשפטי  /  עו"ד יונה דה-לוי
המוסר הסלקטיבי של הקהיליה הבינלאומית  /  עו"ד דניאל חקלאי
כוח נאמן  /  עו"ד מוטי דנוס, ד"ר עמית גורביץ'
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il