X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עובדי ההיי-טק. גם הם לא גומרים את החודש
לאן ימשיך הקטר של המשק?
ההיי-טק שמוגדר במשך שנים כקטר שמוביל את המשק לצמיחה הגיע לפרשת דרכים בין יושבי האוהלים ניתן למצוא גם הרבה אנשי היי-טק, שכבר לא סוגרים את החודש בקלות כמו בעבר למרות שיש ביכולתם לרדת מהארץ, האם הם לא מעוניינים בכך? לפני שזה יקרה, כדאי שמישהו בראש המדינה יעשה משהו

התפטרותו הרועמת של מנכ"ל משרד האוצר, חיים שני, היא עוד שלב ברעידת האדמה הפוליטית-חברתית שעוברת על מדינת ישראל בימים אלו. שני, למי שלא זוכר, הגיע לתפקיד באוצר מתעשיית ההיי-טק, שם נחשב לאחד המנהלים המוצלחים והמוערכים ביותר במשק. האג'נדה שלו מבוססת, לא במקרה, על אותם עקרונות שבגינם התפטר.
אחד העקרונות הללו, הוא הגדלת השימוש בכלים טכנולוגיים. מערכות מיחשוב הרי יכולות לסייע לממשלה - לכל ממשלה - לטפל בצורה יעילה יותר בחלק גדול מהנושאים נגדם מפגינים בשבועות האחרונים יושבי האוהלים. כך, בין היתר, אחת מיוזמותיו של שני הייתה ההחלטה ההיסטורית על הקמת משרד CIO ממשלתי, כדי שנימנה על המתוקנות שבמדינות העולם. רצה הגורל ושני פרש אחרי שכבר פורסם המכרז וועדת האיתור למינוי המנמ"ר עומדת להתחיל את עבודתה. מנכ"ל חדש או שר אחר לא יוכלו לעצור את זה, אלא אם יתעקשו מאוד ויציגו נימוקי נגד סבירים.
הכלים הטכנולוגיים שמייצרים את ממשל זמין ומגבירים את השקיפות כלפי האזרח, מאפשרים דו שיח ענייני בין הממשלה לציבור. השר מיכאל (מיקי) איתן טוען כבר זמן רב שחוכמת ההמונים אינה פחותה מחוכמתם של שרים וחברי כנסת שנבחרו וקיבלו מכונית ולשכה. ההפגנות הנוכחיות ממחישות זאת היטב ומשקפות עד כמה נבחרי העם כבר מזמן לא מייצגים את העם.
חיים שני נמנה על קבוצה של יזמים וטייקוני היי-טק ש-"עשו משהו ב-30 השנים האחרונות" – הדור שהקים פה תעשיה לתפארת שתרמה רבות לכלכלת המדינה. שני וחבריו אחראים גם לדימוי של התעשיה – של הקטר שמוביל את המשק לצמיחה. המדובר בתעשיה שאחראית ל-45% מסך כל הייצוא של מדינת ישראל. היא זו שמביאה את הדולרים שסטנלי פישר, נגיד בנק ישראל, גאה בהם כל כך ושומר עליהם מכל משמר.
מצד שני, אסור לשכוח ששני ויתר חבריו להיי-טק שייכים לקבוצה שכבר שנים מתריעה וזועקת שעל הממשלה (לא רק זו הנוכחית) לתת העדפה ברורה לחינוך טכנולוגי ולקידום ההון האנושי בפריפריה. זו תעשיה שמתמודדת עם מחסור חמור בכוח אדם - לא מפני שהוא לא קיים, אלא מפני שהוא לא יכול להגיע לאותם הישגים שמגיעים הצעירים ברמת אביב, ירושלים וחיפה. זהו הפער הדיגיטלי שתעשיית ההיי-טק והממשלה נלחמים בו כבר שנים, אבל תמיד מעט מדי ומאוחר מדי. חפשו את הדיווחים האחרונים על פרשת להב"ה 1 ותבינו איפה באמת ממוקם ההיי-טק, המשאבים שמופנים אליו וההיבטים החברתיים שלו.
ידוע הוא שבין המפגינים ויושבי האוהלים יש גם עובדי היי-טק, ואין זה מפליא כלל. עובדי ההיי-טק כבר לא נתפסים כעובדים עשירים - אלה עם הג'קוזי והג'יפ. נכון, הם משתכרים לא רע, אפילו טוב, אבל בדיוק כמו חבריהם לאוהלים - גם הם אינם מסוגלים לגמור את החודש, ובטח שלא בקלות כבעבר. המשכנתה וההוצאות השוטפות חונקות אותם. היעדר התקווה לעתיד טוב יותר מייאשת אותם. נכון, מצבם טוב יותר ממצבם של פועלי הטקסטיל בכרמיאל והם יכולים לקחת את חפציהם ולנסוע מכאן. אבל הם לא רוצים ורצוי מאוד שכל מי שעומד בראש המדינה הזו יעשה הכל כדי שהם לא יעשו זאת.
צדק חברתי נוסח המאה ה-21 כולל בתוכו את הזכות ליהנות מפירות הטכנולוגיה שמאפשרת לאזרח לדעת יותר, לקבל שירותים טובים יותר ולפקח טוב יותר על חלוקת המשאבים של המדינה שבאים ממיסים והיטלים שונים וכמובן גם להיות מעורב יותר.
המחאה הנוכחית החלה בפייסבוק (Facebook), אבל מהר מאוד גלשה לפסים מעשיים ומוחשיים. פייסבוק הוא הכלי שבעזרתו קרא כל מי שמציק לו משהו, לבוא ולהפגין. אף אחד מהמארגנים לא חלם שיש כל כך הרבה אנשים שגם להם מציקים כל כך הרבה דברים.
נכון למועד כתיבת שורות אלה, איש אינו יודע איך ולאן תתגלגל המחאה. עם זאת, דבר אחד ברור: הצדק החברתי אותו דורשים המפגינים יכלול לא רק קוטג', דלק ונדל"ן - אלא גם הזדמנות שווה לכל צעיר במדינה להגשים את הפוטנציאל שלו מבלי שיהיה שייך לאחת המשפחות שמנהלות את המשק. זה לא פשוט ולא מובן מאליו, אבל לאור גלי התמיכה במחאה הנוכחית - זה כנראה אפשרי.

תאריך:  31/07/2011   |   עודכן:  01/08/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
כל המילים הללו מתאימות לתיאור הצעת החוק אשר אם תאושר - תפגע קשות בתגמולים העתידיים לנפגעי פעולות איבה    בעוד הרחובות מוצפים במחאה חברתית, ממשלת נתניהו פוגעת עוד פעם בעוד שכבה חלשה
גיא רוה
אבות שמשכורתם קרובה לשכר הממוצע במשק ולהם שני ילדים ומעלה, נדונים ביום חתימת הסכם הגירושין לחיי עוני    גם ההורים הגרושים מצטרפים למחאה החברתית ויקיימו היום בשעה 18:30 צעדת מחאה בתל אביב
עמי דור-און
ראש הממשלה בנימין נתניהו ניצב בפני גל מחאה ציבורי בלתי ממוקד שיוזמיו רוצים הכל: גם דיור חינם, גם חינוך חינם, גם מדינת רווחה וגם – שנתניהו יילך הביתה, כאילו אם יתחלף השלטון יפתרו באחת כל המצוקות    כדי להיחלץ מן המצוקה הציבורית נראה כי הפעם לא יהיה די בהפרחת סיסמאות    הפעם יידרשו גם מעשים מנהיגותיים
מאיר אינדור
בימים האחרונים הקדשתי זמן למספר ביקורים במאהלים ולקריאת חומרים והצהרות הבאים משם    כפעיל ציבור וכמי שהקים מפעלים לתמיכה חברתית לאוכלוסיות במצוקה, רציתי להבין את יעדי המאהל, רצונות השובתים ופעיליו המרכזיים
חיים שיבי
מה תהיה עמדתך אם נציבות שירות המדינה תקים עתה יחידת בילוש ומעקב לחשיפת מקורות ה"משתפים פעולה" עם התקשורת?    מדוע הובלת את חשיפת המקור ברשות השידור שהתראיין לערוץ 2?    מה המסר שלך לעיתונאי בתחילת דרכו?    שאלות מעיתונאי לעיתונאי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il