X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
גיא רוה מייסד ארגון "הורות משותפת=טובת הילד".
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
אבות שמשכורתם קרובה לשכר הממוצע במשק ולהם שני ילדים ומעלה, נדונים ביום חתימת הסכם הגירושין לחיי עוני גם ההורים הגרושים מצטרפים למחאה החברתית ויקיימו היום בשעה 18:30 צעדת מחאה בתל אביב
▪  ▪  ▪
מצטרפים למאבק [צילום אילוסטרציה: AP]

לא חשוב את מי תשאל - אם יעלה נושא המזונות - כל צד יעקם את פניו. האימא לא מצליחה לסגור את החודש. האב מרגיש שפושטים את עורו.
המציאות שאני רואה לנגד עיניי, לאחר מספר שנים של פעילות חברתית וקבלת מאות פניות במייל מהורים גרושים, היא מציאות קשה בה אבות שמשכורתם קרובה לשכר הממוצע במשק ולהם שני ילדים ומעלה, נדונים ביום חתימת הסכם הגירושין לחיי עוני. אבות גרושים רבים חוזרים לגור עם ההורים ופשוט קורסים תחת עול סכומי המזונות הגבוהים הנפסקים כיום.
כמובן שבמקרים בהם האב לא שותף או שותף חלקי ביותר בגידול הילדים, סכום המזונות חייב להיות בהתאם, אך הבעיה שאני רואה בפעילותי היא שגם אבות אשר כן לוקחים חלק שווה או קרוב לכך בגידול ילדיהם, משלמים מזונות כאותם אבות שאינם שותפים בגידול הילדים, וזהו אי-צדק חברתי.
שופטי בתי המשפט לענייני משפחה מתמודדים עם קושי רב בכל הקשור בקביעת גובה סכום המזונות, עקב הסתירה החלה לעיתים בין הדין האישי ומגמת השוויון והצדק.
נכון להיום אין נוסחה רשמית לחישוב המזונות. פסקי הדין היוצאים ממערכת המשפט מבוססים על "הבנות בלתי כתובות" לגבי מינימום סכום המזונות והוצאות נוספות - קבועות (כמו מדור) ומשתנות (כמו שיעורי עזר), אך עדיין, מכיוון שאין נוסחה קבועה וברורה, קיימת אי-בהירות ביחס לאופן ולהיגיון שבקביעת סכום המזונות. כתוצאה מכך נוצרת לא פעם תחושת קיפוח של צד זה או אחר, ואי-שקט מתמשך, המתעצם עם כל קושי כלכלי, הנובע מהתהייה אם הסכום שנקבע הוא אכן סכום מוצדק.
מאחר שהנושא כה זועק לשמיים, הוקמה בשנת 2006 "ועדת שיפמן" שתפקידה לבחון ולהמליץ בכל הקשור לדרך חישוב וקביעת סכום המזונות במדינת ישראל. הוועדה נמצאת בשלב הסופי של כתיבת הדוח ועל-פי ראיון עם פרופ' שיפמן, ההמלצה העיקרית של הוועדה תהיה נוסחה שתתחשב בהכנסות שני ההורים, הסדרי הראייה, הוצאות קבועות והוצאות משתנות.
אולם, עוד בטרם פורסמו מסקנותיה, יצאו לאחרונה מספר פסקי דין אשר כבר עכשיו מיישמים חלק מהמלצות ועדת שיפמן. בדצמבר 2010, בפסק דין ראשון מסוגו, נתנה כבוד השופטת שרית גולן משקל ליחסי משכורות ההורים והתאימה את סכום המזונות שישלם האב ליחס זה. כך נקבע שהאב ישלם 70% מצרכי הילדים במזונות. בפברואר 2010 פסקה כבוד השופטת רבקה מקייס על משמורת משותפת והסדרי ראייה שווים בין ההורים. בנוסף לכך, בפעם הראשונה בבית המשפט לענייני משפחה, קבעה השופטת כי מאחר שלשני ההורים משכורות נאות המספיקות לצרכי הילדות, אין צורך במזונות קבועים וכל צד ישא בהוצאות עבור הילדות כאשר הן אצלו.
לעומתן, התעלם כבוד השופט אסף זגורי, בפסק דינו מינואר השנה, כמעט לחלוטין, מהעובדה שמשכורת האם גבוהה כמעט פי שלושה ממשכורת האב. השופט זגורי אומנם כותב: "חיוב האב במלוא הוצאותיהם ההכרחיות של ילדיו הקטינים מכוח הדין האישי החל עליו, תביא לתוצאה בלתי צודקת בעליל, שבמסגרתה, יישאר האב כמעט ללא הכנסה פנויה כלל וזאת כאשר הוא אמור לכלכל את הילדים כאשר הם שוהים בחלק מימות השבוע עמו".
ועדיין, למרות שהכנסת האם היא כ-17,500 ש"ח לחודש בעוד שהכנסת האב היא כ-6,500 ש"ח לחודש, והילדים שוהים כמחצית הזמן אצל כל אחד מההורים, קבע השופט סכום מזונות העומד על 2,350 ש"ח (1,850 ש"ח מזונות + 500 ש"ח מדור). אומנם המדור נמוך יחסית, אך מדוע במקרה זה האב צריך בכלל לשלם מדור, שהרי הוא מלין את הילדים גם אצלו מחצית מהזמן? מדוע האב צריך לשלם מזונות, שהרי הוא מכלכל את ילדיו כשהם שוהים עמו? לאחר תשלום המזונות, לאם תהיה מדי חודש הכנסה של 19,850 ש"ח בעוד שהאב יצטרך לכלכל את ילדיו ואת עצמו בסכום של 4,150 ש"ח. בכך הוחמר חוסר האיזון הכלכלי שבין ההורים ונוצר מצב בו ישנה פגיעה חמורה בילדים, שכן האב לא יוכל לדאוג להם באופן סביר.
כדי להימנע מאבסורדים שכאלה, יש לקדם נוסחה שקופה וברורה לחישוב סכום המזונות, כפי שהדבר מקובל במדינות רבות בעולם המערבי, אשר תתחשב בהכנסות ההורים וחלוקת ימי הראייה בכל תא משפחתי. כך יתאפשר לשופטי בתי המשפט למשפחה לפסוק, ביתר קלות וללא קשיים ולבטים כה רבים, בהתאם למגמת השוויון והצדק.
ארגון "הורות משותפת=טובת הילד" מקיים היום, יום ראשון, 31.7.11, בשעה 18:30, בשדרות רוטשילד 142-פינת מרמורק, תל אביב, צעדה בה יחולק הפלייר המצורף מטה במטרה לקדם שינוי חברתי למען ילדינו.

תודה לרותי דניאל על הסיוע הרב בכתיבת המאמר.
הכותב הוא אב גרוש, פעיל לקידום חלוקת האחריות ההורית המשותפת בחקיקה ובחברה, מייסד ארגון הורות משותפת = טובת הילד [קישור], בו ניתן למצוא את פסקי הדין שהוזכרו במאמר.
תאריך:  31/07/2011   |   עודכן:  31/07/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שינוי חברתי למען הורים גרושים וילדיהם
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
תודה
גל מזור  |  31/07/11 18:36
2
כשמתחתנים עושים הסכם ממון כדי
עודד ז  |  31/07/11 22:54
 
- הסכם ממון לא שווה כלום....
ירון זכאי 1  |  1/08/11 01:02
3
כל הכבוד - אחלה כתבה ל"ת
ישר כח  |  1/08/11 09:45
4
לכל אחד הצעה - אז גם לי
יהוידע  |  1/08/11 11:30
5
מילים כדרבנות וניתן להוסיף
חייים  |  31/12/11 23:58
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמי דור-און
ראש הממשלה בנימין נתניהו ניצב בפני גל מחאה ציבורי בלתי ממוקד שיוזמיו רוצים הכל: גם דיור חינם, גם חינוך חינם, גם מדינת רווחה וגם – שנתניהו יילך הביתה, כאילו אם יתחלף השלטון יפתרו באחת כל המצוקות    כדי להיחלץ מן המצוקה הציבורית נראה כי הפעם לא יהיה די בהפרחת סיסמאות    הפעם יידרשו גם מעשים מנהיגותיים
מאיר אינדור
בימים האחרונים הקדשתי זמן למספר ביקורים במאהלים ולקריאת חומרים והצהרות הבאים משם    כפעיל ציבור וכמי שהקים מפעלים לתמיכה חברתית לאוכלוסיות במצוקה, רציתי להבין את יעדי המאהל, רצונות השובתים ופעיליו המרכזיים
חיים שיבי
מה תהיה עמדתך אם נציבות שירות המדינה תקים עתה יחידת בילוש ומעקב לחשיפת מקורות ה"משתפים פעולה" עם התקשורת?    מדוע הובלת את חשיפת המקור ברשות השידור שהתראיין לערוץ 2?    מה המסר שלך לעיתונאי בתחילת דרכו?    שאלות מעיתונאי לעיתונאי
עו"ד מוטי דנוס
הרשתות החברתיות ורשת האינטרנט חושפות אותנו לעולם חדש ומסעיר, אך נעדר פרטיות ובעל פוטנציאל מסוכן לגניבת זהויות ושימוש צרכני אגרסיבי    עו"ד יורם הכהן, ראש הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע במשרד המשפטים, מציע לעורכי הדין את התחום המפרנס הבא    ומזהיר מפני חשיפה מסוכנת של מידע ולקוחות
ד"ר עמית גורביץ'
הרטוריקה של השופט בקר אחידה: לרבות מהחלטותיו הוא משווה נימת עלבון כמעט אישי מהתנהגותו של הנאשם, מהאמון שכביכול ניתן בו והופר. הוא מקפיד לשדר לשומעיו שהוא רואה בהפרת תנאי המעצר כסטירת לחי למערכת, כעדות לאופי עברייני, אפילו למבנה אישיות, כהפרה של האמון האישי שניתן בהם, כפגיעה מתמשכת מצידם בשלטון החוק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il